کد خبر: ۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰
ارسال به دوستان
ذخیره
جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا ضمن تشریح جزییات بیشتر طرح ثبت‌نام مشمولان غایب متقاضی پرداخت جریمه ریالی به جای خدمت سربازی، به سوالات و پرسش‌های مخاطبان ایسنا پاسخ داد.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا ضمن تشریح جزییات بیشتر طرح ثبت‌نام مشمولان غایب متقاضی پرداخت جریمه ریالی به جای خدمت سربازی، به سوالات و پرسش‌های مخاطبان ایسنا پاسخ داد.

سردار ابراهیم کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار «انتظامی »خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره جزییات فراخوان پرداخت جریمه ریالی طرح مشمولان غایب واجد شرایط به جای انجام خدمت سربازی گفت: تاکنون مبلغ این جریمه تصویب نشده اما برای سرعت‌دهی به این موضوع آمدیم و زمانی را برای پیش‌ثبت‌نام متقاضیان در نظرگرفتیم و براین اساس بنا شد تا کلیه مشمولان واجدشرایط که تا پایان سال 94، هشت سال از مدت غیبت‌شان از سربازی گذشته باشد در 15 بهمن تا 15 اسفندماه امسال به دفاتر پلیس 10+ مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند.

وی با بیان اینکه اولویت اول ما اعزام به سربازی است و موضوع جریمه ریالی مشمولان راهکار دومی است که در نظر گرفته شده، گفت: اگر افراد در این بازه زمانی ثبت نام کرده اما پس از اعلام مبلغ جریمه منصرف شوند، می‌توانند انصراف خود را اعلام کنند و ما در این خصوص فراخوانی اعلام خواهیم کرد.

جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا در عین حال افزود: اما زمان فرصت دوباره برای ثبت درخواست معافیت به مشمولان غایب واجدشرایط داده نخواهد شد و تمامی متقاضیان می‌بایست ظرف بازه زمانی تعیین شده برای ساخت درخواست خود به دفاتر پلیس 10+ مراجعه کنند.

کریمی درباره اینکه چرا مدت غیبت سربازی تا پایان سال 94 در نظر گرفته شده، گفت: این تصمیمی است که گرفته شده و در اینجا بنا نداریم درباره جزییات صحبت کنیم اما برابر این تصمیم کلیه مشمولان غایبی که تا پایان سال 94، هشت سال از غیبت‌شان گذشته باشد می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند. به عنوان مثال ممکن است فردی هم‌اکنون دارای 7 سال غیبت از سربازی باشد اما چون تا پایان سال 94 سال‌های غیبتش از سربازی به هشت سال می‌رسد می‌تواند درخواست خود را ثبت کرده و پس از تصویب قطعی رقم مبلغ با پرداخت جریمه از سربازی معاف شود.

وی درباره مشمولان خارج از کشور نیز اظهار کرد: این افراد نیز می‌بایست به سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها و یا دفاتر حافظ منافع کشورمان مراجعه کرده و درخواست‌شان را ثبت کنند، البته راهکار دیگری نیز وجود دارد که والدینشان یا بستگان درجه یک‌شان به وکالت از این افراد برای تحت این درخواست در کشور اقدام کنند.

خبر خوش برای سرباز فراری‌ها
جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه آیا سربازان فراری نیز می‌توانند با پرداخت جریمه ریالی از انجام خدمت سربازی معاف شوند یا خیر؟ گفت: آن دسته از سربازان فراری نیز که هشت سال از تاریخ فرارشان از یگان خدمتی گذشته باشد، می‌توانند در این بازه زمانی به دفاتر پلیس 10+ مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند.

وی با اشاره به محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اجتماعی که برابر ماده 10 قانون وظیفه عمومی برای مشمولان غایب پیش‌بینی شده، گفت: آن دسته از افرادی که در موعد مقرر خود را برای انجام خدمت سربازی معرفی نکرده باشند، غایب محسوب شده و طبق قانون محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی تا زمان تعیین تکلیف سربازی برایشان اعمال می‌شود.

اگر کسی برای ثبت‌نام جریمه ریالی مراجعه نکند...
کریمی درباره اینکه اگر کسی از پانزدهم بهمن‌ماه امسال تا پانزدهم اسفندماه امسال به دفاتر پلیس 10+ مراجعه نکرده و درخواست خود را برای پرداخت جریمه ریالی ثبت نکند، چه خواهد شد؟ به ایسنا گفت: این فرصت به هیچ عنوان قابل تمدید نیست. بنابراین تمام آن افرادی که در مهلت تعیین شده برای ثبت درخواست خود مراجعه نکرده‌اند، از نظر ما جزو افرادی هستند که می‌خواهند به سربازی بروند و در همین راستا همان محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اجتماعی نیز برایشان وجود دارد. البته باید توجه داشته باشند که از سال 94 محدودیت‌ها بیشتر اعمال شده و قابلیت کنترلی ما برای این دسته از مشمولان غایب تشدید خواهد شد.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره هدف از اجرای این طرح خاطرنشان کرد: هدف ما تعیین تکلیف مشمولان غایب است و می‌خواهیم این افراد هرچه سریع‌تر مشکل غیبت سربازی خود را حل و فصل کنند.

وی درباره اینکه پیش‌بینی می‌کنیم چه تعداد مشمول واجدشرایط برای طرح پرداخت جریمه ریالی به جای خدمت سربازی به دفاتر پلیس 10+ مراجعه کنند؟ گفت: قاعدتا تمام آن 1.5 میلیون تا 2 میلیون نفری که واجد این شرایط هستند برای ثبت درخواستشان مراجعه نمی‌کنند اما با توجه به رصدی که از مجموعه دستگاه‌های مختلف و نیز کامنت‌های مختلف خبرگزاری‌ها داشته‌ایم، به نظر ما درصد قابل توجهی از این افراد مراجعه خواهند کرد.

مشمولان غایب برای ارائه اطلاعات خود ترسی نداشته باشند
کریمی در پاسخ به اینکه برخی از مشمولان نگران ثبت درخواست خود هستند و نگرانند که ممکن است پس از ثبت تقاضای پرداخت جریمه ریالی و اعلام مبلغ مصوب امکان پرداخت رقم مصوب را نداشته باشند و از این رو در اولویت سازمان برای تشدید برخورد قرار بگیرند، به ایسنا گفت: این کار برای کل نیروهای مسلح انجام می‌شود و ما به جز چند اطلاعاتی که آن هم برای پیشبرد کار خود مشمولان نظیر وضعیت تاهل و تعداد فرزندان می‌پرسیم به اطلاعات دیگری نیاز نداریم چراکه تمامی این اطلاعات در سامانه ما موجود است، بنابراین ترس این افراد بیهوده است.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه کد ملی کلید تمام سامانه‌های ماست و تمام شهروندان نیز دارای کد ملی هستند، گفت: همین که ما می‌دانیم چه تعداد مشمول غایب در کشور وجود دارد، یعنی به اطلاعات این افراد دسترسی داریم بنابراین طرح چنین مواردی شبیه به شایعه است و صحت ندارد.

بعضی افراد پس از مراجعه نیازی به پرداخت جریمه ندارند، خود به خود مشمول معافیت می‌شوند
وی ادامه داد: ما شرایط فرد مشمول را رسیدگی می‌کنیم و اتفاقا گاهی دیده شده فرد با ترس اینکه ممکن است به سربازی اعزام شود نسبت به تعیین تکلیف وضعیت خود اقدام نکند، اما زمانی که به ما مراجعه و درخواست و شرایطش مورد بررسی قرار می‌گیرد، مشخص می‌شود که دارای یکسری شرایط است که براساس آن امکان معافیتش وجود دارد. به عنوان مثال اگر فردی دارای فرزند معمول باشد، می‌تواند مراجعه کرده و معافیتش را بگیرد اما برخی از این افراد از چنین موضوعی بی‌اطلاعند و سال‌هاست که وارد غیبت شده‌اند.

کریمی درباره اینکه آیا ممکن است طرح پرداخت جریمه مشمولان در مجلس به تصویب نرسد؟ گفت: ممکن است چند تغییر جزیی در آن اعمال شود اما کلیات موضوع تصویب خواهد شد.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره نحوه تعامل با سفارتخانه‌های خارجی به ایسنا گفت: هماهنگی با وزارت امور خارجه انجام شده و همین امروز نیز جلساتی برای هماهنگی با سفارتخانه‌ها و ابلاغ این موضوع به آنان داشتیم که ان‌شاءالله سفارتخانه‌ها و دفاتر حافظ منافع در کشورهایی که سفارتخانه نداریم به این موضوع زودتر رسیدگی خواهند کرد.

وی درباره مدارک ثبت درخواست نیز گفت: اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی، اصل آخرین مدرک تحصیلی، اصل و کپی شناسنامه همسر و فرزندان به همراه چند قطعه عکس و 10 هزار تومان وجه از متقاضیان دریافت می‌شود.

بعد از ثبت درخواست، دیگر به دفاتر پلیس 10+ و سازمان مراجعه نکنید
کریمی با بیان اینکه بعد از ثبت‌نام و ثبت درخواست مشمولان دیگر نباید به دفاتر پلیس 10+ و سازمان مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: در مرحله دوم طرح امکان ویرایش اطلاعات و نیز انصراف از درخواست را فراهم خواهیم کرد و آن را طی فراخوانی به اطلاع متقاضیان می‌رسانیم. همچنین تک تک مراحل نیز از طریق پیامک به متقاضیان ارسال خواهد شد.

22 بهمن آخرین مهلت بخشش اضافه‌خدمتان
جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با اشاره به آن دسته از افرادی که دارای غیبت هستند اما یا به دلیل نداشتن شرایط یا به هر دلیل دیگر نمی‌توانند با پرداخت جریمه ریالی از انجام خدمت سربازی معاف شوند، گفت: این دسته از افراد در صورتی که تا 22 بهمن‌ماه امسال نسبت به تعیین تکلیف خدمت سربازی اقدام کنند، علاوه بر اینکه 21 ماه خدمت خواهند کرد، اضافه خدمت‌های ناشی از غیبت‌شان نیز بخشیده خواهد شد.

وی افزود: همچنین ممکن است فردی هم‌اکنون واجد شرایط پرداخت جریمه ریالی به جای خدمت سربازی باشد اما برگه اعزام به خدمتش را گرفته باشد. این دسته از افراد نیز می‌توانند در مهلت مقرر با مراجعه به دفاتر پلیس 10+ درخواست خود را برای پرداخت جریمه ریالی به جای خدمت سربازی ثبت کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)