کد خبر: ۹۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
ارسال به دوستان
ذخیره
خانيكي:
انقلاب جامعه را از يك مخمصه و فروپاشي نجات داد ولي تبديل انقلاب به يك نظام كار آساني نيست و نيازمند ديدگاه اصلاحي است. اصلاحات مي‌خواهد همان دستاوردهاي انقلابي را حفظ كند و جامعه انقلابي جامعه‌اي اخلاقي و بدون فساد است، چيزي كه در دولت قبل كمتر آنها را مشاهده كرديم.
آخرين جلسه از سلسله نشست‌هاي انقلاب به روايت اصلاحات با حضور و سخنراني هادي خانيكي، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران اسلامي در استان خراسان برگزار شد.

خانيكي در اين نشست گفت: نبايد دوگانه‌اي به نام انقلاب و اصلاحات را در مقابل يگديگر دانست. انقلاب جامعه را از يك مخمصه و فروپاشي نجات داد ولي تبديل انقلاب به يك نظام كار آساني نيست و نيازمند ديدگاه اصلاحي است. اصلاحات با اينكه متفاوت است ولي مي‌خواهد همان دستاوردهاي انقلابي را حفظ كند و جامعه انقلابي جامعه‌اي اخلاقي و بدون فساد است، چيزي كه در دولت قبل كمتر آنها را مشاهده كرديم.

خانيكي زندگي اصلاحي را بسيار سخت‌تر از زندگي انقلابي دانست و افزود: در روش اصلاحي بازي كردن با رقيب مهم است و پيروزي باهم و زماني شكل مي‌گيرد كه نظريه‌ها به هم نزديك شوند. مهم‌ترين مساله در روش اصلاحي تقويت جامعه مدني است و به اندازه‌اي كه جامعه مدني قوي‌تر باشد روش اصلاحي هم قوي‌تر مي‌شود و اگر نقش گفت‌وگو درست فهميده شود جامعه مدني قوي خواهد شد.

به گزارش ايسنا اين عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران با حساس توصيف كردن موقعيت فعلي جامعه گفت: همه تلاش دارند با شيوه‌اي نو و اصلاح‌طلبانه نقشي در انتخابات پيش رو بيافرينند.

وي با بيان اينكه خوانش درست از گذشته مي‌تواند حركت درستي را براي آينده طراحي كند، گفت: صحبت به ميان آوردن از انقلاب مي‌تواند از منظرهاي مختلفي باشد ولي مهم آن است كه درك و فهم از گذشته و انقلاب مي‌تواند امروزه نقش مهمي در شكل‌گيري نگاه‌ها ايفا كند. نسل‌هاي بعدي انقلاب همديگر را متهم مي‌كنند كه مثل زمان انقلاب زندگي نمي‌كنند و گمان مي‌كنند كه انقلاب مي‌توانست اتفاق نيفتد اما بايد توجه داشت كه انقلاب گريزنا پذير بود.

وي با بيان اينكه نظريات و كارهاي مختلفي در مورد انقلاب ايران در دنيا بيان و انجام شده است، خاطرنشان كرد: وقوع انقلاب ايران و انديشه امام(ره) و همچنين شكل‌گيري جمهوري اسلامي باعث ايجاد ديدگاه جديدي در دنيا شد.

خانيكي، عوامل اقتصادي، فرهنگي، فساد حكومتي و سركوب‌ها را از عوامل مهم به وجود آمدن انقلاب دانست و افزود: در چند سال اخير گفته مي‌شود كه اجباري به انقلاب در آن زمان نبوده است.

وي با بيان اينكه ما نتوانستيم تاريخ انقلاب را به درستي به نسل بعد منتقل كنيم، اظهار كرد: زبان نسل بعدي انقلاب زبان حماسه‌گويي نيست، بلكه زبان نقد است ولي ما اغلب تاريخ انقلاب را به صورت حماسه بازگو مي‌كنيم كه باعث مي‌شود نسل جديد آنها را زياده گويي در مورد اتفاقات آن دوران تلقي كند. بايد زمينه‌اي را براي گفت‌وگو در مورد انقلاب فراهم كرد تا تجربه‌هاي تاريخي به شعور تاريخي تبديل شود نه اينكه فقط تاريخ را به زبان موزه‌اي و براي عبرت بيان كنيم.

وي با بيان اينكه بايد انقلاب را به عنوان سرمايه اجتماعي نگه داريم، گفت: زنده نگه داشتن انقلاب تنها با برگزار كردن يادمان‌ها نيست بلكه بايد اجازه دهيم تا نسل جوان در مورد انقلاب حرف بزند نه اينكه فقط نسل قديمي به بيان تاريخ بپردازد. مبارزه در زمان انقلاب اجتناب‌ناپذير نبود ولي شكل آن در دوران مختلف متفاوت بود به طوري كه در در دهه‌هاي ۳۰ و ۴۰ با نامه نوشتن و انتخابات انجام مي‌گرفت اما بعد كه حكومت مستبدتر شد مبارزه مسلحانه هم شروع شد و شكل‌گيري سازمان مجاهدين خلق و ديگر گروه‌هاي چريكي به اين جهت بود. اگر به تاريخچه سازمان مجاهدين خلق و نقش امام (ره) در انقلاب نگاه كنيم خواهيم ديد كه مجاهدين آن چيزي كه بايد باشند، نيستند و فقط مي‌خواهند از امام(ره) اجازه جنگ مسلحانه را بگيرند.

اين عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران خاطرنشان كرد: عده‌اي در زمان انقلاب كه خواستار مبارزه مسلحانه بودند مي‌گفتند كه اسلام ظرفيت‌هاي انقلابي بودن را ندارد و امروز هم دقيقا حرفي مشابه آن زده مي‌شود كه اسلام ظرفيت دموكراتيك بودن را ندارد.

وي اميد، اعتماد، مشاركت و حس انسجام را از ويژگي‌ها و سرمايه‌هاي اجتماعي جامعه انقلابي عنوان كرد و افزود: جامعه انقلابي از جامعه غير انقلابي اخلاقي‌تر است و بايد ديد كه اين ويژگي‌هاي جامعه انقلابي در زمان انقلاب بيشتر بوده يا در زماني كه جامعه از انقلاب دور شده است.

خانيكي با بيان اينكه جامعه اخلاقي مي‌تواند در امتداد همان جامعه انقلابي تعريف شود، گفت: ما نيازمند جامعه اخلاقي هستيم و براي همين بايد جامعه اخلاقي بازسازي شود كه بنيان آن هم اسلام است.

وي جامعه امروز را جامعه‌اي فردي دانست و خاطرنشان كرد: اينكه هر كس در گوشه‌اي بنشيند و از مسووليت اجتماعي خود فاصله بگيرد و به جاي مصلحت و منافع ملي به دنبال منافع خود باشد، يعني جامعه فردي شكل گرفته است.

خانيكي اظهار اميدواري كرد با مشاهده‌اي كه از جامعه داشتم به اين نتيجه رسيدم كه جامعه تغييرات زيادي كرده و به سمت گفت‌وگويي شدن حركت كرده است هرچند شايد سياست همان سياست فردي در جامعه باشد.

وي نياز امروز جامعه ايران را گفت‌وگو و تحزب دانست و افزود: گفت‌وگو رويكردي است كه در موضع ضعف به آن روي آورده مي‌شود و به محض اينكه شرايط اجبار كنار رفت گفت‌وگو هم ادامه داده نمي‌شود.

اين عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران با بيان اينكه عوامل زيادي در به وجود آمدن انقلاب نقش داشت، گفت: نبايد انقلاب را يك موضوع ساده ديد كه فقط يك موضوع در به وجود آمدن آن نقش داشته است به همين خاطر بايد اطلاعات درست در مورد انقلاب داده شود تا جاي تحليل‌هاي غلط را بگيرد.

وي ديدن سطوح زيرين جامعه با لايه‌هاي روي آن را لازمه تحليل صحيح در مورد انقلاب عنوان كرد و افزود: سطح نخبگان و سطح عامه مردم چيزي بود كه در انقلاب ايران تاثير زيادي داشت، البته نقشي كه امام (ره) در همگاني كردن انقلاب داشت قطعا هيچ كس ديگر قدرت آن را نداشت.
برچسب ها: خانیکی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)