کد خبر: ۳۱۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان در گفت و گو با گفتارنو مطرح کرد:
حسین اسماعیلی گفت: متخصصان زنان و زایمان در کلان شهرها ( تهران، کرمان و...) و مراکز استان ها و شهرهای دارای دانشگاه مانند ( جیرفت، بم و ...) و سایر شهرهای واجد متخصص رادیولوژی خانم به تعداد کافی همانند گذشته در چهارچوب ضوابط و شرایط بخشنامه های قبلی ( سال 75) می توانند سونوگرافی را انجام دهند اما حق دریافت تعرفه را ندارند وتعرفه فقط به متخصصانی تعلق می گیرد که گواهی معتبر در بخش دولتی و با تعرفه دولتی داشته باشند.

دخالت متخصصان زنان و زایمان در کار رادیولوژیست‌ها تخلف نیست/ رادیولوژیست‌ها زیر بار مسئولیت انجام آنومالی نوزاد نمی‌روند/ زنان باردار به دلیل هزینه بالای تست آنومالی از انجام آن سرباز می‌زنند/ حضور پزشک زنان و زایمان در زمان زایمان بیمار الزامی نیست

گفتارنو/ سمیرا کریمی افشار:

مدیر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان در گفت و گو با گفتارنو، دخالت متخصصان زنان و زایمان در کار رادیولوژیست ها را تخلف ندانست و یادآور شد: در سال 75 بخشنامه شد پزشکان متخصص غیر رادیولوژیست در صورت گذراندن دوره آموزشی برای انجام سونوگرافی بیمار خود مجاز هستند.

به گزارش گفتارنو، حمید رضا حسین اسماعیلی تصریح کرد: بر طبق این بخشنامه پزشکان حق ندارند در سربرگ و تابلوی خودکلمه سونوگرافی را درج کنند و حق پذیرش و سونوگرافی بیماران ارجاعی از سوی سایر پزشکان وهمچنین حق گزارش دهی سونوگرافی مکتوب به بیماران و حق دریافت تعرفه را هم نداشتند.

وی ادامه داد: در سال 95 به دنبال اعتراض و تجمع متخصصان رادیولوژیست پیرامون دخالت پزشکان زنان و زایمان در کارشان مجددا کمیته تخصصی با محوریت معاونت آموزشی وزارت بهداشت شکل گرفت و بخشنامه جدیدی تدوین شد که طی آن مقرر شد متخصصان زنان و زایمان یک دوره 3 تا 6 ماهه انجام دهند و سونوگرافی توسط متخصصان زنان و زایمان که دارای گواهی معتبر انجام سونو گرافی بودند مجاز است.

حسین اسماعیلی اضافه کرد: در سال 96 بخشنامه نهایی در این خصوص ابلاغ شد که طی آن متخصصین زنان و زایمان در مراکز آموزش و درمان مناطق فاقد متخصص رادیولوژیست به ویژه نواحی کم برخوردار با ارائه گواهی معتبر مجاز به انجام سونوگرافی هستند.

وی خاطرنشان کرد: پیرو همین بخشنامه کسانی که گواهی معتبر دارند صرفا در بیمارستان های دانشگاهی و با اخذ تعرفه بخش دولتی مجاز به انجام سونوگرافی خواهند بود. در حالیکه قبلا حق دریافت تعرفه نداشتند.

حسین اسماعیلی ادامه داد: در بند دیگر این بخشنامه آمده است متخصصان زنان و زایمان در کلان شهرها ( تهران، کرمان و...) و مراکز استان ها و شهرهای دارای دانشگاه مانند ( جیرفت، بم و ...) و سایر شهرهای واجد متخصص رادیولوژی خانم به تعداد کافی همانند گذشته در چهارچوب ضوابط و شرایط بخشنامه های قبلی ( سال 75) می توانند سونوگرافی را انجام دهند اما حق دریافت تعرفه را ندارند وتعرفه فقط به متخصصانی تعلق می گیرد که گواهی معتبر در بخش دولتی و با تعرفه دولتی داشته باشند.

مدیر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان اعلام کرد: رشته فلوشیپ ناباروری و پریناتولوژی نیز می توانند سونو گرافی را انجام دهند و تعرفه را هم دریافت کنند.

حسین اسماعیلی دغدغه رادیولوژیست ها را اینگونه مطرح کرد که آنها می گویند همه مطب ها نباید سونوگرافی های معمولی را انجام دهند، اما برای تشخیص آنومالی که حساس است خود رادیولوژیست ها ترجیح می دهند بیمار را به مرکزی بفرستند که تخصص بیشتری دارد.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار گفتارنو، مبنی بر اینکه بعضی از بیمارستان ها به زنان باردار می گویند ما فقط سونوگرافی فلان مطب را قبول داریم و او را به آنجا می فرستند؟ آیا این تخلف نیست؟ گفت: بله، این از اشکالات بین حرفه ای و اخلاقی است و ممکن است یک پزشکی با یک آزمایشگاه یا سونوگرافی همکار باشد اما باید این را هم در نظر بگیریم که یک زمانی پزشک به دلیل اینکه کار فلان سونوگرافی یا آزمایشگاه دقیق تر است بیمار را به آنجا ارجاع می دهد.

حسین اسماعیلی در خصوص انجام تست غربالگری در کرمان گفت: همه رادیولوژیست ها سونوگرافی های مرتبط با غربالگری نوزاد را انجام می دهند اما چون غربالگری مسئولیت سنگینی بر دوش همکاران ایجاد می کند و دستگاه ها ممکن است درصدی خطا داشته باشند کمتر زیر بار مسئولیت انجام آن می روند.

وی در همین خصوص از پرونده ای سخن گفت که در آن یکی از پزشکان که غربالگری را انجام می داده است ، قرار بوده مایع آمینیوسنتز مادر را بگیرد. به دلیل اینکه یک آزمایشگاه گفته است مادر هپتاتیت دارد متخص زنان نتوانسته تست غربالگری را انجام دهد و گفته است ممکن است با سوزنی که وارد رحم می کنم هپاتیت را به فرزند منتقل کنم. مادر را برای انجام کارهای تخصصی تر به جاهای دیگر فرستاده اما با تعطیلات اسفند مواجه شده و متخصص به مادر باردار گفته است برو به امید خدا ببینیم چه می شود بعد از تعطیلات اسفند و عید نوروز بچه متولد شده است در حالیکه نوزاد به بیماری سندرم داوون مبتلا بوده است.

حسین اسماعلیی اظهار داشت: با همین یک جمله برو به امید خدا، این متخصص باید دیه بپردازد. به همین دلیل رادیولوژیست ها زیر بار مسئولیت انجام آنومالی نوزاد نمی روند.

وی در پاسخ به این سوال که انجام تست غربالگری مهم است و نمی شود آن را انجام نداد، گفت: بعضی از رادیولوژیست ها به ما مراجعه می کنند و می گویند ما آنومالی را انجام نمی دهیم ما گفتیم اگر بلد نیستید مرکزتان را ببندید. ناگفته نماند در بعضی از موارد هم خود زنان باردار به دلیل هزینه بالای آنومالی از انجام آنومالی سرباز می زنند.

حسین اسماعیلی تاکید کرد: صد درصد مراکزی که از وزارت بهداشت مجوز می گیرند مورد تایید ما هستند و می توانند تست غربالگری زنان باردار را انجام دهند.

وی همچنین تهیه آلبوم از جنین را دکان برخی از پزشکان خواند و اعلام کرد: به هیچ وجه این ها برای ما قابل پذیرش نیست و در کرمان نیز تاکنون در این خصوص گزارشی به ما نرسیده است.

مدیر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان در پاسخ به این سوال خبرنگار گفتارنو، مبنی بر اینکه از آنجاییکه سزارین حق العمل دارد برخی از پزشکان با اظهاراتشان بیمار را به سمت سزارین سوق می دهند، گفت: در حال حاضر برای زایمان خیلی اهمیت قائل هستند اما فرهنگی که در کشور ما جا افتاده است و خانم ها تحمل درد را ندارند دنبال سزارین می روند.
حسن اسماعیلی خاطر نشان کرد: متخصص زنان برای انجام سزارین پانزده دقیقه وقت می گذارد و برای زایمان طبیعی دوساعت. گاهی بیمار از اینکه در بیمارستان سزارین انجام نمی دهد گلایه می کند اما نمی داند این بخشنامه است که زایمان باید طبیعی صورت گیرد.

وی از شدت نظارت ها بر بیمارستان ها و پزشکان زنان و زایمان خبر داد و تاکید کرد: ما به شدت متخصصان زنان و زایمان را بررسی می کنیم و آمار زایمان ها را می گیریم و در دوماه گذشته بیمه دو تا از پزشکان زنان و زایمان را قطع کردیم.

حسین اسماعیلی با بیان اینکه وقتی کسی را تحت فشار می گذاریم قطعا یک مواردی زیرزمینی انجام می شود و بیمارستان ممکن است آمار ساختگی بیان میکند، گفت: به همین دلیل نظارت باید پله به پله باشد.

مدیر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان همچنین اعلام کرد: برای انجام زایمان طبیعی پزشک متخصص که بیمار تحت نظر او بود است ملزم نیست حتما در روز زایمان بالای سر مادر باردارباشد و ماماها برای زایمان پرورش داده شده اند. اما از زمان شروع زایمان ماما با پزشک در تماس است و تمام مسئولیت زایمان با پزشک متخصص است.

برچسب ها: سلامت ، زنان و زایمان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

افزایش خطر ابتلا به سرطان با تغذیه بد

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

تصمیمات مدیران نباید عرضه سوخت را برای مردم سخت کند / کمبود و شلوغی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز به هیچ وجه قابل قبول نیست

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)