کد خبر: ۴۵۲۳۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
ارسال به دوستان
ذخیره
رئیس کل دادگستری استان کرمان
رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: من به عنوان رییس کل دادگستری از آمار ورودی پرونده‌ها متاسف هستم، زیرا ورودی پرونده‌ها نشان‌دهنده بیماری در جامعه است، اگر این بستر‌های آسیب‌زا و جرم‌زا در جامعه نباشد، قطعا جامعه‌ای عاری از بی‌قانونی داریم بنابراین افتخار زمانی است که بنشینیم و بگوییم ورودی پرونده‌ها و نزاع‌ها کم شده است.

گفتار نو - مهدیه السادات هاشمی

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: من به عنوان رییس کل دادگستری از آمار ورودی پرونده‌ها متاسف هستم، زیرا ورودی پرونده‌ها نشان‌دهنده بیماری در جامعه است، اگر این بستر‌های آسیب‌زا و جرم‌زا در جامعه نباشد، قطعا جامعه‌ای عاری از بی‌قانونی داریم بنابراین افتخار زمانی است که بنشینیم و بگوییم ورودی پرونده‌ها و نزاع‌ها کم شده است.
به گزارش خبرنگار گفتارنو حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی صبح امروز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در عین حال اذعان داشت: علیرغم ورودی‌های ما تلاش‌های صورت گرفته افتخارآفرین است.
وی ادامه داد: یکی بستر‌های آسیب‌زا در جامعه اسنادی است که در دست مردم است که باید فرهنگ‌سازی شود و مردم تشویق شوند تا به جای بنگاه‌ها به سمت دفاتر اسناد رسمی بروند تا از کلاهبرداری جلوگیری شود برای همین باید یک مقدار تسهیل شود که یکی از مطالبات جدی ما در دستگاه قضا است که در حال ساماندهی به آن هستیم.
وی در ادامه با بیان اینکه استان کرمان دارای ۳۲ حوزه قضایی، است اظهار داشت: در سال گذشته ورودی پرونده‌ها به دادگستری استان کرمان ۱۳ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ داشته است همچنین ورود پرونده‌های سال به دادگستری به ۶۱۷ هزار و ۴۰۹ پرونده بوده که از این آمار به ۶۰۱ هزار و ۱۰۷ پرونده رسیدگی شده است.
رئیس دادگستری استان کرمان با بیان این که ۳ درصد از پرونده‌های ما را پرونده‌های مسن به خود اختصاص داده‌اند یادآور شد: ۳ هزار و ۶۳۸ پرونده مسن (پرونده‌های بیش از یکسال) در دادگستری استان وجود دارد و پرونده بالای دو سال تقریبا در دادگستری نداریم.
حمیدی گفت: از ده جرم اول استان براساس تعداد پرونده‌ها می‌توان به سرقت که ۱۳.۵ درصد پرونده‌های استان را به خود اختصاص داده و در رتبه اول قرار گرفته اشاره کرد که روزانه تقریبا هزار پرونده سرقت در استان تشکیل می‌شود همچنین نزاع با ۷.۵ درصد پرونده‌ها در جایگاه دوم، تصادفات ۶.۵ درصد، مواد مخدر ۵.۸ درصد، توهین ۵.۷ درصد، تهدید ۴.۸ درصد و تخریب، رانندگی بدون گواهینامه و کلاهبرداری به ترتیب رتبه‌های بعدی قرار گرفته اند.
رئیس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی گفت: شخصیت شهید بهشتی شخصیتی بی‌بدیل در طول انقلاب است، زیرا افکار، اندیشه‌ها، مدیریت و ارایه برنامه‌های نوین سازمانی بسیاری از شبهه‌هایی که در اوایل انقلاب مطرح می‌شد برطرف می‌کرد و فرد بسیار تاثیرگذاری بود امروز قانون اساسی ما نتیجه ایده و فکر شهید باهنر است.
حمیدی افزود: شهید بهشتی مذاکرات نمایندگان مجلس برای تدوین قانون اساسی را مدیریت می‌کردند تا کلمه به کلمه با اسلام ناب مصادف باشد.
وی ادامه داد: اگر امروز ما قوه قضاییه‌ای بر مبنای قوانین دینی داریم و قوه قضاییه ما در دنیا مطرح است نتیجه حضور کوتاه مدت شهید باهنر در قوه قضاییه بود امروز بسیاری از کشور‌های اسلامی مدعی اجرای قوانین اساسی برمبنای دینی هستند، اما به عنوان مثال در مسئله‌ای مثل قصاص این موضوع صادق نیست و در هیچ کشوری این موضوع وجود ندارد.
رییس کل دادگستری استان کرمان اظهارداشت: امروز احکام اسلام در قوه قضاییه ما بسیار پررنگ است ضمن اینکه شاید در برخی جا‌ها ما شاهد اشکالاتی در این خصوص هستیم، اما در کل احکام اسلام در نظام جمهوری اسلامی به خوبی اجرا می‌شود.
حمیدی با بیان این که رسانه‌ها یار و مددکار دستگاه‌ها و مسئولین هستند گفت: من معتقدم خبرنگاران رسالت بزرگ و سنگینی در جنگ رسانه‌ای دشمن دارند نقش رسانه‌ها در منعکس کردن خبرها، ایجاد نشاط و رساندن پیام مردم و مطالبات نقطه نظر‌های مردم از مسئولین نقش مهم و بی‌بدیلی دارند.
وی با اشاره به اجرای فناوری‌های جدید اطلاعات در قوه قضاییه تصریح کرد: طی سال‌های اخیر برای این که بتوانیم بهترین خدمات و به روز را به مردم ارائه کنیم از فناوری‌های روز دنیا بهره‌مند شده‌ایم و در حال بروزرسانی اطلاعات هم هستیم.
وی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر ۷۵ سامانه در اختیار مردم قرار دارد که مردم بدون پرداخت هزینه و رفت و آمد، در منزل می‌توانند خدمات قضایی دریافت کنند البته هنوز هم مشکلاتی در این رابطه وجود دارد و بسیاری از مردم از این سامانه‌ها اطلاعی ندارند که شاید اطلاع‌رسانی ضعیف بوده است.
رییس کل دادگستری استان کرمان یادآور شد: دستگاه قضایی تا چند سال پیش جزو دستگاه‌های سنتی بود ابلاغ الکترونیکی یکی از مشکل‌ترین کار‌هایی بود که ما با آن مواجه بودیم.
حجت‌الاسلام حمیدی گفت: در حال حاضر حدود ۹۲ درصد ابلاغ‌ها در استان کرمان الکترونیکی انجام می‌شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)