کد خبر: ۹۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
ارسال به دوستان
ذخیره
مروری کوتاه بر سرگذشت تاریخی ایران و اسناد به جای مانده نشان می‌دهد، خشکسالی و کمبود آب، رخدادی نو در این سرزمین نیست و ایران همواره با مسئله آب و کمبود آن، دست‌وپنجه نرم کرده است.
محمد حسین شیخ محمدی پژوهشگر حوزه کشاورزی و محیط زیست در روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت:

اول: در چند دهه گذشته، منابع آب قابل برداشت در کشور، به مرور زمان محدود شدند، خشک سالی افزایش یافت و ایران به یکی از بحرانی‌ترین نقاط آبی جهان تبدیل شد. بحرانی که حاصل آن، بروز تنش‌های اجتماعی، فرونشست زمین، هجوم ریزگردها، خشکیدن منابع آبی تالابی و رودخانه‌ها، کویرزایی و از دست‌رفتن اشتغال خواهد بود. تنش آبی در این سال‌ها، بخش وسیعی از تنوع زیستی و اکولوژیکی ایران را بلعیده و بخش عظیمی از کشاورزی و حیات روستایی در ایران را نابود کرده است. بحران بی‌آبی را نه تنها مهم‌ترین بحران زیست‌محیطی بلکه بزرگ‌ترین چالش کشور در همه ابعاد می‌توان دانست و بدون شک آینده این سرزمین به نحوه برخورد تمامی بخش‌های جامعه، شامل تصمیم‌گیران، مدیران، دانشگاهیان و... با این بحران بستگی دارد.

دوم: مروری کوتاه بر سرگذشت تاریخی ایران و اسناد به جای مانده نشان می‌دهد، خشکسالی و کمبود آب، رخدادی نو در این سرزمین نیست و ایران همواره با مسئله آب و کمبود آن، دست‌وپنجه نرم کرده است. بررسی‌های جغرافیایی نشان می‌دهد 65 درصد از سرزمین ایران دارای اقلیم خشک، 20 درصد نیمه خشک و 15 درصد نیمه مرطوب و مرطوب دسته‌بندی می‌شوند. یعنی همواره 85 درصد ایران‌ داری اقلیم خشک و نیمه خشک بوده است. بااین‌حال یک پرسش مهم مطرح است.

مردمان این سرزمین در طول هفت هزار سال تاریخ خود چگونه زیسته و مسئله کمبود آب را مدیریت کرده‌اند؟ با یک مرور ساده متوجه می‌شویم نظام مدیریتی آب در ایران دارای سابقه و پیشینه چندهزارساله بوده است. یکی از ابداعات شگفت‌انگیز اجدادمان برای مدیریت آب، حفر قنات یا کاریز بود که همچنان مورد توجه جهانیان قرار دارد. با این سیستم، ضمن جلوگیری از تبخیر و هدر رفت آب، آن را از کوهپایه‌ها با مناطق خشک منتقل کرده و مناطق خشک و مرکزی را سیراب می‌کردند. می‌توان نتیجه گرفت بحران آب در ایران بیش از آنکه ناشی از مشکلات سازه‌ای و تغییرات اقلیمی و... باشد، ناشی از ضعف مدیریتی است. بحران آب را می‌توان ناشی از اقدامات برنامه‌ریزی شده و نشده، اقدامات فردی و جمعی در سال‌های اخیر دانست. شهرهای ایران یک سوم منابع آب خود را از طریق نشتی لوله‌های آب از دست می‌دهند. سیستم آبیاری ناکارآمد بوده و از بازدهی بسیار پایینی برخوردار است. بیش از نیمی از حجم آب منابع تجدیدشونده ایران در بخش کشاورزی به هدر می‌رود و... . قطعا بار اصلی مسئولیت متوجه نظام تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کشور بوده و ادامه روند‌های گذشته در شیوه مدیریت آب، ایران را از بحران به یک فاجعه نزدیک خواهد کرد.

سوم: همه روزه تفسیرهای گوناگونی از بحران آب در جامه مطرح و راهکارهایی ارائه می‌شود ولی در عمل بهبودی به چشم نمی‌خورد. یکی از گام‌های مهم برای رفع بحران آب، اصلاح نظام حاکمیت آب و بهبود ساختارهای تصمیم‌سازی و مدیریتی است. ایران برای عبور از چالش‌های زیست‌محیطی، به تنظیم مجدد سیاست‌ها و قوانین خود نیاز دارد. نیاز است نقشه راه جدیدی برای مدیریت آب کشور ترسیم شود. در اولین گام، سیاست‌های غلط حکمرانی در حوزه آب باید اصلاح شوند.

بیشتر قوانین به دورانی تعلق دارند که تصویر درستی از روابط آبی در دست نبود و وضعیت در شرایط بحرانی قرار نداشت. یکی از مهم‌ترین عوامل برای مدیریت پایدار منابع آب، بحث سیاست‌گذاری مناسب، نظارت و کنترل از سمت مجلس شورای اسلامی است. نمایندگان مجلس با توجه به اشراف اطلاعاتی و بهره‌مندی از مشروعیت قانون‌گذاری، نظارت و کنترل می‌تواند نقش مهمی در سامان‌دهی وضعیت آبی ایران داشته باشند.

برای مثال برای آنکه وضعیت آب‌های زیرزمینی ایران در 10 سال آینده به حالت نرمال برسد، باید سطح برداشت آب از منابع‌مان را به نصف برسانیم، یعنی سطح برداشت آب به حدود 55 ‌میلیارد مترمکعب برسد. وزارت نیرو بدون همراهی مجلس نمی‌تواند دراین‌باره دست به اقدامی مناسب بزند. استراتژی کشور در حوزه‌های تأمین امنیت غذایی، تحولات جمعیتی، آمایش سرزمین، فعالیت‌های صنعتی در جهت‌گیری سیاست‌های آبی برای رفع مشکلات موجود، نقش اساسی دارند. آنچه مشخص است، در این سال‌ها اراده و عزم سیاسی لازم برای درک مسئله کم آبی و یافتن راهکارهای مقابله با بی‌آبی در مجلس شورای اسلامی وجود نداشت و بحران آب در ایران برای بسیاری از مسئولان به یک باور تبدیل نشده بود. باوجود هزینه‌های بالای اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی که به علت حکمرانی ضعیف آب، بر کشور تحمیل شده است، هیچ‌گونه تحرک ملموسی در اصلاح مسیر‌های گذشته و اجتناب از اتخاذ سیاست‌های آبی اشتباه در سامانه مدیریت کشور به چشم نمی‌خورد.

چهارم: تب انتخابات مجلس شورای اسلامی در کشور بالا گرفته است. مردم چشم انتظار برنامه‌های کاندیداهای احزاب و گروه‌های سیاسی هستند تا آن را پایه قضاوت خود قرار دهند. مردم حق دارند بدانند آیا این برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها، می‌توانند کشور را درزمینه‌های گوناگون به جهت صحیح هدایت کنند و گره از مشکلات بگشاید؟ بدون شک یکی از مهم‌ترین زمینه‌هایی که باید احزاب و گروه‌های سیاسی در تبلیغات انتخاباتی خود، نظرات و برنامه‌هایش را در باب آن بیان کنند، بحران آب و نحوه برخورد با آن است. تفکری که دغدغه محیط زیست نداشته باشد آینده نگر نیست.
برچسب ها: بحران آب
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

دستگیری عاملان تیراندازی منجر به جرح 2 شهروند در کهنوج

قیمت طلا، سکه و ارز پنجشنبه ۳۰ فروردین‌ ۱۴۰۳

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

نجات 16 خودروی گرفتار در سیلاب توسط عوامل راهداری جنوب کرمان

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

حضور بیش از 70 تیم گشت پلیس راه در محورهای بارانی استان کرمان

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

محور فاریاب _کهنوج بازگشایی شد

سهامداران عدالت بخوانند/ جزییات تازه درباره واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رییس کل دادگستری کرمان: وضع برخی از قوانین؛ موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود / اگر از ظرفیت‌های کرمان استفاده شود، بخش زیادی از مشکلات اقتصادی استان و کشور رفع می‌شود

پربازدید ها

گزارش هواشناسی از میزان بارش‌ها تاکنون در کرمان / هشدار برای کاهش دما و سرمازدگی محصولات کشاورزی

بارش باران  ۱۰ راه روستایی در جنوب کرمان را مسدود کرد / اوج بارش‌ها از عصر امروز

خبر خوش برای دانش‌آموزان؛ امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی

راه ارتباطی 50 روستای کوهستانی در شرق کرمان مسدود شد

کشف لاشه چهار رأس جبیر و سه قبضه سلاح از شکارچیان غیرمجاز در راور

مفقود شدن ۳ دختر نوجوان در سیلاب عنبرآباد

مدارس شهرستان‌های جنوب کرمان غیرحضوری شد

دو دختر نوجوان مفقودی در سیلاب عنبرآباد پیدا شدند

هلالی‌های محیط ‌زیست کرمان آبگیری شدند

معاون وزیر آموزش و پرورش: امکان افشای سوالات آزمون‌های وزارت آموزش و پرورش غیرممکن است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)