کد خبر: ۹۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
ارسال به دوستان
ذخیره
بعد از برجام اگر بخواهیم سرمایه‌گذاری در کشور رونق بگیرد باید نهادهای قیمت‌گذاری را بطور کلی از گردونه خارج کنیم زیرا نهاد قیمت‌گذاری عملا به معنای عدم کارایی و کاهش بهره‌وری است. اینکه گفته می‌شود باید بهره‌وری را افزایش دهیم مفهومش این است که اجازه دهیم بازار عمل کند.
وزیر راه و شهرسازی با اعلام پهلودهی ۱۸ خط کشتیرانی در بنادر ایران طی ۴ ماهه گذشته از افزایش ظرفیت قطار تهران- مشهد به ۳۵ میلیون مسافر، امضای قرارداد قطار تهران- اصفهان و بهره‌برداری از قطعه اول آزادراه تهران- شمال در اوایل سال ۹۶ خبر داد.

به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه متن؛ حاشیه به تحلیل وضعیت موجود از حمل و نقل و مسکن پسابرجام پرداخت و گفت: ما برنامه‌های مفصلی را برای بازسازی همه حوزه‌های حمل و نقل داریم. خوشبختانه سوم بهمن‌ماه قرارداد بسیار خوبی را با چینی‌ها برای ارتقای سرعت قطار تهران- مشهد که این مسیر پرترافیک‌ترین مسیر ایران به شمار می‌رود و سالیانه ۱۳ میلیون مسافر در این مسیر تردد می‌کنند منعقد کردیم. همچنین تصمیم گرفته‌ایم این مسیر را برقی کنیم و سرعت طراحی آن را به ۲۵۰ و سرعت عملیاتی آن را به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت افزایش دهیم که این رخداد اتفاق بزرگی در حوزه ریلی به شمار می‌رود و ظرفیت این مسیر به ۳۵ میلیون مسافر در سال افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قرارداد برقی کردن قطار تهران- مشهد رقمی بالغ بر ۲ میلیارد دلار است که امروز توانستیم این قرارداد را با چینی‌ها و با همکاری شرکت مپنا که بزرگترین شرکت تولید کننده نیروگاهی در ایران است به صورت مشترک به امضا برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که در مورد آزادسازی قیمت بلیت قطار نیز وزارت راه و شهرسازی موضع سختگیرانه‌‌ای گرفت و خواستار انحلال سازمان حمایت شد و آیا اینکار مداخله در کار دیگر سازمان‌ها به شمار نمی‌رود؟ گفت: بعد از برجام اگر بخواهیم سرمایه‌گذاری در کشور رونق بگیرد باید نهادهای قیمت‌گذاری را بطور کلی از گردونه خارج کنیم زیرا نهاد قیمت‌گذاری عملا به معنای عدم کارایی و کاهش بهره‌وری است. اینکه گفته می‌شود باید بهره‌وری را افزایش دهیم مفهومش این است که اجازه دهیم بازار عمل کند.

آخوندی ادامه داد: کاری که ما در دولت باید انجام دهیم این است که اجازه دهیم سرمایه‌گذاری صورت گیرد، هواپیما و ناوگان ریلی وارد کشور شود و میزان ناوگان‌ها نیز توسعه یابد تا رقابت بهتر انجام گیرد. اینکه فکر کنیم با قیمت‌گذاری اتفاق خاصی رخ می‌دهد همان خواهد شد که در صنعت هوانوردی رخ داد؛ آخرکار پس از قیمت‌گذاری ما چه داریم؟ ۲۵۶ هواپیما که ۱۰۶ فروند از آنها زمین‌گیر هستند و ۱۵۰ فروند نیز به دلیل کهنگی هرچند وقت یکبار مرتب دچار نقص فنی و از دور رقابت خارج می‌شوند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در پاسخ به این پرسش که چرا هم اکنون نیز مردم از آزادسازی قیمت‌ها ناراضی هستند؟ گفت: کسی که ۱۷۲ هزار تومان برای بلیت هواپیما تهران- مشهد پرداخت می‌کرد حالا که ۸۹ هزار تومان در ایام غیر پیک می‌پردازد، چرا باید ناراضی باشد؟ این مسئله خیلی عجیب است، کسی که ایام اوج سفر به مسافرت می‌رود باید بهای آن را نیز بپردازد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اینکه یک عده قلیل در زمان اوج زمان سفر بخواهند سفر کنند و بهای آن را نیز نپردازند ظلم به تعداد بیشماری که شامل ۸۲ درصد هستند خواهد شد.

تاکید بر کاهش تصدی‌گری دولتی

آخوندی با طرح این پرسش که آیا مسئله یکسان‌سازی قیمت در ایام پیک و غیرپیک منصفانه و عادلانه است؟ به افزایش درآمد شرکت‌های هواپیمایی اشاره کرد و افزود: شرکت‌های هواپیمایی که در ایام غیر پیک خالی مسافرت می‌کردند با آزادسازی قیمت بلیت‌ها به این نتیجه رسیدند که تعداد مسافران را افزایش دهند و با اینکار سود خواهند کرد. با این اوصاف چرا باید در قیمت بلیت‌ها دخالتی داشته باشیم؟

وزیر راه و شهرسازی آزادسازی قیمت بلیت‌های قطار را نیز مانند بلیت هواپیما دانست و گفت: اساسا اگر بخواهید در این کشور، قطار خوب، هواپیمای خوب و کشتی خوب داشته باشید باید تصدی‌گری دولتی را کاهش داد و اساسا دولت نباید دخالتی در این امور داشته باشد.

پیشرفت بیش از ۵۰ درصدی قطعه اول آزادراه تهران- شمال

این عضو کابینه دولت یازدهم در مورد روند و وضعیت آزاد راه تهران- شمال گفت: پروژه آزادراه تهران- شمال در حال حاضر کاملا فعال است و بر اساس پیش‌بینی‌ها و وعده‌هایی که داده‌ایم در اوایل سال ۹۶ قطعه اول آن به بهره‌برداری می‌رسد.

آخوندی اجرای برجام را در تسریع پروژه آزادراه تهران-شمال موثر دانست و گفت: در ساخت قطعات بعدی آزادراه تهران- شمال قطعا اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد. همین که ما شروع به مذاکره با دنیا کرده‌ایم موفق شدیم قراردادهای قطعه اول را تجدیدنظر کنیم و در حال حاضر نیز در قطعه اول که شامل تهران تا شهرستانک می‌شود تمامی کارگاه‌ها فعال هستند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بالای ۵۰ درصد از پروژه انجام شده است. عمده کار این پروژه تونل‌ها هستند که تمامی این تونل‌ها اجرا شده و بعد از آن لاینینگ(بتن‌ریزی) تونل ها با سرعت بسیار زیاد در حال انجام است. همچنین یک پل بسیار بزرگ در یک دره عمیق نیز وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد آن پیشرفت کار داشته است.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی زمان پایان پروژه را اوایل سال ۹۶ عنوان کرد و گفت: قطعه اول آزادراه تهران- شمال از تهران تا شهرستانک اوایل سال ۹۶ به بهره برداری می‌رسد و بقیه قطعات نیز از افزایش ظرفیت جاده قدیم استفاده می‌کنند.

آخوندی در مورد راه اندازی قطار سریع السیر تهران- اصفهان گفت: کارگاه کاملا فعال است و قراردادهای آن نیز امضا شده  است.

وی اتفاقاتی در تشریح اتفاقاتی که در حوزه دریا و کشتیرانی پس از برجام رخ می دهد اظهار کرد: حوزه دریا از جمله حوزه‌هایی است که ما از آن لطمات زیادی دیدیم. اساسا اینکه خلیج فارس این مقدار توسعه پیدا کرد بیشتر ناشی از این بود که ما در شمال کشور امکان پهلودهی به کشتی‌ها را نداشتیم. خوشبختانه در همین مدت کوتاه اتفاقات بسیار خوبی رخ داد و در حال حاضر و طی مدت چهار ماه اخیر،  ۱۸ خطوط کشتیرانی دنیا مستقیما در بنادر ایران پهلودهی می‌کنند. 
برچسب ها: کشتیرانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)