نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: براي كشوري كه در حال برنامهريزي براي رفع معضل قاچاق سوخت است، وجود يك بانك اطلاعاتي ضروری است تا مشخص باشد، كدام برند و نوع خودرو و كدام بخش از مصرفكنندهها چه میزان سوخت مصرف ميكند.
حسین امیریخامکانی با اشاره به طرح کارت سوخت خودرو در کشور اظهار داشت: طرح استفاده از کارت سوخت قرار بود زودتر از این اجرایی شود، اما اکنون ساز و کار اجرایی شدن آن فراهم شده است.
نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه سال گذشته اصلاح بودجه سال ٩٦ مجلس مطرح کرد: مبنی بر آن مصوبه، دولت موظف بود با توجه به وجود زیرساخت سختافزاری در جایگاههای توزیع سوخت، سیستم استفاده از کارت توزیع سوخت اجرایی کند که بر این اساس توزیع گازوئیل را بر حسب پیمایش ظاهراً اجرا میکند اما این طرح در مورد بنزین تا کنون اجرایی نشده است.
امیریخامکانی با بیان اینکه در زمان مصوبه مجلس هیچکدام از مباحث تشدید تحریمها و مشکلات پیرامونی وجود نداشت، تصریح کرد: بر اساس آمار سال ٩٥ مصرف سوخت کشور بسیار بالای استاندارد جهانی بود و شدت مصرف انرژی در کشور چند برابر میانگین دنیا قرار داشت و روزهای آلاینده کلانشهرها هم به همین حالت رقم بالایی به خود اختصاص داده بود.
وی در ادامه گفت: هر روز هم مجبور به اجرای تشدید طرح ترافیک، طرح زوج و فرد و تعطیلی مدارس و ادارات در کلانشهرها هستیم و یا مجبور به واردات بنزین شدیم در کشوری که خود تولیدکننده نفت و فرآوردههای نفتی است و اخیراً هم با وجود مشکلات ارزی و اختلاف شدید قیمت در داخل و کشورهای اطراف، قاچاق سوخت با تأسف شدت گرفته است.
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: روزانه با حدود 5/12 میلیون لیتر قاچاق سوخت از مبادی رسمی کشور، روبهرو هستیم که اگر همین میزان صادر میشد با قیمت رسمی آن کشورها و به دلالان و واسطههای خارجی نمیرسید، عدد بالایی درآمد عاید کشور میشد و میتوانستیم آن را صرف توسعه کشور کنیم.
وی اذعان داشت: برای کشوری که در حال برنامهریزی برای رفع معضل قاچاق سوخت است که منابع ملی، سلامت ملی و اقتصاد ملی کشور را تحت تأثیر قرار داده قبل از هر چیز وجود یک بانک اطلاعاتی ضروری است تا مشخص باشد، کدام برند و نوع خودروی داخلی و خارجی، کدام بخش از مصرفکنندهها و کدام ماشین انرژیبر چه میزان سوخت مصرف میکند و سرانه مصرف شهرهای درون سرزمینی و هر کدام یک از شهرهای مرزی چه میزان است.
امیریخامکانی در ارتباط با انتظار خود از سیستم نرمافزاری کارتهای سوخت عنوان کرد: این کارتها باید این توانایی را داشته باشند که هر اطلاعاتی نیاز بود برای تصمیمگیری در مدیریت مصرف سوخت در طراحی آنها گنجانده شده شود، بهعنوان مثال اگر کارتی برای یک شهر مثلاً تهران صادر شد و اگر در یک جایگاه مرزی روزانه بهصورت نامتعارف برداشت سوخت داشت، بلافاصله مشخص و مدیریت شود و این کارتها برای سیاستگذاران، محققان و برنامهریزان مصرف سوخت، اطلاعات مورد نیاز را داشته باشد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه در حال حاضر در کمیسیون انرژی مجلس بحث سهمیهبندی و قیمت سوخت مطرح نیست و دولت هم تا بهحال بحث این چنینی در کمیسیون نداشته است، تصریح کرد: اگر طرحی در جایی دیگر مطرح است بنده خبر ندارم و در حال حاضر صرفاً بحث مدیریت مصرف سوخت و قاچاق آن مدنظر کمیسیون انرژی مجلس قرار دارد.
وی بیان کرد: مباحثی که بین کمیسیون انرژی مجلس و دولت مطرح است بر سر این موضوع قرار دارد که در دنیای تکنولوژی امروز هر لیتر فرآورده از پالایشگاه، انبار، جایگاههای سوخت و تا خروج از اگزوز خودرو یا ادوات و ماشینآلات کشاورزی و صنعتی باید قابل پیگیری باشد.
امیریخامکانی با طرح این موضوع ادامه داد: اگر کارت سوخت هوشمندتر شود و با اراده ملی مصرف سوخت را به میانگین دنیا برسانیم و قاچاق را کاهش دهیم نیازی به سهمیهبندی بنزین در کشور نداریم، بهعنوان مثال میانگین سوخت خودروها در دنیا در بدترین شرایط 5/7 لیتر در 100 کیلومتر است و در خودروهای هیبریدی در نهایت این میزان به 5/3 لیتر میرسد.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ایران میزان مصرف سوخت خودروها بین 5/10 الی ١١ لیتر است اگر به همان بدترین حالت دنیا نیز در مصرف سوخت برسیم مصرف بنزین به حدود ٦٠ میلیون لیتر میرسد که قطعاً نیازی به واردات نداریم و دغدغه تحریم نخواهیم داشت، درحالیکه در ٨ ماه اول امسال میانگین مصرف سوخت در کشور ٨٩ میلیون لیتر بوده است.