کد خبر: ۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
ارسال به دوستان
ذخیره
در روزهای گرامیداشت سی و ششمین سالگرد انقلاب اسلامی که یادآور وحدت و همدلی ملت ایران برای به ثمر نشاندن نهضت مردمی و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است، گروهی بر آن شدند تا با خدشه دار کردن مفهوم انسجام ملی، چشم بر اخلاق و انصاف فرو بندند و با ابزار شایعه پراکنی و دروغ سرایی، مسوولان فرهنگی کشور را زیر شلاق اتهام بگیرند.
در روزهای گرامیداشت سی و ششمین سالگرد انقلاب اسلامی که یادآور وحدت و همدلی ملت ایران برای به ثمر نشاندن نهضت مردمی و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است، گروهی بر آن شدند تا با خدشه دار کردن مفهوم انسجام ملی، چشم بر اخلاق و انصاف فرو بندند و با ابزار شایعه پراکنی و دروغ سرایی، مسوولان فرهنگی کشور را زیر شلاق اتهام بگیرند.

به نوشته ایرنا در روزهای گذشته برخی کانون های سیاسی و بنگاه های رسانه یی مخالف دولت در فرایند تهاجم و تاختن بر کارگزاران اجرایی ملت باز هم دست به دامان روش ها و تاکتیک های ویژه ی خود شدند و با مبنا قرار دادن خبری دروغ و غوغاسالاری روی پاشنه یی خودساخته، درِ دژهای جنگیشان را برای آتشباری بر دولت گشودند.

مقصد حمله اینبار نه دستگاه دیپلماسی و نه وزارت اموراقتصادی و دارایی دولت یازدهم، بلکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که با موجی از تهاجم روبرو شد.

موج تازه ی ستیزش با مسوولان فرهنگی کشور از انتشار خبر دروغین صدور مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تک خوانی زنان در یک آلبوم موسیقی در چند رسانه ی مشخص آغاز شد و سپس به سرعت در دیگر تارنماها و رسانه های همپیوند بازنشر و انعکاس یافت. تلاش برای بهره جویی بیشینه از موجِ به راه افتاده با هدف زیر فشار قرار دادن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز دولت تا بدانجا پیش رفت که پای نمایندگان مجلس نیز به این گرداب گل آلود کشیده شد و مصاحبه هایی در مورد این انگاره ی دروغین با آنان صورت گرفت.

رویارویی با این تهاجم غیراخلاقی و انصاف ستیزانه سبب شد «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اتهام مطرح شده پاسخ گوید و پرده از جعلی و دروغین بودن خبر منتشر شده بردارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دروغ پراکنی های مشابه در مورد صدور مجوز این وزارتخانه برای انتشار برخی کتاب ها، تصریح کرد به رغم مداراجویی و تحمل بالای مسوولان دولت یازدهم، به حملات تخریب کنندگان پاسخ خواهد گفت و وارونه نمایی ها را فاش خواهد کرد.

جنتی تاکید کرد در حوزه های هنری بحث های زیادی وجود دارد اما اصلی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می شود بر مبنای نظر رهبر معظم انقلاب است که به عنوان مرجع تقلید، رهبر جامعه و نیز شخصیتی هنری در جامعه مطرح است و از نظر این ویژگی ها کسی با ایشان قابل همسنجی نیست. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد آور شد این وزارتخانه مرجعیت را ضامن پایداری و پویایی مکتب می داند و با توجه به نظرات مراجع معظم تقلید برنامه های فرهنگی و هنری خود را تدوین و اجرا می کند.

گذشته از کش و قوس های مربوط به پرونده سازی های اینچنینی، مساله یی که در این ارتباط مورد توجه بسیاری از ناظران قرار گرفت، کاربرد ابزار دروغ برای پیشبرد اغراض و اهداف سیاسی از سوی عده یی خاص بود.

کمتر ناپسند یا رذیلت اخلاقی همچون دروغ را می توان یافت که به شکلی همسان فرهنگ ها، دین ها، مکتب ها و حتی ایدیولوژی های مادی بر نکوهش و بازداشتن پیروانشان از آن اتفاق و انسجام نظر داشته باشند. ناپسندیِ دروغ و ناراستی زمانی که از حوزه ی بین فردی به حوزه های گسترده تر تسری می یابد به همان میزان بیشتر و چهره ی آن نازیباتر می شود. به بیانی دیگر، زمانی که فرد به یک جامعه دروغ می گوید، ناپسندی آن بر نمودار یک تصاعد هندسی با ضریب شمار تک تک اعضای این جامعه، جلوه های زشتی و بدی را می پراکند. 

از دید برخی ناظران، ناپسندترین و غیرقابل قبول ترین گونه ی دروغ آن است که از جایگاه مسوولان حکومتی به شهروندان عرضه شود؛ رخدادی که به طور مستقیم بر مشروعیت یک نظام سیاسی و باورمندی شهروندان به آن نظام تاثیر می گذارد و از آن مهمتر به اعتبار قاعده ی «الناس علی دین ملوکهم» (1) فساد اخلاقی و بی اعتمادی را در جامعه می پرورد و نهادینه می سازد. 

در این مورد البته نظرها و دیدگاه های متفاوتی ارایه شده است. به عنوان مثال دروغ گفتن سیاستمدار در اندیشه ی «نیکولو ماکیاولی» نویسنده و متفکر ایتالیایی عصر نوزایی اروپا بایسته و در نوشته های «توماس هابز» فیلسوف سیاسی انگلیسی سده ی 17 میلادی طبیعی قلمداد شده است. برخی نیز مانند «افلاطون» فیلسوف بزرگ پیش از میلاد، دروغ را رذیلتی نابود کننده ی فضیلت های شهروندان دانسته اند که کاربرد آن تنها از سوی زمامدار مجاز شمرده می شود. در برابر، شماری همچون «کارل پوپر» فیلسوف سیاسی- اجتماعی معاصر بر این دیدگاه تاخته و دروغگویی با توجیه مصلحت جویی را برآمده از تلاش برای تثبیت اقتدار زمامدار مطلق و ناهمخوان با ویژگی های جوامع کنونی دانسته اند که اخلاق فردی و آزادی های اجتماعی را تباه خواهد ساخت. 

با وجود دیدگاه های متفاوت و متناقض اندیشمندان سیاسی و اجتماعیِ دوره های گوناگون در این زمینه، آموزه های دینی به ویژه مکتب اسلام، به روشنی در مورد دروغ حکم صادر کرده است. 

خداوند در قرآن کریم دروغگویی را برآمده از بی ایمانی می خواند (2) و وعده داده است که دروغگویان را هدایت نمی کند (3) و به عذابی سخت گرفتار می سازد. (4) 

امام علی (علیه السلام) در سیره ی حکومتداری خود، فرماندارانش را به همنشینی با پاکان و راستگویان فرامی خواند (5) و از دروغگویی باز می دارد زیرا دروغگو با ایمان بیگانه (6) و سخنش بدترین سخن است. (7) 

با توجه به چنین آموزه هایی جای تردیدی باقی نمی ماند که دروغگویی با هر توجیهی و با استناد به هر مصلحتی غیر قابل پذیرش است. 

آنچه مشخص است در جوامع سکولار غربی، دروغگویی بزرگترین اتهامی است که می تواند زندگی سیاسی یک سیاستمدار را با تهدید روبرو کند. رخدادهای سال های گذشته در راس هرم قدرت کشورهایی چون آمریکا نشان داد دروغگویی یک سیاستمدار برای زندگی سیاسی وی حتی از رسوایی اخلاقی و مالی نیز مرگبارتر است. 

در نظام جمهوری اسلامی ایران که مردمسالاری با خداباوری در می آمیزد و مشروعیت حاکمان و مسوولان، گذشته از انتخاب مردم با مهر دین باوری تایید می شود، دوری گزیدن از دروغ بایسته یی بنیادین و انکارناپذیر است، چنانکه همواره اصل بر راستی و صداقت مسوولان در برابر شهروندان نهاده شده است. 

از دید برخی ناظران، خداباوری مسوولان که با راستگویی آنان نمود و عینیت می یابد در نظام اسلامی از هر قانون، مصلحت و منفعتی بالاتر است و با هیچ تبصره یا ماده یی نمی توان روی آن خط بطلان کشید. 

با وجود آنچه گفته شد، شوربختانه اصل راستگویی گاه در همین جامعه ی اسلامی نادیده گرفته می شود و توفان ناراستی بنیان های اعتماد عمومی را در می نوردد. بدین ترتیب شماری با ساختن و بستن خبری دروغ به چهره یا نهادی، پا در رکاب چموش اتهام پراکنی می گذارند و بر مبنای انگاره یی دروغین، موجی برای از میدان به در کردن حریفان به راه می اندازند. این در حالی است که گسترش چنین رویه یی ممکن است روزی به قیمت خدشه دار شدن اعتبار و آبروی دروغ پراکنان بیانجامد. 

نمونه ی این دست رفتارهایی که در روزهای گذشته بروز یافت در پرونده سازی ها، انتشار گزارش های ساختگی و بولتن های دروغین در مورد فعالیت های دولت در ماه های گذشته بارها دیده شده و این ذهنیت را در میان برخی سیاستمداران و عموم مردم ایجاد کرده که دروغگویی در حال دگرگونی وضعیت از یک ضد ارزش به ارزشی پذیرفته شده برای پیشبرد اغراض سیاسی است. 

با توجه به آنچه گفته شد مردم و نیز سیاستمداران اصیل و پایبند به اصول و ارزش های اسلامی و انقلابی وظیفه دارند در برابر فروریزش زشتی دروغگویی در جامعه ی سیاسی بایستند و ضمن جلوگیری از ترویج و نهادینه شدن آن در سطح جامعه از حیثیت راستی مدارانه ی سیاستمداران و کارگزاران نظام اسلامی پاسداری کنند. 

نکته ی مهم دیگر لزوم افزایش حساسیت در ارزیابی انگاره ها و گزاره هایی است که به طور مداوم در جامعه مطرح می شود، زیرا تجربه نشان داده است که گاه ممکن است مردم و مسوولان ندانسته و بدون زدن سنگ محک بر پیکر داده ها و اخبار، گرفتار موج غرض ورزانه یی شوند که از سوی دروغ پراکنان به راه افتاده باشد.

دروغ پراکنی و اتهام زنیِ بی پایه و اساس، ناپسندترین روش برای پیشبرد اهداف سیاسی است؛ رفتاری که سلب اعتماد عمومی، نابودی پیوندهای اجتماعی و فروپاشی اخلاقی جامعه را در پی دارد و آلودگی سیاستمداران به آن آسیب هایی سنگینتر و عمیقتر بر پیکر جامعه ی سیاسی و مدنی وارد می آورد.

*منابع 

1-«مردم بر آیین فرمانروایانشان هستند» ضرب المثلی است عربی که برخی منابع آن را به پیامبر اسلام (ص) نسبت می دهند. 

2-سوره ی نمل- آیه ی 105 

3-سوره ی زمر- آیه ی 3 

4-سوریه بقره- آیه ی 10 

5- نهج البلاغه- نامه ی 53 

6-نهج البلاغه- خطبه ی 86 

7- نهج البلاغه- خطبه ی 83 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)