کد خبر: ۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۶
ارسال به دوستان
ذخیره
«علی جنتی»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه موسیقی بحث های بسیاری شده است، ولی اصلی که در این وزارتخانه دنبال می شود برمبنای نظر رهبر معظم انقلاب است که هم به عنوان یک مرجع تقلید، هم رهبر جامعه و هم شخصیتی هنری در جامعه مطرح هستند و هیچ کس دیگری این ویژگی ها را ندارد.
«علی جنتی»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه موسیقی بحث های بسیاری شده است، ولی اصلی که در این وزارتخانه دنبال می شود برمبنای نظر رهبر معظم انقلاب است که هم به عنوان یک مرجع تقلید، هم رهبر جامعه و هم شخصیتی هنری در جامعه مطرح هستند و هیچ کس دیگری این ویژگی ها را ندارد.

به گزارش ایرنا، وی روز پنجشنبه در نشست با اصحاب فرهنگ و هنر استان اصفهان به راه افتادن جریان هایی برای تخریب وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: این افراد با انتشار اخبار دروغ و جعلی مبنی بر دادن مجوز موسیقی به بانوان تک خوان و یا دادن مجوز به انتشار کتاب ˈکلنلˈ دولت آبادی سعی در تخریب این وزارتخانه دارند.

وی تصریح کرد: دولت یازدهم دولت مدارا و تحمل است و سینه خود را برای تحمل حرف های متعارف باز گذاشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچنین از احیای ارکستر سمفونیک ملی تهران خبر داد و گفت: این ارکستر که حدود سه سال تعطیل شده بود، با حمایت رییس جمهوری احیا شد.

جنتی طرح موضوع تفویض اختیار به استان ها را در شورای تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر اقدامات برای تمرکز زدایی در مرکز عنوان کرد.

وی افزود: شرایط مالی کشور در پی کاهش قیمت نفت موجب آن شده که در سال آینده انتظار جهشی در این وزارتخانه نباشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به لایحه قانون تبلیغات گفت: اگر این لایحه تصویب شود، تبلیغات در کشور سر و سامان می یابد.

وی با انتقاد از شیوه تبلیغات صدا و سیما در مورد «پدیده شاندیز» در گذشته گفت: همین امر موجب شد که اکنون 120 هزار نفر سهامدار در کشور با مشکل مواجه شوند.

جنتی در بخش دیگری از سخنانش گفت : شاید در برخی مناطق کشور عناصر افتخار آفرین گذشته دیگر تکرار نشده باشد، ولی در اصفهان همچنان کاروان فرهنگ و هنر در حرکت است. شخصیت هایی همچون استاد فرشچیان، کسایی و دیگر بزرگان عرصه فرهنگ و هنر سرمایه های عظیم اجتماعی این استان هستند.

وی اظهار کرد: عرصه فرهنگ و هنر در معرض آسیب های فرهنگی فراوان قرار دارد و یکی از جاهایی است که دشمنان این آب و خاک بر روی آن سرمایه گذاری کرده اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دشمنان درصددند تا هویت فرهنگی مردم کشور را مسخ کنند و در این مسیر از همه ابزارهای نوین در اختیارشان استفاده می کنند.

وی افزود: شرایط حاضر با گذشته بسیار متفاوت است زیرا در گذشته مرزها بسته بود و افراد اندکی به خارج از کشور می رفتند، وسایل ارتباط جمعی بسیار محدود بود و مردم در یک چارچوب حفاظت شده زندگی می کردند.

جنتی یادآور شد: امروز با رشد وسایل ارتباط جمعی و وجود هزاران شبکه ماهواره ای و دهها شبکه فارسی زبان، دشمنان در ذائقه مردم حتی غذا خوردن و لباس پوشیدن آنها نیز با ارائه الگوهای جدید تغییر ایجاد کرده اند.

وی با اشاره به استقبال بسیار زیاد از فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی، آسیب های این فضاها را بسیار برشمرد و گفت: تنها از شبکه ˈوایبرˈ 9،5 میلیون ایرانی و از فیسبوک و توییتر نیز بین چهار تا 4،5 نفر استفاده می کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: استفاده از این ابزارها اجتناب ناپذیر است و کسی نمی تواند در برابر آن بایستد زیرا با وجود فیلتر شدن برخی از سایت ها و شبکه های اجتماعی بازهم با فیلتر شکن از این فضاها استفاده می شود.

وی این فضاهای مجازی را پدیده های نو و علمی برشمرد و گفت: مهم آن است که شیوه استفاده از این فضاها را بطوریکه افراد کمتر دچار آسیب شوند و به نفع خود بهره ببرند آموزش دهیم.

جنتی خاطر نشان کرد: در شرایط حاضر نویسندگان خوبی داریم و در 10 ماه امسال 55 هزار عنوان کتاب چاپ شده است که عمده آنها چاپ اول است. 

وی اختصاص یارانه مطبوعات برای زیرساخت ها را از جمله برنامه های این وزارتخانه برشمرد و گفت: اکنون شش هزار و 700 نشریه دارای مجوز در کشور وجود دارد.

جنتی با اشاره به فعالیت های ارزنده در حوزه سینما گفت: در جشنواره فیلم فجر امسال فیلم های بسیار خوب و فاخری عرضه شد که اکثر آن توسط نیروهای جوان و فعال و فیلم اولی تولید شده است.

وزیر ارشاد با تاکید بر احداث سینما در مجتمع های تجاری و فرهنگی، از گام های وزارت ارشاد برای توسعه سینما در همه مناطق سخن گفت.

جنتی فرسودگی سینماها و کاهش جمعیت تماشاگران سینما را از مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: 320 سالن سینما در کشور است که اکثر آنها به سیستم جدید مجهز شده و می توانند بصورت دیجیتال فیلم نمایش دهند.

وی ساخت فیلم پیامبر(ص) با سیستم های مدرن دنیا را از جمله تولیدات فاخر سینمای ایران عنوان کرد و گفت: برای نمایش این اثر حداقل 50 سینما در کشور مجهز می شود.

جنتی از تجهیز حدود 150 مجتمع فرهنگی و هنری در کشور برای نمایش فیلم خبر داد و گفت: حدود 120 سالن فرسوده در کشور است که نیازمند تامین اعتبار هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ظرفیت و توان حوزه موسیقی و تئاتر کشور را نیز بسیار بالا ارزیابی کرد و گفت: باید از ابزارهای فرهنگی و هنری ابتدا در مسیر ارتقای فرهنگ و هنر جامعه و سپس انتقال این ظرفیت به دیگران استفاده کنیم.

وی بحث ارتقا و انتقال فرهنگ ملی و تقویت این حوزه به لحاظ معیارهای ارزشی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: باید در اقتصاد فرهنگ و هنر سرمایه گذاری جدی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در این راستا با صاحبان سرمایه و بانک های خصوصی برای ورود به امر سرمایه گذاری در بخش فرهنگ و هنر صحبت شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مبحث اقتصاد خلاق را از موضوعات جدید در سطح دنیا عنوان کرد و گفت: اقتصاد خلاق به مجموعه آنچه که محصول تراوش ذهنی افراد و شامل تمام حوزه های فرهنگی ، ادبی و هنری می شود می گویند و می تواند سهم ویژه ای در تولید ناخالص ملی کشور داشته باشد.

جنتی افزود: حجم ارزش محصولات فرهنگی وهنری که با عنوان اقتصاد خلاق در دنیا مطرح است سالانه هشت هزار میلیارد دلار است.

وی انعقاد تفاهمنامه ای با عنوان صنایع فرهنگی در وزارت صنعت، معدن و تجارت را از جمله گام های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تقویت عرصه فرهنگ و هنر کشور عنوان کرد.

وی همچنین گفت: اختصاص یک درصد اعتبار پروژه های عمرانی برای خرید آثار هنری از دیگر اقدامات این وزارتخانه بود که متاسفانه در مجلس رد شد.

در ابتدای این مراسم که در سالن اجتماعات اداره کل راه وشهرسازی اصفهان برگزار شد، نمایندگان فرهنگ و هنر اصفهان به ارائه مشکلات خود پرداختند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

توصیه خیرخواهانه همتی به دولت سیزدهم: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می‌شوید

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)