کد خبر: ۹۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
ارسال به دوستان
ذخیره
در گفتگو با الجزیره؛
من تصورم این است که هیچ وقت طرف مقابل در صدد نقض تعهداتش نیست زیرا چنین اقدامی یک اقدام کاملاً غیر منطقی و غیر عقلانی است. ما مذاکرات بسیار دشواری داشتیم. اما چنانچه غربی ها و بویژه آمریکایی ها به تعهدات شان عمل نکنند ایران به مرحله باز می گردد که حتی پیش از توافق هسته ای نیز چنان وضعی را نداشته است.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت در گفتگویی تلویزیونی درباره برنامه هسته‌ای ایران پس از اجرای برجام سخن گفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ رئیس سازمان انرژی اتمی در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره عربی گفت: اگر آمریکایی ها به تعهدات شان عمل نکنند، برنامه هسته‌ای خود را در سطحی بالاتر از آنچه قبل از توافق هسته ای بوده است دنبال می کنیم.

خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره عربی پرسید: با توجه به اینکه ایران برای اجرای برجام گام های عملی برداشته و تغییراتی را در برنامه و تاسیسات هسته ای خود ایجاد کرده است اگر آمریکایی ها به تعهدات خود عمل نکنند، چنانچه ایران مجبور شود به مرحله قبل از توافق بازگردد، چقدر طول می کشد که به همان تعداد دستگاه های سانتریفیوژ دست پیدا کند و تاسیسات هسته ای اراک به حالت سابق خود برگرد و ذخیره اورانیوم غنی شده ایران به میزان سابق برسد؟

علی اکبر صالحی در پاسخ به این سوال گفت:  ما دیگر به وضع سابقمان بر نمی گردیم بلکه در شرایط بسیار بالاتر و پیشرفته تری قرار خواهیم گرفت. 

رئیس سازمان اتمی ایران در ادامه گفت: از لحاظ زمانی در وضعیت نخست، یعنی در خصوص آنچه به تاسیسات نطنز و دستگاه های سانتریفیوژ مربوط می شود ما به زمان زیادی نیاز نداریم. این در حالی است که ما در خصوص تاسیسات اراک به کمی زمان بیشتر نیاز داریم. آنها به خوبی می دانند که قابلیت های فنی و توان تولیدی ما چقدر است و اگر اینگونه نبود آنها با ما به مذاکره نمی پرداختند.

علی اکبر صالحی در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: لغو تحریم ها به معنای آن است که ما وارد فاز جدیدی از روابط شده ایم. امروز سی و هفت سال از انقلاب ایران می گذرد و ما می توانیم بگوییم که از همان آغاز انقلاب و همان سال اول انقلاب تحریم ها ضد ایران به اشکال مختلف آغاز شد. اما قدرت و شدت این تحریم ها تقریباً از پنج سال پیش، یعنی سال 2011 بیشتر شد. ما کشوری هستیم که دارای اقتصادی با جنبه های داخلی هستیم، از این رو تحریم ها نتوانست به گونه ای که طرف دیگر می خواست مشکلات واقعی برای ما رقم بزند.

وی افزود: پس از لغو تحریم‌ها  ما بر سرمایه گذاری تمرکز می کنیم. سرمایه گذاری از اقتصاد ما به صورت عملی حمایت می کند و به کشور ما صرفاً به چشم یک بازار مصرف نگریسته نمی شود.

عبدالقادر فائز، خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره عربی در ایران، پرسید برخی می گویند ایران وقتی پذیرفت دستگاه های سانتریفیوژ را کاهش دهد و تعداد آنها را از نوزده هزار به هفت هزار دستگاه برساند و قلب رئاکتور اراک را از کار بیاندازد به لحاظ فنی و عملی ایران مهم ترین بخش های برنامه هسته ای ایران را از کار انداخته است،آیا تهران بخش اساسی و قلب برنامه هسته ای خود را از کار انداخته و کنار گذاشته است؟

علی اکبر صالحی در پاسخ به این پرسش گفت: بگذارید ما یکی یکی شروع کنیم، درباره غنی سازی اورانیوم، ما در ایران بیست هزار سانتریفیوژ داشتیم که 10 هزار سانتریفیوژ کار می کرد و 10 هزار سانتریفیوژ دیگر نیز نصب شده بود اما کار نمی کرد. ده هزار سانتریفیوژی که کار می کرد، سالانه حدود 2200 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید می کرد.

رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران در ادامه گفت: بر اساس توافقی که انجام شد ما تعداد سانتریفیوژهایی که کار می کرد از ده هزار تا به شش هزار سانتریفیوژ کاهش دادیم و این به معنای آن است که ما از ده هزار سانتریفیوژمان که کار می کرد و اورانیوم غنی شده تولید می کرد شش هزار تای آن را حفظ کردیم. این سانتریفیوژهای باقی مانده سالانه نزدیک به هزار و پانصد کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید می کند. این به معنای آن است که ما به جای 2200 کیلوگرم اورانیوم غنی شده به صورت سالانه، به 1500 کیلوگرم اورانیوم غنی شده دست می یابیم. این به آن معناست که ما به عنوان تولید کننده اورانیوم غنی شده باقی می مانیم اما مقدار کمتری اورانیوم غنی شده تولید می کنیم. 

صالحی گفت: "درباره تأسیسات هسته ای اراک باید بگویم این تأسیسات یک رئاکتور است که متخصصان ایرانی بر اساس نمونه روسی آن را طراحی کرده اند و یک رئاکتور قدیمی محسوب می شود. از این رو، در حال حاضر بسیاری از آزمایش ها و برخی از تحقیقات ضروری را نمی توان در این تأسیسات انجام داد. مشکل این بود که این تأسیسات سالانه ده کیلوگرم ماده پلوتونیوم تولید می کند که این مقدار پلوتونیوم برای ساخت 2 بمب هسته ای کافی است. ما به آنها گفتیم می توان کاری کرد که تأسیسات هسته ای اراک سالانه کمتر از یک کیلوگرم پلوتونیوم تولید کند. ما نیازی به پلوتونیوم نداریم و به دنبال ساخت بمب هسته ای نیستیم."

وی دراینباره افزود: اما سخن از تعطیل قلب رئاکتور اراک نادرست است. کاری که ما انجام دادیم ارتباطی با قلب رئاکتور هسته ای ندارد بلکه طراحی جدید به اورانیوم جدید غنی شده وابسته است و نه اورانیوم خام. این مساله باعث شد تا ما از آن در نیروگاه اراک و نیروگاه بوشهر به کار بگیریم مساله ای که در گذشته برای ما فراهم نبود. از این رو من این ها را امتیاز حساب می کنم. 
برچسب ها: صالحی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

هشدار رئیس پلیس راه کرمان به رانندگان؛ با توجه به شرایط جوی هوا از سفرهای غیرضرور خودداری کنید

601  مددجوی کرمانی مشمول عفو رهبری شدند / صدور 7 هزار و 552 رای جایگزین حبس

پیرو هشدار وقوع سیلاب؛ بیمارستان صحرایی در کرمان برپا شد

اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در کرمان

سامانه بارشی قوی در جنوب کرمان آغاز شد / ثبت بیشترین میزان بارندگی تاکنون در میانده جیرفت

استاندار کرمان: آمادگی لازم برای مقابله با هر اتفاقی را داریم

ثبت سفارش کتاب‌های درسی به تعویق افتاد

رییس دادگستری زرند: برخورد قضایی در انتظار افرادی که اطفال را به تکدی‌گری می‌گمارند

نیمی از مزارع گندم قلعه گنج در معرض سیل قرار دارند

پربازدید ها

اطلاعیه سپاه پاسداران در خصوص عملیات ایران علیه رژیم صهیونیستی

حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل آغاز شد

اسرائیل هر واکنشی نشان دهد، واکنش ما بسیار سخت‌تر خواهد بود /عملیات وعده صادق بیش از انتظار موفق بود

عملیات شجاعانه فرزندان غیور ایران اسلامی موجب افتخار است/ این حمله یک تصمیم استراتژیک برای نمایش اقتدار، امنیت و غرور ملی بود/ باید به قدرت ملی خود ببالیم

آماده باش ارتش در مرزها /عملیات وعده صادق، پاسخ قطعی ایران نبود /نیاز باشد پاسخی کوبنده و قطعی خواهیم داد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)