گفتارنو/ زکیه سلیمی
مشاور شورای عالی خانه هنرمندان محبث مدرن و سنت در معماری را جنگ زرگری دانست و عنوان کرد: این جنگ، جنگ واقعی نیست چون ما امروز تلقی که از سنت داریم فکر می کنیم سنت توقف در گذشته است. شاهدش هم مکان های سنتی است که فریاد میزند از گذشته.
سید محمد بهشتی در نشست معماری و شهرسازی در شهر کرمان با اذعان به رسمیت شناختن جنگ زرگری مدرنیته و سنت گفت:از معاصر شدن غفلت کرده ایم. عکس های هوایی کرمان در سال 35 را ببینید آثار آن زمان را نگاه کنید آن زمان درآمد نفتی نداشت و با عرق جبین درآمد در می آوردیم حال کرمان خوب بوده است. از آن به بعد حالش خراب می شود و امروز هم حالش خراب است.
وی اهل کرمان بودن را راه حل رهایی از نابسامانی های امروز کرمان عنوان کرد و گفت: امروز بسیار کم هستند که بدانند کرمانی بودن یعنی چه . اگر کرمان بخواهد حالش خوب شود باید پیدایش کرد.
وی اضافه کرد: امروزه ساکنین کرمان بیش تر هستند تا اهل کرمان . ما باید اهل کرمان باشیم تا کرمان همان حال و هوا و کیفیت سابق را داشته باشد.
وی با اشاره به کتاب های باستانی پاریزی گفت: پاریزی از جمله تاریخ نویس هایی بود که سوال داشت و تاریخ سرگرمی اش نبود . مرکزیت کتاب هایش در مورد کرمان بود. اگر می خواهید حال کرمان خوب شود کتاب هایش را بخوانید.
بهشتی در خصوص اساس تجدد و مدرنیته گفت: از عجایب روزگار این است در مهد تفکر مدرن شما نمونه هایش را پیدا نمی کنید. ما از تجدد جز خسارت چیزی حاصلمان نشده است.
او با اشاره به خسارات ناشی از مدرنیته در ایران اذعان کرد: میراث فرهنگی پس از بررسی آثار بعد از سیلی که عید امسال در خوزستان ، گلستان و لرستان آمد اعلام کرد هرچیز که عمر بیش از 70 سال داشت سیل با آن ها کاری نداشته است. 40 هزار میلیارد تومان ظرف دو هفته نابود شد. برای درست کردن 80هزار میلیارد تومان پول لازم است.
بهشتی در تشریح سنت در حیص واقعیت گفت: تجدد همه افتخارش حرف نو و تازه است. با این حرف خودش را توجیه می کند. یکی از ارکان سنت استقبال سنت نو به نو شدن است. گیر ما این است که در فهم سنت اختلال ایجاد شده است.
وی افزود:سنت یکی ارکانش معاصر شدن است و تجدد ریشه در گذشته ندارد. امتناع از گذشته دارد . پرهیز و دوری و سرزنش می کند. در صورتی که سنت یکی از اضلاع منشور سنت معاصر شدن است.
وی معاصر شدن در بناهای سنتی را مورد بررسی قرار داد و گفت: نمونه گنجعلیخان و وکیل و ابراهیم خان تابع سنت بودند و دچار تغییر و تحول شده اند، بوی زمانه خودش را می دهد و شهادت می دهد به زمانه خود، فرزند زمان خود هستند.