کد خبر: ۹۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹
ارسال به دوستان
ذخیره
حجت‌الاسلام محسن سالارکیا در گفت وگو با گفتارنو عنوان کرد:
حجت‌الاسلام محسن سالارکیا گفت: هویت اصلی انقلاب بر پایه اسلام شکل گرفته است که شهید مطهری در تایید این موضوع فرموده‌‎اند: "هیچ‌یک از ابعاد مادی، معنوی و سیاسی این انقلاب بیرون از اسلام نیست." یا به تعبیر حضرت امام (ره) که یک روحانی برجسته و بلند پایه بودند در سال 56 فرمودند: "ملت ایران مسلمان است و اسلام را می‌خواهد."
حجت‌الاسلام محسن سالارکیا گفت: هویت اصلی انقلاب بر پایه اسلام شکل گرفته است که شهید مطهری در تایید این موضوع فرموده‌‎اند: "هیچ‌یک از ابعاد مادی، معنوی و سیاسی این انقلاب بیرون از اسلام نیست." یا به تعبیر حضرت امام (ره) که یک روحانی برجسته و بلند پایه بودند در سال 56 فرمودند: "ملت ایران مسلمان است و اسلام را می‌خواهد."
این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با گفتارنو با بیان اینکه ریشه انقلاب اسلامی ایران برخواسته از اعتقادات دینی بوده است، تصریح کرد: هر حرکتی برخواسته از یک اندیشه و فکر است و آن اندیشه و فکر زمینه‌ساز حرکت خواهد شد و در بررسی ریشه‌های تاریخی و اجتماعی انقلاب اسلامی ایران در می‌یابیم که انقلاب از سویی اعتراضی بود به انحطاط ساختارهای جامعه آن روز که این اعتراض خاستگاهی اسلامی داشته چون براساس آموزه‌های اسلام و باهدایت و رهبری علمای دینی شکل گرفت. 

سالارکیا با اشاره به خصومت شدید علیه فرهنگ اسلامی و نهادهای دینی در دوره پهلوی اضافه کرد: در فرآیند تکاملی انقلاب اسلامی ایران که از سال 42 آغاز شده باید نگاهی هم به گذشته داشته باشیم و این گذشته را در دوره پهلوی، می‌توان دوره خصومت شدید علیه فرهنگ اسلامی و نهادهای دینی معرفی کنیم که واکنش اساسی متدینین را به دنبال داشت.

وی با تاکید بر اسلام‌خواهی در ایران ادامه داد: واکنش متدینین طبیعی است چون بحث اسلام و اسلام‌خواهی مطرح است و باید بگویم پیشگامان دفاع از اسلام در فرهنگ جامعه ما در طول تاریخ تشیع علمای دینی بودند که تلاش کردند که به هرطریق تحولات فرهنگی متاثر از دین در جامعه را ایجاد کنند.

این روحانی با اشاره به نقش کلیدی روحانیت در طول مبارزات انقلابی افزود: تاسیس حوزه علمیه قم که پایگاه اصلی مبارزات است اقدامی موثر بود چرا که این پایگاه رسالتش پرورش اندیشمندان آشنای به دین بوده و هست و در آن زمان عمده‌ترین نتیجه این اقدام انتقال مرکزیت علمی شیعه از حوزه علمیه نجف به قم بود که تاثیرات بسیاری بر جامعه و مردم ایران بر جای نهاد.  

سالارکیا در ادامه با پیش گام بودن روحانیت در طول مبارزات خاطرنشان کرد: قیام مسجد گوهرشاد نمونه‌ای از مبارزاتی است که روحانیت در کنار مردم به خوبی نقش‌آفرینی کرد به طوری که یکی از علمای مشهد به نام آیت‌الله حسین قمی در اعتراض به بیبندوباری‌های حکومت پیش‌قدم شد که این اعتراض منجر به تجمعاتی در مسجد گوهر شاد مشهد شد.

این تحلیل‌گر مسائل دینی و سیاسی قیام مسجد گوهرشاد را از دو جهت قابل‌توجه دانست و اذعان داشت: یکی از موارد قابل توجه شخصیت آیت‎‌الله حسین قمی است که به عنوان یک عالم برجسته دینی شهره است و دیگری هم پایگاهی است که این اعتراض در آن شکل گرفته که یک پایگاه کاملا معنوی است و حضور متدینین را در خود دارد.

 وی با اشاره به حضور آیت‌الله کاشانی در جریان ملی شدن صنعت نفت گفت: حضور ایشان نیز نمونه‌ای از نقش‌آفرینی روحانیت در طول تاریخ است و همچنین ورود آیت‌الله بروجردی به عرصه مرجعیت رخداد تاریخی دیگری است که نشان‌دهنده گسترش مسائل دینی در جامعه ایران است که با تربیت شاگردان بزرگ، روحانیون توانسته‌اند علاوه بر عمق بخشی بر مطالب دینی نقش خود را در شناساندن اسلام به نسل جوان ایفا کنند که این روند همچنان ادامه پیدا کرد و منجر به یک موج جدید احیای تفکر دینی شد.

سالارکیا این موج را جدید را یکی از پایه‌های شکل‌گیری انقلاب ارزیابی و عنوان کرد: در این موج برخی از روحانیون که در راس‌شان حضرت امام (ره) قرار دارد با ورودشان به صحنه‌های مختلف علمی، سیاسی و فرهنگی سیاست را به محور مرجعیت بازگرداندند و اسلام سیاسی را احیا کردند که جلوه این سخن کتاب کشف اسرار حضرت امام است که وقتی انتشار پیدا کرد به تدریج در رقابت سیاسی در فضای جامعه به عنوان یک ایدئولوژی برتر مطرح ‌شد که در این قصه تمام توده‌های مردم بسیج شدند.

عضو دفتر سیاسی جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان در بخش دیگری از سخنانش به طرز تفکر ولایت فقیه در دیدگاه امام خمینی اشاره و عنوان کرد: این طرز فکر امام در حرکت روبه رشد انقلاب رونق بسیاری را توانست ایجاد کند که این تفکر حاکی از نفی صریح سلطنت و ضرورت تشکیل حکومت اسلامی است.

حجت‌الاسلام محسن سالارکیا با بیان اینکه روحانیت همواره  توانسته در رویدادهای مهم در کنار مردم و سایر اقشار جامعه تاثیرگذار باشد، اظهار داشت: تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی در سال 1341 که حضرت امام درواکنش صریح به این مصوبه خواستار لغوش شد و از این زمان شخص حضرت امام با همراهی روحانیون آن دوره فعالیت خود را باتشکیل جلسات مشورتی اغاز کرد. قیام پانزده خرداد نیز خوشبختانه یکی از شاخص‌ترین حرکت‌های سیاسی است که درواقع نمودار گرایش جدی روحانیون به سیاست است که فردای این قیام بازاریان با چرخشی معنادار از ایدئولوژی ملی‌گرایانه به سمت ایدئولوژی سیاسی که مراجع تقلید و روحانیون به آن روی آورده بودند یک رویکرد نوینی را به وجود آوردند.

این استاد دانشگاه بااشاره با پیوند عمیق بین حوزه و دانشگاه ابراز کرد: زمانی انقلاب به پیروزی رسید از دوازده بهمن تا 22 بهمن که اوج فعالیت‌های سیاسی است تحصن روحانیون در دانشگاه تهران پیوند عمیق بین حوزه و دانشگاه را در آن مقطع تاریخی شکل داد. 

وی در پایان با تاکید بر نقش یرجسته روحانیت در انقلاب اسلامی گفت: در فاصله 15 خرداد 42 تا 57 که شاکله شکل‌گیری یک حکومت متاثر از دین  را خوشبختانه روحانیون به وجود اورند روحانیون بلندپایه‌ای همچون آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله مطهری، شهید مفتح و همچنین مقام معظم رهبری و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و... .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)