کد خبر: ۹۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
ارسال به دوستان
ذخیره
انتخابات روی موج شایعات تلگرامی
روز پنجشنبه بود که اخباری تأییدنشده درباره تأیید صلاحیت هزار نفر از ردصلاحیت‌شدگان، منتشر شد. خبری که طبق معمول چند ماه گذشته، در تلگرام، منتشر شد و به‌سرعت در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی دست‌به‌دست شد و ساعتی بعد، همه آن را به چشم یک خبر قطعی می‌خواندند و برای یکدیگر تعریف می‌کردند
روز پنجشنبه بود که اخباری تأییدنشده درباره تأیید صلاحیت هزار نفر از ردصلاحیت‌شدگان، منتشر شد. خبری که طبق معمول چند ماه گذشته، در تلگرام، منتشر شد و به‌سرعت در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی دست‌به‌دست شد و ساعتی بعد، همه آن را به چشم یک خبر قطعی می‌خواندند و برای یکدیگر تعریف می‌کردند. «لیست تأییدصلاحیت‌شدگان اعلام شد»، «بازگشت اصلاح‌طلبان» و... تیترهایی بود که روی این اخبار زده شده بود. در میان اسامی هم پیش از همه نام علی مطهری به‌عنوان کاندیدایی که تأیید صلاحیتش اعلام شده، دیده می‌شد و پس از آن نام‌هایی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل بود که مخابره می‌شد، اما مطهری روز گذشته در گفت‌وگو با «شرق»، هرگونه اعلام رسمی یا کسب خبر از منابع رسمی و قانونی در‌این‌باره را تکذیب کرد و گفت: «تنها چیزی که می‌دانم این است؛ یکی از افرادی که سمَت رسمی دارد و در دستگاه نظارتی نیست، تنها پیگیر این مسائل است و به من گفته صلاحیتم تأیید شده است، اما بقیه خبرها را من هم مثل شما در تلگرام خوانده‌ام و اطلاعی از صحت یا عدم صحت آن ندارم».  

او همچنین تأکید کرد در جلسه‌ای که نمایندگان ردصلاحیت‌شده با عضو حقوق‌دان شورای نگهبان داشته‌‌اند، حضور نداشته و در جریان رایزنی‌های احتمالی برای بازگشت نمایندگان رد‌صلاحیت‌شده به گردونه انتخابات هم نیست.

گمانه‌زنی‌هایی که صحت ندارد
 این خبر، در برخی از ستادهای کاندیداهایی که همچنان چشم‌انتظار تجدیدنظر شورای نگهبان هستند تحرکی ایجاد کرد، اما برخی از چهره‌هایی که نامشان در این خبرهایی تلگرامی به‌عنوان تأییدصلاحیت‌شده منتشر شده بود، در گفت‌وگوهای جداگانه با سایت پویش، این خبر را تکذیب کردند. الیاس حضرتی در این رابطه گفته است: «من هم گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای را شنیده‌ام، ولی تا این لحظه هیچ خبری مبنی بر تأیید صلاحیت به دست ما نرسیده است».

نجفقلی حبیبی، رئیس پیشین دانشگاه علامه و از چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب که داوطلب نمایندگی مجلس از تهران است نیز در رابطه با اخبار منتشرشده درباره تأیید صلاحیت‌ها، گفت: «من خبری از تأیید صلاحیت خود ندارم و درباره این فهرست‌ها هم نمی‌توانم اظهارنظر کنم». 

همچنین داریوش قنبری، نماینده پیشین مجلس و داوطلب نمایندگی از ایلام هم با اشاره به اینکه تاکنون خبری درباره تأیید صلاحتش به او ابلاغ نشده است، گفت: «تا این لحظه هیچ خبری به من اعلام نشده و در مجموع بهتر است رسانه‌ها از انتشار این دست از فهرست‌ها اجتناب کنند».

از دیگر چهره‌هایی که خبر تأیید صلاحیتش دست‌به‌دست می‌شد مرتضی اشراقی، نوه امام راحل و کاندیدای نمایندگی از تهران بود که او هم در واکنش به این خبر گفته است: «‌تاکنون هیچ‌کس با من درباره تأیید صلاحیت صحبتی نکرده و اخبار منتشرشده صحت ندارد».

انتشار این شایعات بازی‌کردن در  زمین رقیب است
از سوی دیگر مهدی نادمی، رئیس ستاد جوانان و دانشجویان ائتلاف اصلاح‌طلبان که نام او هم در میان کاندیداهای ردصلاحیت‌شده است و شایعاتی مبنی بر تأیید صلاحیتش منتشر شده بود، در گفت‌وگو با پویش درباره آخرین وضعیت تأیید صلاحیت خود و تجدید نظر در آن، گفت: «تاکنون هیچ خبری به من ابلاغ نشده و حتی به‌صورت غیررسمی هم چیزی به ما گفته نشده است».

رئیس ستاد جوانان و دانشجویان ائتلاف اصلاح‌طلبان با اشاره به این گمانه‌زنی‌ها، گفت: «این دست گمانه‌زنی‌ها به‌ویژه درباره چهره‌های محبوب نسل جوان اگر غلط باشد و تکذیب شود، می‌تواند باعث کاهش شور و شوق انتخاباتی شود. درمجموع انتشار این شایعات، بازی‌کردن در زمین رقیب است».

نادمی با اشاره به اینکه خبر رسمی تأیید صلاحیت‌ها، ١٦ بهمن اعلام می‌شود، گفت: «شاید یکی، دو روز پیش از این تاریخ، کاندیداها به‌صورت غیررسمی مطلع شوند، در نتیجه تا تاریخ اعلام‌شده نمی‌توان پیش‌بینی دیگری کرد».

احمد حکیمی‌پور، عضو شورای شهر تهران و کاندیدای اصلاح‌طلب مجلس هم درباره خبر تأييد صلاحيت خود گفت:«اطلاعی درباره این موضوع ندارم و خبر تازه‌ای مبنی بر رد یا تأیید صلاحیتم دریافت نکرده‌ام».

 او در ادامه افزود: «به نظر می‌رسد درمجموع بهتر است ما تا پایان مهلت قانونی صبر کنیم و اخبار رسمی را فقط از طریق رسانه‌هاي رسمی و مجاري قانوني شورای نگهبان دریافت كنيم».

غلامرضا انصاری، از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران هم با اعلام اینکه تاکنون خبر تازه‌ای درباره تأیید صلاحیت به دستش نرسیده است، گفت:«منتشرکردن چنین فهرست‌هایی و تکذیب آنها باعث می‌شود انگیزه و اعتماد مردم خدشه‌دار شود و این به سود جریان اصلاحات نیست».

 این عضو مؤسس حزب اتحاد ملت با بیان اینکه اصلاح‌طلبان در صحنه خواهند ماند و حضور گسترده‌ای خواهند داشت، گفت: «با توجه به دسترسی‌نداشتن ما به بعضی کانال‌ها، مردم برای کسب اطلاعات موثق به رسانه‌های معتبر رجوع کنند و از انتشار شایعات اجتناب بورزند».

ستادها همچنان در انتظار
انتشار اخبار مربوط به تأیید صلاحیت هزار نفر از ردصلاحیت‌شدگان، در دو روز گذشته در برخی از ستادهای انتخاباتی تحرکات مجددی به وجود آورد. برخی گزارش‌ها از شهرستان‌ها، از تلاش برخی نمایندگان فعلی ردصلاحیت‌شده برای دایرنگه‌داشتن ستادهای انتخاباتی‌شان حکایت می‌کند. این در حالی‌ است که در تهران نیز از ستاد محسن مهرعلیزاده، اخباری مبنی بر آغاز تلاش‌های جدی به گوش می‌رسد؛ تلاش‌هایی که مبتنی بر خبر تأیید صلاحیت او در بررسی‌های شورای نگهبان بوده است. اما در بقیه ستادهای اصلاح‌طلبان در تهران، همچنان همه اخبار حول محور برنامه‌های شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخابات است؛ شورایی که تاکنون بر حضور گسترده مردم در انتخابات تأکید کرده و محمدرضا عارف، رئیس این شورا، هرگونه تصمیم‌گیری درباره فهرست انتخاباتی اصلاح‌طلبان را به بعد از هفدهم بهمن و تعیین‌تکلیف نهایی تأییدصلاحیت‌شدگان موکول کرده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)