کد خبر: ۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۴
ارسال به دوستان
ذخیره
آیت الله موسوی بجنوردی :
آیت الله موسوی بجنوردی گفت: امام خمینی (س) در سال 45 در درس فقه خودشان قبل از اینکه وارد مباحث فقهی شوند ولایت فقیه را کامل شرح دادند و آن را در سیستم حکومت اسلامی پیاده کردند و به طور صریح فرمودند که حکومت اسلامی بر دو پایه استوار است یکی احکام اسلامی و دیگری مردم، نوع حکومت مردمی می شود.
آیت الله موسوی بجنوردی گفت: امام خمینی (س) در سال 45 در درس فقه خودشان قبل از اینکه وارد مباحث فقهی شوند ولایت فقیه را کامل شرح دادند و آن را در سیستم حکومت اسلامی  پیاده کردند و به طور صریح فرمودند که حکومت اسلامی بر دو پایه استوار است یکی احکام اسلامی و دیگری مردم، نوع حکومت مردمی می شود. جمهوری که با آمیختن در دین، حکومت جهموری اسلامی به وجود می آید.

آیت الله موسوی بجنوردی در گفت و گو با پایگاه خبری و اطلاع رسانی جماران در توضیح مبنای فکری امام خمینی(ره)، برای تشکیل حکومتی بر پایه جمهوری اسلامی، اظهار کرد: امام در سال 43 که از ترکیه به نجف رفتند درس بیع یا مکاسب را شروع کردند، وقتی در این درس به مبحث ولایت فقیه رسیدند، جلساتی را مفصل به این مبحث پرداختند. یکی از موضوعاتی که ذیل این سرفصل در درس ایشان مطرح شد این بود که چه نوع حکومتی می تواند در جامعه نماینده و مدلی از حکومت اسلامی باشد.

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز، ادامه داد: ایشان بر این عقیده بود که حکومت اسلامی اساساً بر دو پایه استوار است  یکی اسلام و دیگری رای مردم. یعنی اگر ما بخواهیم حکومتی تشکیل دهیم، از طرفی باید بر اساس قوانین اسلام و از طرف دیگر بر پایه انتخاب مردم باشد.

وی دلیل امام خمینی در تاکید به انتخاب مردم را اینگونه توضیح دادند: لازمه حکومت قدرت است، قدرت از مقبولیت و مقبولیت حاصل بیعت و انتخاب مردم است. بنابراین تا زمانی که مردم نیایند و انتخاب نکنند قدرت لازم برای اداره حکومت بر جامعه پدید نمی آید. امام از همان اول با سلطنت مخالف بود ایشان مخالف بودند که تنها یک نفر آن هم موروثی بر کشور حاکم باشد.

آیت الله موسوی بجنوردی با اشاره به اینکه امام از همان زمان آغاز حرکت می دانستند که چه می خواهند، بیان کرد: از همان ابتدای حرکت انقلابی تئوری امام برای تشکیل حکومت اسلامی بر دو چیز استوار بود یکی اسلام و دیگری رای مردم، استوار بود یعنی تمام تشکیلات حکومتی از راس بدنه تا پایین را مردم مشخص کنند.

این فقیه عالیقدر جهان تشیع،‌ به منظور تاکید بر اطمینان امام در انتخاب نوع حکومت، با بیان خاطره ای گفت:  سال 57 که من در پاریس خدمت امام بودم روزنامه لوموند که در پاریس منتشر می شود، برای مصاحبه خدمت امام آمد. آنها  از امام پرسیدند که شما اگر پیروز شوید سیستم حکومتتان چه خواهد بود؟ امام در جوابشان فرمود: جمهوری اسلامی. خبرنگارشان  از امام پرسید که جمهوری به کدام شکل این که پارلمان رییس جمهور را انتخاب کند یا اینکه مردم مستیقم این کار را انجام دهند.  امام جواب داد مثل حکومت شما مردم خودشان رییس جمهور را انتخاب کنند. این مسئله را امام اگر اشتباه نکنم در آبان 57 به روزنامه لوموند در نوفل لوشاتو گفتند.

وی در ادامه افزود: امام همیشه به این تاکید داشت، جمهوری اسلامی نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم.  دسته ای بودند که نام جمهوری دموکرات اسلام را به امام پیشنهاد دادند ولی ایشان می گفتند خود کلمه  اسلام بر همه اینها دلالت می کند در اسلام دموکراتیک و آزادی وجود دارد و نیازی به تکرار آن نیست.

آیت الله موسوی بجنوردی منشأ فکری امام در ایجاد حکومت جمهوری اسلامی را حدود سال 45  دانست و گفت: در درس فقه امام قبل از اینکه وارد مباحث فقهی شود ولایت فقیه را کامل شرح دادند و آن را در سیستم حکومت اسلامی  پیاده کردند و به طور صریح فرمودند که حکومت اسلامی بر دو پایه استوار است یکی احکام اسلامی و دیگری مردم، نوع حکومت مردمی می شود ،جمهوری که با آمیختن در دین حکومت جهموری اسلامی به وجود می آید.

وی در توضیح اینکه منظور از اینکه در اسلام دموکراتیک بودن وجود دارد گفت:  در اسلام ما مفهوم بیعت را داریم که در واقع نوعی انتخابات است. و انتخابات نشان دهنده دموکراتیک بودن دین اسلام است. وقتی افراد در روز غدیر خم با امیر المومنین (ع) بیعت کردند به نحوی نشان دهنده پذیرش وی بود. در حالی که انتصاب امیر المومنین(ع) از سمت خداوند صورت گرفته بود، اما پیامبر اکرم(ص) از همه خواست تا با ایشان بیعت بکنند. بیعت نشان دهنده نوعی انتخاب و مقبولیت است چرا که مقبولیت قدرت میاورد و حاکم بدون قدرت نمیتواند حکومت کند.

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز، با بیان اینکه امام بعد از انقلاب بر سر وعده هایی که داده بودند ایستادند، گفت: اینگونه نبود که امام بعد از در دست گرفتن رهبری تغییر رویه دهند و برگزاری 4 دوره ریاست جمهوری در کمتر از 10 سال این موضوع را به خوبی بازگو می کند. بعد از انقلاب ابتدا ریاست جمهوری به بنی صدر رسید بعد از به اثبات رسیدن عدم کفایت وی شهید رجایی انتخاب شد و بعد از شهادت ایشان آیت الله خامنه ای، رییس جمهور شد. که پس از ارتحال امام خمینی ایشان به عنوان رهبری مسولیت گرفتند و آقای رفسنجانی جای ایشان رییس جمهور شد. ببینید در کمتر از ده سال بیش از 4 رییس جمهور در کشور تغییر کرد، ولی هر بار امام انتخاب را به دست مردم می دادند و از آنها میخواستند که انتخاب کنند چه کسی در راس امور کشور قرار بگیرد.

آیت الله بجنوردی در پاسخ به این سوال خبرنگار جماران که مبنای شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی چه بود گفت: ما در آن زمان چیزی به نام آزادی نداشتیم ، البته باید بی بند و باری و آزادی را از هم تمیز داد.  پیش از انقلاب آنچه رواج داشت بی بند و باری بود. ما این را به معنای آزادی نمیگیرم که هرکس هر  کار خلافی می خواهند بکند و مسایل بی دینی را رواج دهد. آزادی به معنای آزاد بودن در اندیشه، در عمل و در فکر است. آزادی که ما میخواستیم در چارچوب عقلانیت و در چارچوب دین است. وقتی انسان دینی را گزینش کرد نباید بر خلاف آن عمل کند. آزادی در این چارچوب معنا دارد.

وی ادامه داد: مردم این آزادی را در زمان شاه نداشتند. کسی اگر دو کلمه حرف میزد، نقدی می کرد و یا سخنی می گفت باید به زندان می رفت. ما به دنبال این آزادی بودیم که بتوان کشور را ارتقا بخشید.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب این آزادی به مردم داده شد تا حرفشان را بزنند اظهار کرد:  البته باید در چارچوب قانون سخن گفت و انتقاد کرد. قانون باید باشد اگر قانون نباشد هرج و مرج می شود چرا که قانون چیزی است که خط جامعه را از هرج و مرج تنظیم می کند.

موسوی بجنوردی دلایل مقبولیت و محبوبیت مردمی امام در بین مخالفین شاه را اینچنین برشمرد: اولین خصیصه ای که موجب پذیرش امام شد، ثابت قدمی ایشان بود. رهبر باید بر عقیده و آرمان های خود ثابت قدم باشد و تزلزل پیدا نکند. امام از همان روز اول به شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پایبند بود و از این حرف یک قدم هم عقب نیامد.

مدیرگروه فقه و حقوق پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی مهمترین ویژگی امام خمینی را  رهبری مذهبی و مرجع تقلید بودن ایشان دانست و گفت:  ویژگی دیگر امام، مرجع تقلید بودن ایشان بود. امام علاوه بر اینکه رهبر سیاسی، جامعه و افکار مردم بود رهبر دینی هم بود. مردم حتی به عنوان نایب امام زمان از ایشان تقلید می کردند و رساله هایشان در خانه های مردم بود. حتی در دور افتاده ترین روستاهای ایران امام را می شناختند.

وی در تاکید بر اهمیت مذهبی بودن امام در رهبری ایشان اظهارکرد: افراد زیادی بودند که تنها به لحاظ سیاسی با رژیم پهلوی مبارزه می کردند، اما نتوانستند مقبولیت مردمی مداوم داشته باشند. مثلا دکتر مصدق هم برای مدتی رهبر سیاسی مردم بود، اما بعد از کودتای 28 مرداد رهبری وی دوامی نیافت؛ اما وقتی که امام را گرفتند و تبعید کردند همه ایران به هم خورد، چرا که در همه استان های ایران امام مقلد داشت. وقتی عده ای با کفن بیرون آمدند به حمایت از رهبر دینی شان بیرون آمدند و به خاک و خون کشیده شدند.

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز،  در اشاره به مقبولیت رهبران مذهبی، گفت:  قبل از امام در زمان مرجعیت آیت الله محمد تقی شیرازی ، عراق مستعمره انگلستان بود ایشان فتوا دادند که یک دولت غیر اسلامی بر دولت اسلامی نمیتواند حاکم باشد. مردم عراق در پی این فتوا قیام کردند و انقلاب 1920 را تشکیل دادند و عراق استقلال گرفت. استقلال عراق مرهون یک مرجع تقلید ایرانی است. خود مرجع تقلید بودن ویژگی بسیار مهمی است.

وی در پایان بیان کرد: این خیلی عامل مهمی است چرا که سیاسیون زیادی با  شاه مخالف بودند و در راستای این مخالفت مبارزه می کردند. اما امام از بین این افراد برگزیده شد. چرا که رهبر مذهبی بود. تمام دنیا در طول 8 سال جنگ تحمیلی با عراق بودند، دلیل پیروزی ایران این  بود که همه کشور از کهن سال گرفته تا نوجوان 13 ساله به عنوان تکلیف دینی به جبهه ها می رفتند و شهید می شدند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)