کد خبر: ۹۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۶
ارسال به دوستان
ذخیره
یادداشتی از نجفقلي حبيبي؛
بعد از پيروزي انقلاب و در تمام انتخابات‌هايي كه در زمان زنده بودن امام برگزار شد همواره بر مساله مشاركت مردم تاكيد فراوان داشتند و مدام اين مساله را به برگزاركنندگان و مسوولان انتخابات گوشزد مي‌كردند تا زمينه براي حضور و مشاركت مردم فراهم شود و مبادا در نقطه‌اي هر قدر دورافتاده از مركز شهروندي به خاطر كوتاهي مسوولان از راي دادن باز بماند و نتواند از اين حق مسلم خود استفاده كند.
نجفقلي حبيبي

امسال در حالي جشن‌هاي سي و هفتمين سال پيروزي انقلاب را آغاز مي‌كنيم كه كمتر از يك ماه ديگر نماد يكي از اركان‌هاي همان انقلاب را به نظاره خواهيم نشست. بي‌ترديد يكي از اركان مهم انقلاب ايران در سال ٥٧ كه تبلور آن در شعارهاي مردم نيز به وضوح ديده مي‌شد مساله جمهوريت و نقش مردم در اداره امور كشور بود. بر همين اساس بود نظامي كه بعد از انقلاب پايه گذاري شد جمهوري اسلامي نام گرفت و جمهوريت و اسلاميت دو ركن مهم و اصلي اين نظام قرار داده شد و امام خميني(ره) هم در قامت يك رهبر، هم از جمهوريت و هم از اسلاميت نظام حمايت قاطع كردند. زماني كه امام خميني (ره) در پاريس به سر مي‌بردند در پاسخ به اين سوال كه «منظور شما از جمهوري چيست؟» به قدري روشن و واضح سخن گفتند كه ديگر جاي هيچ ابهامي باقي نماند. امام فرمودند: منظور هماني است كه در همه جاي دنيا مي‌گويند. اين پاسخ امام خود به خوبي نشانگر اين است كه مساله راي مردم و انتخابات چقدر براي امام خميني(ره) به عنوان پايه‌گذار نظامي كه از دل انقلاب مردم پديد آمده، مهم و حياتي است. بعد از پيروزي انقلاب و در تمام انتخابات‌هايي كه در زمان زنده بودن ايشان برگزار شد همواره بر مساله مشاركت مردم تاكيد فراوان داشتند و مدام اين مساله را به برگزاركنندگان و مسوولان انتخابات گوشزد مي‌كردند تا زمينه براي حضور و مشاركت مردم فراهم شود و مبادا در نقطه‌اي هر قدر دورافتاده از مركز شهروندي به خاطر كوتاهي مسوولان از راي دادن باز بماند و نتواند از اين حق مسلم خود استفاده كند. به ياد دارم در يكي از انتخابات‌ها جريان‌هاي سياسي در مركز به دنبال اين بودند تا براي شهرستان‌ها به نوعي تعيين تكليف و كانديدا مشخص كنند. امام وقتي از اين موضوع مطلع شدند به‌شدت آنها را از اين كار نهي كردند و به روشني گفتند هيچ كس قيم مردم نيست، در شهرستان‌ها هر كسي كه بخواهد نامزد مي‌شود و مردم خودشان تصميم مي‌گيرند كه چه كسي را به عنوان نماينده انتخاب كنند و از مركز كسي براي آنها تعين تكليف نخواهد كرد. اين ميراثي است كه انقلاب سال ٥٧ براي ما باقي گذاشت و امام خميني (ره) هم همه تلاش خود را به كار بست تا اين ميراث را براي ما تثبيت كند. امروز بر همگان روشن است كه دولت و مجلسي كه تشكيل مي‌شود با اتكا بر آراي عمومي مردم است و قطعا مشاركت مردم و استفاده آنها از اين حقي كه جمهوريت نظام به آنها داده است و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران هم بر آن تاكيد فراوان داشتند، مي‌تواند نتايج خوبي را براي آنها به ارمغان بياورد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)