کد خبر: ۳۱۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
ارسال به دوستان
ذخیره
یک فعال بازار مسکن در گفت و گو با گفتار نو مطرح کرد:
یک فعال بازار مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا ما در بازار مسکن رکود داریم، می گوید: این طور نیست و واقعیت و مستندات چیز دیگری را نشان می دهد.
گفتار نو/ مرضیه قاضی زاده:


در حالی که برخی از فعالین باز مسکن از رکود در بازار مسکن گلایه دارند و از واژه رکود تورمی برای تشریح وضع موجود در بازار خرید و فروش واحد‌های مسکونی استفاده می‌کنند، برخی دیگر بر عدم رکود در این بازار تاکید دارند.

شایان ذکر است که بر اساس گزارشات و آمار بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی میزان معاملات مسکن تهران در بهمن ماه ۹۷ عدد ۹ هزار و ۳۰۰ واحد بوده است که نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل به نصف رسیده است، برخی از فعالین بازار مسکن با استناد به همین گزارشات و آمار سایت مشاوران املاک، خبر از کاهش قابل توجه میزان معاملات مسکن در کرمان خصوصاً در ماه‌های اخیر را می‌دهند.

یک فعال بازار مسکن در گفت و گو با گفتارنو در خصوص اینکه   آیا ما در بازار مسکن رکود داریم، می‌گوید: این طور نیست ، واقعیت و مستندات چیز دیگری را نشان می‌دهد.

به گزارش گفتارنو، سید علی گلسرخی در خصوص آمار‌های سایت املاک و مستقلات کشور می‌گوید: این سایت به وجود آمد تا مشاورین املاک سراسر کشور معاملاتشان را چه در بحث استیجاری وچه در بحث خرید و فروش آن جا ثبت کنند، اما متاسفانه بعد از این که قانون جدید صنفی عوض شد بحث یکپارچگی املاک در کشور و بحث اتحادیه‌ی کشوری مشاورین املاک که متولی آن سایت و سامانه بود لغو شد.

گلسرخی با بیان این جمله که برای اظهارنظر در خصوص مسکن اکثراً به سایت املاک و مستقلات کشور استناد می‌کنند، می‌گوید: تهران را نمی‌دانم، ولی در شهرستان‌ها و درکرمان بنا به دلایل خاصی از جمله مالیات، کمتر از ۷ درصد از معاملات در آن سایت ثبت می‌شود.

در حالی که برخی از فعالین بازار مسکن از افزایش قیمت مصالح ساختمانی و به دنبال آن بالارفتن قیمت تمام شده مسکن گلایه دارند و آن را عامل رکود در بازار مسکن و خصوصاَ نوساز‌ها می‌دانند، اما گل سرخی این مسئله را توجیحی برای سازندگان می‌پندارد و می‌گوید: این‌ها توجیحی برای سازندگان است تا مسکن را احتکار کنند.

او در ادامه می‌افزاید: به نظر من این منطقی نیست، متأسفانه در بحث تولید مسکن باید گفت که تولید مسکن در کرمان و حتی در سراسر کشور، انحصاری است.

این فعال بازار مسکن در تشریح انحصاری بودن تولید مسکن در کرمان می‌گوید: در محلات پایین شهر و بالا شهر افراد خاصی منحصراً در بحث ساخت و ساز ورود پیدا کرده اند و بحث تولید مسکن را انجام می‌دهند، لذا من معتقدم تا مادامی که بحث تولید مسکن انحصاری باشد و دولت ورود پیدا نکند و سرمایه گذاری در بازار مسکن انجام ندهد، ما همچنان با افزایش قیمت مسکن مواجه خواهیم بود.

گلسرخی در خصوص شیوه دخالت دولت در بازار مسکن می‌افزاید: یک بحث مربوط به سرمایه گذاری است و بحث دیگر نظارت است، متاسفانه در این دو پارامتر دولت  هرگز ورود پیدا نکرده است.

او در ادامه با تأکید بر عدم نظارت دولت در بخش مسکن، می‌گوید: شما به عنوان یک مالک می‌توانید یک واحد اپارتمان ۷۰ متری را با اجاره ۴ میلیون تومان ارائه دهید و هیچ نظارتی روی شما نیست.

این فعال بازار مسکن با انتقاد از عملکرد دولت در بخش ساخت و ساز و خرید و فروش مسکن، می‌گوید: دولت تنها بسنده به شعار می‌کند و بعضا حتی طرح‌ها و لوایحی را ارائه و انجام می‌دهد که به هیچ وجه جنبه اجرایی ندارند؛ فرضا طرح مالیات بر خانه‌های خالی، چطور می‌خواهند خانه‌های خالی را شناسایی کنند وقتی که فرد می‌تواند با پهن کردن یک قالی در خانه، وانمود کند که آن خانه خالی نیست.

گلسرخی با بیان این جمله که بازار مسکن را نمی‌توان به صورت سراسری کنترل کرد، اذعان می‌کند: دولت باید بازار مسکن را به نماینده‌های خودش در استان‌ها و شهرستان‌ها بسپارد؛ یعنی استاندار و فرماندار متولی بازار مسکن شود.

او در ادامه می‌افزاید: مشاورین املاک ظرفیت‌های بالایی هستند که دولت می‌تواند از نظراتشان استفاده کند، ولی متأسفانه نه تنها این مورد انجام نمی‌شود بلکه بعضاً ذهنیت‌های منفی هم از بلندگو‌های دولتی ساطع می‌شود که مشاورین املاک باعث افزایش قیمت هستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی/ چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

خروجی جشنواره رسانه و عدالت باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی زن جوان با انگیزه اخاذی

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

استان کرمان در حوزه میراث ناملموس در صدر قرار دارد

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

پربازدید ها

تقدیر نماینده سیرجان و بردسیر از رشد تولید در گل گهر

میزان برگشت حقوق دولتی معادن به کرمان رضایت بخش نیست

افتتاح دفتر نمایندگی اداره پست در منطقه گل‌گهر

هشدار مهم درباره پیامک‌های سود سهام عدالت؛ پیامک‌های «سهام عدالت» جعلی است

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

نوسان قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی و مونتاژی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)