کد خبر: ۹۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارشی از آخرين وضعيت آرايش انتخاباتي
آيا اصلاح‌طلبان، طرفداران دولت، حاميان لاريجاني و صداي ملت به ليست مشترك انتخاباتي مي‌رسند؟
اعتماد نوشت: ناقوس انتخابات مجلس ١٤ روز ديگر به صدا درخواهد آمد. انتخاباتي كه قرار است با برگه‌هاي راي تكليف پارلمان دهم و خبرگان پنجم را مشخص كند. اما قوم سياستمدار از راست تا چپ و از افراطي تا اعتدالگرا در اين ساحات و ساعات و در شرايطي كه سرنوشت احراز‌شدگان مشخص شده، سخت گرفتار فراهم آوردن مقدمات پيشاانتخاباتي‌اند. حالا با نيم نگاهي به ميدان سياست مي‌شود فهميد در تهران آمران و عاملان سه گروه اصلاح‌طلبان، اصولگرايان، اعتدالگرايان به همراه گروه صداي ملت وابسته به علي مطهري چهار قطب اصلي ماراتن مجلس را تشكيل مي‌دهند.

هرچند شرايط حضور بازيگران جناحين سياسي كشور در اين انتخابات متفاوت شد، چه آنكه يك جناح براي ائتلاف و تهيه ليست انتخاباتي خود از كانديداهايش تعهد كناره‌گيري گرفت و «نهضت انصراف» راه انداخت و جناحي ديگر براي تنظيم فهرست انتخاباتي‌اش فراخوان و فرم داد. بر اساس اخبار رسمي موجود، اصولگرايان كه با كمبود مهره انتخاباتي مواجهه نبودند زودتر از ديگران ليست انتخاباتي خود را اعلام كردند. در مقابل اصلاح‌طلبان در تهران فقط هفت كانديداي شناخته‌شده دارند و براي پر كردن جاي خالي ٢٣ نفر ديگر مشغول مصاحبه با كانديداهايي هستند كه رزومه‌هاي‌شان را به شوراي عالي انتخاباتي اصلاح‌طلبان ارسال كرده‌اند. از سوي رهروان ولايت و ياران علي لاريجاني به همراه حزب اعتدال و توسعه هم وضعيت بهتري از اصلاح‌طلبان ندارند و مشخص نبود با چه مكانيزمي مي‌خواهند ليست‌هاي انتخاباتي خود را تكميل كنند. هرچند روز گذشته برخي اخبار از احتمال ائتلاف عقلا ( اصلاح‌طلبان، حاميان دولت، ياران علي لاريجاني و صداي ملت) خبر دادند. با اين مقدمه و تا پيش از اعلام رسمي اين ائتلاف انتخاباتي و ارايه ليست واحد از سوي اين گروه‌هاي سياسي تا به امروز به اين شرح است:

اصولگرايان و روياي رياست حداد‌عادل
اصولگرايان مي‌خواهند خان پارلمان باقي بمانند، براي‌شان مهم است كه هرگونه شده صندلي‌هاي سبز پارلمان را از دست ندهند. براي رسيدن به اين هدف با كسي هم گويا تعارفي ندارند. آنها براي تحقق اين خواسته نه تنها خط قرمزي روي علي لاريجاني و اعوان و انصارش كشيدند كه محمدباقر قاليباف و محسن رضايي را هم نديدند. نگاهي به سهم ٢٢ درصدي محافظه‌كاران سنتي (جامعه روحانيت مبارز- حزب موتلفه و جبهه پيروان خط امام و رهبري) در ليست انتخاباتي اصولگرايان نشان‌دهنده آن است كه نقشه راه اصولگرايان و دست برتر در اختيار كدام يك از جريان‌هاي سياسي اصولگرايي است. از همان روز كه غلامعلي حداد‌عادل به عنوان سخنگوي شوراي ائتلاف اصولگرايان معرفي شد تا همين ديروز كه ١٠ كانديداي وابسته به پايداري و ايثارگران و رهپويان را به كنفرانس خبري‌اش برد مشخص بود كه او سرليست انتخاباتي اصولگرايان و گزينه نو اصولگرايان براي رياست مجلس دهم است. اگرچه در اعلام رسمي فهرست انتخاباتي اصولگرايان ترتيب الفبايي رعايت شده و نام مرتضي آقا تهراني، دبيركل جبهه پايداري در صدر قرار گرفته اما پررنگ بودن نقش غلامعلي حداد‌عادل در تنظيم نهايي اين فهرست انتخاباتي، پررنگ‌تر شدن نقش رسانه‌اي او طي يك ماه گذشته به همراه مواضع جدي‌تري در مخالفت با دولت روحاني حاكي از آن است كه اين سياستمدار ٧٠ ساله جناح راست با موافقت گروه‌هاي نو اصولگرا براي بازپس‌گيري كرسي رياست مجلس از علي لاريجاني بي‌علاقه نيست. اين همان نيتي است كه امير محبيان يكي از تئوريسين‌هاي جناح راست اوايل هفته جاري به آن اشاره كرده بود. محبيان در گفت‌وگو با سايت نداي ايرانيان گفته بود: «طبعا حداد‌عادل وضعيت خود را در مجلس آينده خوب مي‌بيند و خود را براي رياست مجلس دهم آماده مي‌كند، زيرا به نظر مي‌رسد توانسته تاييد موتلفه و بعضي گروه‌هاي سنتي را هم داشته باشد، اما چرخ گردونه سياست‌، بازي‌هاي بسيار دارد.» البته امير محبيان در ادامه اين گفت‌وگو اشاره نكرده كه منظورش از بازي‌هاي بسيار چرخ گردونه سياست چيست اما به نظر مي‌آيد اشاره اين تحليلگر ارشد مسائل سياسي ايران اتفاقاتي باشد كه مانع از رياست غلامعلي حداد‌عادل در انتخابات مجلس هشتم شد.

سرليستي جلالي با ائتلاف رهروان ولايت-اعتدال و توسعه
در ماجراي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان نه گروه‌هايي همچون پايداري، ايثارگران، رهپويان علاقه داشتند تا علي لاريجاني به ائتلاف بپيوندد و نه لاريجاني و يارانش تمايلي داشتند تا سرنوشت و آينده سياست‌ورزي‌شان را به اين دسته از اصولگرايان پيوند بزنند. همين بود كه وقتي مثلث موتلفه، پايداري و ايثارگران آغاز به‌كار كرد، ژنرال‌هاي ميانه‌روي اصولگرا از جمله علي‌اكبر ولايتي، علي لاريجاني، مرتضي مقتدايي و ناطق‌نوري جلسه‌اي را براي مديريت جناح راست در انتخابات برگزار كردند كه مباحث اين جلسه به لطف لطايف‌الحيلي رسانه‌اي شد تا برگزار‌كنندگان اين نشست، عطاي ادامه اين جلسه را به لقايش ببخشند. پايان آن جلسات بي‌ترديد از موقعيت علي لاريجاني در ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان كاست، چرا كه ميدان‌دار اصلي ائتلاف انتخاباتي اصولگرايان همه از مخالفان رياست و عملكرد او و فراكسيون رهروان ولايت در مجلس به ويژه در ماجراي برجام بودند. سه‌ضلعي ايثارگران، رهپويان و پايداري به همراه حداد‌عادل شكي باقي نمي‌گذاشت كه لاريجاني و مردان او هرگز در فهرست انتخاباتي اصولگرايان راه به جايي نخواهند برد. هرچند محمدرضا باهنر و محمدحسن ابوترابي‌فرد تلاش بسياري كردند تا نام كاظم جلالي را به عنوان رييس فراكسيون رهروان ولايت در ليست انتخاباتي اصولگرايان قرار دهند اما اين تلاش هم با مخالفت غلامعلي حداد‌عادل و سه ضلعي ايثارگران، پايداري و رهپويان ناكام ماند تا كاظم جلالي به عنوان كليدي‌ترين عنصر علي لاريجاني در تهران براي انتخابات راه سخت و صعبي را پيش‌رو داشته باشد. البته عدم احراز تعدادي از چهره‌هاي اصلي رهروان ولايت براي ورود به انتخابات مجلس دهم مشكلات رهرواني‌ها را مشدد كرده است. بر اساس آخرين اخبار كاظم جلالي سرليست انتخاباتي رهروان ولايت در تهران خواهد بود. هر چند با توجه به سابقه عضويت كاظم جلالي در حزب اعتدال و توسعه و روابط صميمانه او با اعضاي شوراي مركزي اين حزب و رد صلاحيت اكثريت كانديداهاي حزب اعتدال و توسعه احتمال ائتلاف حاميان علي لاريجاني و حسن روحاني در انتخابات وجود دارد.

عارف؛ اميد اول اصلاح‌طلبان
«مشتاقي و مهجوري» لسان‌الغيب شيرازي را بايد بهترين توصيف از حال و روز فعلي اصلاح‌طلبان دانست. آنان پس از مشاهده ماحصل تن دادن به خرد جمعي در خرداد ٩٢ اميدوارانه و با همان نقشه راه « همه با هم » وارد انتخابات پارلمان دهم شدند تا گام دوم را همچون گام اول محكم و باصلابت بردارند. همين هدف بود كه باعث شد تا بيش از ١٢٠ چهره شناخته‌شده اصلاح‌طلب براي انتخابات پارلمان دهم ثبت نام كردند كه از اين تعداد تا به امروز تنها هفت نفر (محمدرضا عارف، الياس حضرتي، مصطفي كواكبيان، عليرضا محجوب، سهيلا جلودارزاده، پروانه مافي، محمد علي وكيلي) تاييد صلاحيت شدند. استراتژي اصلاح‌طلبان در گام دوم و با توجه به شرايط موجود بر مدار افزايش اميد و مشاركت حداكثري مردم، ماندن در صحنه انتخابات و ارايه ليست انتخاباتي قوي با مشاركت بخشيدن به جوانان و زنان تنظيم شده است. هدف اصلاح‌طلبان در اين انتخابات مقابله با افراطي‌گري و تشكيل مجلسي همسوي با دولت روحاني است. اين همان چيزي است كه جداي از محمدرضا عارف، رييس شورايعالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان، اكثريت قريب به اتفاق اصلاح‌طلبان به آن اشاره كرده‌اند. شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان براي رسيدن به اين هدف و تنظيم ليست نهايي انتخاباتي خود شب گذشته جلسه برگزار كرد كه جداي از هفت نفر تاييد صلاحيت‌شده سرنوشت ٢٣ نفر باقيمانده اين ليست را هم مشخص كرد. حضور جوانان و زنان در اين ليست قابل توجه است. همچنين محمدرضا عارف با راي اكثريت آرا به عنوان سرليست انتخاباتي اصلاح‌طلبان انتخاب شد.

سرليستي علي مطهري در صداي ملت
علي مطهري را بايد پديده مجلس نهم دانست. سياستمداري كه بر اساس نظرسنجي‌ها يكي از پرراي‌آورترين كانديداهاي انتخابات مجلس دهم است. فرزند آيت‌الله شهيد مرتضي مطهري كه در انتخابات قبلي مجلس و پس از عدم حضور در ليست جبهه متحد اصولگرايان به همراه علي عباسپور و حميدرضا كاتوزيان، ائتلافي با عنوان «صداي ملت» را تشكيل داده بود و توانست به صورت مستقل وارد مجلس شود حالا براي انتخابات مجلس دهم قصد دارد تا فهرست انتخاباتي جدا ارايه كند. هر چند علي مطهري چند روز پيش اعلام كرد كه ليست صداي ملت اوايل هفته آينده اعلام خواهد شد اما پوستر تبليغاتي خود را با تصويري از مرحوم آيت‌الله مدرس و شعار «مجلس بهتر با مشاركت بيشتر» و دو برنامه اساسي رونق اقتصادي و حقوق شهروندي، در معرض ديد افكار عمومي قرار داد. علي مطهري سرليست انتخاباتي صداي ملت خواهد بود و بر اساس برخي شنيده‌ها، اين ليست با قرار گرفتن اسامي افرادي از رهروان ولايت، اصولگرايان معتدل و اصلاح‌طلبان تكميل خواهد شد.

چه بايد كرد؟
ليست‌هاي احتمالي انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در تهران با توجه به آرايش سياسي موجود عبارتند از: ١- شوراي ائتلاف اصولگرايان (سرليست: غلامعلي حداد‌عادل) ٢- رهروان ولايت و اعتدال و توسعه (سرليست: كاظم جلالي) ٣- اصلاح‌طلبان (سرليست: محمدرضا عارف)  با توجه به سهم بالاي اصولگرايان غير معتدل در فهرست انتخاباتي اين جريان سياسي و المان‌هاي موجود مبني بر مجلس مورد علاقه تندروها بايد پاسخي به اين پرسش داد كه آيا: «ارايه سه يا چهار ليست از سوي مخالفان افراطي‌گري در كشور (اصلاح‌طلبان- اعتدالگرايان، رهروان ولايت و صداي ملت) در برابر تك ليست انتخاباتي اصولگرايان كار درستي است يا آنكه منجر به شكست راي گروه‌هاي هم هدف و در نتيجه موفقيت ليست اصولگرايان خواهد شد؟ هرچه هست عقل سليم مي‌گويد: « آزموده را آزمودن خطاست» يك ليست در برابر يك ليست؛ اينگونه مي‌شود گفت  با ائتلاف اصلاح‌طلبان اعتدالگرايان و حاميان لاريجاني با يك ليست انتخاباتي مي‌توانند اصولگرايان را به  اين مهم برسانند كه خواست و مطالبه‌ي امروز اكثريت مردم تهران چيست و از ديگر سو چرا ميزان محبوبيت اجتماعي آنان كمتر از هر دوره‌ي ديگري‌ است. بالمال؛ با اين ائتلاف انتخاباتي و ارايه‌ يك ليست واحد كه مي‌تواند تحت حمايت رييس‌دولت اصلاحات،  رييس‌جمهور آيت‌الله هاشمي رفسنجاني قرار گيرد مي‌تواند موجبات مشاركت حداكثري مردم در پاي صندوق‌هاي رأي و پيروزي اين ليست را تضمين كند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)