کد خبر: ۱۴۹۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتارنو از آخرین وضعیت شرکت پارس الکتریک سیرجان
مدیرعامل پارس الکتریک تصریح می کند: در دوران آقای مرتضوی به دلیل تغییرات گسترده در مدیریت شرکت‌ها مجموعه شستا در مسیری کاملا نادرست قرار گرفت و از یک مجموعه اقتصادی تبدیل به یک مجموعه سیاسی شد. البته به طور کلی جابجایی‌ها در دولت قبل زیاد بود که اوج آن در زمان ریاست مرتضوی اتفاق افتاد و پارس الکتریک به دلیل بی برنامگی و تغییرات مدیریتی پی در پی بیشترین ضربه را از همان دوران دید.


گفتارنو/ گروه اقتصاد: 

۲۴ خردادماه سال جاری بود که مدیرعامل پارس الکتریک خبر تعطیلی این شرکت کذب است و به صراحت گفت: برخی دنبال بهره برداری سیاسی هستند. با این حال کم تر از دو هفته بعد بود که سیرجان خبر در ششم تیرماه سال جاری به قول خودش از تعطیلی یک نوستالژی دیگر ایرانی ها خبر می دهد و می نویسد: کارخانه پارس الکترونیک در سیرجان تعطیل و همه کارگران اخراج شده اند. این خط خبری را پیش از این روزنامه وطن امروز دنبال می کرد. وطن امروز شهریورماه سال 94 در گزارشی به وضع نابسامان کارخانه پارس‌الکتریک می پردازد و از تعطیلی و بیکار شدن کارگران باقیمانده آن خبر می دهد. 

سیرجان خبر می نویسد:« برخی سهامداران شرکت پارس‌الکترونیک نیز در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نوشتند این شرکت که در تولید صنایع صوتی و تصویری فعالیت می‌کرده، حاصل کار مدیریت ضعیف آن، ۱۳ سال زیان عملیاتی مستمر داده است، به‌طوری‌که از سال ۱۳۹۰ تاکنون به بهانه عدم توجیه اقتصادی در صنعت صوتی و تصویری همه فعالیت‌های عملیاتی خود را متوقف کرده و ۳ هزار کارگر آن شرکت اخراج شده‌اند و اکنون فقط ۳۰ نفر به‌عنوان مدیریت و نگهبانی حقوق می‌گیرند.»

این گزارش می افزاید: «پارس‌الکتریک دارایی‌های هنگفتی همچون بیش از ۳۲ هکتار زمین در محدوده شهر تهران، بیش از ۵۰ هکتار زمین در مرند، ۲ هکتار زمین در تاکستان، املاک صنعتی در قزوین، املاک صنعتی در سیرجان و املاک صنعتی در دماوند داشته و مالک ۵ کارخانه صوتی و تصویری تهران، لوازم خانگی قزوین، تولید لوله «GRP» مرند، قطعات الکترونیک سیرجان و کارتن البرز است که دارای ارزشی بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان است اما با شگفتی شاهدیم از سال ۸۳ تاکنون به مدت ۱۳ سال هیچ سود عملیاتی به سهامداران خود پرداخت نکرده است.»

همچنین در این گزارش آمده است:«فساد گسترده و بی‌تدبیری در این مجموعه منجر به وقوع تخلفات فراوان توسط مدیران این مجموعه شده تا آنجا که بنا به گزارش بازرسان بورس پلمب کارخانه زیرمجموعه به‌دلیل قاچاق کالا و محکومیت شرکت و نیز سوءاستفاده دیگر زیرمجموعه‌های شستا از املاک و دارایی‌های بسیار با ارزش شرکت بدون اعمال روال قانونی و تضییع حقوق سهامداران خود از آن جمله است.»

این در حالی است که ۲۴ خردادماه سال جاری مدیرعامل پارس الکتریک با تکذیب تعطیلی این شرکت، می گوید: مشکلاتی همچون پلمپ کارخانه سیرجان و پرونده کارخانه کرج در کمیسیون ماده 100، مربوط به سال 1387 و زمان مدیریت های مختلف دولت گذشته است؛ در دو سال اخیر این موانع برطرف شده و پارس الکتریک در حال احیاست.

به دنبال بهره برداری سیاسی هستند 

محمد حسن آقایی در گفت و گو با ایرنا، می افزاید: تصورم این است که هجمه های رسانه ای اخیر علیه پارس الکتریک یک جریان سیاسی است؛ آن هم یک جریانی که دلسوزانه حرکت نمی کند و به دنبال بهره برداری سیاسی هستند.
وی ادامه می دهد: در شرایطی که کشور ما نیاز به فضای امید دارد و مردم باید نسبت به آینده امیدوار باشند، سیاه نمایی ها و ناامیدکردن مردم، نتیجه ای جز لطمه به وضعیت موجود کشور ندارد.

مدیرعامل پارس الکتریک یادآور می شود: این مجموعه دارای کارخانه ها و واحدهایی در تهران، قزوین، سیرجان و مرند است؛ کارخانه سیرجان که در سال 1387 پلمپ شده بود، فک پلمپ شده و بزودی کار خود را با تولید 10 هزار دستگاه تلویزیون در سال آغاز می کند.

از سال 87 شرکت در سراشیبی افتاد

وی ادامه می دهد: پارس الکتریک در سال 1372 بالای 60 درصد سهم بازار را در اختیار داشت اما این روند در سال 1387 متوقف شد و از آن سال این شرکت در سراشیبی افتاد و سیر نزولی خود را شروع کرد؛ از سال 87، سیاست ها به این سمت حرکت کرد که شرکت متوقف شود؛ در آن دوره، بحث تعدیل نیروی انسانی و توقف تولید آغاز شد.

آقایی می افزاید: تعداد پرسنل شرکت پارس الکتریک در سال 1377 یک هزار و 149 نفر بود که این رقم در سال 1389 به 246 نفر رسید؛ البته تعداد پرسنل شرکت پارس الکتریک و شرکت های زیرمجموعه آن اکنون 450 نفر است که با اضافه شدن خط تولید سیرجان و کرج، 150 نفر به جمع کارکنان این شرکت اضافه می شوند.

مدیرعامل پارس الکتریک یادآور می شود: روند تعدیل نیروها در سال 1393 تغییر یافت و بجای بازخرید و تعدیل نیرو، از ماده 25 قانون صنایع استفاده شد و نیروهای جوان و متخصص به عنوان جایگزین افراد تعدیل شده جذب شدند.

سه سال مطالعه کردیم

وی به انجام مطالعات در سه سال اخیر برای ادامه فعالیت پارس الکتریک اشاره می کند و می گوید: براساس نتایج آن، مشخص شد تلویزیون می تواند در اولویت های بعدی شرکت باشد و قطعات الکترونیکی خودرو و صنایع الکترونیکی که در شبکه های مخابراتی مورد استفاده قرار می گیرد، در اولویت تولید قرار گیرند.

مدیرعامل پارس الکتریک اضافه می کند: این مطالعات ما را به این نتیجه رساند که تولید تلویزیون را با هدف حفظ برند پارس الکتریک ادامه دهیم؛ مطابق آن برنامه، تولید تلویزیون در بودجه سالیانه به عنوان هدف مشخص و به سمت خرید قطعات حرکت کردیم؛ براین اساس تولید تلویزیون که مدتی متوقف شده بود، دوباره از مرداد 94 شروع شد.

وی، برنامه روزانه تولید تلویزیون در شرکت پارس الکتریک را 150 دستگاه در روز بیان کرد و افزود: ظرفیت تولید بیش از این میزان است؛ ظرفیت کارخانه قزوین 50 هزار دستگاه در سال است که تا 100 هزار دستگاه نیز قابل افزایش است اما برنامه ما برای تولید امسال 30 هزار دستگاه است؛ در سیرجان نیز چنین ظرفیتی وجود دارد اما قرار شده است امسال 10 هزار دستگاه در کارخانه سیرجان تولید شود.

دلواپسان در مورد پارس الکتریک اشتباه کردند

آقایی، در مورد مطالبی که علیه این مجموعه در رسانه ها منتشر شده است، گفت: در گذشته اتفاق هایی در شرکت پارس الکتریک افتاده و به دلیل ضعف هایی که در آن موقع بوده، حل نشده است؛ محکومیت قاچاق ارز و مباحثی از این دست که در کارخانه سیرجان پارس الکتریک افتاده، مربوط به سال 1387 است نه اکنون.

وی ادامه می دهد: اکنون مشکلات کارخانه سیرجان برطرف و بعد از سه سال، فک پلمپ انجام شده است و ما از ممنوع الثبتی و ممنوع المعامله ای خارج شده ایم. به تازگی مدیریت این کارخانه انتخاب و برای آن بودجه ای اختصاص داده شده است تا این واحد تولیدی را بازسازی کنند؛ همچنین با تعدادی برای کار در این مجموعه قرارداد بسته ایم اما گویا برخی از حل این مسایل خشنود نیستند.

مدیر عامل پارس الکتریک اظهار داشت: یک شرکت اروپایی به ما پیشنهاد داده که با همکاری یکدیگر سبدی از محصول داشته باشیم. همچنین با یک شرکت ژاپنی و سنگاپوری برای تولید آی‌سی و برخی قطعات مذاکرات خوبی داشتیم. در واقع کارخانه پارس الکتریک علی‌رغم جوسازی‌های هفته‌های اخیر که به نظر اینجانب با نیت‌ سیاسی صورت گرفت درحال احیا شدن است و دلواپسان در مورد پارس الکتریک اشتباه کرده‌اند. ما در سال گذشته در سه نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت کردیم و به عنوان غرفه برتر شناخته شدیم که این امر در راستای احیای برند است.

فروش زمین کرج به شستا و یا متقاضیان دیگر

آقایی تصریح می کند: از سوی دیگر ما با سهامداران دیگر شرکت مذاکره کردیم و آنها را قانع کردیم که زمین شرکت در کرج را به شستا یا سایر متقاضیان بفروشیم زیرا آن زمین در حال حاضر ارزش تجاری پیدا کرده و تولید تلویزیون در آن توجیه اقتصادی ندارد. این شرکت دارای سه کارخانه در سیرجان، صفادشت کرج و شهرک صنعتی البرز قزوین است. ما کارخانه قزوین را بار دیگر راه‌اندازی کردیم به طوریکه اکنون روزانه 150 تلویزیون تولید می‌کند. البته ظرفیت این کارخانه بیش از این است و بر همین اساس تیم فنی ما مطالعات خود را برای تولید لپ تاب، اسپیکر، اسپیلت، اتو، لامپ، سشوار و تبلت آغاز کرده است.

وی با اشاره به برنامه ریزی شستا برای این مجموعه می گوید: به دنبال این هستیم که  سبدی از لوازم خانگی تولید کنیم از طرف دیگر احیای شبکه توزیع را آغاز کردیم. شبکه توزیع ما 260 نمایندگی دارد که جلسات آموزشی ما با نمایندگی‌ها آغاز شده است. از طرف دیگر کارخانه سیرجان در سال 86 به دلیل واردات جنس قاچاق بسته شد و تعزیرات حکومتی آن را 54 میلیارد ریال جریمه کرد که با کمک مسئولان وزارت کار و نماینده محترم مردم سیرجان در مجلس فک پلمپ شد و تیم بازسازی اکنون مشغول کار است و هدف ما در این کارخانه در مرحله اول تولید 10 هزار تلویزیون است که سبب اشتغال مستقیم حداقل 80 نفر در منطقه محروم می‌شود.

مرتضوی، بار سیاسی شستا را بیشتر کرد

مدیرعامل پارس الکتریک تصریح می کند: در دوران آقای مرتضوی به دلیل تغییرات گسترده در مدیریت شرکت‌ها مجموعه شستا در مسیری کاملا نادرست قرار گرفت و از یک مجموعه اقتصادی تبدیل به یک مجموعه سیاسی شد. البته به طور کلی جابجایی‌ها  در دولت قبل زیاد بود که اوج آن در زمان ریاست مرتضوی اتفاق افتاد و پارس الکتریک به دلیل بی برنامگی و تغییرات مدیریتی پی در پی بیشترین ضربه را از همان دوران دید.

آقایی ادامه می دهد: مدیریت قبلی حتی به دنبال تمدید کارت بازرگانی شرکت پارس الکتریک نبود و از مجمع عمومی برای انحلال شرکت خدمات پارس و مهندسی و بازرگانی مصوبه گرفته بود که با تغییر مدیریت جلوی این تعطیلی‌ها گرفته شد.

وقتی آقایان سر کار بودند برای پارس الکتریک چه کردند؟

وی در خصوص جوسازی‌های اخیر اظهار می دارد: این افراد به جای جهت‌گیری ‌های سیاسی باید کمک کنند تا دوباره این مجموعه راه‌اندازی شود. آنهایی که امروز جوسازی می‌کنند باید به این پرسش پاسخ دهند که وقتی خودشان سر کار بودند با این مجموعه چه کردند؟

برغم این خبر، سیرجان خبر مدعی می شود: «طبق گزارش میدانی؛ این کارخانه به طور کلی تعطیل شده و حتی ساختمان این کارخانه و دستگاه های تولیدی نیز فرسوده شده اند و هنوز هیچ اقدامی برای راه اندازی این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان سیرجان صورت نگرفته است. ساختمان این شرکت چند سالی است به حال خود رها شده است و پارس الکترونیک به طور کلی تعطیل شده است.»

سیرجان خبر مدعی می شود: «یک منبع آگاه در گفت و گو با این سایت با بیان این که «شرکت قطعات پارس الکترونیک یک شرکت خصوصی-دولتی می باشد که فعالیت این شرکت تولید قطعات الکترونیکی بوده است، گفته: «این شرکت پس از چندین سال فعالیت در عرصه قطعات الکترونیکی خط تولید خود را به تولید LCD و برندهای روز قطعات الکترونیکی تغییر داد که متاسفانه در رقابت با برندهای معتبر جهانی و عدم حمایت دولت از برند ایرانی نتوانست سهمی از بازار را به محصولات خود اختصاص دهد و سه سال است که این کارخانه با ۴۰ نفر نیرو به تعطیلی کشانده شده است.»

به زودی شاهد راه اندازی مجدد این شرکت خواهیم بود

از سوی دیگر مدیرروابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی سیرجان در گفت وگو با گفتارنو با بیان این که بخشی از شرکت پارس الکتریک که به شرکت پارس الکتریک سیرجان معروف است  از حدود چهار سال پیش در این منطقه تعطیل شده است، می گوید: مجموعه پارس الکتریک که دفتر مرکزی آن در تهران مستقر است دارای زیر مجموعه هایی در شهرهای دیگر است، این مجموعه دارای کارخانه ها و واحدهایی در تهران، قزوین، سیرجان و مرند می باشد که فعال و مشغول به کار و تولید هستند.

حسین اطمینان می افزاید: شرکت پارس الکتریک سیرجان که بیشتر از ده سال پیش به اغما فرو رفته و در پی آن تعدیل نیرو داشته و تا چهارسال پیش که طبق گفته مدیر عامل مجموعه پارس الکتریک سیرجان کلا تعطیل شده و نیروها همه رفتند به جز چند نگهبان که مشغول کار هستند.
اطمینان در خصوص علت تعطیلی کارخانه تصریح می کند: دلیل تعطیلی کارخانه مشکلات تعزیراتی بوده و هیچ مشکل دیگری از جمله مشکلات مالی و حکومتی در این مسئله دخالت ندارد.

اطمینان در خصوص آخرین وضعیت شرکت پارس الکتریک سیرجان می گوید: به زودی شاهد راه اندازی مجدد این شرکت خواهیم بود.
وی با بیان این که بخشی از مشکلات پیش آمده در گذشته به دلیل مسایل مالی بوده که منجر به تعدیل نیرو و بسته شدن شرکت شده اما در حال حاضر این شرکت در شهرهای دیگر به سود دهی رسیده و مشکل مالی ندارد، می افزاید: در صحبتی که با مدیر عامل مجموعه داشتیم حدود 90 درصد مشکلات این واحد حل شده و تا پایان سال 95 این کارخانه مجدد راه اندازی و مشغول به کار و فعالیت می شود.


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

۵ درصد جرائم رانندگی اشتباهی ارسال می‌شود

افزایش طول عمر با بالا و پایین رفتن از پله

سارقین تاسیسات مخابرات رودبار جنوب دستگیر شدند

اصل واگذاری شرکت ذغالسنگ به عنوان بخشی از بدهی‌های صندوق بازنشستگی فولاد کار علمی نبود / واگذاری شرکت ذغالسنگ مشکلات را بیشتر کرده است

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

دستگیری قاچاقچی با 32 کارت سوخت در بم

هواشناسی کرمان هشدار سطح نارنجی صادر کرد

خطر تکرار فاجعه‌ای مشابه بم در بافت‌های فرسوده کشور

آمار افزایشی مبتلایان به مالاریا در کشور

اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با آفت سوسک سر خرطومی حنایی

پربازدید ها

استاندار کرمان: واگذاری معادن به واحدهای تولیدی در سایر استان‌ها پذیرفته نیست

قیمت طلا، سکه و ارز شنبه 8 اردیبهشت 1403

جدیدترین قیمت خودرو در بازار امروز 9 اردیبهشت 1403

فروش ۷۰ میلیارد تومانی املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی استان کرمان

امکان خرید بلیت نیم‌بها قطار و هواپیما برای معلولان شدید

بارندگی‌ها 1700 میلیارد تومان به زیرساخت‌ها و بخش کشاورزی راور خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با آفت سوسک سر خرطومی حنایی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)