کد خبر: ۳۷۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش اجمالی گفتارنو از ستاد مقابله با کرونا:
وضعیت استان کرمان از دیروز به‌طور رسمی قرمز اعلام شد، تهران و برخی از استان‌ها با وضعیت مشابه محدودیت‌های خود را افزایش داده و به تعبیری محدودیت برخی از بخش‌ها را به وضعیت فروردین‌ماه رساندند، همین امر منجر شد که کرمان نیز به تبعیت از تهران، پیشنهاد محدودیت‌های بیشتر من‌جمله تعطیلی تالار‌ها را به ستاد مقابله با کرونا بیاورد.
تعطیلی تالارها به نفع سلامت مردم نیست / کمتر از ۱۰ درصد در بخش آی سی یو تخت خالی داریم/80درصد مبتلایان به کرونا در مراسم عروسی و عزا شرکت داشتند
گفتارنو/مرضیه قاضی‌زاده:
وضعیت استان کرمان از دیروز به‌طور رسمی قرمز اعلام شد، تهران و برخی از استان‌ها با وضعیت مشابه محدودیت‌های خود را افزایش داده و به تعبیری محدودیت برخی از بخش‌ها را به وضعیت فروردین‌ماه رساندند، همین امر منجر شد که کرمان نیز به تبعیت از تهران، پیشنهاد محدودیت‌های بیشتر من‌جمله تعطیلی تالار‌ها را به ستاد مقابله با کرونا بیاورد.
تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلی تالار‌ها بیش از یک ساعت و نیم زمان برد و درنهایت مقرر شد که در صورت وجود مصوبه ستاد ملی بر تعطیلی تالارها، تالار‌های کرمان تعطیل و در صورت نبود مصوبه ملی، تالار‌های کرمان همچنان به فعالیت خود دهند.
به گزارش گفتارنو، پیشنهاد تعطیلی تالار‌های کرمان در شرایطی ارائه شد که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ظرفیت تخت‌های‌ای سی یو بیمارستان‌ها با تمام ظرفیت‌سازی صورت گرفته، لبالب است. این پیشنهاد که از سمت سلیمانی نماینده دستگاه قضا ارائه شد با واکنش‌های مختلفی از سمت اعضا مواجه شد و فضای جلسه را به یک فضای دوقطبی تبدیل کرد.
سلیمانی در این جلسه مجوز داشتن تالار‌ها برای برگزاری مراسم‌ها را این‌گونه تعبیر کرد که افراد پولدار مجاز به برگزاری مراسم هستند و افرادی که تمکن مالی چندانی برای برگزاری مراسم در تالار‌ها را ندارند، حق برگزاری جشن عروسی خود را ندارند.
تأکید اصلی او بر یکسان‌سازی شرایط برای همه مردم و تعطیلی هرگونه مراسم و تجمعات بود و برای این منظور حتی به ممنوعیت برگزاری مراسم‌ها و بسته شدن تالار‌ها در تهران نیز استناد کرد.
نماینده دستگاه قضا در این جلسه حتی ایرادی نیز نسبت به نظارت دستگاه‌های اجرایی بر مبنای چک‌لیست‌های تدوین‌شده وارد کرد و اعلام کرد که تاکنون حتی یک گزارش نیز برای او ارسال نشده است.
استاندار کرمان در واکنش به صحبت‌های نماینده دستگاه قضا تعطیلی تالار‌ها در کاهش تجمعات را بی‌اثر خواند چراکه تعطیلی تالار‌ها منجر به سوق دادن مراسم‌ها در تالار‌های خصوصی و اماکن بدون مجوز می‌شود.
محمدجواد فدایی بابیان این موضوع که هر دو طرف این موضوع تبعات خاص خودش را دارد، گفت: وقتی تالار‌ها را تعطیل کنیم صاحبان آن‌ها از ما توقع دارند که آن‌ها را حمایت کنیم و تسهیلاتی به آن‌ها ارائه دهیم درصورتی‌که استانداری کرمان هیچ‌گونه امکاناتی برای این امر ندارد. ما حتی نتوانستیم پیشنهاد‌ها استان مبنی بر انتقال سپرده شرکت‌های بزرگ صنعتی به‌منظور ارائه تسهیلات به واحد‌ها را عملیاتی کنیم و این طرح کماکان در مرحله تصمیم مانده است.
تنش ایجادشده بین بالاترین مقام اجرایی استان و نماینده دستگاه قضا منجر شد که سایر اعضا استاندار کرمان را به سعه‌صدر دعوت کرده و از او بخواهند تا نفس عمیقی بکشد.
فدایی در این جلسه در پاسخ به اعتراضات مکرر سلیمانی در خصوص عدم نظارت دستگاه‌های اجرایی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم دریافت هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر چگونگی رعایت این پروتکل‌ها، این مسئله را نداشتن یک فرمت مشخص ارائه ربط داده بود.
استاندار کرمان با اشاره به صحبت‌های صورت گرفته توسط دستگاه‌های اجرایی استان و غلامرضا نویدی، مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری در روز پنج‌شنبه بر این مسئله تأکید کرد که طی آن جلسه به مواردی اشاره‌شده که دستگاه اجرایی مصمم به ارائه آن تأکید داشته و دستگاه نظارتی مطلبی دریافت نکرده است.
او همچنین تأکید کرد که هر دستگاهی که بر نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی عمل‌نکرده است توضیح دهد.
عدم اتفاق‌نظر میان اعضا و اعتراضات اصناف مبنی بر نزدیکی به ماه محرم و صفر و فرصت محدود باقی‌مانده منجر شد تا استاندار کرمان از رئیس‌کل دانشگاه علوم پزشکی کرمان بخواهد تا گزارشی از وضعیت امکانات استان در بخش درمانی ارائه دهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص وضعیت تخت‌های بیمارستانی در این جلسه، گفت: ظرفیت تخت‌های‌ای سی یو لب‌به‌لب است، هم‌اکنون کمتر از ۱۰ درصد در بخش آی سی یو تخت خالی داریم.
حمیدرضا رشیدی نژاد ادامه داد: وضعیت تخت‌های عادی نسبتاً مناسب و ۳۰ درصد تخت خالی داریم که البته تمامی این‌ها با ظرفیت‌سازی است که ایجادشده و درمجموع وضعیت روشنی نداریم.
رشیدی نژاد بابیان این نکته که بیش از ۸۰ درصد افزایش شیوع کرونا مربوط به تجمعات عزا و عروسی است بر این نکته تأکید کرد که با صرف بسته شدن تالار‌ها نمی‌توان این موضوع را کنترل کرد و در صورت موافقت اعضا بر تعطیلی تالار‌ها بایستی در کنار تالار‌ها جلوی برگزاری مراسم‌ها در خانه‌ها و باغات به‌صورت جدی گرفته شود.

تعطیلی تالار‌ها به نفع سلامت مردم نیست
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان البته هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص تعطیلی تالار‌ها را منوط به نظر نوذر نخعی، مشاور ارشد خود دانست و از او خواست تا نظر کارشناسی خود را در این رابطه ارائه دهد.
نخعی در این جلسه بابیان اینکه برگزاری مراسم عروسی سه وجهه شرعی، قانونی و اجتماعی دارد، گفت: واقعیت این است که مردم از مردم از جنبه اجتماعی عروسی نمی‌گذرند و زوج‌ها خواهان برگزاری جشن هستند، لذا با تعطیلی تالار‌ها خواه‌وناخواه مراسم‌ها در خانه‌ها و باغات خصوصی که هیچ نظارتی بر روی آن‌ها نیست برگزار می‌شود که این مسئله تبعات بسیار شدیدتری دارد.
مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، اگرچه اعلام تعطیلی تالار‌ها را به‌عنوان یک‌بار روانی مثبت مبنی بر رعایت بیشتر مردم ارزیابی کرد، اما معتقد بود که سرجمع تبعات منفی این تعطیلی از تبعات مثبتش چه در جنبه اقتصادی و چه در جنبه سلامت بیشتر است؛ چراکه به گفته او هیچ تضمینی بر جلوگیری از برگزاری مراسم در خانه‌ها نیست.
ارسلان میری، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان نیز در این جلسه با اشاره به تعداد افراد حاضر در ستاد مقابله با کرونا گفت: ما خودمان یک تجمع هستیم، ولی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم، لذا اگر در تالار‌ها نیز پروتکل‌ها رعایت شود، مشکلی برای برگزاری مراسم وجود ندارد.
علی‌رغم نظر مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان مبنی بر عدم تعطیلی تالارها، کماکان بحث بر روی این مقوله ادامه داشت، به‌طوری‌که حتی اخطار‌های استاندار کرمان نیز نتوانست در مدیریت جلسه راه گشا باشد.
درنهایت این موضوع به رأی گذاشته شد که با موافقت تنها ۶ نفر از اعضا، موضوع تعطیلی تالار‌ها منتفی شد. نکته جالب آنکه علی‌رغم مخالفت مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان مبنی بر تعطیلی تالارها، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در شمار افرادی قرار گرفت که موافق تعطیلی تالار‌ها بود.
رأی نهایی صادرشده بود، اما کماکان بحث‌ها و مجادلات پیرامون تعطیلی تالار‌ها ادامه داشت. همین امر منجر شد تا استاندار کرمان بخواهد تا به مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا رجوع شود و درصورتی‌که ستاد ملی با تعطیلی تالار‌ها موافقت کرده است و در این خصوص مصوبه داشته است، ستاد استانی نیز از این امر تبعیت کند، ولی اگر هیچ‌گونه مصوبه ملی در این رابطه وجود نداشته باشد به رأی اکثریت احترام گذاشته شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از رعد و برق و بارش باران در مناطقی از کرمان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

بارش شدید باران برق شهر زرند را قطع کرد / بارندگی سیل‌آسا در زرند

نجات دو کودک گرفتار در سیلاب زرند

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

فردا 5 اردیبهشت آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید

عدم توجه به جلو علت 53 درصد از تصادفات برون شهری

معاون سازمان غذا و دارو: عطاری‌ها حق فروش دارو یا فرآورده دارویی را ندارند

مدارس شهرستان زرند در روز چهارشنبه تعطیل شد / نیروهای شهرداری در آماده‌باش

مدیر شبکه بهداشت رودبار جنوب: اجرای طرح واکسیناسیون نوبت صفر الزامی است

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)