کد خبر: ۱۸۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیرکل منابع طبیعی استان :
مدیرکل منابع طبیعی استان : شما نگران نباشید. ما منابع طبیعی را فدای هیچ چیزی نمی‌کنیم و اگر یک متر آن از بین برود، ۱۰ متر اضافه خواهیم کرد.

دولت برای تامین زمین مورد نیاز پروژه‌های خود در شهر کرمان، قصد دارد بخشی از جنگل تاغ را که به گفته‌ی مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان نیمه‌جان است، بیجان کند.

 مهدی رجبی‌زاده؛ مدیرکل منابع طبیعی استان در این خصوص به پرسش های استقامت پاسخ داده که چکیده آن را می خوانید.


 آقای مهندس! ظاهرا قرار است بخشی از جنگل‌های تاغ شهر کرمان حذف و زمین آن به دولت واگذار بشود. ممکن است در این‌باره توضیح بدهید ماجرا از چه قرار است؟

نه. نه. به آن معنا نیست که شما می‌گویید. ببینید؛ ما با کمبود زمین دولتی در شهر کرمان روبه‌رو هستیم تا از آن برای اجرای طرح‌های عمران شهری مثل بیمارستان یا مراکز فرهنگی که جنبه‌ی عمومی دارد، استفاده کنیم. زمین‌هایی که در شمال و شمال‌شرق کرمان هستند عمدتا ملکی بوده و زمین‌های دولت، در جنوب و جنوب‌غرب شهر یعنی از جاده تهران تا جاده هفت‌باغ قرار دارند که عمدتا هم جنگل‌های تاغزار هستند. 

در شرایطی که با کمبود زمین روبه‌رو هستیم، وقتی دولت بخواهد طرح‌های عمومی را اجرا کند، مجبور است زمین بخرد که این، به‌دلیل بالا بودن قیمت زمین، توجیه ندارد. به همین خاطر قرار شد ما یک محل معرفی کنیم که هم نزدیک شهر کرمان و هم پوشش آن تُنک (کم‌درخت) باشد تا زمین آن برای دولت آزاد بشود؛ ما هم نزدیکی فرودگاه یک بخش از جنگل تاغ به مساحت ۶۰۰ هکتار را مشخص کرده‌ایم که تقریبا از نظر پوشش متراکم نیست. در حال انجام پیگیری‌های قانونی هستیم تا این زمین آزاد بشود و آن را در اختیار اداره کل راه و شهرسازی و استانداری قرار بدهیم که صرفا برای طرح‌های عمومی شهر کرمان ذخیره بشود.

 مثلا الان بیمارستان شفا را که می‌خواهند جابه‌جا کنند، ما در این محدوده برایش زمینی در نظر گرفته‌ایم. کجای شهر ۴۰،۵۰ هکتار زمین داریم که بیمارستانی بسازیم تا برای رفت‌وآمد مردم هم مناسب باشد؟ اگر مجوزهای قانونی لازم اخذ شود، پوشش تاغ که تنک هست حذف می‌شود و برای کارهای عمومی؛ نه این‌که به اشخاص داده شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌ازای آن هم، استانداری متعهد می‌شود اعتباری تامین کند تا جنگل‌کاری اطراف شهر کرمان را توسعه دهیم. مثلا اگر ۵۰۰ هکتار از این جنگل حذف بشود، پنج هزار هکتار جنگل جدید ایجاد خواهیم کرد.

 دقیقا چقدر از جنگل تاغ حذف خواهد شد؟ در جلسه‌ی شورای گفت‌وگو از سوی معاون عمرانی استاندار عدد ۶۰۰ هکتار اعلام شد و معاون جنابعالی از ۵۰۰ هکتار اسم برد.

قرار است ۵۴۰ هکتار حذف بشود. مساحت این محدوده در کنار فرودگاه حدودا همین‌قدر است؛ البته مقداری از زمین‌های این محدوده، در گذشته از سوی مردم مورد تصرف قرار گرفته‌اند.

موافقید که ۵۰۰ هکتار از جنگل تاغ حذف شود؟

بله. من موافقم. چون این کار برای مردم و رفع نیازهای شهر انجام و باعث می‌شود به وسعت فعلی جنگل تاغ کرمان، پنج هزار هکتار دیگر افزوده گردد. شما هم نگران نباشید. ما منابع طبیعی را فدای هیچ چیزی نمی‌کنیم و اگر یک متر آن از بین برود، ۱۰ متر اضافه خواهیم کرد.

 آقای مهندس! گفته می‌شود همین الان، به دلیل خشکسالی و پایین رفتن سطح آب سفره‌های زیرزمینی، بخش زیادی از درختان جنگل تاغ کرمان در حال نابودی است. تایید می‌کنید؟

خیر. اطراف شهر کرمان ۳۷ هزار هکتار جنگل تاغ وجود دارد که کشت آن از سال ۴۶ شروع شده و آخرین کشت آن هم در سال ۸۵ بوده؛ چون شهر کرمان با این میزان جنگل تقریبا تثبیت شده است.

البته زمین برای توسعه‌ی جنگل تاغ زیاد داریم. وضعیت فعلی جنگل تقریبا پایدار است اما تاغ وقتی به سن حدود ۳۰ سال می‌‌رسد، شاخه‌های اصلی آن خشک می‌شود. عملیاتی باید انجام بدهیم که طی آن، درخت را از روی سطح خاک قطع می‌کنیم تا مجدد جوان بشوند. متاسفانه به‌دلیل کمبود اعتبار این کار اکنون انجام نمی‌شود.

خشکسالی بر زادآوری تاغ‌ها تاثیر می‌گذارد؛ چون تاغ‌ها، بذرریزی می‌کنند و درختان جدید، بین درختان فعلی ناشی از رویش همین بذرها می‌روید. وقتی بارندگی خوب داریم این رویش‌های طبیعی زیاد می‌شود. خشکسالی ولی در مورد درختان اصلی که ما آنها را پایه‌مادری می‌نامیم، تاثیر چندانی ندارد؛ خشک‌شان نمی‌کند و فقط ممکن است رشد آنها را کم
بکند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)