کد خبر: ۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۹
ارسال به دوستان
ذخیره
 مدیرعامل موسسه جهاد استقلال وابسته به وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه وضعیت تولید گوشت قرمز کشور نسبت به سنوات گذشته بهبود یافته است، گفت: همین امر باعث کاهش وابستگی کشور به واردات گوشت قرمز شده است.

به گزارش ایرنا، محمدرضا شافعی نیا روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسب گرامیداشت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در پاسخ به ایرنا، افزود: کافی بودن میزان محصول در بازار، ثبات قیمت ها و صادرات سه عامل نشان دهنده بهبود وضعیت تولید گوشت در کشور است.

به گفته وی، طی سالجاری بخشی از دام زنده به کشورهای همسایه نیز صادر شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به سیاستگذاری های تولید و واردات گوشت قرمز توسط وزارت جهادکشاورزی و دولت، کمبودی در زمینه گوشت قرمز نداریم هرچند ممکن است در بازار قیمت ها بالا باشد اما سطح قیمت ها نیز نسبت به گذشته تغییر زیادی نداشته است.

وی به کاهش میزان واردات گوشت قرمز نسبت به گذشته اشاره کرد و افزود: طی سالهای گذشته وابستگی ما به واردات گوشت قرمز 10 درصد بوده که با بهبود وضعیت تولید داخل توانسته ایم میزان واردات را به حدود 6 درصد برسانیم که امیدواریم بزودی میزان واردات گوشت قرمز ما به صفر برسد.

واردات 600 دستگاه ماشین آلات کاشت و برداشت در سال آتی 

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش ما حمایت از تولید داخل و افزایش بهره وری است، گفت: به دنبال واردات دانش فنی و تکنولوژی های نوین ماشین آلات بخش کشاورزی برای افزایش بهره وری تولید هستیم.

وی اضافه کرد: بخشی از ماشین آلات پیشرفته کاشت تا برداشت محصولات کشاورزی به کشور وارد می شود و تلاش داریم تا بخشی از دانش و تکنولوژی برخی ماشین آلات را برای تولید داخل وارد کنیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون اصلی ترین موضوع بخش کشاورزی، تولید محصولات زراعی از جمله غلات (ذرت، جو و گندم)، نباتات علوفه ای و برنج است بنابراین برنامه افزایش بهره وری این محصولات به طور جدی در دستور کار قرار دارد البته درکنار آن مکانیزاسیون محصولات باغی، سبزی و صیفی نیز جزء برنامه های این موسسه است.

وی درباره مکانیزاسیون بخش کشاورزی، گفت: تاکنون بیش از 1000 دستگاه تراکتور و کمباین کاشت تا برداشت به کشور وارد شده که بخش عمده آن به مکانیزاسیون برنج مربوط می شود. 

وی درباره مکانیزاسیون دانه های روغنی، گندم و جو نیز گفت: حدود 2 سال است که واردات ماشین آلات مربوط به دانه های روغنی، گندم، جو و ذرت آغاز شده و در دست آزمایش قرار دارد تا در صورت مناسب بودن به میزان لازم به کشور وارد شود.

شافعی نیا افزود: در همین راستا در نظر داریم در سالجاری میلادی حداقل بتوانیم 500 دستگاه تراکتور سنگین و 100 دستگاه کمابین جدید و با تکنولوژی روز تامین و وارد کنیم تا در اختیار تولیدکنندگان دانه های روغنی، ذرت و جو گندم قرار گیرد.

وی ادامه داد: بخش عمده ماشین آلات برنج از ژاپن و ماشین آلات دیگر محصولات کشاورزی از کشورهای آلمان، اتریش و ایتالیا وارد می شود. 

بذر کلزای مورد نیاز کشور تامین است

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال درباره واردات ریشه بذر کلزا، گفت: بذر کلزا به صورت والد به میزان 4 تن و 750 کیلوگرم به کشور وارد شده تا توسط سیستم های داخلی کشور تولید و تکثیر شود.

وی اضافه کرد: در مجموع با تکثیر این میزان بذر، کل نیاز کشور را تامین می شود. 



 کاهش قیمت محصولات در دستور کار وزارت جهادکشاورزی 

شافعی نیا از کاهش قیمت محصولات کشاورزی در قالب برنامه وزارت جهادکشاورزی، گفت: وقتی افزایش بهره وری و کاهش قیمت نهاده های تولید رخ دهد، قیمت محصولات کشاورزی نیز کاهش می یابد. 

مدیرعامل موسسه جهاد استقلال درباره بالا بودن هزینه تمام شده تولید محصولات کشاورزی نیز افزود: وزارت جهادکشاورزی افزایش بهره وری تولید محصولات کشاورزی و کاهش قیمت نهاده های تولید را در دستور کار دارد تا بتواند از این طریق ضمن مدیریت بحران آب در کشور، هزینه تولید این محصولات را تا حد ممکن کاهش دهد.

به گفته وی، در آن صورت می توان به کاهش قیمت محصولات کشاورزی در آینده نیز امیدوار شد به طور مثال وقتی در تولید شیر قیمت نهاده های دامی از طریق تکنولوژی های نوین کاهش پیدا می کند، هزینه های تمام شده تولید شیر و در نهایت قیمت شیر و فرآورده های آن نیز کاهش می یابد. 

وی درباره بحران آبی کشور اظهار داشت: بحران آب یکی از مهمترین مسائل مورد توجه دولت و مسئولان است که با توجه به وضعیت کنونی منابع آبی نمی توانیم به فکر توسعه افزایش سطح زیرکشت محصولات کشاورزی باشیم، اما وزارت جهادکشاورزی در نظر دارد با مدیریت منابع محدود آبی بتواند بهره وری تولید را در واحد سطح افزایش دهد که این خود از برنامه های توسعه ای به شمار می رود. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)