کد خبر: ۴۲۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۸
ارسال به دوستان
ذخیره
خبرنگار روزنامه وا‌ل‌استریت ژورنال خبر داد که دیپلمات‌های ارشد سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) مدعی شده‌اند که پیشنهادهای ایران با برجام مغایر بوده است.

خبرنگار روزنامه وا‌ل‌استریت ژورنال خبر داد که دیپلمات‌های ارشد سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) مدعی شده‌اند که پیشنهادهای ایران با برجام مغایر بوده است.
به گزارش فارس وی همچنین به نقل از این دیپلمات‌ها افزود که برخی دیگر از پیشنهادات ایران نیز فراتر از مفاد برجام بوده است.
این دیپلمات‌ها مدعی شدند که پیشنهادهای ایران در این نشست، با متن مذاکره شده در شش دور قبلی مذاکرات وین تغییر داشته و باعث ایجاد نگرانی و ناامیدی شده است.
دیپلمات‌های سه کشور اروپایی ادعا کردند که تهران تقریبا از تمامی مصالحه های سختی که پس از ماه‌ها کار سخت حاصل شده،‌ به عقب بازگشته و خواستار تغییرات بزرگی شده است.
نشست اختتامیه مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) بعدازظهر امروز (جمعه) در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد.
دور جدید مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۴ از روز دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام در هشتم آذر ماه در وین رسما آغاز شد. هیأت مذاکره کننده ایرانی که روز شنبه وارد وین شده بود پیش از آغاز رسمی مذاکرات رایزنی‌هایی را به صورت دوجانبه با انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین هیأت‌های روسیه و چین داشت. پس از برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام در روز دوشنبه نیز مقرر شد از صبح سه شنبه کارگروه رفع تحریم‌ها تشکیل جلسه دهد.
هیأت ایرانی در مدت حضورش در وین رایزنی‌های دوجانبه‌ای را با انریکه مورا و همچنین با روسای هیأت‌های انگلیس، فرانسه و آلمان با حضور انریکه مورا داشت.
روز پنجشنبه نیز رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای هیأت‌های مذاکره کننده در وین در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یافت و متون پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران در جلسات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کارگروه‌های رفع تحریم‌ و موضوعات هسته‌ای نیز عصر و شب پنجشنبه با حضور هیأت‌های کارشناسی ایران و گروه ۱+۴ تشکیل جلسه داد و در این جلسات نیز درباره متون و پیشنهادات مطرح شده از سوی ایران گفت‌وگو صورت گرفت.
باقری همچنین عصر پنجشنبه با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین دیدار کرد و این گفت‌وگوها را سازنده و مثمرثمر با هدف تداوم همکاری‌های فنی بین ایران و آژانس خواند.

علی باقری: اروپایی‌ها درمورد برخی پیشنهادات ما رضایت نداشتند 
علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی در مذاکرات با گروه ۱+۴ پس از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام و پیش از ترک وین در جمع خبرنگاران ضمن تشریح گفتگو‌ها در وین گفت: در این دور از گفت‌وگوها، جمهوری اسلامی ایران با ترکیب یک هیأت جدید، ولی هیأتی با حضور افراد متخصص و مسئول در زمینه موضوعات اقتصادی، مالی و بانکی وارد عرصه گفتگو‌ها شد.
به گزارش «انتخاب»؛ معاون وزیر خارجه بیان کرد: این نشانگر عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات با هدف دستیابی به توافق بود و این نکته تاثیر خود را بر روی طرف مقابل گذاشت و برخی از طرف‌های مقابل در صحبت‌ها در جلسات به این نکته اشاره کردند که این ترکیب هیأت نشانگر عزم جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات جدی است.
باقری اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در این دور از گفتگو‌ها به دلیل اینکه در پرتو دولت جدید در ایران و تیم جدید مذاکراتی در ایران شکل گرفته بود، دیدگاه‌های خودش را در مورد موضوعات در دستورکار گفتگو‌ها به صورت مکتوب به طرف مقابل ارائه کرد.
رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات وین خاطرنشان کرد: در دو زمینه یعنی لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و همچنین موضوع هسته‌ای دیدگاه‌های تیم مذاکراتی ایران را به صورت مستدل و مستند در قالب دو سند به طرف مقابل ارائه کردیم. طبیعی است وقتی به طرف مقابل ارائه می‌شود مبنایی است برای مذاکره و طرف مقابل باید پاسخ مستدل، مستند و منطقی به این پیشنهادات ارائه کند.
وی ادامه داد: آن‌ها این پیشنهاد را مطرح کردند که گفتگو‌ها برای چند روز متوقف شود.
باقری خاطرنشان کرد: چند بار در گفتگو‌ها تصریح کردیم که ایران و تیم مذاکراتی ایران آمادگی دارد گفتگو‌ها را در همین زمان هم ادامه دهند و ما با این درخواست موافقت کردیم که آن‌ها به پایتخت‌ها بروند و پاسخ‌ها را آماده کنند.
معاون وزیر خارجه درباره نشست بعدی بیان کرد: قرار است هفته‌ی آینده دور بعدی برگزار شود، اما توافق کردیم که روزش را اعلام نکنیم.
این دیپلمات ارشد ایرانی درباره اظهارات برخی منابع دیپلماتیک اروپایی درباره این‌که درخواست‌های ایران غیرقابل قبول و تندروانه است، بیان کرد: اینکه طرف‌های اروپایی خیلی در مورد برخی از پیشنهادات ما رضایت نداشتند درست است، ولی این پیشنهاد‌ها براساس مبانی مشترک بین دو طرف تدوین شده و آن‌ها اعتراضی نسبت به این‌که این پیشنهاد‌ها نامربوط است نداشتند، ولی می‌گفتند این‌ها با دیدگاه‌های ما انطباق ندارد.
باقری بیان کرد: ما مطالبی را می‌گوییم براساس دیدگاه‌ها، منافع و سیاست‌های خودمان، ولی نکته مهم این است که این پیشنهاد‌ها براساس یک مبنایی است و آن مبنا مورد قبول طرف مقابل هم هست. همه روی این اذعان داشتند و هیچ طرف اروپایی این نکته را بیان نمی‌کرد که پیشنهاد‌های ایران مبنای حقوقی و قانونی که مورد قبول دو طرف باشد، ندارد. این ادعا را به هیچ وجه نکردند.
وی درباره این‌که آیا فکر می‌کنید طرف اروپایی بعد از بازگشت پیش نویس و پیشنهاد جدیدی به ایران ارائه دهد؟ اظهار داشت: اشکالی ندارد. طرف اروپایی هم پیش نویس دهد آن پیش نویس هم قابل مذاکره است، ولی آن پیش نویس باید مبتنی بر مبانی مشترک دو طرف باشد. اگر مبتنی بر مبانی مشترک نباشد، قاعدتا پیشنهادی برای مذاکره جهت دستیابی به توافق نیست. برای گفت‌وگویی است که معلوم نیست به چه نتیجه‌ای می‌رسد.
باقری گفت: پیشنهاد ما مبتنی بر مبانی مشترک است و این نشانگر آن است که با این پیشنهاد‌ها ضمن این‌که قبول داریم که با نظر طرف مقابل منطبق نیست، ولی نشان می‌دهیم اراده جدی داریم برای رسیدن به توافق.
معاون وزیر خارجه درباره فضای مذاکرات بیان کرد: ما در طول سال‌های گذشته تیم‌های مختلف مذاکراتی در ایران بوده که مرکب از افراد مختلفی بوده، ولی یکی از ویژگی‌های تیم همراه من این است که از همه ظرفیت‌های ملی که در تیم‌های گذشته بوده در این تیم استفاده شد و این تیم ایران را نمایندگی می‌کند و یک تیم اجماعی است. دولت با این که نگاه مشخصی در عرصه سیاست خارجی دارد، ولی این اراده را نشان داد که یک نگاه جدی به استفاده از همه ظرفیت‌های ملی در عرصه گفتگو‌ها و مذاکرات دارد.
وی افزود: دیدگاه‌های طرف‌های مقابل و ما در بسیاری از موارد منطبق بود و در برخی موارد منطبق نبود، ولی طرفین دیدگاه‌های خود را در عین اینکه با صراحت بیان می‌کردند، ولی گفتگو‌ها در فضای دوستانه برگزار شد.

انریکه مورا: چهارشنبه یا پنجشنبه آینده به مذاکرات باز می‌گردیم
انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست کمیسیون برجام اعلام کرد که چهارشنبه یا پنجشنبه آینده به مذاکرات باز می گردیم.
به گزارش «انتخاب»؛ مورا گفت: ما رایزنی های مفیدی را با هیات مذاکره کننده جدید ایران آغاز کرده ایم.
دیپلمات ارشد اروپایی در ادامه گفت: گفتگوها ادامه دارد و همه طرف ها در حال بررسی همه پیشنهادات هستند.
وی افزود: چهارشنبه یا پنجشنبه آینده به مذاکرات باز می گردیم.
گفتنی است که جلسه کمیسیون مشترک برجام بعد از ظهر روز جمعه به ریاست انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و علی باقری، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران در محل هتل کوبورگ وین برگزار شد.
در این نشست که با شرکت هیأت‌های ایران، گروه ۱+۴ (روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) و اتحادیه اروپا برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بررسی نتایج به دست‌آمده و پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این دور از گفت‌وگوها با توجه به متون ارائه‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)