کد خبر: ۴۶۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
ارسال به دوستان
ذخیره
اگر جزو افرادی هستید که به سردردهای مزمن مبتلا هستید، بهتر است بدانید کمبود برخی ویتامین‌ها باعث سردرد می‌شود و می‌توانید با مصرف ویتامین سردردتان را کاهش دهید.

همشهری آنلاین نوشت: اگر جزو افرادی هستید که به سردردهای مزمن مبتلا هستید، بهتر است بدانید کمبود برخی ویتامین‌ها باعث سردرد می‌شود و می‌توانید با مصرف ویتامین سردردتان را کاهش دهید.

کمبود هر ماده در بدن می‌تواند باعث سردرد شود؛ ویتامین‌ها جزو این دسته از مواد هستند. رژیم و سبک زندگی در کمبود این مواد موثرند و عاملی برای سردرد. کمبود ویتامین دی باعث سردردهای شدید می‌شود. افرایش مواد غذایی که حاوی ویتامین‌ها و مکمل‌ها هستند نیز سردرد را کاهش می‌دهند.

پس بهتر است زمانی که به سردرد دچار می‌شوید، به سبک زندگی خود بیشتر دقت کنید و با شناخت آن‌ها از عوامل سردرد جلوگیری کنید. یکی از آنها بازبینی دوباره رژیم غذایی و سبک زندگی است. در ادامه ویتامین‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کمبود آن عاملی برای سردرد است.

ویتامین دی

ویتامین دی در واقع یک هورمون تولید شده توسط کلیه‌ها است. بیشتر ما این ویتامین را از طریق مصرف غذا، مکمل‌ها و یا در معرض نور خورشید بودن به دست می‌آوریم. اگر هر کدام از این روش‌ها کافی نباشد، ممکن است به سردرد دچار شویم اما باید مراقب بود که بیش از حد از ویتامین دی استفاده نکرد زیرا تاثیر منفی روی سلامتی دارد.

افراد بین سنین ۱۹ تا ۷۰ سال به ۶۰۰ IU و افراد ۷۱ سال به بالا به ۸۰۰ IU ویتامین دی نیاز دارند. منبع ویتامین دی نور خورشید است که البته بیش از حد در معرض آن بودن نیز خطرات زیادی دارد. مکمل‌ها، ماهی، لبنیات، آب پرتقال و گندم نیز منبع مناسبی از ویتامین دی هستند.

ویتامین آ

این ویتامین یک نوع محلول در چربی است و دوز روزانه آن برای مردان ۳۰۰۰ هزار واحد و برای زنان ۲۳۰۰ واحد محسوب می‌شود. ویتامین آ برای تسکین سردردهای شدید عالی است اما باید در میزان مصرف این ویتامین احتیاط کرد زیرا ممکن است موجب سردرد، مسمومیت و تهوع شود و یا حتی تعادل اعصاب مرکزی را به هم بریزد.

ویتامین آ در خوراکی‌هایی مثل هویج، قسمت سبز کاهو، شیر و گوجه فرنگی به وفور یافت می‌شود.

کم آبی بدن

کم آبی یکی از مشکلات رایج برای ایجاد دردهای متفاوت است. آب در دسترس همه است اما بسیاری خواص آن را نادیده می‌گیرند. افراد باید در طول روز بدن خود را رطوبت‌رسانی کنند. بعضی از افراد ساعت‌ها و ساعت‌ها هیچ آبی نمی‌نوشند و در نتیجه با مشکلاتی مثل سردرد روبرو می‌شوند.

پس حتماً مصرف آب را در برنامه روزانه خود قرار دهید. اگر فراموشکار هستید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های مخصوص نیز استفاده کنید که هر چند ساعت یکبار به شما یادآوری می‌کند که آب بنوشید. مصرف ۸ لیوان آب در روز توصیه می‌شود. البته نیاز بدن به مایعات برای هر کس متفاوت است اما در روز باید مقدار قابل توجهی آب بنوشید.

منیزیم

منیزیم به تنظیم اعصاب و عملکرد عضلات کمک می‌کند، قند خون را در سطح متناسب نگه می‌دارد و فشار خون را نیز تنظیم می‌کند. متخصصان بر این باورند که کمبود منیزیم با میگرن مرتبط است.

به همین دلیل است افرادی که از مکمل‌های کلسیم استفاده می‌کنند، می‌توانند مشکلات مربوط به سردرد را بهبود ببخشند زیرا منیزیم به طور طبیعی یک عامل آرامش دهنده عضلات و سیستم عصبی محسوب می‌شود و کمبود این ماده معدنی باعث سوزش عضلانی، درد عضلانی، کم خوابی و سردرد می‌گردد. منابع غذایی حاوی منیزیم شامل آجیل‌ها، دانه‌های گیاهی، سبزیجات برگ‌دار سبز، سرلاک، شیر و ماست است.

ویتامین‌های B

ویتامین‌های B از سیستم عصبی محافظت می‌کنند. این ویتامین‌ها پیچیده هستند و حاوی فولیک اسید می‌باشند که برای سیستم عصبی مناسب است و سطح هوموسیستئین را کاهش می‌دهد که عاملی برای میگرن است.

مصرف انواع دیگر ویتامین‌های B از جمله B۱, B۲ , B۳, B۵ , B۶ , B۱۲، بیوتین و فولات نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. البته باید مراقب باشید که در این امر زیاده‌روی نکنید.

ویتامین B۲

ویتامین‌های B نقش مهمی را در محافظت از بدن در برابر سردرد ایفا می‌کنند. ویتامین‌های B به ریبوفلاوین نیز مشهور هستند. کمبود آن‌ها عاملی برای مشکلاتی مثل سردردهای میگرنی است.

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین b۲ یا مکمل‌های آن‌ها به افزایش انرژی و متابولیسم بدن کمک می‌کند و احتمال ابتلا به سردردهای میگرنی را کاهش خواهد داد.

همچنین مصرف این ویتامین برای آقایان ۱۹ سال به بالا به اندازه ۱.۳ میلی گرم و برای خانم‌ها در این سن به اندازه ۱.۱ میلی‌گرم توصیه می‌شود. اگر باردار یا شیرده هستید، مصرف روزانه شما باید بین ۱.۴ و ۱.۶ میلی‌گرم باشد و همچنین می‌توانید این ویتامین را از مواد غذایی مثل تخم‌مرغ، جگر، گوشت قرمز، شیر، سبزیجات سبز و غلات به بدن برسانید. پس اگر از میگرن رنج می‌برید، حتما از دوز بالایی از این مکمل‌ها استفاده کنید.

سدیم

اگر هنگام ورزش کردن یا هر گونه فعالیت فیزیکی بیش از حد عرق می‌کنید، ممکن است که با کمبود نمک یا همان سدیم در بدن مواجه باشید که عاملی برای سردرد است.

خوشبختانه می‌توان کمبود سدیم را به راحتی با خوردن نوشیدنی‌های نمک‌دار و یا حاوی الکترولیت جبران کرد. کمبود نمک در بدن همچنین می‌تواند از طریق مشکلات ادراری و یا مصرف داروهای خاص ایجاد شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

كشف بیش از 30 هزار لیتر سوخت قاچاق در بم

رئیس پلیس آگاهی استان کرمان معرفی شد

سالانه 22 هزار ایرانی به علت اضافه وزن می میرند

22 زندانی جرائم غیرعمد دهه فجر در استان کرمان آزاد می‌شوند

جشن های گلریزان نباید محدود به ماه مبارک رمضان باشد

جنوب کرمان رکورددار سوء‌تغذیه کودکان

سازمان حمایت با هرگونه افزایش قیمت بدون اخذ مجوز برخورد خواهدکرد

پخش سریال جدید «آکتور» در شبکه نمایش خانگی

واریز 40 هزار میلیارد تومان به حساب شهروند کرمانی

انحراف از مسیر خودرو پژو پارس سبب مرگ 3 جوان در کرمان شد

پربازدید ها

ورود سامانه بارشی جدید به کرمان از روز پنجشنبه / پیش‌بینی کاهش دما و ماندگاری هوای سرد در استان

رئیس پلیس آگاهی استان کرمان معرفی شد

انحراف از مسیر خودرو پژو پارس سبب مرگ 3 جوان در کرمان شد

اولین مرکز نگهداری سالمندان دچار آلزایمر کشور در کرمان افتتاح می‌شود / مسئولین استان به دنبال قانونی برای رایگان شدن خدمات به مراکز بهزیستی باشند

به‌زودی؛ نیروهای جوان جایگزین معلمین بازنشسته می‌شوند

عامل تیراندازی به دانش آموز قلعه گنجی دستگیر شد

از اواخر امشب سامانه جدید بارشی وارد استان می‌شود

سیرجان در صدر مبتلایان به کرونا / احتمال پیک جدید کرونا از اواخر بهمن ماه / موارد ابتلا به آنفلوآنزا در استان کرمان نداریم

رکن اصلی راه‌اندازی کانون‌های خلاقیت کرمان، توانمندسازی جوانان مستعد و دارای ایده است / تولید دانش بومی با حمایت از دانش‌آموزان و دانشجویان خلاق

هشدار جدی پلیس آگاهی در خصوص کلاهبرداری با دسته چک و مدارک جعلی

پر بحث

چرا مرگ زهرا لری حاشیه‌ساز شد/ همه واکنش‌ها به درگذشت عضو پیشین شورای شهر کرمان   (۵ نظر)

چرا دیگران «دعایی» نشدند و یا «دعایی» نیستند؟   (۳ نظر)

جامعه ایران مدت‌ها است که جنبشی است/ مطالبات جامعه تخلیه نشده/ مهندسی فرهنگی از بالا دائم شهروند ناراضی تولید می‌کند/ جامعه ایران از رسانه‌ای به شبکه‌ای تبدیل شده/ باید مردم را تشویق کنیم به راه میانه و احیای حد وسط/ الان یک عده به ما می‌خندند، اما تا ابد نخواهند خندید/یکی از سرمایه‌های ایران دهه هشتادی‌ها هستند / مطالعات نشان می‌دهد در اعتراضات خشونت‌بار همه بازنده هستند   (۳ نظر)

کارهای بزرگ به آدم های کوچک سپرده شده است/ کارنامه دولت غیرقابل قبول است   (۲ نظر)

برجام پایان یافته است/ در بحث اقتصاد و در زیربنا دولت عملکرد مناسبی داشته است   (۲ نظر)

باید در یک فضای سیاسی و همراه با گفت‌وگو مسائل را حل کرد/ ظرفیت اصل 27 قانون اساسی باید آزاد شود/ احزاب در همه جای دنیا نقش میانجی را بازی می‌کنند اما در ایران به رسمیت شناخته نمی‌شوند   (۲ نظر)

انتقاد تند همتی از تصویب طرح صیانت، «طبقاتی سازی اینترنت و محدودسازی حداکثری‌اش»   (۲ نظر)

به زودی پلاک سوم بر روی خودروها نصب می‌شود / کار برای سارقان خودرو و مخدوش‌کنندگان پلاک سخت می‌شود   (۲ نظر)

باز شدن مجدد موضوع تغییر نام فرودگاه کرمان این بار توسط پناهیان+ مخالفت سال گذشته امام جمعه و خانواده سردار سلیمانی با این موضوع   (۲ نظر)

مویدی: پول مردمی که نان ندارند بخورند را به دوستان‌تان می‌دهید/ فعالیت‌های کمیسیون فرهنگی سیاسی است تا فرهنگی/ امینی‌زاده: خیلی وقاحت می‌خواهد به یک جریان مردمی انگ سیاسی بزنیم/ بله کار سیاسی ما تقویت جریان انقلابی است   (۱ نظر)