کد خبر: ۹۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر کل مدیریت بحران استان کرمان با اشاره به آنکه وقوع زلزله مهیب در کرمان یک شایعه است، گفت: پدیده ال نینو یکسری ناهنجاری های در شرایط جوی بوجود می آورد که این ناهنجاری می تواند گرمای غیرمتعارف و یا سرمای غیرمتعارف باشد
مدیر کل مدیریت بحران استان کرمان با اشاره به آنکه وقوع زلزله مهیب در کرمان یک شایعه است، گفت: پدیده ال نینو یکسری ناهنجاری های در شرایط جوی بوجود می آورد که این ناهنجاری می تواند گرمای غیرمتعارف و یا سرمای غیرمتعارف باشد. همچنین می تواند بارندگی شدید یا نباریدن باران را به همراه داشته باشد اما در مورد منطقه جنوبشرق کشور، گرمایی که در کرمان حاکم است، مربوط به پدیده ال نینو پدیده گرم شدن کره زمین می‌باشد.

"محسن صالحی کرمانی" در گفت و گوی با ایسنا، با بیان این مطلب که بصورت علمی و منطقی زمان وقوع زلزله قابل پیش‌بینی نمی‌باشد، گفت: اختلاف موج اولیه و ثانویه؛ تنها موردی است که برای پیش بینی زلزله امکان پذیر است. این اختلاف بسته به محل کانون زلزله و محل قرار گیری دستگاه‌ مربوطه فقط در چند ثانیه می‌باشد و حداکثر در بهترین وضعیت 20 تا 25 ثانیه قبل از وقوع زلزله، می توان این حادثه را پیش بینی کرد.

وی با بیان آنکه، تا این لحظه این فناوری کاربردی برای عموم مردم نداشته است، شاید علم به گونه ای پیشرفت کند که مردم نیز از آن بهره مند گردند، افزود: در این مدت زمان کوتاه، عملا هیچ اقدامی نمی توان در راستای مقابله با کاهش تلفات وقوع زلزله انجام داد. در کشور های پیشرفته این سیستم به برخی از مراکز حساس متصل است، بطوریکه، در زمان هشدار به صورت اتوماتیک برخی از فرایندها قطع می گردد.

مدیر کل مدیریت بحران استان کرمان اظهار کرد: در مناطقی که گسل فعال دارند، امکان رخداد زلزله وجود دارد، اما زمان آن قابل پیش بینی نمی‌باشد، فقط به صورت آمار و احتمال می توان اعدادی را اعلام کرد. بطور مثال؛ زلزله تهران با دوره بازگشت 175 سال است( بطور متوسط هر 175 سال یک زلزله شدید در تهران رخ می دهد)، اما مشاهده می کنیم که از زمان رخ داد این زلزله سالها است که گذشته ولی هنوز رخ نداده است.

وی با اشاره به آنکه، منطقه ای که در آن گسل وجود دارد، مستعد زلزله است، اذعان کرد: در منطقه‌ای که گسل باشد نشان دهنده آن است که آن منطقه مستعد زلزله است، استان کرمان یک منطقه ای است که تعداد زیادی گسل در آن وجود دارد، بطوریکه 18 گسل فعال در استان است و هر لحظه امکان فعال شدن یکی از این گسل ها وجود دارد، اما چه زمان و با چه بزرگی فعال شود، نامشخص است و تنها موردی که امروز باید به آن توجه کرد، راهکارهای صرفا پیشگیری است.

این مقام مسئول در ادامه با بیان آنکه، جلوی وقوع زلزله را نمی توان گرفت اما می توان در مقابل زلزله خود را با ایمن سازی، آماده کنیم، تصریح کرد: اگر خانه، مدارس، محل کار و ... ایمن باشند، دیگر ترسی از وقوع زلزله وجود نخواهیم داشت.

پیش نشانگرهای زلزله

وی با اشاره به پیش نشانگرهای زلزله به ایسنا گفت: یکسری پیش نشانگرهایی وجود دارد که قبل از وقوع زلزله برخی اوقات مشاهده می شوند، از جمله این پیش نشانگرها؛ وقوع برخی پیش لرزه‌ها قبل از وقوع زلزله اصلی، ولی در بسیاری از زلزله ها قبل از زلزله اصلی پیش لرزه نداریم، مانند سایر زلزله های مهم استان کرمان به جز بم.

صالحی اضافه کرد: از دیگر پیش نشانگرهای وقوع زلزله، زیاد شدن گاز رادن، وجود ابرهای یونیزه شده (این ابرها فقط توسط تصاویر ماهواره‌ای قابل رویت می باشند)؛ بوجود آمدن جریانات القایی در درون سیم های برقف گرم شدن آب های زیرزمینی، کدر شدن آب های زیرزمینی، عکس العمل های غیر متعارف توسط حیوانات و ... است که اگر چند عامل در کنار یکدیگر گذاشته شود، می توانیم تشخیص داد که در این منطقه احتمال رخ داد، زلزله وجود دارد ضمن آنکه باید اذعان هم کرد که در برخی اوقات تمامی این پیش نشانگرها وجود دارد، اما زلزله ای به وقوع نمی پیوندد.

مدیریت جامعه محور

وی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته دنیا تمرکز خود را روی مدیریت جامعه محور قرار داده اند و بیشتر به سمت آمادگی مردم در برابر حوادث طبیعی روی آورده اند، اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته معتقدند که اولین امدادگر مردم خود مردم می باشند.

صالحی افزود: در کشورهای توسعه یافته معتقدند که در عین حالی که باید توان امدادی و امدادگران بالا و به مسایل و تجهیزات روز دنیا مجهز باشند، باید مردم نیز آمادگی لازم را در برابر حوادث طبیعی داشته باشند؛ زیرا شعار آنان این است که «اولین امدادگر در خانه شما خود شما هستید.»

مدیر کل مدیریت بحران استان کرمان با بیان اینکه در ایران از سال جاری به صورت عینی به مدیریت جامعه محور پرداخته شده است، تصریح کرد: ما چندین سال است که مانور زلزله در مدارس برگزار می کنیم، اما از سال جاری این مانور با رویکرد جامعه محور اجرایی شروع شده است. به این صورت که در زمان زلزله فرضی جامعه اطراف مدارس را نیز درگیر کرده‌ایم، به گونه ای که مدرسه را به عنوان کانون مدیریت بحران محله ای لحاظ کرده ایم( درکرمان و استان گلستان این طرح سالها پیش شروع شده بود).

رسالت‌ها و وظایف 

وی با بیان آنکه این یک کار فرهنگی است و به یک دهه زمان نیاز دارد که در جامعه جای خود را باز کند، عنوان کرد: رسانه مهمترین رسالتی که دارد، تلنگر زدن به مردم است و باید در هر دوره زمانی اطلاعات به طور شفاف در اختیار مردم قرار دهد. معمولا مردم بعد از گذشت مدتی کوتاهی حادثه را فراموش می کنند و این وظیفه رسانه ها است که آن را یادآوری کنند.

این مقام مسئول با طرح سوال اینکه، چگونه یادآوری کنند؟ابراز کرد: یادآوری زلزله های گذشته، بیان مطالب آموزشی،همچنین برخی رسانه ها با ساخت و پخش فیلم هایی می توانند تاثیر گذاری لازم را در جامعه بگذارند.بسیاری اوقات این تاثیر گذاری باید غیر مستقیم باشد، آموزش گاهی اوقات با آموزش مستقیم جواب نمی دهد و آموزش باید به طور غیر مستقیم باشد. به عنوان مثال وقتی که یک فیلم سازی انجام می شود، باید به گونه ای باشد که هنرپیشه های فیلم آن نکات ایمنی را رعایت کنند، لازم نیست که بازیگر در داخل فیلم اعلام کند که این نکات ایمنی باید رعایت شوند، بلکه با رعایت نکات ایمنی به مرور زمان این فرهنگ سازی به جامعه منتقل می شود.

وی با تاکید بر آنکه، تاثیرگذاری آموزش غیر مستقیم بسیار بیشتر از مستقیم است، افزود: وظیفه حاکمیت مدیریت بحران این است که بستر را برای آموزش مردم محیا کند، وقتی کسی احساس نیاز کرد، به راحتی به این آموزش ها دسترسی داشته باشد.بطور مثال؛ آموزش رایگان کمک های اولیه توسط هلال احمر که طی کلاس های 35 ساعت انجام می شود. 

صالحی گفت: ورود تشکل های مردم نهاد به عرصه فضای مجازی؛ به آسانی می توانند آموزش مسایل ایمنی را جایگزین شایعات کنند. شایعات با ایجاد فضای منفی، انرژی و روحیه مردم را می گیرند و یکی از بحث هایی که می تواند در فضای مجازی ورود پیدا کند؛ مدیریت بحران است.

وی با بیان آنکه مدیریت بحران زیبایی های خاص خود را دارد، تصریح کرد: اگر بارندگی منجر به سیلاب و خسارت می شود، در برابر آن نیز این بارندگی موجب طراوت و سرسبزی جامعه می شود، پس باید دو روی سکه را به مردم نشان داد. بطوریکه مردم خود را از نظر سازه ای و غیر سازه ای در مقابل حوادث ایمن کنند و از وقوع یک حادثه طبیعی وحشت نداشته باشند.

شایعات وقوع زلزله در فضای مجازی

مدیر کل مدیریت بحران استان کرمان با اشاره به شایعات موجود در شبکه های مجازی مبنی بر وقوع زلزله در کرمان به ایسنا گفت: در فضای مجازی اعلام شده است، گرمی هوا؛ یک پیش نشانگر زلزله است؟ چه کسی این مطلب را گفته و با استناد از چه منبعی است؟ مشخص نیست!! آن دسته از افرادی که آموزش دیده اند، می داند که گرم شدن هوا، دلیلی بر زلزله نیست، ممکن است به صورت تصادفی زلزله ای در همان زمان به وقوع بپیوندد، اما دلیل آن گرم شدن هوانیست.

وی ادامه داد: همچنین اعلام کرده اند که ابرها به شکل خاصی در آمده اند و ممکن است، زلزله ای رخ دهد. بله ابر یونیزه وجود دارد، اما ابر یونیزه برای ما قابل تشخیص نیست، اگر مردم آموزش را به درستی دیده بودند، دیگر در فضای مجازی این تبلیغات نادرست جواب نمی داد.

این مقام مسئول با بیان علت گرمی هوای استان کرمان، اظهار کرد: در اوایل سال جاری اعلام کردیم که پدیده «النینو» رخ داده است. البته پدیده النینو مربوط به کشور ایران نیست، برف های سنگینی که در قاره آمریکا شاهد آن بودیم و یا آبشار نیاگارا به طور کامل یخ زده است، اینها ناشی از پدیده النینو است.

وی عنوان کرد: پدیده النینو یکسری ناهنجاری های در شرایط جوی بوجود می آورد که این ناهنجاری می تواند گرمای غیرمتعارف باشد و یا سرمای غیرمتعارف باشد. همچنین می تواند بارندگی شدید یا نباریدن باران باشد. گرمای که در کرمان حاکم است، مربوط به پدیده النینو و دیگری پدیده گرم شدن کره زمین است.کره زمین رو به گرم شدن است، متاسفانه این پدیده، تغییرات اقلیمی زیادی در آینده بوجود می آورد و از نشانه های آن گرم شدن زمستان ها، جابجا شدن بارش ها می باشد، اگر این پدیده ادامه یابد، زندگی در قسمتی از  روی کره زمین در چند ده سال آینده دشوارتر خواهد شد.

علت افزایش زلزله ها در استان کرمان

صالحی با اشاره به آمار زلزله های بالای یک ریشتر در استان کرمان به ایسنا گفت: 698 زلزله در سال 89، 348 زلزله در سال 90، 641 زلزله در سال 91، 836 مورد در سال در سال 92، 798 زلزله در سال 93 و  تا بامداد 10بهمن سال جاری 726 زلزله دستگاه های زلزله نگار استان به ثبت رسانده اند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تعداد زلزله های استان کرمان سال به سال افزایش می یابد؟ اذعان کرد: علت آن این است که در استان کرمان هر سال به دستگاه های لرزه نگار اضافه می شود، در نتیجه آنها خرد لرزه های بیشتری می توانند، ثبت کنند. در دهه فجر سال جاری نیز دستگاه زلزله نگار، دهزوئیه افتتاح خواهد شد و اگر این شبکه نیز به شبکه لرزه نگار استان، اضافه شود، قطعا می توانیم خرد لرزه‌های بیشتری را ثبت کنیم.

مدیر کل مدیریت بحران استان کرمان با بیان آنکه، روند زلزله ها نشان می دهد که تغییری در تعداد زلزله ها در این سنوات نداشته ایم، اضافه کرد: زلزله بم، زرند، ریگان و بردسیر از زلزله های شدید استان در این دهه می باشند، که مهمترین آنها زلزله ریگان بود که بزرگی آن به اندازه زلزله بم بود اما با توجه به مقاوم سازی که قبل از زلزله صورت گرفته بود، خسارات زیادی در این زلزله نداشتیم و متاسفانه 5 کشته داشتیم که این تعداد کشته(5 نفر) نیز زیاد است. 

وی با اشاره به تنها راهکار مقابله با زلزله، مقاوم سازی است، ادامه داد: زلزله ریگان به دلیل مقاوم سازی و نداشتن خسارات زیاد از ذهن ها خارج شده است اما زلزله بم با بر جای گذاشتن بیش از 33 هزار کشته، به غمبارترین و تلخ ترین خاطره مردم استان کرمان تبدیل شد. همچنین زلزله سیرچ که در سال جاری با بزرگی 5.5 ریشتر خوشبختانه خساراتی در پی نداشت و فقط به علت فرار چند نفر زخمی شدند. 

این مقام مسئول تاکید کرد: استان کرمان 18 گسل فعال دارد، هر گسلی مکانیسم خاص خود دارد، برخی گسل ها بر روی یکدیگر تاثیر می گذارد و برخی نمی گذارند. این مکانیسم ها متفاوت می باشند. برای هر گسل خاص می توان اظهار نظر کرد اما اظهار نظر در خصوص منطقه ای که 18 گسل فعال دارد،براحتی امکان پذیر نمی‌باشد  .

وی ادامه داد: زلزله شهر بم را با خاک یکسان کرد و از صفر یک شهر ساخته شد؛ اما در کرمان و شهرهای مشابه مقاوم سازی چیزی نیست که ظرف یک یا دوسال به آن رسید، بلکه یک فرآیند فرهنگی و زمانبر است،پس با بررسی تعداد ساختمان های مقاوم که در یک دهه اخیر ساخته شده اند، در می یابیم که مردم استان به سمت مقاوم سازی رفته اند.

صالحی تصریح کرد: در شهر کرمان، با یک شیب ملایم ساختمان های مقاوم جایگزین ساختمان های غیر مقاوم هستند. مقاوم سازی وظیفه همه می‌باشد. و افراد متناسب با جایگاهشان وظایف متفاوتی را برعهده دارند، پس هر کسی فضایی که مالکیت آن متعلق به او است، بایستی مقاوم سازی انجام دهد و وظیفه دولت این است که نظارت بر کیفیت و استاندارد مصالح و همچنین تسهیل وجودعوامل اجرایی مناسبی در جامعه را دارد.

وی افزود: وظیفه شهرداری ها که منتخب مردم هستند، باید بر کل فرایند ساخت و ساز نظارت داشته باشند. در مقابل رسانه ها نیز وظیفه فرهنگ سازی را دارند و بایستی به مردم عواقبخریدن، اجاره کردن و یا ساختن یک مکان نا امن (منظور همه عواملی که باعث ناامنی می گردد) نشان دهند.

مدیر کل مدیریت بحران استان کرمان اظهار کرد: مشکلات مالی را برای عدم مقاوم سازی اعلام می کنند، اگر آنها متراژ ساخت و ساز خود را 20 درصد کاهش دهند به طور قطع می توانند ساختمان مقاوم با همان میزان هزینه بسازند. باید مد نظر داشت که برخی اوقات مقاوم سازی هزینه های ساخت و ساز را کاهش می دهد. 

مشکل فرهنگ مقاوم سازی است

وی با بیان آنکه مشکل مالی یکی از مشکلات مقاوم سازی است اما مشکل اساسی فرهنگ مقاوم سازی است، اذعان کرد: باید آموخت قبل از خرید یک ساختمان اول گواهینامه مقاوم سازی آن را طلب کنیم. اگر مردم مطالبه ساختمان مقاوم کنند عوامل ساخت و ساز به ناچار به سمت مقاوم سازی خواهند رفت. به طور مثال؛ وقتی شما ساختمان با نمای سنگ طلب می کنید آنها ساختمان با نمای سنگ برای شما می سازند برای ساختمان مقاوم نیز به همین گونه است. 

این مقام مسئول عنوان کرد: این امر جز با فرهنگ سازی به هیچ وجه طریقی امکان پذیر نمی باشد. هر چه قوانین و مقرارت و اعمال فشار از سوی دولت برای ساخت منازل مسکونی زیاد باشد، این امر امکان پذیر نخواهد بودجز زمانی که خود مردم آن را طلب کنند. باید اعتقاد داشته باشیم؛ زندگی در یک واحد مقاوم حق ماست. 

صالحی در پایان خاطر نشان کرد: تنها توصیه من به مردم، مقاوم سازی و یادگیری اصول اولیه ایمنی می باشد. ما باید ایمن باشیم و اگر ایمنی را رعایت کرده باشیم، هیچ مشکلی برای ما بوجود نخواهد آمد.

برچسب ها: زلزله ، گرمای هوا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)