کد خبر: ۹۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
ارسال به دوستان
ذخیره
تخت روانچی :
در حال حاضر اروپا به صورت مستقیم و غیرمستقیم با خطر تروریسم روبه‌رو است. آن‌ها علاقه‌مند هستند که در مورد یک سری موضوعات منطقه‌یی از جمله مبارزه با تروریسم با ایران گفت‌وگو و تعامل داشته باشند چرا که آن‌ها معتقد هستند ایران ظرفیت‌های بالایی در جهت ایجاد صلح و امنیت در منطقه دارد.
معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد: اولین دور گفت‌وگوها بین ایران و اتحادیه اروپا در اوایل فوریه در تهران برگزار می‌شود. سرپرست هیئت اروپایی در این دور بر عهده هلگا اشمید معاون نماینده ارشد امور خارجی و سیاست‌های امنیتی اتحادیه اروپا، خواهد بود.تخت روانچی گفت: این گفت‌وگوها «در سطح ‌معاونان» و «دربرگیرنده موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی» خواهد بود. قرار است این مذاکرات هر شش ماه یک بار در تهران و بروکسل برگزار شود.
گفتگوهای ایران و اروپا سابقه طولانی دارد و می توان گفت به زمان تاسیس اتحادیه اروپا باز می گردد. گفتگوهایی که شامل مسائل مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و دیگر مسائل مرتبط با حوزه خاورمیانه مانند مبارزه با تروریسم و حقوق بشر بود. این گفتگوها با بالا گرفتن مناقشه هسته ای کم کم به سردی گرایید. گفتگوهایی که در دوره ریاست جمهوری های مختلف برچسب‌های مختلفی داشت از گفتگوهای انتقادی گرفته تا تغییر نا به گفتگوهای سازنده. (گفتگوهایی که به یاد داریم در سال 2003 پیرامون مسئله هسته ای و با پیش قدمی انگلیس، آلمان و فرانسه). مسئله هسته ای در این زمان دیگر مسائل و جنبه های گفتگو را به حاشیه راند و با روی کار آمدن دولت هشتم و نهم مسئله هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شد و اتحادیه اروپا و سق قدرت جهانی دیگر در قالب گفتگوهای 5+1 وارد گود شدند. اکنون که که مذاکرات ایران با 5+1 به نتیجه رسیده و نیازی به اجماع جهانی علیه ایران دیده نمی شود، روابط به حالت عادی برگشته و می توان با هرکدام از قدرت های جهانی به روال گذشته ارتباط برقرار کرد. یکی از این قدرت ها که قابل چشم پوشی نیست اتحادیه اروپاست. مزیت اروپا این است که کلی واحد نیست و از اجزای مختلفی تشکیل شده که شاید در نگاه اول منسجم به نظر برسند اما هر کدام از این کشورها دارای منافع خاص خود هستند. اکنون که فضا برای ورود اروپاییان باز شده و رقابت میان آنها برای این امر درگرفته، از این فرصت می توان استفاده کرد و در عین مذاکره با کل می توان با تک تک کشورها در حوزه های گوناگون با هرکدام که شرایطی متناسب‌تر ارائه دهد ارتباط برقرار کرد. هم ایران و هم اتحادیه اروپا در پی بازسازی و یا به گونه ای پایه ریزی روابط جدیدی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، حقوق بشر و مبارزه با تروریسم هستند.
تلاش برای گسترش روابط با اتحادیه اروپا
به گزارش ایسنا؛ هفته گذشته خانم فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که در بهار آینده هیات همکاری از اتحادیه اروپا عازم تهران خواهد شد و وی برای دومین‌بار به ایران سفر خواهد کرد. موگرینی بعد از توافق وین نیز در روز سه‌شنبه 6 مردادماه سال جاری در راس هیاتی به تهران آمد و با تعدادی از مقامات کشورمان از جمله وزیر خارجه و رییس جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد. معاون وزیر خارجه در ارتباط با این موضوع و تعامل ایران با اتحادیه اروپا نیز گفت: در عین حال که با تک تک کشورهای اروپایی روابط‌مان را در سطوح مختلف و در ارتباط با موضوعات مختلف گسترش می‌دهیم و هیات‌های مختلف اقتصادی و تجاری از بخش دولتی و خصوصی این کشورها به ایران می‌آیند ما در تلاش هستیم که با اتحادیه اروپا نیز روابط خود را گسترش دهیم و این اشتیاقی دو طرفه است. با بیان این که کشورهای اروپایی سال‌ها از بازار ایران غیبت داشته‌اند و اکنون علاقه‌مند هستند که در این بازار حضور پیدا کنند و ما نیز از این موضوع استقبال می‌کنیم ادامه داد: البته ما باید ببینیم که زمینه‌های همکاری مشترک در چه حوزه‌هایی است و چگونه می‌توانیم این تعامل و همکاری را داشته باشیم. این مقام مسوول در وزارت خارجه ادامه داد: درست است که تعامل اقتصادی کاری دو طرفه است و دو طرف باید با هم به تفاهم و تعامل برسند ولی به دلیل استقبال کشورهای اروپایی برای حضور در بازار ایران یک مقداری کار از جهاتی شاید برای ایران ساده‌تر شده باشد چرا که در حال حاضر پیشنهادات مختلفی از سوی کشورهای مختلف مطرح می‌شود و ما انتخاب کننده هستیم و در واقع ما تعیین می‌کنیم که با چه کشوری در چه حوزه‌ای کار کنیم و این یک مزیت خوب است.
اروپایی ها علاقمند به بازار ایران هستند
معاون آمریکا و اروپای وزیر خارجه در ادامه این مصاحبه به بحث تعامل ایران با اتحادیه اروپا پرداخت و گفت: اتحادیه اروپا نیز یک واقعیت است که از 28 کشور تشکیل شده است و آن‌ها تلاش دارند، بگویند موضع‌شان در همه زمینه‌ها واحد است ولی در واقعیت این‌طور نیست و در بین آن‌ها در ارتباط با موضوعات اقتصادی، سیاسی و حتی رویکرد نظامی بعضا اختلاف نظر و دیدگاه وجود دارد ولی همان طور که گفتم باید به این موضوع توجه داشت که اتحادیه اروپا یک واقعیت است و ما همان‌طور که با کشورهای مختلف اروپایی روابط خوبی داریم و تلاش داریم که این روابط افزایش پیدا کند با این اتحادیه نیز می‌خواهیم روابط خود را گسترش دهیم و این علاقه از طرف خود آن‌ها نیز وجود دارد. روانچی در همین راستا ادامه داد: گردانندگان مجموعه اتحادیه اروپا نیز با ظرفیت‌های ایران در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی آگاه هستند و تمایل دارند که در این زمینه با ایران کار کنند. درست است که ایران چند سالی تحریم بوده ولی ظرفیت‌هایش از بین نرفته است و همان طور که گفتم یکی از موضوعاتی که آن‌ها برای تعامل با ایران ابراز علاقه کرده‌اند موضوع انرژی است.
موضوعات گفت وگو چند جانبه است
وی هم‌چنین به موضوع مبارزه با تروریسم نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اروپا به صورت مستقیم و غیرمستقیم با خطر تروریسم روبه‌رو است. آن‌ها علاقه‌مند هستند که در مورد یک سری موضوعات منطقه‌یی از جمله مبارزه با تروریسم با ایران گفت‌وگو و تعامل داشته باشند چرا که آن‌ها معتقد هستند ایران ظرفیت‌های بالایی در جهت ایجاد صلح و امنیت در منطقه دارد. این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی با بیان این که ما می‌خواهیم براساس موضع برابر و دخالت نکردن در امور یکدیگر این مذاکرات را داشته باشیم ادامه داد: دور اول گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا از اوایل ماه فوریه (ماه آینده میلادی) در تهران آغاز می‌شود؛ البته تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نیست ولی این گفت‌وگوها در سطح ‌معاونان خواهد بود و طبق قرارهای اولیه این مذاکرات هر 6 ماه یک‌بار در تهران و بروکسل انجام می‌شود. او با بیان این که گفت‌وگوهای ایران و اتحادیه اروپا دربرگیرنده موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ی و بین‌المللی است، ادامه داد: در واقع دستور کار مفصلی جهت مذاکره با اتحادیه اروپا خواهیم داشت و فکر می‌کنم که این گفت‌وگوها و تعامل برای هر دو طرف مفید است. روانچی با بیان این که کمیسیونرهای مختلف اتحادیه اروپا نیز به ایران رفت و آمد خواهند داشت، ادامه داد: طبیعی است بین خانم فدریکا موگرینی به عنوان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مقامات کشورمان هرچند وقت یک‌بار در تهران و یا بروکسل دیدارها و گفت‌وگوهای انجام شود.
سفر روحانی دریچه جدیدی را به اروپا باز می کند
معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه کشورمان به سفر روحانی به دو کشور فرانسه و ایتالیا اشاره کرد و افزود: همان طور که از سوی طرف‌های اروپایی این اشتیاق وجود دارد که در قالب هیات‌های سیاسی و اقتصادی به ایران بیایند و با ایران تعامل داشته باشند، این اشتیاق نیز وجود دارد که مقامات ما را به کشورهای خود نیز دعوت کنند. روانچی سفر روحانی به دو کشور فرانسه و ایتالیا را مهم عنوان کرد و گفت: این سفر دریچه جدیدی را برای رابطه ما با اروپا باز می‌کند و ان‌شاالله در آینده باز هم از این نوع سفرها خواهیم داشت البته این سفرها یک طرفه نیست و قرار است مقامات عالی‌رتبه اروپایی نیز به تهران بیایند که برای نمونه در آینده نزدیک شاهد سفر رییس‌جمهور سوییس به تهران خواهیم بود. معاون وزیر خارجه کشورمان به سفر اشتاین مایر به تهران نیز اشاره کرد و گفت: سفر وزیر خارجه آلمان در اوایل فوریه به تهران انجام خواهد شد. او به روابط گسترده ایران و آلمان اشاره کرد و گفت: لازم است که در زمینه‌های مختلف دو کشور با یکدیگر در تماس باشند.
در رابطه با انگلیس اسیر گذشته نمی شویم
مجید تخت‌روانچی هم‌چنین با بیان این که در آینده نزدیک شاهد سفر رییس‌جمهور سوییس به تهران خواهیم بود در ارتباط با روابط ایران و انگلیس تصریح کرد: تاریخچه‌ای که در مورد روابط دو کشور وجود دارد یک مقدار در برخی از مواقع کار را سخت می‌کند ولی ما نمی‌خواهیم اسیر گذشته شویم و در عین حال نمی‌توانیم کاملا چشمان خود را نسبت به آن چه که در گذشته صورت گرفته، ببندیم. روانچی گفت: روابط ایران و انگلیس در طول چند دهه اخیر با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بوده و در دو طرف حساسیت‌های زیادی در مورد این رابطه وجود دارد. او با بیان این که در کنار این حساسیت، دو طرف نیز مصمم هستند که روابط خود را با یکدیگر براساس احترام متقابل، دخالت نکردن در امور داخلی یکدیگر و مبتنی بر منافع مشترک گسترش دهند، تصریح کرد: البته تاریخچه‌ای که در مورد روابط دو کشور وجود دارد، میزانی در برخی از مواقع، کار را سخت می‌کند ولی ما نمی‌خواهیم اسیر گذشته شویم و در عین حال نمی‌توانیم کاملا چشمان خود را نسبت به آن چه که در گذشته صورت گرفته است، ببندیم. تخت روانچی با تاکید بر این که در این تعامل نگاه ما به آینده است ادامه داد: در چارچوب سیاست خارجی آقای روحانی یعنی تعامل سازنده با دنیا، تلاش داریم که روابط خود با کشورهای مختلف از جمله انگلیس را مبتنی بر اصول مداخله نکردن در امور یکدیگر و تعامل براساس موضع برابر در چارچوب اصول و حقوق بین‌الملل، گسترش دهیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)