کد خبر: ۹۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹
ارسال به دوستان
ذخیره
شاید ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر از تحریم‌ها منفعت می‎بردند، اما مگر می شود منافع ۸۰ میلیون نفر را فدای منفعت این افراد کرد؟
حجت الاسلام حسن روحاني گفت: اگر کسی از رفع تحریم ها خوشحال نشود باید در ایرانی بودنش شک کرد. مگر می شود کسی ایرانی و وطن دوست باشد اما از برداشته شدن تحریم ها خوشحال نشود؟

رئیس جمهور در پنجاه و پنجمین مجمع سالانه بانک مرکزی، برداشته شدن تحریم ها را به نفع تجارت خارجی ایران خواند و گفت: تحریم بانکی یعنی تحریم همه چیز. به ظاهر می گفتند که واردات دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، اما ما باید برای خرید این کالاها نیز از سیستم مالی استفاده می کردیم و در عمل به ما دارو و تجهیزات نمی دادند. حالا که تحریم ها برداشته شده، باید بانک ها جبران کنند و ما به عنوان دولت، خادم و منتخب مردم به وظیفه خود عمل کنیم.

اهم سخنان وي به نقل از خبرگزاري ها از اين قرار است:

**شاید بدترین فشار به ملت ایران از طریق تحریم بانکی شروع شد، بانکها هم شریان حیاتی اقتصاد جهانی و هم شریان ارتباطی بین کشور و سایر کشورها از لحاظ پولی و مالی هستند.

**بدترین تحریم تاریخ اقتصادی را بر مردم عزیز کشورمان تحمیل کردند از کشتیرانی گرفته تا بیمه، بانک، تبادل اسکناس، صنعت پتروشیمی و خودرو؛ تقریبا همه شریانهای حیاتی توسعه ای یک کشور را با مشکل مواجه کردند.

**ما داشتیم به ۵۰-۶۰ سال پیش برمی گشتیم اما کاری کردند که ما به قبل از آن هم برگشتیم، رفتیم به سراغ صراف و صرافی ها، من بمیرم تو بمیری و چمدان و پول در چمدان؛ شرایط بسیار سختی را به کشور تحمیل کردند. در چنین شرایطی بداندیشان این مردم به بهانه دور زدن تحریم ها، پول کشور را به غارت بردند، نفت را بردند و فروختند و پول آن را معلوم نشد که چه کردند. این نشان می دهد که ملت چه شرایط سختی را پشت سر گذاشتند.

**خداوند یاری می کند اما شرط کرده است ان تنصرو الله ینصرکم، وقتی مردم حضور یابند، خداوند یاری می‌ کند. راه رشد، مادی و معنوی است. اگر شما راه خدا و راه درست را حمایت کردید بدانید که حمایت خداوند نیز پشت سر شماست و شامل حال شما خواهد شد.

**موفقیت ما در ۲۳ تیرماه به خاطر دعای سحرخیزان و دعای مردم در ماه رمضان بود. یک زمانی باید تشریح شود که مردم ما چه مشکلاتی را تحمل کردند. حتی یک کشور و یک صاحبنظر هم نگفت که ایران در این مذاکرات سرش کلاه رفته است. حتی آن رژیم منفور که علیه ما کار می کند می گوید که ایران سر ۱+۵ را کلاه گذاشته است.

** خدا را شکر می کنم قولی که به مردم داده ام، ادا کرده ام. من همیشه نگران این قول بودم و می گفتم من، بنده ناتوان به مردم قول دادم که در کنار چرخش سانتریفیوژها، چرخ زندگیشان هم بچرخد. خدایا کمک کن تا این قول ادا شود. تیم مذاکره کننده هم تلاش خود را به کار گرفت و شب و روز نداشت. این مذاکرات، اضطراب، مشکلات، دلهره و فراز و نشیب های فراوانی داشت که اگر همه آنها بیان شود، شما می فهمید که ما چه مشکلاتی را تحمل کرده ایم.

** از ابتدا به دلایلی به این مذاکرات خوشبین بودم. در مجمع عمومی سازمان ملل برای اولین بار ۱+۵ و ایران در سطح وزیران خارجی ملاقات کردند؛ این باد بهاری بود که نشان می داد مسیر درست است. دنیا به دولت و ملت ما اعتماد و این سخن را که مردم ما با فشار و تحریم تسلیم نمی شوند را باور کرد. دنیا، مقاومت مردم ایران را باور کرد و بهترین سربازان ما به این صحنه رفتند.

** امروز که ما در دوران تحریم عبور کرده ایم و وارد شرایط پسابرجام شده ایم، باید برجام ۲ یعنی برنامه جامع اقدام مشترک ملی را تدوین کنیم. باید همه کنار هم باشند. البته امروز فضای انتخابات در کشور حاکم است و این فضا یک سری چیزهای خاصی را می طلبد. در موضوع انتخابات، با اینکه رقابت وجود دارد اما در عین حال باید همگان گلایه ها را کنار بگذارند و در انتخابات حضور داشته باشند. اگر پای صندوق های رای نیاییم، شرایط بهتری به وجود نمی آید.

** در انتخابات لازم است که افراد اصلح را برگزینیم ولی در عین حال باید همه پای صندوق های رای برویم زیرا در شرایط امروز منطقه و جهان، پای صندوق های رای رفتن بسیار تاثیرگذار است.

**این انتخابات می تواند بر روی مسائل منطقه و جهان تاثیرگذار باشد. دنیا وقتی ببیند پس از برجام، ملت ایران صفهای طولانی برای رای دادن بسته اند، بسیار قشنگ است. یک ساعت ایستادن در صف انتخابات، در عمر آدم حساب نمی شود بنابراین همه باید پرشور و بانشاط در روز انتخابات پای صندوقهای رای حضور داشته باشند.

** یکی از وعده هایی که در انتخابات ۹۲، بنده به مردم اعلام کردم این بود که من بدون مشاوره با کارشناسان، تصمیمی نخواهم گرفت و همیشه کارشناسان را دعوت کرده ام و اگر دیدم آنها نظر دیگری دارند، نظر خود را کنار گذاشتم. گاهی با نظر همه کارشناسان اقتصادی که امروز در این جلسه هم حضور دارند مخالف بودم اما وقتی دیدم نظر آنها چیز دیگری است، در نهایت تسلیم نظر آنها شدم. ما باید به نظر جمع اهمیت بدهیم.

** در دوره گذشته وقتی شب می خوابیدیم و صبح بلند می شدیم، خوابمان مانند خواب اصحاب کهف بود که وقتی بیدار می شدند می دیدند کل پول آنها عوض شده و همه چیز تغییر پیدا کرده است.

** انتظارات تورمی جامعه را به گونه ای تغییر بدهیم که آنها بدانند قدم به قدم این تورم کاهش پیدا کند. در دوران گذشته این انتظارات همیشه معکوس بوده است اما امروز پس از دو سال و نیم انتظارات تورمی، تغییر پیدا کرده است و این تغییرات را باید بانک مرکزی حفظ کند.

**آنچه من در دو سال و نیم اخیر فهمیده ام، این بوده است که مهمترین عامل در کنترل تورم، انضباط پولی و مالی است و این اساس کار است که اگر به هم بخورد، تورم نیز سیر صعودی خواهد داشت. از روز اول هر وزیری اگر خواسته است به سمت پایه پولی تعرض کند، من در دولت ایستاده ام و گاهی وقت ها اوقات تلخی نیز کرده ام و نگذاشته ام از پایه پولی برای اهدافی که مدنظر داشته اند استفاده شود. باید مراقب رشد پایه پولی باشیم. آن وقت که رشد نقدینگی بر اساس رشد پایه پولی اتفاق می افتد، نگرانی ایجاد می شود؛ البته ضریب فزاینده مشکل‌ساز نیست اما باید مراقب رشد پایه پولی باشیم.

** هر وقت ناچار شده ایم که بانک مرکزی برای یک ماه بخشی را یاری کند، بلافاصله بعد از یک ماه من به آن دستگاه فشار آورده ام که پول را برگردانند تا فضا آرام باشد. یکی از دستاوردهای ما به کمک بانک مرکزی، مهار تورم و کاهش مستمر آن بوده است.

** خیلی ها فشار آوردند که تورم را رها کنیم و به سراغ کاهش رکود برویم. اما من معتقدم که اگر انتظارات ما بر مبنای کاهش تورم ادامه یابد تا ان شاء الله به تورم تک رقمی یا حتی عدد مناسب برسیم، سرمایه گذار و مصرف کننده نیز می فهمند که چه کار باید بکنند و در یک فضای درست کار می کنند.امسال در تورم نقطه به نقطه به تک رقمی رسیدیم و امیدواریم در بلندمدت نیز به همین نقطه برسیم.
برچسب ها: روحانی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آتش سوزی بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین

مرد میانسال مفقود شده بعد از 5 روز پیدا شد

سهمیه سوخت مناطق دارای انشعاب گاز قطع می‌شود

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

نجات معجزه‌آسای کودک ربوده شده بمی از دست آدم‌ربایان

زمان آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری اعلام شد

آزاد سازي بیش از 3 هزار و 500 مترمربع اراضي ملي در کرمان

اشتغال در شرکت‌های متوسط و کوچک باید تقویت شود

ساعت آغاز به کار ادارات کرمان در ماه رمضان تغییر کرد

خواب‌آلودگی و خستگی علت اصلی بروز تصادفات در ایام نوروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)