کد خبر: ۹۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶
ارسال به دوستان
ذخیره
دختر جوان که به تازگي از سوي يک خانواده با رسم و آوازه براي پسرشان در نظر گرفته شده بود از انتشار تصاوير خصوصي اش در فضاي مجازي بسيار مضطرب و نگران بود.
دختر جوان که از انتشار تصاوير خصوصي اش بشدت واهمه داشت هيچ گاه فکر نمي کرد زمينه انتشار عکس هاي ارسالي در شبکه اجتماعي را خودش فراهم کرده است.

گفتارنو: دختر جوان که به تازگي از سوي يک خانواده با رسم و آوازه براي پسرشان در نظر گرفته شده بود از انتشار تصاوير خصوصي اش در فضاي مجازي بسيار مضطرب و نگران بود.

وي که قرباني آن دسته مجرماني است که در شبکه هاي پيام رسان تلفن همراه بدنبال سو استفاده و اخاذي از کاربران کم تجربه هستند براي منتشر نشدن عکس هاي شخصي خود مجبور شده بود مبلغ زيادي تهيه و به حساب يک تبهکار واريز کند.

داستان از اين قرار بود که اين دختر جوان فقط با تعدادي از دوستانش از طريق برنامه هاي پيغام رسان تلفن همراه در ارتباط بود و با تشکيل گروهي در يکي از شبکه هاي اجتماعي عکس و تصاوير خصوصي خود را به اشتراک مي گذاشت.

وي بارها با تاکيد والدين از عمل اشتراک تصاوير خصوص اش از طريق تلفن همراه و اينترنت منع شده بود اما با ترغيب دوستان از روي سهل انگاري اين کار را تکرار مي کرد و هميشه دنبال خودنمايي در بين گروه دوستان بود.

تا اينکه يک روز پيغامي از يک فرد ناشناس دريافت مي کند که از وي مي خواهد جهت عضويت در يک گروه جنجالي و پرمخاطب، شماره تماس و متعاقبا يک کد تاييديه را براي آن فرد ارسال نمايد و اين دختر جوان از روي کنجکاوي تمام فرامين وي را اجرا و مدتي بعد عکس و شماره تماس برخي دوستانش که فقط آنها را در تلفن همراه خود داشت را به همراه پيغامي از يک فرد ناشناس دريافت مي کند.

اين فرد ناشناس تهديد کرده بود براي منتشر نشدن عکس و اطلاعات شخصي اش بايد سه ميليون تومان به يک حساب واريز کند واينگونه اين دختر جوان با مشاهده تصاوير خصوصي اش که تنها آن ها را در تلفن همراه خود داشت و حتي تاکنون به کسي ارسال نکرده بود خود را در دام تبهکاران فضاي مجازي گرفتار مي بيند و در شرايطي که يک خواستگار خوب نيز در راه داشت جهت حفظ آبروي خود در بين دوستان و خانواده سعي مي نمايد آن پول زور را با فروش مخفيانه طلاجات و به هر طريق ممکن تهيه و پرداخت کند.

عامل سو استفاده از اين دختر جوان و شايد صدها طعمه ديگر که در عمليات هوشمندانه پليس فتا دستگير شد، قربانيان خود را از بين کاربران نوپاي سايت هاي اينترنتي و شبکه هاي پيام رسان تلفن همراه شناسايي کرده و پس از ارسال بدافزار جاسوسي به تلفن همراهشان، اطلاعات شخصي آنها را به دست آورده و با ارسال پيام هاي تهديدآميز از آنها اخاذي مي کرد. چه کار کنيم گرفتار نشويم

کاربران به دليل ناآشنايي با نحوه دسترسي نرم افزارها به بخش هاي مختلف تلفن همراه و ميزان دسترسي هاي مورد تقاضا هنگام نصب و رعايت نکردن نکات ايمني و امنيتي، براحتي اطلاعات با ارزش خود را به اشتراک مي گذارند.

هنگام نصب اين گونه نرم افزارها بايد مجوز دسترسي به حساب کاربري، موقعيت مکاني، فهرست مخاطبان، گالري تصاوير و فيلم، پيامک، واي فاي و حتي تنظيمات دوربين و ميکروفن داده شود که گاهي فعالسازي اين دسترسي بدون تامل توسط خود کاربر صورت مي گيرد.

جي پي اس نيز قابليت سوءاستفاده براي مجرمان سايبري را دارد و با در اختيار گذاردن اطلاعاتي از مکان کاربر مي تواند به طرق مختلف مورد سواستفاده فرصت طلبان قرار گيرد بنابراين مي توان جي پي اس را در مواقع غيرضروري يا زماني که احساس کرديم از طريق آن مورد سواستفاده قرار داريم قطع نماييم.

از مهم ترين موضوعات امنيتي در تلفن همراه، ذخيره سازي اطلاعات شخصي و مهم در حافظه گوشي تلفن است. کاربران براي پيشگيري از سرقت تصاوير شخصي و خانوادگي با ارزش خود بايد آن را در محل امن مانند هاردهاي اکسترنال نگهداريو اسامي مخاطبان خود را به صورت غيرقابل شناسايي در گوشي ذخيره کرده و از عضويت در گروه هاي مختلف و ناشناس که زمينه ساز دريافت پيام هاي تبليغاتي و اغواگرايانه به قصد کلاهبرداري هستند، خودداري کنند.

عضويت در طرح هاي دوست يابي و ازدواج اينترنتي نيز آسيب و خطرات خاص خود را دارد از اينرو نياز است والدين با برقراري ارتباط نزديک با فرزندان دختر و پسر نوجوان خويش و نظارت بر رفتار آنان اجازه ندهند فضاي مجازي به جولانگاه سواستفاده از عواطف و احساسات فرزندان تبديل گردد.

و سخن پاياني اينکه به فرزندانمان بياموزيم در استفاده از رايانه اي که به شبکه ارتباطات بين المللي متصل است بايد شديدا محافظه کار بود زيرا هرگونه بارگذاري اطلاعات و تصاوير شخصي در اين سيستم و دنبال کردن فرامين مشکوک آن باعث خواهد شد ناخواسته اطلاعات خصوصي فرد با کاربران بيشماري در تمام دنيا به اشتراک درآيد و زمينه سواستفاده هاي مادي و معنوي قرار گيرد.

برچسب ها: اخاذی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

ضرورت شناسه یکتا برای تمامی فعالان اقتصادی؛ کسب‌وکارهای بدون شناسه یکتا قانونی نیست

قیمت انواع سکه و طلا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی روز پنجشنبه تخلف است

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

خودروهای دارای چراغ نامناسب و نور خیره کننده توقیف می شوند

آخرین وضعیت آبی سدهای کرمان پس از بارندگی های اخیر

انتقاد از دفع لجن تصفیه خانه فاضلاب در شهر کرمان و بالازدگی فاضلاب در محدوده شهرک الهیه

پربازدید ها

صدور هشدار نارنجی با فعالیت سامانه بارشی در مناطقی از استان کرمان

شهادت یکی دیگر از مجروحان حادثه تروریستی کرمان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان عنوان کرد: بی‌انگیزگی پزشکان متخصص برای حضور در شهرستان‌ها به دلیل کمبود زیرساخت‌های درمانی

بیشترین بارندگی برای روز چهارشنبه است / احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌های فصلی

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

کشف جسد دانشجوی دندانپزشکی رفسنجان در ارتفاعات کوه‌های سرچشمه

کمبود شدید تمامی گروه‌های خونی در بم / درخواست از شهروندان برای اهدای خون

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان: برداشت گیاهان دارویی ممنوع و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود

تیراندازی با اسلحه در درگیری خانوادگی در منوجان 4 مصدوم بر جای گذاشت

افشای جزئیاتی جدید از حادثه تروریستی کرمان؛ ساچمه‌های جلیقه انفجاری آلوده بودند

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)