کد خبر: ۹۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹
ارسال به دوستان
ذخیره
يك روان پزشك در اين خصوص مي گويد:اعتیاد به مواد مخدر سبب عوارض بسیاری برای مادر و جنین می شود.
اعتیاد والدین به مواد مخدر سبب افزایش احتمال ایجاد بیماری‌های مادرزادی و سرطان در نوزادان می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان جمله من معتاد نيستم و تنها براي تفنن مصرف مي كنم جمله اي است كه بارها و بارها از زبان بسياري از افراد شنيده ايم و در اين ميان مادران بارداري كه مصرف كننده مواد مخدر هستند از اين امر مستثني نيستند و به نوعي خود را پاكيزه و فرزند در راهشان را مصون از تبعات و مشكلات احتمالي ناشئ از مواد مخدر مي دانند.

نوزادانی که مادران آنها به گروه آمفتامین ها معتاد هستند، آسیب زیادی می بینند.

يك روان پزشك در اين خصوص مي گويد:اعتیاد به مواد مخدر سبب عوارض بسیاری برای مادر و جنین می شود.

وي افزود:زایمان زودرس، شیوع سقط ،عقب ماندگی رشد داخل رحمی جنین، افزایش سزارین و ناهنجاری‌های مادرزادی در بین نوزادان متولد شده از جمله عوارض اعتياد مادران است.

**شروع زندگي با درمان اعتياد

بر أساس آمار به دست آمده متاسفانه روز به روز به آمار معتادان اضافه می شود و در اين ميان نوزادان بیشتری نيز در خطر ابتلا به آن قرار می گیرند.

مادران معتاد ناخواسته پاره اي از وجود خود را به این عارضه مرگ آور مبتلا می کنند و این افراد بی دفاع را درگیر مواد افیونی می کنند و اين كودكان از همه جا بي خبر از ابتدای زندگی خود را گرفتار اعتیادي مي شوند كه از طريق مادرانشان به آن ها إرث رسيده است.

وارد شدن به دنيايي كه مجبورند هر لحظه طعم نامطلوب اعتیاد و نئشگی را تحمل كنند.اين يعني فاجعه اي باور نكردني و دلخراش كه بايد زندگي خود را با درمان اعتياد آغاز كنند و نوزادان همراه با شير مادر بايد موادي را نيز به همراه آن و به منظور دفع مواد مخدر استفاده كنند.

امان الله قرائي مقدم آسيب شناس، درباره نوزادان مبتلا به اعتياد می گوید: در بسیاری از موارد به نوزاد معتاد، جهت خوابیدن و ساکت شدن ، موادمخدر خورانیده می شود.

وي افزود:به طور کلی یک گروه از نوزدان از مادر معتاد به دنیا می آیند و گرفتار در اعتیاد هستند اما گروه دوم موقع تولد، سالم اند و به برخی متکدیان برای تکدی گری ، کرایه داده می شوند به همین علت به آن ها مواد، خورانده می شود تا طی روز بیدار نشوند.

قرايي مقدم بيان كر:در زمان حاضر این گونه مادران با اطلاع از اعتیاد خود باردار می شوند که باید در این زمینه نیز برای جلوگیری از بارداری آنان قبل از درمان، غربالگری و اقدامات پیشگیرانه به اجرا درآید.

وی در ادامه می گوید: نوزادان معتاد، هنگام رشد و در کودکی و نوجوانی هم معتاد هستند و این گونه کودکان در ردیف اطفال غایب از مدرسه و در گروه کودکان کار یا خیابان قرار به شمار می آیند.

**جور مادرم را من مي كشم!

در سال هاي اخير به دليل تغییر در الگوی مصرف مواد اعتیاد آور و ترکیبات جدید و متنوع كه هر روز به بازار ساقيان افزوده مي شود متأسفانه استعمال این مواد توسط برخی از زنان باردار صورت مي گيرد که شايد از آثار و عوارض سوء آن بر جنین بی اطلاع باشند.

محبوبه ١٤ ساله يكي از مصرف كنندگان مواد مخدر است كه شب ها در خيابان هاي شهر پرسه مي زند و سطل هاي زباله را مي گردد تا شايد بتواند پلاستيك ها را جمع كند و صبح از پول آن ها مواد خود را تهيه كند.

محبوبه درباره معتاد شدنش در اين سن و سال مي گويد: اين ارثيه اي است كه مادرم براي من به جاي گذاشته چرا كه من طعم تلخ اعتياد را از بدو تولد تاكنون با خود به همراه دارم و اكنون كه ١٤ سال از آن روزها مي گذرد نمي توانم مواد را كنار بگذارم.

اعتیاد والدین به مواد مخدر سبب افزایش احتمال ایجاد بیماری‌های مادرزادی و سرطان در نوزادان می‌شود و در سال هاي اخير به يك مشكل بزرگ در جامعه زنان تبديل شده است.

پریدخت نخستین داوری عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران مي گويد : نوزادانی که مادران آنها به مواد مخدر معتاد هستند، آسیب زیادی برایشان ایجاد می‌شود. به طور مثال نارس به دنیا می آیند، یا وزن و قدشان کمتر از حالت معمول است و به طور کلی احتمال ایجاد بیماری‌های مادرزادی زیادی همچون مشکلات قلبی و سرطان در نوزادانی که مادران معتاد داشته‌اند، وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه آمارهای دقیقی در کشور در مورد بیماری‌های مادرزادی و یا اعتیاد مادران باردار وجود ندارد، افزود: براساس تحقیقات جهانی حتی نوزادانی که والدین آنها استعمال سیگار دارند با مشکلات مادرزادی بیشتری نسبت به سایر نوزادان همراه می‌شوند بنابراین می‌توان گفت، میان اعتیاد مادر و سلامتی نوزاد و جنین ارتباط مستقیم وجود دارد بنابراین باید والدین نسبت به این مسائل آگاهی داشته و توصیه‌های لازم برای ترک هرچه سریعتر مواد مخدر و بهبودی کامل رعایت کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: از طرفی اعتیاد مادر موجب عدم انجام وظایف مادری می‌شود و فرزندان یک مادر معتاد از ابراز احساسات و عواطف مادری محروم بوده و به فکر رفع نیازهای عاطفی و روانی خود در بیرون خانواده می شوند.

وي ادامه داد:همچنین به جهت ارتباط مستمر مادر با فرزندان، میزان اثرگذاری او بر افکار، اخلاق و رفتار فرزندان بیش از پدر بوده و تأثیرات منفی اعتیاد مادر بر فرزندان مضاعف است.

داوري اعتیاد را یک مسئله چند وجهی دانست و اظهار داشت: بی شک علل و عوامل بسیاری در سلامت یک خانواده مؤثر هستند و اعتیاد یکی از مخرب ترین عوامل فروپاشی خانواده‌ها محسوب می‌شود بنابراین باید جهت پیشگیری از اعتیاد و مبارزه کامل و موفق با مواد مخدر به موضوع خانواده اهمیت داد و آموزش به این نهاد مهم و اساسی را در اولویت امور قرارداد. البته فرهنگ سازی نیز در پیشگیری از اعتیاد بسیار موثر است و دستگاه‌های مربوطه باید به آن اهمیت بیشتری دهند.

چندي پيش رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر توسط وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شد كه اميدواريم با اجراي اين طرح رفته رفته با کاهش اعتیاد در كشور رو به رو باشيم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)