کد خبر: ۱۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
ارسال به دوستان
ذخیره
در نشست «جمعیت زنان مسلمان نواندیش» تأکید شد
جامعه زنان منتظر فرصتی است تا مطالبات و خواسته‌های سیاسی خود را بیان و پیگیری کند. هشتم مارس و روزجهانی زن نیز یکی از همین فرصت‌ها است که «جمعیت زنان مسلمان نواندیش» با چند روز تأخیر از آن استفاده کرد.
شرق نوشت: جامعه زنان منتظر فرصتی است تا مطالبات و خواسته‌های سیاسی خود را بیان و پیگیری کند. هشتم مارس و روزجهانی زن نیز یکی از همین فرصت‌ها است که «جمعیت زنان مسلمان نواندیش» با چند روز تأخیر از آن استفاده کرد تا با اشاره به تاریخچه مطالبات زنانه در جهان و قراردادن آن در کنار مسائل و خواسته‌های زنان در جامعه امروز ایران، روزنه‌ای به سوی دستیابی به مطالبات زنان باز کند.

فاطمه راکعی، دبیرکل این جمعیت زنان در مراسمی که روز پنجشنبه برگزار شد، با اشاره به اینکه در کشور ما زنان و مردان آگاه در چارچوب فعالیت‌های اصلاح‌طلبانه در جهت ستم‌ستیزی حرکت می‌کنند از اینکه این جریان در سال‌‌های اخیر منسجم شده‌ ابراز خوشحالی کرد و گفت: «فعالیت در چارچوب احزاب شناسنامه‌دار حرکت نویدبخشی را برای برابری ترسیم کرده است و زنان نیز مانند بسیاری از مردم در دو سال اخیر به این نتیجه رسیدند که باید حضور پرنگ‌تری در صحنه‌های سیاسی داشته باشند».

او با بیان اینکه جامعه زنان نیز در جریان انتخابات اخیر مورد عنایت کسانی قرار گرفت که به هیچ‌وجه نمی‌خواهند شاهد مشارکت آنان باشند، گفت: «٦٥درصد از زنانی که ثبت‌نام کرده بودند، ردصلاحیت شدند؛ بااین‌حال همان کسانی که ردصلاحیت شده‌ بودند پیشگام شده و از تأیید صلاحیت‌شدگان حمایت کردند تا آرمان سهم ٣٠درصدی در فهرست احزاب محقق شود».

راکعی نتیجه انتخابات در تهران و اصفهان را مثال زد و گفت: «در تهران زنان ٣٠ درصد و در شهر بزرگی مثل اصفهان ٤٠ درصد به مجلس راه پیدا کردند و اکنون زمان آن است که همه تلاش خود را به کار گیریم تا زنانی که به دور دوم انتخابات رفته‌اند نیز موفق شوند».

انقلاب اسلامی، نقطه عطف
الهه کولایی، عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب دیگر سخنران مراسم که قرار بود از روابط ایران با جهان بین‌الملل در فضای پسابرجام بگوید سخنان خود را از اینجا شروع کرد که مسائل روز زن و مطالبات زنان با تعامل با جهان چگونه مرتبط می‌شود. او با تأکید بر اینکه نوع تعاملات ما با جهان بین‌الملل و منطقه بر شکل‌گیری مطالبات جامعه زنان اثرگذار است، گفت: همه جوامع بشری در ادوار مختلف ستم مضاعف بر زنان را طی کرده‌اند یا در حال طی‌کردن هستند؛ ازاین‌رو رابطه ما با دنیا بر شکل‌گیری نگاه ما به مسائل زنان اثرگذار است.  

او افزود: آنچه در انقلاب اسلامی در کشور ما رخ داد یک الگوی بی‌نظیر است که سبب شد دین به‌عنوان عامل سد‌کننده مسیر جامعه زنان و عوامل عقب‌ماندگی آنان به حساب نیاید.

به گفته کولایی، اندیشه‌های امام خمینی(ره) بستری را فراهم کرد که زنان بخش‌هایی از آزادی‌های خود را بر پایه مبانی دینی به دست آورند.  

کولایی با اشاره به نظام پدرسالانه‌ای که قرن‌ها است در منطقه ما حاکم است، اشاره کرد و گفت: این فضا تحت‌تأثیر نگاه حاکم بر جامعه که از تعامل با جهان نیز  تأثیر پذیرفته، تغییر کرده است.

او به دو نگاهی که در مورد تعامل با دنیا وجود دارد، پرداخت و گفت: «برخی تصور می‌کنند که تعامل با دنیا به معنی کوتاه‌آمدن از ارزش‌ها و معیارهاست و با همین نگاه زمانی که در مجلس ششم بحث پیوستن به کنوانسیون سیدا (کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیض علیه زنان) را پیگیری می‌کردیم، مخالفت کردند، این در حالی است که باید پذیرفت وقتی ما از حضور در این کنوانسیون‌ها و مجامع بین‌المللی امتناع می‌کنیم در حقیقت اجازه می‌دهیم که در دنیا بدون حضور ما تصمیم‌گیری کنند».

او نگاه نخست را نوعی توهم‌گرایی برابر با محدود‌سازی زنان دانست و گفت: «این نگاه اندلسی که در هشت سال قبل از دولت یازدهم نیز شاهد بودیم باعث بازگردان‌شدن زنان به خانه‌هاست.  این در حالی است که نوع تعامل با ارزش‌های جهانی و انسانی و احترام به این ارزش‌ها آرمان بشری است».

کولایی در ادامه به فاصله بسیار عمیقی که میان آرمان‌ها و واقعیت در جامعه‌های اسلامی وجود دارد، اشاره کرد و گفت: «ما امروز می‌بینیم با تمام پیشرفت‌ها در جهان شاهد بردگی جنسی هستیم و بردگی نوین در سطح جهان در حال گسترش است. درعین‌حال جوامع اسلامی همچون ما مسائل خود را دارند. به این ترتیب در همه جوامع با رفتار بسیار ناشایسته نقض حقوق‌بشر مواجه هستیم».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همه اینها را گفت تا تأکید کند که باید بپذیریم یک جامعه بشری در روی کره زمین هستیم و باید از تجربیات دیگران برای کاهش مشکلات خودمان استفاده کنیم، چراکه مفهوم جهانی‌شدن به معنی ازدست‌دادن مسائل شرعی نیست.  

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به برجام به‌عنوان فضایی که موجب آشتی ما با جهان و دیگر ملت‌ها می‌شود، اشاره کرد و گفت: «در شرایط بعد از برجام از فضای خوش‌خیالی سابق که نمی‌شد سیاست خارجی را بر مبنای آن پیش برد، فاصله می‌گیریم و علاوه بر سیاست خارجی و داخلی در عرصه‌های دیگر مانند فرهنگی و اجتماعی شاهد گشایش‌هایی خواهیم بود که این گشایش‌ها در پیگیری مسائل و مطالبات زنان بسیار اثرگذار خواهد بود».

در ادامه این جلسه که با عنوان بزرگداشت روز جهانی زن برگزار شده بود خانم جلالی، استاد دانشگاه‌های آمریکا و عضو مجمع زنان کارآفرین تاریخچه‌ای از حرکت‌های زنان در غرب و ورود آنها به کارزار عدالتخواهی که موجب ایجاد تغییر در فضای کار و زندگی زنان شد، پرداخت. خانم دکتر ملک‌زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و رئیس کمیته زنان نواندیش نیز از تاریخچه روز زن و روز دختر در جوامع شرقی سخن گفت. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)