کد خبر: ۹۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
ارسال به دوستان
ذخیره
درایتی :دلیل اعتراض سیدحسن خمینی، اصراری است که اطرافیان و بزرگان بر او داشته‌اند؛ بزرگان مصلحت دانسته‌اند راه برای جبران این خطای اتفاق‌افتاده، باز باشد و ایشان همان‌طور که اعلام حضور کردند، اعتراض هم کردند تا دیگر بهانه‌ای باقی نماند.
هنوز پس‌لرزه‌های رد صلاحیت علمی سیدحسن خمینی تمام نشده است که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در سخنان روز گذشته‌اش به مناسب سالگرد ورود امام(ره) به کشور، به ردصلاحیت نوه امام(ره) واکنش نشان داد و درباره صلاحیت سیدحسن خمینی که به گفته هاشمی «اشبه به جدش، امام(ره) است.» اظهارنظر کرده است.  این گفته در حالی است که از روز‌ها قبل و هم‌زمان با اعلام عدم احراز صلاحیت علمی نوه امام‌(ره) در فضای مجازی و اخبار پراکنده، حرف از تأیید صلاحیت بعضی افراد بدون شرکت در آزمون اجتهاد مطرح شده بود. 

این اتفاق را البته سخنگوی شورای نگهبان هم تأیید کرد و گفت: «داوطلبانی هستند که در آزمون شرکت نکرده‌اند، ولی در لیست افراد احرازصلاحیت‌شده قرار دارند.»

ازسوی‌دیگر «محمدرضا باهنر»، دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری گفته است: «بیت امام(ره) برای کشور و نظام، محترم و معتبر هستند و باید به قوانین پایدار بود. اگر قرار به امتحان بود، خوب بود ایشان هم در امتحان شرکت می‌کردند.»

 این در حالی است که سیدحسن خمینی در صحبت‌های چند روز گذشته خود اعلام کرد برای آزمون اجتهاد دعوت نشده است! به گفته حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی درایتی، همه این اتفاقات، تناقضاتی است که باید ازسوی شورای نگهبان پاسخ داده شود!

او به «وقایع اتفاقیه» می‌گوید: «ابهام و البته تعجب به قول سیدحسن‌آقا این است که چگونه با داشتن این همه سابقه علمی و تأییداتی که پشت سر ایشان و تألیفاتشان وجود دارد، شورای محترم نگهبان نتوانستند صلاحیت علمی او را احراز کنند؟! این علامت سؤال به صورت جدی برای بسیاری از حوزوی‌ها و اهل سیاست وجود دارد!»

 همه به بیت امام(ره) بدهکار هستیم
آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: «همه ما به امام(ره) و بیت ایشان بدهکار هستیم اما بدهکارها هدیه خوبی به بیت امام(ره) ندادند در زمانی که همه باید به خاطر این روزها تبریک بگوییم و هدیه بدهیم، هدیه بدی به بیت امام(ره) دادند!»
بااین‌وجود به نظر می‌رسد اظهارات دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین درواکنش به سخنان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است که به ایسنا گفت: «شاید برخی توقع دارند از رانت‌های ویژه استفاده کنند؛ حضرت امام(ره) هم همواره بر این نوع توقعات خط بطلان کشیدند و بارها‌ این اتفاق در دوران حیات ایشان تکرار شد.» «محمدرضا باهنر» بیت امام(ره) را برای نظام معتبر دانسته و در ادامه گفت: «خانواده امام(ره) برای کشور و نظام محترم هستند و باید به قوانین پایدار بود. اگر قرار به امتحان بود، خوب بود ایشان هم در امتحان شرکت می‌کردند.»

درعین‌حال نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی درباره طی‌شدن مسیر قانونی تجدیدنظر در تأیید صلاحیت‌ها ابراز امیدواری کرده است. 

چرا این‌قدر ضد‌و‌نقیض وجود دارد؟ 
مشاور دولت اصلاحات در امور روحانیون درباره حرف و حدیث‌هایی که درباره عدم احراز صلاحیت علمی سیدحسن خمینی ازسوی مقامات مطرح شده‌ است، به «وقایع اتفاقیه» می‌گوید: «اگر به این حرف‌ها دقت کنیم، متوجه می‌شویم ضد‌و‌نقیض فراوان دارند؛ ازاین‌نظر که اگر فقط معیار امتحان باشد، طبیعتا خیلی از اعضای مجلس خبرگان فعلی و حتی دوره‌های قبلی هم هیچ‌کدام این مسیر را طی نکردند و عمدتا با تأئیدات خاص، احراز صلاحیت شده‌اند.»

 حجت‌الاسلام مصطفی درایتی با اشاره به اینکه مجرای قانونی در گذشته، پرسش از بزرگان بوده، در ادامه می‌گوید: «در گذشته برای افرادی که تأیید صلاحیت می‌شدند اما راهی برای احراز صلاحیت علمی‌شان وجود نداشت، به سراغ امتحان می‌رفتند که امتحان، نازل‌ترین راه برای احراز علمی است و حتی اگر از طریق امتحان هم کسی احراز صلاحیت می‌شد، باز هم روش معتبری از نظر حوزوی‌ها نبود!»به گفته او در این دوره کسانی تأیید صلاحیت شدند که نه سابقه‌ای در مجلس خبرگان داشتند و نه سمتی داشته‌اند که لازمه‌اش اجتهاد باشد و شاید فقط از طریق شخصیتی خاص، تأیید شده‌اند. 

معنای اینکه سیدحسن احراز صلاحیت نشده، چیست؟
«تعجب این است که چگونه با داشتن این‌همه سابقه علمی و تأییداتی که پشت سر سیدحسن‌آقا وجود دارد و با این‌همه تألیفات، آقایان نتوانستند صلاحیت علمی ایشان را احراز کنند؟! این علامت سؤال به صورت جدی برای بسیاری از حوزوی‌ها و اهل سیاست وجود دارد.» درایتی با بیان این حرف‌ها در ادامه می‌گوید: «سیدحسن‌آقا مگر فرد گمنامی است؟ مگر در حوزه جایگاهی برایش تعریف نشده یا ناشناخته بوده؟ عوارض سنگینی هم در این اتفاق وجود دارد؛ ایشان یادگار حضرت امام(ره) است و همه آقایان سمت‌هایشان را به‌واسطه برکت وجود حضرت امام(ره) به‌دست آورده‌اند!» 

او معتقد است: «تأییداتی پشت سر سیدحسن خمینی وجود دارد که بسیاری آرزوی داشتن حتی یک مورد از آن را دارند و طبیعی است که این تناقضات موجب ایجاد ابهامات جدی در جامعه شده و امیدواریم در این هفته که هفته امام(ره) است، قدردان این انقلاب باشیم و رفتارمان طوری باشد که مردم را از اصل انقلاب دلسرد نکنیم.»

فکر نمی‌کردند سیدحسن اعتراض کند
براساس این گزارش، پیشتر یکی از نزدیکان بیت امام(ره) گفت: سیدحسن خمینی به دلیل عدم احراز صلاحیت علمی، اعتراض نخواهد کرد اما دو روز بعد از این اظهارنظر، سیدحسن در سخنانش اعلام کرد به خاطر مردم اعتراض می‌کند با اینکه امیدی به تغییر ندارد! 

درایتی درباره اعتراض سیدحسن خمینی می‌گوید: «تصور نمی‌کردم سیدحسن‌آقا اعتراض کنند؛ قضیه روشن است، برای افرادی که یک‌سری چیزها را ندادند، اعتراض‌کردن حق طبیعی است تا بخش‌های نامفهوم رد صلاحیتشان روشن شود و بررسی مجددی انجام شود. اما تصور ابتدایی من این بود که اصلا اعتراض سیدحسن‌آقا، معنایی ندارد؛ اگر ایشان فرد ناشناسی بود، اعتراض موضوعیت داشت، ولی من فکر نمی‌کنم اوضاع تغییر کند و اتفاق جدیدی رخ دهد!»

 او معتقد است: «دلیل اعتراض سیدحسن خمینی، اصراری است که اطرافیان و بزرگان بر او داشته‌اند؛ بزرگان مصلحت دانسته‌اند راه برای جبران این خطای اتفاق‌افتاده، باز باشد و ایشان همان‌طور که اعلام حضور کردند، اعتراض هم کردند تا دیگر بهانه‌ای باقی نماند.»
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)