کد خبر: ۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی مدعی شد

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی بخش کشاورزی با بیان اینکه دولت برنامه ای برای افزایش نرخ انواع کود در سال 94 ندارد، گفت: کود مورد نیاز بخش کشاورزی تامین است و بهره برداران نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

به گزارش ایرنا، علیرضا ولی، عصر در نشست خبری به مناسبت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی،افزود: به کشاورزان اطمینان می دهیم مشکلی در تامین کود وارداتی و تولید داخل نداریم، ضمن آنکه در حال حاضر 820 هزار تن کود در انبارهای امانی و وزارت جهادکشاورزی ذخیره سازی شده تا برای کشت زمستانه و بهاره مورد استفاده قرار گیرد.

وی بر تنوع بخشی کود مورد نیاز کشور تاکید کرد و گفت: در گذشته تنها سه نوع کود ساده ازته، فسفاته و پتاس استفاده می شد که امروز در نظر داریم این میزان کود را به 10 نوع افزایش دهیم.

ولی اظهار داشت: در راستای تنوع سازی کود مصرفی بخش کشاورزی در نظر داریم پنج نوع کود جدید باکیفیت و استاندارد بالا برای سال آینده در سبد کشاورزان قرار دهیم.

صدور کارت اعتباری خرید نهاده های کشاورزی
وی افزود: در راستای حمایت از بهره برداران بخش کشاورزی به تازگی قراردادی با بانک مرکزی و بیمه به امضا رسیده تا کارت اعتباری برای خرید نهاده های کشاورزی صادر شود. به گفته وی، متاسفانه کشاورزان در فصل کاشت با کمبود نقدینگی برای تامین نهاده های مورد نیاز (کود، بذر، سم) مواجه هستند که در نظر داریم با صدور کارت اعتباری تا حدودی این مشکل مرتفع شود.

دریافت کود کشاورزی با نسخه موسسه آب و خاک کشاورزی
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی افزود: امسال تفاهم نامه ای با بخش تحقیقات کشاورزی و معاونت آب و خاک به امضا رسیده تا بتوانیم در آینده کود مورد نیاز کشاورزان را براساس نقشه خاک و نیاز به کشاورزان تحویل دهیم.
وی درباره چگونگی تامین سم مورد نیاز کشاورزان، تصریح کرد که هم اکنون 25 درصد سم مورد نیاز از داخل و مابقی از طریق واردات تامین می شود.
وی اضافه کرد: به دنبال استانداردسازی و بالا بردن کیفیت سموم تولیدی داخل کشور هستیم.
وی درخصوص ماشین آلات بخش کشاورزی نیز گفت: هم اکنون بخشی از ماشین آلات مورد نیاز در داخل و بخش قابل توجهی از خارج تامین می شود، ضمن آنکه به دنبال استفاده از توان تولید داخل هستیم و معتقدیم اگر در زمینه مکانیزاسیون متناسب با اقلیم توفیق داشته باشیم به طور حتم افزایش تولید نیز خواهیم داشت.
ولی در این زمینه درباره خدمات پس از فروش ماشین آلات کشاورزی، ادامه داد: در حال حاضر با تولیدکنندگان خوب دنیا وارد مذاکره شده ایم تا تکنولوژی ماشین آلات آنان وارد کشور شود و با سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی بتوانیم این ماشین را در داخل تولید کنیم.
وی یکی از چالش های بخش کشاورزی را بالا بودن قیمت کود دانست و افزود: بین سال های 90 و 92 قیمت کود 1590 درصد افزایش یافت که این موضوع مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کرده است.
ولی درخصوص تامین کود فسفاته مورد نیاز کشور نیز گفت: در حال حاضر نیاز بخش کشاورزی به کود فسفاته 800 هزار تن است که امروز سرمایه گذاران قول داده اند تا آن را تا حد امکان در داخل تولید کنند در همین راستا تفاهم نامه ای برای تولید سالانه 10 درصد کود فسفاته مورد نیاز در داخل منعقد شده است.
به گفته وی، با این تفاهمنامه سالانه 10 درصد از واردات کاهش و حدود ده درصد به تولید داخل اضافه می شود تا در این زمینه به استقلال کامل برسیم.

ادعای مصرف بی‌رویه علمی نیست
ولی درباره ادعای برخی در زمینه مصرف بی رویه انواع کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی، گفت: ادعای اینکه مصرف بی رویه کود در بخش کشاورزی صورت گرفته، علمی نیست بلکه کود مورد نیاز بخش کشاورزی از قبیل کودهای ازته، فسفاته و پتاس با برآوردها و نظر کارشناسی موسسات تحقیقات آب و خاک کشاورزی تعیین و اعلام می شود که طبق مصوبه سال 93، سه میلیون و 200 هزار تن کود مورد نیاز این بخش بوده است.
وی درباره کودهای آلی و زیستی نیز گفت: برای تولید محصول باکیفیت در نظر داریم کودهای عالی و زیستی کشور را تامین کنیم در همین راستا تفاهمنامه ای با انجمن تولیدکنندگان کودهای آلی و زیستی به امضا رسیده تا سرمایه گذاری لازم برای تامین کودهای زیستی باکیفیت و در راستای کاهش سهم کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی صورت گیرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)