کد خبر: ۲۷۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
ارسال به دوستان
ذخیره
در نشست ستاد بحران جنوب استان کرمان مطرح شد
فرماندار رودبار جنوب هم با بیان اینکه پدیده حاشیه نشینی در اطراف روستاها در حال شکل گرفتن است گفت: با توجه به کمبود آب و خشکسالی های اخیر، زنگ خطر حاشیه نشینی در روستاهای دارای آب در جنوب کرمان به صدا درآمده است که این پدیده نادر تبعات زیادی در بر خواهد داشت.
فرماندار قلعه گنج گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر، جنگ آب در جنوب کرمان شروع شده است از این رو رئیس ستاد بحران کشور از این منطقه بازدید کند.

عطا ناوکی نبود اعتبار را بزرگترین مساله بحران آب در منطقه جنوب کرمان برشمرد.

ناوکی ضمن گلایه از حضور نداشتن تعدادی از مدیران کل جنوب کرمان در این نشست افزود: نبود اعتبار و هماهنگی از مشکلات مهم منطقه جنوب کرمان برای برطرف کردن مشکل بحران خشکسالی است.

وی به مساله خشکسالی، کاهش نزولات آسمانی و ضرر کشاورزان جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: با این همه مشکلات متاسفانه تا کنون هیچ اعتباری از ستاد بحران برای این خطه در نظر گرفته نشده است.

 تغییر رویکرد از کشاورزی به صنعتی نیاز حیاتی جنوب کرمان است

فرماندار فاریاب نیز با بیان اینکه تغییر رویکرد از کشاورزی به صنعتی، نیاز حیاتی جنوب کرمان است گفت: شغل بیشتر مردم جنوب کرمان کشاورزی است و با این بحران آب باید زمینه تغییر شرایط منطقه از کشاورزی به صنعتی باید فراهم شود.

علی نیک نفس با بیان اینکه 85 درصد شهرستان فاریاب را بافت روستایی تشکیل داده است، تصریح کرد: 72 درصد این شهرستان با خشکسالی شدید مواجه است که نیاز به اعتبار برای جلوگیری از این بحران دارد.

نیک نفس ادامه داد: 33 روستای این شهرستان با مشکل اب مواجه است که زنگ خطر جدی برای مردم این روستاهاست.

فرماندار فاریاب با بیان اینکه جنگل مهروئه این شهرستان ثبت یونسکو است، اظهار داشت: متاسفانه با روند موجود خشکسالی، این جنگل ها با تهدید اساسی مواجه هستند.

وی تصریح کرد: آب شهرستان فاریاب از 2 حلقه چاه تامین می شود که با توجه به پایین آمدن سطح آب نیاز به احداث چاه سوم برای تامین آب آشامیدنی این شهرستان ضروری است.

  حاشیه نشینی در اطراف روستاها در حال شکل گرفتن است

فرماندار رودبار جنوب هم با بیان اینکه پدیده حاشیه نشینی در اطراف روستاها در حال شکل گرفتن است گفت: با توجه به کمبود آب و خشکسالی های اخیر، زنگ خطر حاشیه نشینی در روستاهای دارای آب در جنوب کرمان به صدا درآمده است که این پدیده نادر تبعات زیادی در بر خواهد داشت.

ابوذر عطاپور به مشکلات کشاورزان جنوب کرمان اشاره و تصریح کرد: کمر کشاورزان جنوب کرمان با توجه به افت قیمت محصولات کشاورزی شکسته شده است از این رو باید از کشاورزان منطقه حمایت شود.

وی با بیان اینکه نگرش کشاورزی در جنوب کرمان باید به صنعتی تبدیل شود، گفت: رودبار جنوب بیشترین مشکل آب کشاورزی را در این مناطق دارد چرا که آبی برای کشاورزی نیست لذا رویکرد صنعتی باید جایگزین بخش کشاورزی شود.

وی به مشکل آب آشامیدنی پنج شهرستان جنوب کرمان اشاره و تصریح کرد: با توجه به اینکه جیرفت و عنبرآباد از ذخیره سد جیرفت برای بحران خشکسالی استفاده می کنند تدابیر لازم برای تامین آب پنج گنج جنوبی کرمان باید برنامه ریزی شود.

وی طرح انتقال آب از دریای عمان را به عنوان یک راه حل برای برطرف کردن مشکل آب پنج شهرستان جنوب استان کرمان برشمرد و گفت: امیدواریم با توجه به حاد بودن مشکل آب در این منطقه شاهد عملیاتی شدن این طرح باشیم.

وی با بیان اینکه یک تانکر در رودبار جنوب آبرسانی سیار را انجام می دهد، اظهار داشت: این تانکر با توجه به عمر زیاد دچار فرسودگی شده است که به یک تانکر جدید نیاز داریم.حران خشکسالی محیط زیست جنوب کرمان را به خطر انداخته است.

فرماندار منوجان با تاکید بر اینکه بحران خشکسالی محیط زیستی جنوب کرمان را به خطر انداخته است گفت: یکی از تبعات مهم خشکسالی، بحران در مساله حیات وحش و مسائل محیط زیستی است.

محمد حجتی پور تصریح کرد: امسال بر اثر خشکسالی 33 راس بز کوهی، 75 راس قوچ کوهی و 10 راس آهوی ایرانی تلف شده و این مساله زنگ خطری برای دوستداران محیط زیست است.

فرماندار منوجان کوچ عشایر را به شهر و حاشیه شهر را نتیجه خشکسالی برشمرد و گفت: مساله بحران آب و خشکسالی باید با حساسیت و دقت بیشتری برنامه ریزی شود تا شاهد کاهش خسارات در این بخش باشیم.

وی به اقدامات اعضای ستاد بحران در شهرستان های جنوبی استان کرمان اشاره کرد و گفت: اعضای این ستاد هیچ اعتباری ندارند و در نتیجه اقدامات موثری نمی توانند انجام دهند.

حجتی پور به مشکل ذخیره سازی آب در شهرستان منوجان با توجه به موقعیت این شهرستان اشاره و تصریح کرد: امکان ذخیره سازی آب در این شهرستان وجود ندارد و با تنش آبی شدیدی روبرو هستیم.

وی ادامه داد: آب در 32 روستای این شهرستان جیره بندی و این مساله یک بحران اشکار است.

هم اینک جنوب استان کرمان که ظرفیت فراوانی در حوزه های کشاورزی، صنعتی و صنایع دستی دارد با بحران خشکسالی جدی دست و پنجه نرم می کند که تنها راه نجات از این آشفتگی، تخصیص و تزریق اعتبارات متناسب با منطقه برای اجرای طرح های مختلف آبی به شمار می رود.

قطعا ورود خیران به این بخش می تواند تا حدودی راه گشا باشد اما فرهنگ سازی عمومی برای مصرف صحیح آب نیز یکی از ضروریات جنوب کرمان است که باید هر چه سریعتر عملیاتی شود.
جنوب استان کرمان از هفت شهرستان با جمعیت یک میلیون نفری یک سوم استان را پوشش داده است.
منبع: ایرنا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)