کد خبر: ۹۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
ارسال به دوستان
ذخیره
هاشمی‌رفسنجانی:
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همه پای صندوق‌های رأی بیایند تا یک انتخابات پرشور و سالم داشته باشیم. اگر این اتفاق بیفتد اسلامیت و مردمیت جمهوری اسلامی تقویت خواهد شد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همه پای صندوق‌های رأی بیایند تا یک انتخابات پرشور و سالم داشته باشیم. اگر این اتفاق بیفتد اسلامیت و مردمیت جمهوری اسلامی تقویت خواهد شد.

به گزارش ایسنا آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، عصر دیروز در سخنرانی تبلیغاتی خود برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در شبکه تهران اظهار کرد: بنده برای بیان نظراتم در این برنامه صداوسیما شرکت کردم که مردم عزیزمان وقتی که بخواهند رأی بدهند، به افکار و نظرات من توجه داشته باشند و نظرات من همان نظرهایی است که جمهوری اسلامی برای آن شکل گرفت و جمهوری اسلامی هم حقیقتاً از زبان مردم مطرح شد و بعد همه پذیرفتند و گفتند: «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی.» این شعار مردم در خیابان‌ها و سراسر کشور بود که حرفی درست و واقعی بود.

وی افزود: بنا شد که جمهوری اسلامی داشته باشیم و خواست مردم و رهبر آن زمان، حضرت امام(ره) به عنوان هدف اصلی این بوده که جمهوری اسلامی به وجود آید و آزادی و استقلال هم از شرایط تحقق این هدف است. با این شرایط، بعد از پیروزی انقلاب کارها آغاز شد تا جمهوری اسلامی رسمیت پیدا کند.

هاشمی با اشاره به تاکید امام خمینی (ره) بر برگزاری رفراندوم برای تعیین نوع حکومت پس از انقلاب اظهار کرد: برخلاف همه انقلاب‌های دنیا و برای اولین بار، رهبر انقلاب ایران، امام خمینی(ره) دستور دادند که رفراندوم شود و نظر مردم را به طور رسمی بگیریم که با رفراندوم هم معلوم شد نزدیک به 99 درصد مردم همین هدف را قبول دارند و نظام شکل گرفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که «مردم هنوز در انتظار تکوین نظام جمهوری اسلامی هستند» گفت: مراحل بعدی در جریان کارها کم‌کم پیش آمد و بر این اساس ما آنچه را که مردم و رهبرشان، امام(ره) خواستند، شکل دادیم که همه مردم ما هنوز در انتظار تکوین آن هستند و آن جمهوری اسلامی است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دو رکن جمهوریت و اسلامیت نظام، افزود: جمهوری اسلامی دو مقوّم دارد که یکی جمهوریت و دیگری اسلامیت است. جمهوریت با رأی مردم شکل می‌گیرد که همین انتخابات‌هاست که ما برگزار می‌کنیم و اسلامیت آن جایی است که جمهوری اسلامی باید در آن چارچوب عمل کند که چیزهای زیادی را باید مراعات کنیم و مهمترین‌ آن در اینجا مسئله ولایت فقیه است که مجلس خبرگان متکفّل این بخش است.

هاشمی ادامه داد: همه راهکارهای ما در انتخابات‌ است و بهتر از انتخابات تبلوری برای اراده و خواست مردم نداریم و جالب است و می‌بینید که همه امور کشور ما به انتخاب‌ها برمی‌گردد و البته انتخاب رهبری به دلیل خیلی تخصصی بودن مسئله و تشخیص شرایط رهبری به صورت دو مرحله‌ای شده است و در این نظام چیزی را پیدا نمی‌کنید که ناشی از انتخابات نباشد. بنابراین بُعد مردمی آن کاملاً مشخص است که این جمهوریت است و معمولاً جمهوریت‌ها این گونه هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بعد اسلامیت نظام، اظهار کرد: بعد اسلامی آن را ما در قانون اساسی‌ تضمین کردیم و آن هم ولایت فقیه است که خبرگان به خاطر اینکه تخصص شناخت فقیه اصلح را دارند، متکفّل این هستند و آنها را هم مردم انتخاب می‌کنند.

وی گفت: ما دو انتخاباتی را که در پیش داریم، هم انتخابات مجلس و هم انتخابات خبرگان، مقوّم جمهوری اسلامی است. ان‌شاءالله ما به هدفمان که رسیدیم، باید در حال تکامل باشیم و فضایی باشد که بعد از این اگر نقصی داریم، آنها را جبران کنیم.

وی با اشاره به معنای کلمه خبرگان گفت: کلمه خُبرگان و خِبرگان هر دو نشان می‌دهد که شرط این کار خِبرگی، دانش و اطلاعات کافی است و ما قرار گذاشتیم در خِبرگان ولایت فقیه، مجلس خِبرگان شرط اجتهاد و عدالت را با هم داشته باشیم که هم بتوانند بفهمند و هم بتوانند به خاطر عدالتشان درست نظر بدهند.

هاشمی افزود: خوشبختانه انتخابات فراوانی انجام شده و در همه انتخاباتی که برگزار کردیم، هم بُعد اسلامی و هم بعد جمهوری و مردمی در نظر بوده و این دو مراعات شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که «متأسفانه در سال‌های اخیر هر دو بُعد، اسلامیت و جمهوریت نظام مقداری تضعیف شده است» گفت: ان‌شاءالله نتیجه این انتخابات این باشد که این دو بعد را تقویت کنیم چرا که در بُعد مردمی اشکالاتی که در انتخابات‌ها گاهی از لحاظ تبلیغات، تأیید صلاحیت‌ها، ردّ صلاحیت‌ها، شمارش صندوق‌ها و امثال اینها دیده می‌شود، وجود دارد و در بُعد اسلامی هم می‌بینیم در کشوری که بنا بوده همه چیز آن اسلامی باشد، متأسفانه الان فسادها و بداخلاقی‌های فراوانی وجود دارد و خانواده‌ها تا حدودی متزلزل، طلاق‌ها زیاد و ازدواج‌ها کم شده است و نیز فسادهای اخلاقی از نوع تهمت زدن، نزاع‌ها، درگیری‌ها و دروغ گفتن‌ها فزونی گرفته است.

هاشمی افزود: ما الان در بُعد اسلامی بودن‌مان در عمل این مشکلات را داریم و در بُعد مردمی بودن‌مان هم در انتخابات‌ها نقاط ضعفی هست که ما باید این‌ها را جبران کنیم.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دلایل اصلاح قانون اساسی در سال ۱۳۶۸، گفت: امام(ره) در اواخر عمرشان احساس کردند که تشکیل شورایی از مراجع برای ادامه رهبری در آینده مشکل می‌شود و علناً گفتند که شورایی از مراجع مشکل خواهد شد و دستور دادند که قانون اساسی در چند زمینه اصلاح شود که یکی هم همین بود.

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش با یادآوری این‌که نمایندگان مجلس خبرگان، رهبری «فردی» را بر «شورایی» ترجیح دادند، گفت: وقتی که بنا شد رهبری «فرد» باشد، جمعی از علمای قم که در جلسه بودند، آیت‌الله گلپایگانی را پیشنهاد دادند ولی ایشان حدود 14 رأی آوردند که همان 14 نفری بودند که امضا کرده بودند و فرد دوم را ما اعلام کردیم که آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر فردی بودند که ایشان گفتند: من طرفدار شورا هستم و نمی‌توانم این مسؤولیت را بپذیرم ولی در نهایت برای ایشان رأی‌گیری کردیم که نزدیک به تمام حاضران رأی دادند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که «از گذشته تا به حال از آنچه انتخاب کردیم واقعاً راضی هستیم» گفت: من در مصاحبه‌ها همیشه گفته‌ام که ما تاکنون بهتر و مناسب‌تر از آیت‌الله خامنه‌ای کسی را در فقهای موجود نمی‌بینیم که بتواند کشور را اداره کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که «انتخابات کشور، نسبتاً جزو انتخابات‌ خوب دنیاست» گفت: گاهی انسان چیزهایی را در انتخابات‌های کشور می‌بیند که با روح اسلامیت و مردمیت نمی‌سازد و نمی‌توانیم بگوییم که صد در صد درست است. ولی نسبتاً در انتخابات‌های دنیا جزو انتخابات‌های خوب است و مشارکت ما همیشه زیاد بوده و در این سال‌های اخیر کمتر مشکل داشتیم.

هاشمی ادامه داد: در سال‌های اخیر مشکلاتی پیش آمد و انتظار ما از این دو انتخاباتی که در پیش داریم، این است که ان‌شاءالله بتوانیم این وضع را تقویت کنیم. یعنی هم بعد اسلامی را تقویت کنیم و یک جامعه‌ سالم داشته باشیم و هم از جهت مردمی، انتخابات به گونه‌ای باشد که واقعاً نظر مردم باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر حضور مردم در انتخابات هفتم اسفند، اظهار کرد: توصیه‌ای که من به مردم دارم این است که سعی کنند که همه پای صندوق رأی بیایند چرا که این انتخابات بسیار سرنوشت ساز است و شرایط منطقه نیز در بدترین وضع است و واقعاً خطر جنگ‌های بزرگ منطقه‌ای در پیش است و ابرقدرت‌ها هم دارند دخالت می‌کنند درنتیجه ما باید خودمان را از لحاظ ساختاری تقویت کنیم.

هاشمی‌رفسنجانی افزود: با حضور مردم در انتخابات، من قول می‌دهم که چند پله وضع ما در دنیا بهتر می‌شود و واقعاً به عنوان یک کشور متمدن، مسلمان، مترقی و نمونه شناخته می‌شویم و مردم هم از این دریغ نکنند و به هر کسی می‌خواهند، رأی بدهند.

وی ادامه داد: صداوسیما برای خبرگان به صورت عادلانه تبلیغاتی را طراحی کرده و بقیه‌ نمایندگان هم، باید ابزار تبلیغات‌شان آزاد باشد، چون آزادی هم شرط است و تقریباً همه مردم کسانی را دارند که به آنها رأی بدهند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: ما ممکن است اشکالاتی داشته باشیم که این اشکالات قابل رفع باشد یا نباشد، بحث دیگری است، اما در همین شرایط مردم می‌توانند رأی بدهند و ما خواهش می‌کنیم که خانم‌ها، آقایان و جوانانی که می‌توانند رأی بدهند، همه پای صندوق‌ها بیایند تا یک انتخابات پرشور و سالم داشته باشیم.

هاشمی با اشاره به ضرورت پرهیز از اهانت‌ها و تخریب‌ها در روزهای منتهی به انتخابات اظهار کرد: از این به بعد هم همه سعی کنند که دست از اهانت‌ها، تخریب‌ها و دعواها بردارند. از اینجا دیگر رأی و انتخاب مردم است و بگذارند مردم هر چه را تشخیص دادند، رأی‌شان را بدهند که اگر این اتفاق بیفتد، خدمت بزرگی برای تکمیل اسلامیت‌ و مردمیّت‌ که همان جمهوری اسلامی واقعی است، انجام می‌شود و در این صورت دو مقوّم نظام جمهوری اسلامی تثبیت می‌شوند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)