کد خبر: ۹۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹
ارسال به دوستان
ذخیره
اصلاح‌طلبان خبر دادند
همزمان با رايزني‌هاي بزرگان اصلاحات و مسوولان دولتي با شوراي نگهبان براي بازگرداندن تعداد بيشتري از كانديداهاي اصلاح‌طلب به عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي، چهره‌هاي مختلف اين جريان نظرات خود را در خصوص چگونگي حضور اين جريان در انتخابات آتي مجلس ابراز مي‌كنند
اعتماد نوشت: اين روزها ترجيع بند سخن اصلاح‌طلبان اين است كه اين‌بار براي خالي كردن ميدان و كنار كشيدن از انتخابات نيامده‌اند و هر قدر زمين بازي تنگ و فضاي رقابت بسته باشد باز هم در همين ميدان بازي خواهند كرد و از مردم مي‌خواهند با حضور پاي صندوق‌هاي راي مجلسي به دور از افراط و تندروي تشكيل دهند.
همزمان با رايزني‌هاي بزرگان اصلاحات و مسوولان دولتي با شوراي نگهبان براي بازگرداندن تعداد بيشتري از كانديداهاي اصلاح‌طلب به عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي، چهره‌هاي مختلف اين جريان نظرات خود را در خصوص چگونگي حضور اين جريان در انتخابات آتي مجلس ابراز مي‌كنند. اين روزها ترجيع بند سخن اصلاح‌طلبان اين است كه اين‌بار براي خالي كردن ميدان و كنار كشيدن از انتخابات نيامده‌اند و هر قدر زمين بازي تنگ و فضاي رقابت بسته باشد باز هم در همين ميدان بازي خواهند كرد و از مردم مي‌خواهند با حضور پاي صندوق‌هاي راي مجلسي به دور از افراط و تندروي تشكيل دهند.
علي صوفي، رييس ستاد انتخاباتي تهران ائتلاف اصلاح‌طلبان اظهار شرايط اين جريان را اميدوارانه و به دور از ياس تبيين كرد. او گفت: ضمن اعتراض به فضاي موجود هرگز مايوس نيستيم و در هر شرايطي ليست‌هاي خود را ارايه خواهيم داد. اتفاقي كه افتاده تنها در حوزه جريان اصلاحات نيست، از اصولگرايان معتدل نيز عده ‌زيادي رد صلاحيت شده‌اند و اين اتفاق فضاي انتخابات را از شور و نشاطي كه لازمه مشاركت گسترده مردم است مي‌اندازد. در حال حاضر تلاش ما اين است كه افرادي را كه تاييد صلاحيت شده‌اند مورد شناسايي قرار داده و رزومه آنها را دريافت كنيم. از سوي ديگر تلاش مي‌كنيم افرادي كه بي‌جهت رد صلاحيت شده‌اند، با رايزني‌هاي صورت گرفته مجددا به عرصه رقابت برگردند.
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با تاكيد بر اينكه متاسفانه چهره‌هاي شاخص اصلاح‌طلب رد صلاحيت شده‌اند و تاييد صلاحيت‌ها اغلب چهره‌هاي ناشناخته‌اي هستند، گفت: ما كارگروهي به نام كارگروه تعامل و رايزني در شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان داريم كه اصلا براي همين مواقع پيش‌بيني شده است. اين كارگروه در حال انجام كارهاي مربوط به رايزني درخصوص رد صلاحيت‌هاي اصلاح‌طلبان است.
او با بيان اينكه آنچه در مورد رد صلاحيت‌ها انجام شده قابل دفاع نيست، گفت: امكان ندارد يك جريان فعال و تاثيرگذار كشور كه از ابتداي انقلاب تاكنون همواره در صحنه سياسي حضور فعال داشته از طرف هيات نظارت كنار گذاشته شود و كسي در اين رابطه موضع‌گيري نكند.
صوفي خاطرنشان كرد: طي روزهاي اخير ديديم كه مقام‌هاي مختلف كشور و برخي از علما از جمله آيت‌الله واعظ طبسي و دري نجف‌آبادي نسبت به اين روند انتقاد كردند؛ حتي برخي استانداران انتقاد كردند. بدون شك اين روند باقي نخواهد ماند و فضا تغيير خواهد كرد و صلاحيت عده زيادي با رسيدگي نهادهاي ذي‌صلاح مورد تجديدنظر قرار خواهد گرفت.
عضو شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در واكنش به اينكه گفته مي‌شود اصلاح‌طلبان فله‌اي ثبت‌نام كرده‌اند تا پس از رد صلاحيت شوراي نگهبان را هدف انتقاد قرار دهند، گفت: اين حرف كاملا بي‌ربط است، هيات‌هاي اجرايي با استعلام از منابع چهارگانه عمل كرده‌اند؛ حتي در مرحله اول نيز در برخي موارد اعمال سليقه شد و افرادي براساس تحقيقات محلي رد صلاحيت شدند كه نظر منابع چهارگانه نسبت به آنها مثبت بود.
صوفي با بيان اينكه اصلاح‌طلبان ضمن اعتراض به فضاي موجود هرگز مايوس نيستند، گفت: در هر شرايطي ليست‌هاي خود را تا جايي كه ممكن باشد ارايه خواهيم داد.
دو برنامه اصلاح‌طلبان
در همين رابطه عبدالله ناصري، عضو شوراي‌عالي سياستگذاري انتخابات اصلاح‌طلبان هم گفت: اصلاح‌طلبان دو برنامه اساسي را در دستور كار قرار داده‌اند؛ يكي پيگيري حقوق افراد رد صلاحيت شده و ديگر اينكه تحت هر شرايطي در انتخابات شركت مي‌كنند و ليست خواهند داد.
ناصري در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به اينكه ممكن است تعدادي از نامزدهاي احراز صلاحيت نشده و ردصلاحيت شده در مراحل بعدي بررسي توسط شوراي نگهبان به عرصه انتخابات برگردند، گفت: شرايط به گونه‌اي است كه حتي نماينده رهبري در استان مركزي هم به عدم احراز‌ها اعتراض كرده است و درست نيست تحت عنوان عدم احراز صلاحيت، مانع حضور افراد توانمند در انتخابات مجلس شد.
مديرعامل پيشين خبرگزاري ايرنا تاكيد كرد: شايد در بسياري از استان‌ها ليست‌ها تكميل نباشد، اما تلاش خواهيم كرد در انتخابات حضور جدي داشته باشيم و در وهله اول رايزني با مقام‌هاي مربوط و در مرحله بعدي استفاده از نيروهاي گمنام، اما توانمند، در دستور كار اصلاح‌طلبان خواهد بود. اصلاح‌طلبان منتظر هستند نتيجه نهايي تاييد صلاحيت‌ها را ببينند و كارگروه تعامل و ديگر نيرو‌ها تلاش‌هاي خود را در روزهاي گذشته افزايش دهند، اما تلاش‌ها به اين معنا نيست كه با خوش‌بيني انتظار تاييد همه نامزدهاي اصلاح‌طلب را داشته باشيم.
رسول منتجب‌نيا، قائم مقام دبيركل حزب اعتماد ملي هم در خصوص رد صلاحيت‌ها پيشنهاد كرد رييس‌جمهور به رايزني و ديدار با رهبري بپردازد. وي اظهار داشت: در اين شرايط رييس‌جمهور بايد در راس همه به اين مساله ورود پيدا كند و موضوع را با رايزني با رهبري انقلاب و شوراي نگهبان حل و فصل كند تا شور و نشاط انتخابات از بين نرود و شاهد مشاركت حداكثري مردم در صحنه انتخابات باشيم.
منتجب‌نيا در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به ردصلاحيت‌هاي صورت گرفته گفت: پيگيري ردصلاحيت‌ها از چند طريق ممكن است؛ اول اعتراض قانوني كه اكثر داوطلبان از اين حق خود استفاده مي‌كنند. دوم كميته‌اي به نام رايزني در شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تشكيل شده كه آنها نيز در حال برقراري ارتباط با اعضا و شخصيت‌هاي مختلف هستند اما مهم‌ترين راهكار رايزني‌هايي است كه شخصيت‌هاي بزرگ مانند رييس‌جمهور و امثال او خواهند داشت، چون اين يك مساله جناحي نيست بلكه يك مساله ملي و سراسري است.
وي افزود: در سطح كشور تعداد انگشت‌شماري از اصلاح‌طلبان مشمول رد يا عدم احراز صلاحيت نشده‌اند با اين تعداد داوطلب اصلاح‌طلب كه معلوم نيست در چه وضعي هم هستند چگونه مي‌توان در رقابت‌هاي انتخاباتي شركت كرد حتي اگر همه آنها نيز راي بياورند ٣٠ نفر در مقابل ۲۶۰ نفر از جناح مقابل بسيار كم است.
قائم مقام حزب اعتماد ملي با بيان اينكه اصل انتخابات براساس رقابت سياسي است، گفت: در اين شرايط رييس‌جمهور بايد در راس همه به اين مساله ورود پيدا كند و موضوع را با رايزني با رهبري انقلاب و شوراي نگهبان حل و فصل كند تا شور و نشاط انتخابات از بين نرود و شاهد مشاركت حداكثري مردم در صحنه انتخابات باشيم. زمان كم است نبايد به گونه‌اي باشد كه اين موضوع روزهاي آخر حل شود كانديدا‌ها بايد فرصت تبليغ و برنامه‌ريزي داشته باشند.
وي با اشاره به اينكه به استناد بند ۱ و ۳ ماده ۲۸ قانون انتخابات رد صلاحيت شده است، گفت: بعد از ۵۲ سال حضور در انقلاب و ۵۰ سال كسوت روحانيت، امامت جماعت و نمايندگي بايد به عنوان عدم اعتقاد و التزام عملي به اسلام، نظام و ولايت فقيه ردصلاحيت شوم؟
قائم‌مقام حزب اعتماد ملي گفت: من در اعتراض خود نيز بيان كردم كه زماني كه صحبت از ولايت فقيه، زندان و ترور داشت ما طرفدار ولايت‌فقيه و نظام بوديم و عواقب آن را به جان خريديم. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: متاسفانه نتايج بررسي صلاحيت‌ها حتي صداي فرياد برخي از ائمه‌جمعه و اعضاي خبرگان را نيز درآورده است. من معتقدم بزرگان كشور با درك اين موضوع وارد عمل خواهند شد.
رايزني‌ها جواب مي‌دهد
مسوول كميته رايزني شوراي هماهنگي و سياستگذاري اصلاح‌طلبان هم در سخناني كه جماران منتشر كرد، اقدام شوراي نگهبان در ردصلاحيت كانديداهاي انتخابات را متناقض با سخنان مقام معظم رهبري عنوان كرد.
محسن رهامي در خصوص جلسه شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان اظهار كرد: حاصل اين جلسه بيانيه‌اي بود كه در اين راستا منتشر شد. در اين جلسه اعضا به اين نتيجه رسيدند كه كسي موضع‌گيري شخصي در مورد اتفاقات انجام ندهد و اظهارنظر‌ها در قالب بيانيه باشد.
وي در خصوص تعداد تاييد صلاحيت‌شدگان تصريح كرد: طبق بررسي‌هاي اوليه از سراسر كشور ٣٠ كانديداي اصلاح‌طلب تاييد شده‌اند. در حال حاضر بايد بررسي دقيق‌تر تاييد‌صلاحيت‌شدگان و پيگيري شكايت دوستاني كه احراز صلاحيت نشده‌اند باشيم، تا در نهايت ببينيم كسي براي ليست باقي مي‌ماند يا نه. بنده به عنوان مسوول كميته پيگيري و تعامل كميته، به دنبال پيگيري اين پرونده‌ها و رايزني با شوراي نگهبان هستم كه اميدوارم با تجديد‌نظر شوراي نگهبان در بررسي صلاحيت‌ها، ما بتوانيم ليست خود را ارايه دهيم.
وي با اشاره به تعداد محدود تاييد صلاحيت‌شدگان در تهران و شهرستان‌ها ابراز اميدواري كرد: با پيگيري‌هاي كه شوراي‌عالي سياستگذاري انجام مي‌دهد و توجهي كه مقام معظم رهبري و رييس‌جمهور محترم به اين قضيه دارند، ان‌شاءالله تعدادي برگردند و اصلاح‌طلبان بتوانند ليست داشته باشند.
دبير انجمن مدرسين دانشگاه‌ها در پايان خاطرنشان كرد: در نهايت بنده فكر مي‌كنم اين پيگيري‌ها نتيجه مي‌دهد، تعدادي از دوستان كه در تهران و شهرستان‌ها احراز صلاحيت نشده‌اند، تاييد صلاحيت شوند و ما بتوانيم ليست ارايه دهيم. اگر هم اين اتفاق نيفتاد، ما مجبوريم در مناطقي كه كانديدا داريم شركت كنيم و در مناطقي كه كانديدايي براي‌مان باقي نمانده است اعلام كنيم كه ما ليستي براي انتخابات نداريم.
مصوبه‌اي خلاف قانون اساسي
حسين كمالي، ديگر عضو شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان هم در جلسه نشست دبيران اجرايي حزب اسلامي كار كه در خانه كارگر برگزار شد، گفت: شوراي نگهبان تاييد صلاحيت‌ها را به هيات نظارت سپرد كه در كل كشور به‌طور سيستماتيك عده زيادي رد‌صلاحيت يا عدم احراز اعلام شدند. عدم احراز صلاحيت، مصوب مجلس است كه با قانون اساسي در تعارض است، زيرا در قانون اساسي اصل بر برائت است حق مردم است كه انتخاب شده يا انتخاب كنند و عدم صلاحيت به حكم دادگاه محرز و مسجل مي‌شود. وزير پيشين كار با اشاره به اين امر كه همه حق دارند در انتخابات شركت كنند، گفت: مردم هم حق دارند راي دهند اگر هم عده‌اي خلافي كرده‌اند، دادگاه بايد آنها را از حقوق سياسي محروم كند. شركت مردم در انتخابات نشان از افزايش توجه به وحدت ملي دارد؛ يعني مردم آمده‌اند و حول حكومتي كه با آن موافقند جمع شده و آن را همراهي مي‌كنند. كمالي گفت: با حضور در صحنه انتخابات، مردم با هم قرار مي‌گذارند حكومت تشكيل دهند و كار كنند و جامعه را اداره كنند تا با وحدت خود دشمن را نااميد سازند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان نزاع و درگیری مسلحانه در بم 

جلوی اختلاس را بگیرید / اگر مردم گرفتار فقر شوند، دین از بین خواهد رفت

کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه به طور کامل حذف می‌شوند

جدیدترین قیمت خودرو امروز اول اردیبهشت 1403

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان طی روزهای آینده

آتش‌سوزی خودرو پژو ۴۰۵ حامل قاچاق سوخت در پمپ بنزین کرمان

جنگل گلپرکی دلفارد بزرگترین ذخیره‌گاه جنگلی انار شیطان در کشور

حکم قطعی محکومان پرونده پروژه الماس مال کرمان صادر شد

کسب یک طلا و برنز در مسابقات قهرمانی کشور توسط کاراته‌کاهای کرمانی

استاندار کرمان: پیگیری امور اقتصادی در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)