کد خبر: ۳۲۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
ارسال به دوستان
ذخیره
دبیر شورای هماهنگی بانک ها در گفت و گو با گفتارنو مطرح کرد:
دبیر شورای هماهنگی بانک ها در پاسخ به این پرسش خبرنگار گفتار نو مبنی بر اینکه آیا افزایش وصول مطالبات بانکی نمی تواند منجر به بنگاه داری بانک ها شود، اذعان می کند: در خصوص تملیک ها، اصلا بانک ها موضوعیتی در بحث بنگاه داری ندارند. او در ادامه تاکید می کند: بانک ها براساس قانون رفع موانع تولید مکلف شدند که اگر املاک مازاد خود را نفروشند سالیانه یک ضریب تصاعدی برای افزایش مالیات بپردازند .
گفتارنو/مرضیه قاضی زاده:

«رونق تولید در بهار ۹۸ محقق نشد» این جمله توسط نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران در تیرماه 98گفته شد، مسئله ای که می توان آن را با نگاهی به آمار و وضعیت واحدهای تولیدی نیمه فعال و یا تعطیل شهرکهای صنعتی و یا حتی کارخانه ها و  کارگاه های تولیدی استان دید.
 
در این شرایط شنیدن اخباری مبنی بر رشد 80درصدی وصول مطالبات بانک ها در سال 97 و یا رشد 110 درصدی وصول این مطالبات در سه ماهه اول سال 98 موجب تعجب برخی از فعالین اقتصادی استان شد و شاید تا حدودی این مسائل را  باز کرد که چرا هیچ رونق تولیدی محقق نشده است حال آن که همواره یکی از بارزترین مشکلات واحدهای تولیدی مربوط به نظام بانکداری و دریافت تسهیلات بوده است.

دبیر شورای هماهنگی بانک ها در پاسخ به سوال خبرنگار گفتارنو مبنی بر اینکه چند درصد از افزایش وصول مطالبات بانک ها مربوط به بنگاه های تولیدی است، می گوید: آمار دقیقی در این زمینه ندارم ، اما عمده مطالباتی که بانک ها دارند از واحدهای تولیدی است.

این پاسخ او منجر به این پرسش شد که آیا افزایش وصول مطالبات متناقض با رونق تولید نیست؟ الله داد محمدی در پاسخ به این پرسش با بیان اینکه منظور از واحد تولیدی، واحدهای تولیدی فعالی است که به هر حال طی سنواتی تعطیل شده و راکد مانده است، می گوید: به هر حال بانک مساعدت هایی انجام می دهد، اعلام می کند که تعیین تکلیف کنند و فرصت می دهد اما وقتی متقاضی حاضر نمی شود ضوابط و مقررات بانکی را بپذیرد به نظر شما چاره کار چیست وچه باید کرد؟

محمدی با تاکید بر این جمله که بانک برخلاف میل باطنی اش این کار را می کند و بدترین شرایط برای بانک این است که برود و گزینه اجرایی را شروع کند، می گوید: هیچ بانکی به لحاظ هزینه و فایده و آن رسالتی که دارد حاضر نمی شود در تمام ابعاد بحث تملیک کار کند.

او این را هم اضافه می کند :همه بانک ها هر سال ضوابطی دارند و بسته ای تحت عنوان خط مشی های وصول مطالبات سالیانه دارند؛ لذا ما به عنوان دستگاهی که باید قوانین بالادستی را بپذیریم از مصوبه مطالباتی که دولت ، هیئت وزیران ومجلس دارد استفاده می کنیم.

محمدی در ادامه مدعی می شود: ما هر واحد تولیدی که فعال و روی کار باشد نهایت مساعدت را چه در بحث کارگروه رفع موانع تولید استان و چه در بحث مراجعات حضوری که دارند انجام می دهیم.

از اختیارات کارگروه ها سوء استفاده می کنند

محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار گفتارنو مبنی بر اینکه آیا تملیک دارایی های واحدهای تولیدی به نوعی چوب گذاشتن لای چرخ واحدهای تولیدی و متناقض با شعار سال نیست؟ می گوید: ما بخشی از مطالبات خود را می گیریم و بخشی را تقسیط می کنیم.

او با تاکید بر این جمله که حداکثر ۲۰ درصد مطالبات به صورت تملیک دارایی گرفته می شود، می گوید: ما 80 درصد مطالبات را تعیین تکلیف می کنیم.

او در ادامه می افزاید: گاهاً 5 تا 10 درصد مطالبات را گرفته ایم و حتی در خصوص واحدهایی که بالای 50 نفر نیرو دارند، شرایط ویژه ای داریم و به هیچ عنوان به سراغ اجرایی برای آن ها نمی رویم.

اگر چه دبیر شورای هماهنگی بانک ها در این گفت و گو بر استمهال وام ها برای واحدهای تولیدی فعال تاکید دارد اما در بخشی از صحبت هایش می گوید: باید بپذیریم که بانک یک واسطه ای است بین سپرده گذار و سرمایه گذار یعنی من منابعی که پرداخت می کنم مربوط به مردم است. بنابراین باید از حقوق سپرده گذار صیانت کنم و قانون بانکداری بدون ربا هم همین را می گوید.
 
دبیر شورای هماهنگی بانک ها در خصوص گلایه مندی های واحدهای تولید در جلسات کارگروه رفع موانع تولید می گوید: گاهاً افرادی هستند که می خواهند از اختیاراتی که برای واحدهای تولیدی وجود دارد، سو استفاده کنند.

او در ادامه تشریح می کند: واحدهایی هستند که 10 سال و یا 5 سال است بدهی بانکی را پرداخت نکرده اند و صرفاً می خواهند از ماهیت این کارگروه ها به نفع خودشان استفاده کنند.

رشد 36درصدی مطالبات غیر جاری در سال 97

در حالی دبیر شورای هماهنگی بانک ها از همراهی با تولیدکنندگان سخن می گوید که شواهر امر حاکی از رشد مطالبات غیرجاری بانک ها و به نوعی بلوکه شدن بخشی از سرمایه در گردش واحدهای تولیدی توسط بانک ها است.

محمدی ضمن تایید رشد مطالبات غیر جاری بانک ها در سال جاری می گوید: مانده مطالبات غیر جاری استان در پایان سال 97 حدود 29 میلیارد بوده است و الان به ۳۱ میلیارد رسیده است که حاکی از رشد این مطالبات است. همچنین نسبت به مدت مشابه سال قبل، باز هم این رشد صورت گرفته است.

او در ادامه می افزاید: ما در پایان سال 97 نسبت به پایان سال 96 تقریبا حدود 36 درصد در مطالبات غیر جاری استان رشد داشته ایم و الان هم قطعا این رشد پیش بینی می شود.


بنگاهداری بانک ها منتفی است

محمدی در پاسخ به شائبه بنگاه داری بانک های استان با بیان اینکه ما راهی نداریم و ما نمی خواهیم بنگاهداری داشته باشیم، می گوید: بنگاه داری این است که بانک بیاید و منفعتی را در یک جا ببیند و به جای این که منابعش را به چرخه تولید ببرد، ان جا هزینه کند.

او در ادامه می افزاید: ما این منابع را در تولید پرداخت کردیم و الان باید بازگشت داشته باشد که این فریز می شود.

دبیر شورای هماهنگی بانک ها در پاسخ به این پرسش خبرنگار گفتار نو مبنی بر اینکه آیا افزایش وصول مطالبات بانکی نمی تواند منجر به بنگاه داری بانک ها شود، اذعان می کند: در خصوص تملیک ها، اصلا بانک ها موضوعیتی در بحث بنگاه داری ندارند.

محمدی در ادامه با تاکید بر این جمله که بنگاه داری به دلخواه بانک نیست، می گوید: این امر تضمین تسهیلاتی است که بانک ها به ناچار و بر خلاف میل باطنی و علی رغم مذاکرات متعدد و تسقیط های سنواتی متعدد، ناگزیر به انجام آن هستند.

او در ادامه تاکید می کند: بانک ها براساس قانون رفع موانع تولید مکلف شدند که اگر املاک مازاد خود را نفروشند سالیانه یک ضریب تصاعدی برای افزایش مالیات بپردازند .

دبیر شورای هماهنگی بانک ها با بیان این جمله که بانک ها اگر می خواستند بنگاهداری کنند ، نمی آمدند برای واحدهای که تملیک کردند هزینه های پی در پی مزایده را انجام دهند، می گوید: تملیک کردن بدترین گزینه برای بانک ها است و تملیک کردن در شرایطی است که عملا هیچ اقدامی از طرف متقاضی و یا بدهکار صورت نمی گیرد.

او در ادامه خاطر نشان می کند: در حال حاضر بانک ها آمادگی این را دارند که هر واحدی و هر وثیقه مربوط به هر فردی را که تملیک کرده اند را مجددا به فرد مربوطه اقاله دهند.

محمدی در این رابطه می افزاید: ما به مالک اقاله مجدد می کنیم، 10درصد تا 20 را می گیریم و مابقی را به مدت 6 الی 7سال به فرد می دهیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

آخرین قیمت طلا، سکه و ارز دوشنبه ۲۸ اسفندماه1402

رییس کل محاکم عمومی و انقلاب کرمان هشدار داد: مطالبه مهریه و درخواست طلاق بیشترین پرونده‌های دادگاه خانواده کرمان

اضافه‌وزن؛ معضل اصلی تعطیلات نوروزی/ چاقی مهمترین علت ابتلا به دیابت نوع ۲ است

وقوع باران و طوفان شن طی روزهای آینده در مناطقی از کرمان  

خروجی جشنواره رسانه و عدالت باید پیشگیری از وقوع جرم باشد

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی زن جوان با انگیزه اخاذی

خودروهای حادثه‌ساز تا ۷۲ ساعت توقیف می‌شوند

استان کرمان در حوزه میراث ناملموس در صدر قرار دارد

101 مصدوم و  چهارکشته تصادفی طی 24 ساعت در کرمان

آخرین پیش بینی هواشناسی از وضعیت هوا در کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)