کد خبر: ۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۸
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه بدهی دولت به بانک کشاورزی ۷۰ هزار میلیارد ریال است، گفت: زمین و تأسیسات آتی‌الاحداث به عنوان وثیقه وام پذیرفته می‌شود.

به گزارش فارس، مرتضی شهیدزاده، مدیرعامل بانک کشاورزی در نشست خبری که به مناسبت ایام مبارک دهه فجر برگزار شد، گفت: با همکاری مجلس و دولت از محل منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی سهمی برای بخش کشاورزی به صورت ریالی در نظر گرفته شده است که ما به نحو مطلوب، این منابع را به بخش‌های مختلف اختصاص داده‌ایم.

وی افزود:از محل صندوق توسعه ملی مبلغ 6 هزار میلیارد ریال به طرح‌های توسعه آب و خاک، 10 هزار میلیارد ریال به طرح‌های توسعه کشت گلخانه‌ای و پرورش ماهی در قفس، مبلغ 17 هزار میلیارد ریال برای پشتیبانی از تولید گوشت قرمز و مبلغ 3 هزار میلیارد ریال به مناطق محروم اختصاص داده‌ایم.

مدیرعامل بانک کشاورزی اظهار داشت: ما به عنوان یک بانک تخصصی، بانکی پیشرو در سیستم بانکداری هستیم و اولین سیستم بانکداری متمرکز را اجرا کرده‌ایم به طوری که کشاورزانی که زیر 20 میلیون تومان درخواست وام داشته باشند می‌توانند با حضور در بانک و پر کردن فرم ظرف 48 ساعت بدون کوچکترین معطلی وام را دریافت کنند.

مدیرعامل بانک کشاورزی با بیان اینکه بانک کشاورزی بازوی اجرایی دولت در توسعه بخش کشاورزی است، اظهار داشت: به عنوان این بازوی دولت برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید بیشترین سرمایه را در بین بانک‌های دولتی داشته باشیم بنابراین با مذاکرات لازم با مجلس و دولت و قول دولت و مجلس قرار شده تا در برنامه ششم و در بودجه سال 94 و همچنین لایحه خروج از رکود سرمایه‌ این بانک به 80 هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

شهیدزاده بیان داشت: با این کار قدرت قانونی ما 5 برابر می‌شود و می‌توانیم خدمات بیشتری به کشاورزان ارائه کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه بخش کشاورزی بیشترین ریسک را در بخش‌های اقتصادی دارد، گفت: بخش بیمه محصولات کشاورزی که در کنار آن بانک کشاورزی به عنوان پشتیبان‌کننده حضور دارد به دلیل مسائل مختلف ناشی از حوادث غیرمترقبه، بودجه‌اش کفایت نمی‌کند و بانک کشاورزی هر ساله بیش از دو برابر بودجه برای این صندوق منابع می‌گذارد.

وی در ادامه به بیان شاخص‌های توسعه بیمه اشاره کرد و گفت: بیمه زراعت را از 2.9 میلیون هکتار به 5.8 میلیون هکتار در سال 93 رسانده‌ایم و بیمه باغات از 92 هزار هکتار در سال 93 به 502 هزار هکتار رسیده است.

شهیدزاده بیان داشت: همچنین در بیمه دام از 3.9 میلیون واحد دامی در سال 80 به 14 میلیون واحد دامی افزایش یافته و بیمه طیور از 76 میلیون قطعه به 960 میلیون قطعه توسعه یافته است.

وی افزود: تعداد بیمه‌گذاران از 715 هزار نفر به 2 میلیون نفر رسیده است.

شهیدزاده در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت:‌ غرامت پرداختی در سال 80 از 848 میلیارد ریال در سال 93 به 9 هزار و 753 میلیارد ریال رسیده و بیش از 65 درصد منابع آن یارانه‌های دولت و کمتر از 35 درصد کمک‌های خود مردم بوده است.

وی افزود: برنامه ما این است که سال آینده دو برابر سال 93 منابع در اختیار بخش کشاورزی قرار دهیم و به این طریق بتوانیم به صورت کامل نیازهای بخش کشاورزی را تامین کنیم.

شهیدزاده در پاسخ به این سوال که چند درصد از وام‌های اختصاص یافته به کشاورزی صرف امور کشاورزی می‌شود، اظهار داشت: با توجه به نظارتی که در این بخش وجود دارد بیش از 98 درصد وام‌ها صرف طرح‌های کشاورزی می‌شود زیرا این وام‌ها طی 2 تا 3 مرحله پرداخت و در هر مرحله کشاورز موظف به ارائه پیشرفت فیزیکی کار است.

شهیدزاده با اشاره به مطالبات معوق نظام بانکی و سهم بانک کشاورزی از این مطالبات اظهار داشت: یکی از مشکلات بانک کشاورزی که متفاوت با سایر بانک‌هاست، معوقات مربوط به کشاورزانی است که دچار حوادث غیرمترقبه شده‌اند و از بازپرداخت تسهیلات خود بازمانده‌اند.

وی افزود: بر این اساس بانک کشاورزی حدود 1600 میلیارد تومان مربوط به یک میلیون و 700 هزار زارع بدهی معوقه دارد که این معوقات بابت خشکسالی طی 10  تا 12 سال است.

شهید زاده در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص شرایط پذیرش اسناد زمین‌های کشاورزی به عنوان وثیقه تسهیلات بانکی در این بانک و این که ظاهراً محدودیت‌هایی برای پذیرش این اسناد وجود دارد، گفت: زمین و تأسیسات آتی‌الاحداث براساس ضرایب و مقررات بانک مرکزی به عنوان وثیقه پذیرفته می‌شود و مشکلی در مورد پذیرفتن اسناد آنها به  عنوان وثیقه وجود ندارد، مگر اینکه آن زمین مشاع باشد که این موضوع نیز بر اساس ضوابط بانک مرکزی است.

شهیدزاده اظهار داشت: در حال حاضر بانک کشاورزی از بانک‌های زیان‌ده محسوب نمی‌شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی بیان داشت: 25 درصد از منابع سایر بانک‌ها باید به بخش کشاورزی تزریق شود که الان فقط 9 درصد مطابق آمار بانک مرکزی به این موضوع اختصاص پیدا کرده است.

شهیدزاده بیان داشت: ما به دنبال سود بانکی نیستیم، مگر این که تصمیم‌گیران بخواهند سودی افزایش یا کاهش دهند و در این صورت ما مجری هستیم و اگر افزایش صورت گیرد مابه‌التفاوت آن صندوق توسعه ملی پرداخت می‌کند.

وی بیان داشت: بدهی دولت به بانک کشاورزی 70 هزار میلیارد ریال است که امیدواریم این موضوع در بودجه 94 لحاظ شود.

شهیدزاده در مورد اصلاح اساسنامه بانک کشاورزی بیان داشت: یکی از خواسته‌های ما اصلاح اساسنامه بانک کشاورزی است و این کار به خاطر سرعت دادن به خدمات‌رسانی به بخش تولید است.

وی افزود: بانک مرکزی به این بانک همچون یک بانک تجاری نگاه می‌کند و همان سیاست و نظارتی که بانک مرکزی روی بانک‌های خصوصی و تجاری دارد روی ما اعمال می‌کند و چنین نگاهی حرکت ما را آهسته می‌کند، بنابر این با مسئولان مربوطه از جمله وزیر اقتصاد، وزیر جهاد کشاورزی ، مجلس و سایر تصمیم‌گیران صحبت‌هایی در مورد اصلاح اساسنامه بانک کشاورزی صورت گرفته تا آن بانک‌هایی از این دست مثل بانک کشاورزی، صنعت و معدن و مسکن که ابزار دست دولت هستند اصلاح اساسنامه بدهند و نگرش و قدرت دولت در اساسنامه این بانک‌ها گنجانده شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی در ادامه بیان داشت: برای توسعه آبیاری تحت فشار، توسعه کشت‌های متراکم و گلخانه در برنامه است تا تسهیلات آن سال آینده به دو برابر برسد.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)