کد خبر: ۹۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
ارسال به دوستان
ذخیره
احمد حكيمي پور:
ميزان تاييدي‌هاي دقيقه نود محدود است و به ليست كلي اصلاح‌طلبان چندان آسيب نخواهد زد. در صورت چنين اتفاقي اين افراد به صورت موردي بررسي خواهند شد و تصميم مورد نظر در قبال آنها اتخاذ خواهد شد.
هويت اصلاح‌طلبي در برنامه‌ها و خط مشي و رفتار افراد نهفته است. اصلاح‌طلبان با انتخابات قهر نمي‌كنند و كنار نمي‌كشند. تلاش بر اين است كه با كانديداهاي اصلي خود در انتخابات حاضر شويم، اگر چنين نشد از ديگر كانديداها با ترتيب اولويت حمايت خواهيم كرد.

ندای ایرانیان: پس اعلام نظرات شوراي نگهبان اكنون چشم اميد اصلاح‌طلبان به بازگشت تعدادي از كانديدهاي مورد نظرشان به عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي است. البته در ادوار گذشته انتخاباتي سابقه داشته كه تا شب پيش از انتخابات برخي ردصلاحيت‌شدگان تاييديه گرفته و در انتخابات حضور يافته‌اند. البته اين سازوكار خصوصا از نظر زماني كار اصلاح‌طلبان را مشكل مي‌كند چراكه وضعيت ليست مورد نظرشان تا دقيقه نود نامشخص باقي مي‌ماند. احمد حكيمي پور، دبيركل حزب اراده ملت ايران با بيان اينكه معمولا چنين اتفاقي براي تعداد كمي از نامزدها مي‌افتد تاكيد مي‌كند كه جريان اصلاحات قابليت حل اين مشكل را دارد. همچنين اين فعال سياسي اصلاح‌طلب ضمن اينكه معتقد است عدم عقب‌نشيني اصلاح‌طلبان نيز جزو مشي و هويت اصلاح‌طلبي است بيان مي‌كند كه تمام تلاش‌شان را براي ارايه ليستي با كيفيت و داراي هويت اصلاح‌طلبانه به كار خواهند بست.
         
    گفته شده كه اصلاح‌طلبان هفدهم يا هجدهم بهمن مي‌خواهند ليست مورد نظرشان را ببندند. در ادوار گذشته انتخاباتي برخي نامزدهاي ردصلاحيت‌شده شب قبل از انتخابات تاييد مي‌شدند. تكليف ليست اصلاح‌طلبان در اين صورت چه خواهد بود؟ آيا اين افراد بعدا در ليست قرار مي‌گيرند و عده‌اي حذف خواهند شد؟

ميزان تاييدي‌هاي دقيقه نود محدود است و به ليست كلي اصلاح‌طلبان چندان آسيب نخواهد زد. در صورت چنين اتفاقي اين افراد به صورت موردي بررسي خواهند شد و تصميم مورد نظر در قبال آنها اتخاذ خواهد شد. به هر حال قابليت حل اين مشكل وجود دارد. به طور طبيعي بنا شده بعد از شانزدهم ليست كلي بسته شود.

  شانزدهم يا هجدهم؟
بعد از شانزدهم تقريبا ليست بسته خواهد شد. ممكن است تا بيست و هفتم تعدادي از نامزدهاي ردصلاحيت شده اصلاح‌طلب به ميدان رقابت بازگردند. مساله پس از آن متفاوت خواهد بود كه مورد به مورد بررسي خواهد شد.

  بنا شده كه ليست تهران را تحت هر شرايطي ٣٠ نفره ببندند يا ممكن است تعدادي كمتر براي تهران ارايه شود؟ اكنون تعدادي از نيروها ردصلاحيت شده‌اند و ممكن است به تعداد كافي نيرو براي قرار گرفتن در ليست وجود نداشته باشد. در باب اين مشكل چه راهكار و راهبردي وجود دارد؟

الزامي نداريم كه ليست ٣٠ نفره ارايه كنيم. به هر حال ليست اصلاح‌طلبان بايد قابليت‌هاي لازم را داشته باشد. تلاش مي‌شود جاهاي خالي موجود در ليست را از افراد موجود كه داراي شايستگي و قابليت هستند، پر كنيم. به هر حال ليست اصلاح‌طلبان بايد از ميزاني از استانداردهاي لازم برخوردار باشد. جاهاي خالي از ثبت نامي‌هاي موجود و نيروهايي كه بعدا تاييد صلاحيت گرفته‌اند پر مي‌شود. اما در نهايت تلاش بر اين خواهد بود ليستي باشد كه راي مردم را جلب كند.

  يعني ممكن است از افراد درجه دوم و نيروهاي خاكستري استفاده شود؟

بله. اين مساله جزو راهبردهاي ما است. وقتي عناصر اصلي به هر دليلي نتوانستند وارد عرصه انتخابات شوند از افراد رده‌هاي بعدي استفاده مي‌شود. حتي اگر چنين امكاني در برخي حوزه‌هاي انتخابيه نيز وجود نداشت در ميان نامزدهاي موجود در صحنه از كساني كه معتدل‌تر هستند و به مجلسي كارآمد و تقويت برنامه‌هاي مفيد دولت كمك مي‌كنند، حمايت خواهيم كرد و ما اين افراد را از نظر دور نمي‌داريم.

  گفته شده در استان‌هاي مختلف و تهران از افراد خواسته شده تا رزومه خود را براي بررسي بياورند. با توجه به تعهداتي كه اصلاح‌طلبان از ابتدا براي هويت اصلاح‌طلبانه ليست خود به مردم داده‌اند، اين تعهد اجرا خواهد شد؟

هويت اصلاح‌طلبي در برنامه‌ها و خط مشي و رفتار افراد نهفته است. اصلاح‌طلبان با انتخابات قهر نمي‌كنند و كنار نمي‌كشند. تلاش بر اين است كه با كانديداهاي اصلي خود در انتخابات حاضر شويم، اگر چنين نشد از ديگر كانديداها با ترتيب اولويت حمايت خواهيم كرد. اگر در يك حوزه انتخابيه هيچ كانديدايي از اصلاح‌طلبان وجود نداشت، از افراد معتدل استفاده مي‌كنيم. اين كار خود به معناي هويت اصلاح‌طلبي است. اين خود مشي اصلاح‌طلبان است كه به هر حال تسليم نشده و عقب‌نشيني نكنيم. روش ما بايد با بينش و منش مان يكي باشد. منش اصلاح‌طلبانه حضور ما در صحنه را حكم مي‌كند. براي ما منافع ملي اولويت اول است و بر اين اساس در انتخابات تمام قد حاضر مي‌شويم. ازاين منظر حتي‌المقدور تلاش مي‌كنيم براي تمام كرسي‌ها و همه حوزه‌ها نماينده داشته باشيم. اگر به هر دليلي اين اتفاق نيفتاد ضرورتي نداريم كه ليست را به تعداد كافي ببنديم. تلاش ما اين است كه ليستي كامل و ٢٩٠ نفره در سراسر كشور بدهيم. در عين اينكه تلاش مي‌كنيم هويت اصلاح‌طلبانه ليست نيز حفظ شود.

  اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراي شهر تجربه تلخي داشتند. از كجا مي‌توان تضمين كرد كه نيروهاي خاكستري كه با كمك اصلاح‌طلبان به مجلس دهم راه مي‌يابند راه اصلاح‌طلبي را دنبال كنند؟ چه فاكتورهايي وجود دارد براي اينكه افراد به درستي شناسايي شوند؟

در شوراي عالي سياستگذاري اين فاكتورها معيار‌بندي و دسته‌بندي شده است. البته به هر حال اين واقعيت وجود دارد كه همه اين معيارها نسبي است. به نسبت بايد بسنجيم چه كساني را مي‌توانيم در ليست قرار دهيم. تلاش شده كه معيارها و شاخص‌ها سنجش پذير باشد تا بتواند به شناسايي درست افراد كمك كند. اين واقعيت وجود دارد كه دست اصلاح‌طلبان در حال حاضر بسيار بسته است. بالاخره ما با دست باز نامزد انتخاب نمي‌كنيم و امكان چند درصدي خطا وجود دارد. اگر فضا همينقدر سخت باقي بماند مجبور هستيم با اقتضا‌هاي موجود كار كنيم. به هر حال در قضاوت بايد انصاف داشت. همچنين اصلاح‌طلبان تعهد مي‌كنند كه منفعلانه رفتار نكنند. اينها كه شما اشاره كرديد در شرايط نرمال است. ما در شرايط نرمالي قرار نداريم. اصلاح‌طلبان در مضيقه‌هايي هستند. همين دست ما را مي‌بندد و نمي‌توانيم با فراغ بال و استفاده از ظرفيت‌هاي قدرتمند اصلاح‌طلبانه به پيش رويم.

  بعد از ردصلاحيت‌هايي كه اتفاق افتاد ممكن است پايگاه اجتماعي جريان اصلاح‌طلب نااميد شده و پاي صندوق‌هاي راي حاضر نشود. اصلاح‌طلبان چه راهكاري دارند براي اينكه مردم را به راي دادن ترغيب كنند؟

ما شعار «اميد و آرامش؛ رونق اقتصادي» را آگاهانه انتخاب كرديم. در هر شرايطي اميد و آرامش‌مان را از دست نمي‌دهيم و اين را از فعالين اصلاح‌طلب خواسته‌ايم كه رفتاري مطابق با معيارهاي سياست ورزي نشان دهند و همچنين مردم را به شركت در انتخابات ترغيب كنند. البته وضعيت‌هاي دشوار براي اصلاح‌طلبان آشناست و اين نخستين باري نيست كه با چنين وضعيتي مواجه هستيم. به عقيده من ما مي‌توانيم با اين وضعيت كنار آمده و آن را مديريت كنيم. اينكه رقابت چقدر پرشور باشد در اختيار ما نبوده است. به دستگاه‌هاي مرتبط بستگي دارد كه چقدر به شكل‌گيري رقابت واقعي و پرشور كمك كنند. اصلاح‌طلبان تا الان هر كاري از دست‌شان در اين رابطه برمي‌آمده انجام داده‌اند و بعد از اين هم در صحنه مي‌مانند. به هر حال شركت مردم در انتخابات تنها به اصلاح‌طلبان بستگي ندارد. تا آنجا كه صداي‌مان به آنها مي‌رسد خواهيم گفت كه منفعلانه با انتخابات برخورد نكنند. از سوي ديگر مشي اصلاح‌طلب تنها در عرصه سياسي نيست. اصلاحات جرياني است كه در سطوح مختلف جامعه به‌شدت در حال پيشرفت و بالندگي است. حتي اگر حضور اصلاح‌طلبان در سياست تعطيل شود به اين معنا نيست كه اصلاحات در زمينه‌هاي ديگر از جمله فرهنگي و اجتماعي تعطيل مي‌شود. بايد بپذيريم كه در كشور ما امور به سمت اصلاحات پيش مي‌رود. با حضور اصلاح‌طلبان در سياست اين اصلاحات قوي‌تر پيش خواهد رفت. بنابراين بايد سختي‌ها را تحمل كنيم. صبر و بردباري لازمه سياست‌ورزي درست است.

  تنها چند روز به موعدي كه اصلاح‌طلبان براي ارايه ليست تعيين كرده بودند باقي مانده است. در حال حاضر در تهران و استان‌ها وضعيت بستن ليست تا كجا پيش رفته است؟

در حال انجام شناسايي‌هاي لازم در حوزه‌هاي مختلف هستيم. از طرفي نيز اميدوار هستيم كه شرايط با توجه به رايزني‌هاي بزرگان حل شود و تعداد خوبي از كانديداهاي اصلاح‌طلبان به صحنه برگردند. اميدواريم كه اين بازگشت به حدي باشد كه ما بتوانيم ليستي در شأن اصلاح‌طلبان براي رقابت پيش رو ارايه كنيم. تا الان فقط در حد شناسايي كار پيش رفته است.
برچسب ها: احمدحکیمی پور
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش: امنیت در سرتاسر مرزها برقرار است

تمامی راه‌های اصلی و روستایی شمال استان کرمان باز هستند

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راهداری جنوب کرمان مسدودی چند محور و مسیرهای جایگزین را اعلام کرد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

پربازدید ها

آماده باش ارتش در مرزها /عملیات وعده صادق، پاسخ قطعی ایران نبود /نیاز باشد پاسخی کوبنده و قطعی خواهیم داد

عملیات شجاعانه فرزندان غیور ایران اسلامی موجب افتخار است/ این حمله یک تصمیم استراتژیک برای نمایش اقتدار، امنیت و غرور ملی بود/ باید به قدرت ملی خود ببالیم

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب شرق ارتش: امنیت در سرتاسر مرزها برقرار است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)