کد خبر: ۸۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
ارسال به دوستان
ذخیره
محتواي مستند جديد دلواپسان در همان خطي است كه قبلا بارها و بارها تكرار شده است؛ از همايش‌هاي مختلف و تجمعات گاه و بي‌گاه آنها گرفته تا مستندهاي مشابهي كه تعدادشان روز به روز زيادتر مي‌شود.
روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «بازگشت مستندسازان نقاد دولت» نوشت: مستندی با عنوان«تدبیر بنفش» درباره برجام و مذاکرات هسته‌ای ساخته و به نمایش درآمده است.

فيلمسازان «دلواپس» دوباره دست به كار شدند. ساخته‌اي با پيامي مهم در آستانه شروع برجام؛ «و تحريم‌ها ادامه دارد.» «فعلا» قسمت نخست آن را منتشر كرده‌اند و وعده داده‌اند «سريال» مستندشان درباره سياست خارجي دولت همچنان ادامه خواهد داشت. اين مستند ساخته «موسسه رسانه‌اي و فرهنگي منهاج» است که روز ٢٣ دي‌ماه شبكه اطلاع‌رساني دانا آن را منتشر كرده است. نه كارگردان مستند مشخص است و نه ديگر عوامل آن. چيزي شبيه به جريان فيلم «من روحاني هستم». حتي شايد بي‌نام و نشان‌تر از آن.

قوي‌ترين پيشينه قابل رصد آنها در فضاي مجازي دو كليپ كوتاه چهار‌ و دو دقيقه‌اي است كه در سايت «تريبون مستضعفين» ديده مي‌شود. عنوان يكي «دولت دود و‌ركود» است و عنوان ديگري «در سوگ شيخ نمر مظلوم». يكي را روز ١٤ دي منتشر كرده‌اند و ديگري را روز ١٥ دي‌ماه. يعني تقريبا يك هفته قبل از انتشار نخستين قسمت از سريال مستند «تدبير بنفش».

محتواي مستند جديد دلواپسان در همان خطي است كه قبلا بارها و بارها تكرار شده است؛ از همايش‌هاي مختلف و تجمعات گاه و بي‌گاه آنها گرفته تا مستندهاي مشابهي كه تعدادشان روز به روز زيادتر مي‌شود. همه‌چيز اين مستند در دو جمله آخر آن خلاصه مي‌شود. دو جمله‌اي كه در ثانيه‌هاي پاياني قسمت اول مستند با همراهي يك موسيقي هراس‌آور و وهم‌برانگيز پيش چشم مخاطب نقش مي‌بندند؛ اول اينكه «تحريم‌ها ادامه ادارد» و بعد از آن «تدبير بنفش شكست خورد». مستند «تدبير بنفش» از بيان سابقه‌اي از حسن روحاني به عنوان يك چهره هسته‌اي آغاز مي‌شود. او به عنوان دبير شوراي عالي امنيت ملي و مسوول مذاكرات هسته‌اي در دولت اصلاحات معرفي مي‌شود؛ كسي كه به زعم سازندگان اين اثر فعاليت‌هاي هسته‌اي كشور را در آن دوره به مرز تعطيلي برد. اين مقدمه آغاز خوبي است تا مستند «تدبير بنفش» در پايان ١٥ دقيقه قسمت اول خود به اين نتيجه‌گيري برسد كه حسن روحاني باز هم قصد چنين كاري دارد. مستند تاكيد دارد كه از نظر حسن روحاني و به اعتراف او «امريكا كد‌خداي دنيا است». جمله‌اي كه حسن روحاني بارها درباره آن توضيح داده و گفته كه اين قسمت از خاطرات او به صورت ناقص نقل مي‌شود.

«تدبير بنفش» خبر به نتيجه رسيدن مذاكرات هسته‌اي و پذيرفته شدن حق غني‌سازي ايران را هم به جاي رسانه‌هاي داخلي و بخش‌ها‌ي مختلف اخبار صدا و سيما، از آرشيو بي‌بي‌سي فارسي در روايت خود گنجانده است. گو اينكه پذيرفته شدن حق غني‌سازي ايران هنوز در داخل كشور به رسميت شناخته نمي‌شود و اين چيزي است كه تنها رسانه‌هاي غربي بر آن تاكيد دارند؛ تاكيدي براي فريب ايران. سازندگان اين فيلم در بخش‌هاي ديگري مي‌گويند كه بعد از توافق برجام مسوولان دولت در سخنان خود تنها به دنبال دو چيز بوده‌اند؛ «القاي نتيجه برد- برد براي مردم» و «ربط دادن تمام مشكلات به تحريم‌ها». مستند مدام به اظهارنظرهاي رييس‌جمهوري و رهبري ارجاع مي‌دهد، اما با مونتاژي خاص. سه بار در اين مستند ابتدا جملاتي از روحاني و سپس جملاتي از مقام معظم رهبري پخش مي‌شود و اصرار بر اين است كه حرف و عمل روحاني مغاير خواسته‌هاي رهبري است.

در پايان تصوير مد نظر سازندگان از حسن روحاني ترسيم مي‌شود و گوينده مستند با صدايي سرشار از تاسف مي‌گويد: «او كه ديگران را به بي‌سوادي و ترسويي متهم كرده بود حال خود در معرض اين اتهام قرار گرفته است. او تعامل با جهان را به هر قيمت مي‌خواست.» تا امروز هر چند رييس‌جمهوري و همكاران ديپلمات او در دولت با اتهامات مختلفي توسط منتقدان‌شان مواجه شده بودند اما اتهام «ترسو» و «بي‌سواد» بودن را حالا مستند «تدبير بنفش» به اين ليست اضافه مي‌كند؛ اتهاماتي كه حسن روحاني زماني بدون اشاره مستقيم به فردي خاص آن را مطرح كرده بود و حالا به صراحت در مقابل نام خود وي قرار گرفته‌اند. اتهاماتي كه معلوم نيست در قسمت‌هاي بعدي مستند «تدبير بنفش» قرار است چه بازي‌هايي با ‌آنها انجام شود. آن هم در آستانه اجراي برجام و البته كمتر از يك ماه و نيم مانده به انتخابات مجلس دهم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)