کد خبر: ۹۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
خرازی گفت: مهم ترین هزینه در راه حفظ دستاورد هسته ای شهادت عزیزان و دانشمندان ما در این راه بود.
خرازی گفت: مهم‌ترین هزینه در راه حفظ دستاورد هسته‌ای شهادت عزیزان و دانشمندان ما در این راه بود.

به گزارش ایسنا، کمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی عصر روز چهارشنبه در نشستی با حضور علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی گفت: در طول سال‌های گذشته گرچه با دشواری‌های زیادی به ویژه در بحث تحریم‌ها رو به رو بودیم اما با مقاومت مردم توانستیم از این مرحله عبور کنیم و این مقاومت ملت بود که طرف مقابل را به پذیرش دانش هسته‌ای ایران وادار کرد.

او ادامه داد: ۱+5 امروز فهمیده است با کشوری که فرزندانش توانایی دانش هسته‌ای دارد نمی‌توانند بیش از این کلنجار روند.

خرازی علت مذاکره جدی در این دوره را مقاومت مردم در برابر فشارها عنوان کرد و افزود: آن‌ها در گذشته آمادگی مذاکره نداشتند چرا که فکر می‌کردند ایران در برابر فشارها کوتاه می‌آید.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی مذاکرات هسته‌ای را دشوار خواند و گفت همان طور که مقام معظم رهبری همواره گفته‌اند ایمان و اعتقاد تیم مذاکره کننده در کنار توانمندی‌های حرفه‌یی آنان کارگشا بوده است.

وی با اشاره به نقش دکتر صالحی در مذاکرات تصریح کرد: نقش آقای صالحی بسیار برجسته بود به ویژه در بعد فنی اقداماتی صورت دادند به طوری که نه تنها مشکلی ایجاد نکرد بلکه توانمندی جدیدی را برای ایران به دست اورد.

رییس شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر فراجناحی بودن تصمیمات در حوزه هسته‌ای گفت: مقام معظم رهبری یک زمان تصمیم به برداشتن تعلیق‌ها از فعالیت‌های هسته‌ای گرفتند و در زمانی دیگر تصمیم به مذاکره مستقیم آمریکا. وقتی این سیر تاریخی را نگاه می‌کنیم می‌بینیم که زمانی لازم بوده است مقاومت کنیم تا توانمندی خود را اثبات کنیم و بتوانیم در مقابل دشمن مذاکره کرده و به نوعی دشمن ناچار شود خواسته ما را بپذیرد. یک زمان به سوخت 20 درصد نیاز داشتیم آن را به ما ندادند و خودمان تولید کردیم در حالی که برای‌مان تولید صفحات سوخت مشکل بود.

او ادامه داد: آن موقع صحبت از مبادله سوخت 20 درصد با صفحات سوخت برای راکتور تهران بود و ترکیه و برزیل با هماهنگی آمریکا برای این کار واسطه شده‌اند. آن موقع رهبری با اکراه این موضوع را پذیرفتند چراکه خوش بین نبودند. آن‌ها به تهران آمدند و جشن هم گرفتند اما آمریکایی‌ها زیرش زدند و مشخص شد بدبینی رهبری حقیقت دارد. همان موقع اعلام شد که خودمان می‌سازیم اما برخی کشورهای خارجی ما را به تمسخر گرفتند در حالی که یک سال بعد ما صفحات سوخت را ساختیم و آن‌ها دیدند وقتی ایرانی‌ها تصمیم می‌گیرند کاری را انجام دهند موفق می‌شوند.

خرازی گفت: بنابراین تصمیم‌گیری‌ها در لحظات حساس تاریخی می‌تواند تعیین کننده یا نابودکننده باشد. دقیقا مثل صحنه جنگ است. یک جا نرمش به کار می‌برید و یک جا با وجود همه فشارها و محدودیت‌ها باید خط مقدم را جلو ببریم.

وی ادامه داد: اگر در دوره اصلاحات رهبری تعلیق را نمی‌شکست نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتاد. ممکن بود صحنه‌های متفاوتی را پیش بیاورد از این رو تدبیر و شناخت موضوع و تصمیم دقیق که لازمه رهبری یک جامعه است در حالی که دشمنی‌های بسیاری با آن کشور وجود دارد بسیار حائز اهمیت است و خوشبختانه ما از این نعمت برخورداریم.

او ادامه داد: مادامی مقاومت ملت بر سر آرمان‌های‌مان وجود دارد بی ‌ردید آینده شکوفایی قابل تصور است و امیدواریم نتیجه فداکاری‌ها و جانبازی‌ها در طول حیات جمهوری اسلامی ایران بتواند به موقعیت ایران هر چه بیش‌تر کمک کند.
برچسب ها: خرازی ، صالحی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)