کد خبر: ۵۲۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۷
ارسال به دوستان
ذخیره
مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی:
مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در خصوص مشکلات صندوق بازنشستگی و بازنشستگان ذغالسنگ گفت: صندوق بازنشستگی فولاد یک صندوق تخصصی در حوزه‌ای مثل معدن نیست اصل واگذاری شرکت ذغالسنگ به عنوان بخشی از بدهی‌های صندوق بازنشستگی به این مجموعه کار علمی نبوده و از زمانی که این مجموعه واگذار شده متاسفانه شرکت هر روز دچار مشکلات بیشتری شده لذا ما راهکاری پیدا کردیم تا بتوانیم از این وضعیت نجات دهیم و آن را ساماندهی کنیم.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در خصوص مشکلات صندوق بازنشستگی و بازنشستگان ذغالسنگ گفت: صندوق بازنشستگی فولاد یک صندوق تخصصی در حوزه‌ای مثل معدن نیست اصل واگذاری شرکت ذغالسنگ به عنوان بخشی از بدهی‌های صندوق بازنشستگی به این مجموعه کار علمی نبوده و از زمانی که این مجموعه واگذار شده متاسفانه شرکت هر روز دچار مشکلات بیشتری شده لذا ما راهکاری پیدا کردیم تا بتوانیم از این وضعیت نجات دهیم و آن را ساماندهی کنیم.

به گزارش گفتارنو، مجتبی مصباح در جمع اصحاب رسانه اظهارداشت: صندوق بازنشستگی فولاد زیرمجموعۀ وزارت کار است، صدر تامین هم برای شستا است و شستا برای تامین ‌اجتماعی‌ ست و آن هم برای وزارت کار است چون صدر تامین در حوزه زغال‌سنگ عملکرد موفقی را در معدن زغال‌سنگ طبس داشته ضمن این‌که مصرف ‌کننده زغال‌سنگ در کشور نیز خود صدر تامین (فولاد مبارکه) است، یعنی الان زغال‌سنگی که تولید می‌شود را باید به صدر تامین بدهند و بعد با سختی زیاد پول را بگیرند و به کارگران بدهند، ما پیشنهاد کردیم که این واسطه باید حذف شود.

وی ادامه داد: استان این موضوع را به وزیر پیشنهاد داد و وزیر محترم هم گفتند بسیار خوب است دستور داد که انجام بدهید و در قبال این هم، صدر تامین یک بخشی از سهام شرکت‌های سودآورش را به صندوق بازنشستگی فولاد بدهد که بتواند از عهده بازنشستگانش بربیاید. این یک بازی دو سر بُرد بود.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان خاطرنشان کرد: یک مدت صندوق بازنشستگی فولاد با توجه به این‌که شرکت زغال‌سنگ زیانده بود اگر الان بخواهیم این شرکت را واگذار کنیم دچار مشکل می‌شویم و باید ارزان آن را بدهیم، شبهاتی داشت لذا هفته گذشته در روز جهانی کار و کارگر در دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشتیم در آن‌جا من و آقای کاظمی مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد در کنار هم نشسته بودیم و مدتی در این خصوص با هم صحبت کردیم. ایشان گفت من همین الان می‌آیم استان، می‌نویسم و مستقیما اختیار را کامل به استان می‌دهم که واگذار کند زیرا در حال حاضر مقاومتی برای واگذاری وجود ندارد و امیدواریم که کار تسریع شود و این اتفاق میمون بیفتد و یک‌بار برای همیشه مشکلات زغال‌سنگ را در استان حل کنیم.

وی در خصوص صندوق بازنشستگان مس هم گفت: یک مصوبه هیات دولت داشته برای تجمیع  و ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی و این مصوبه هیات دولت است و وزارت کار در این زمینه نه نظر مثبت دارد نه نظر منفی و تکلیفش اجرای مصوبه است.

مصباح افزود: یک نگرانی در بازنشستگان مس ایجاد شده که می‌گویند صندوق ما ثروتمند است و الان آن را با چند صندوق ورشکسته ادغام می‌کنید و در نتیجه ما ضرر می‌کنیم، در حالی که چنین چیزی نیست، مگر می‌توانند اموال یک صندوق را به صندوق دیگری بدهند، فقط می‌خواهند یکپارچگی ایجاد شود وگرنه حقوق ‌آن‌ها کاهش پیدا نمی‌کند و اموال به صندوق‌های دیگر داده نمی‌شود چنین چیزی نیست، لذا این شبهه را بازنشستگان محترم نداشتند و برای آن‌ها ایجاد کردند، بیشتر هم حوزه سیاسی این شبهه را ایجاد کرد و بخش اعظم آن مربوط می‌شود به یکسری گفت و شنودها، ولی وزارت کار در این زمینه نظری ندارد و ملزم به اجرای مصوبه و تابع هیات دولت است و در سطح ملی است و در حوزه ما نیست.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص تجمع تعدادی از کارگران زغال‌سنگ طی روزهای اخیر در کرمان گفت: کارگرانی که تجمع کردند حتی یک ماه حقوق معوقه ندارند و حتی حق شیر آن‌ها هم پرداخت شده و مطالبات آن‌ها نیز هم پرداخت گردیده این افراد بیشتر نگران آینده شرکت هستند لذا قرار است تغییری در مالکیت شرکت اتفاق بیفتد ولی متاسفانه چون در این تغییرات  حجم شرکت بالا و عدد سنگینی است بعضی‌ها مخالفت دارند و شبهه ایجاد می‌کنند و دل کارگران را خالی می‌کنند، تجمع کارگران بیشتر به این دلیل بود.

وی افزود: در حال حاضر این افراد سر کارشان هستند و هیچ حقوق معوقی ندارند و تنها حقوق این ماه کارگران چند روز دیرتر پرداخت شده لذا تقاضای افرادی که تجمع کرده بودند درباره حقوق نبود و دلیلش نگرانی‌ای بود که برای آن‌ها ایجاد شده بود.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به حوزه بازنشستگی پیش از موعد و سختی کار گفت: در سال ۱۴۰۰، ۳هزار و 764 تقاضای بازنشستگی پیش از موعد را بررسی کردیم، در سال ۱۴۰۱ این عدد به 3 هزار و 87  تقاضا رسید و کاهش یافت اما سال گذشته یک جهش زیادی داشتیم و این عدد به 6 هزار و 675 مورد تقاضا رسید که دلیل داشت متاسفانه میانگین سن بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی به زیر 40 سال رسیده است و این یک زنگ خطر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مصباح با اشاره به اینکه در سال گذشته یکی از تکالیف دولت ایجاد یک میلیون شغل بود که سهمیه استان ۴۶ هزار و ۱۴۸ شغل بود، گفت: بر اساس آمار، 56 هزار و ۷۴۰ شغل یعنی ۱۲۴ درصد تعهد خود را در سامانه به ثبت رساندیم.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی به یکی از تکالیف اصلی وزارت کار اشاره کرد و افزود: ایمنی، بهداشت و صیانت از نیروی کار از وظایف اصلی وزارت کار محسوب می‌شود ضمن این که در سال گذشته تعداد کمیته‌های حفاظت فنی را با هدف ایمنی دائمی در کارگاه‌ها به هزار و 6 مورد افزایش دادیم که این اقدامات منجر به کاهش حوادث و فوتی‌های ناشی از کار در استان گردید البته این در کشور هم اتفاق افتاده است.

وی همچنین اظهارداشت: نرخ بیکاری مطابق سال گذشته کاهشی بوده ضمن این که تا نقطه مطلوب فاصله داریم و درصد بیکاران کاهش داشته و به کمترین میزان خود در ۱۵ سال گذشته رسیده است اما مانند تورم تا این نرخ بخواهد در زندگی‌ها خود را نشان دهد طول می‌کشد.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: تسهیلات اشتغال‌زایی وزارت کار ۴۴ میلیارد تومان افزایش داشته که طی سال گذشته ۳۷ میلیارد تومان تسهیلات در بخش اشتغال پایدار روستایی و ۱۲۰ میلیارد تومان در اشتغال خانگی پرداخت داشته‌ایم.

وی خاطرنشان ساخت: در سال گذشته 3 هزار و 555 مجوز مشاغل خانگی را از طریق سامانه صدور مجوزها صادر کردیم که هزار مورد آن منجر به اشتغال قطعی شده و بقیه نیز در حال انجام مقدمات راه‌اندازی کار و ... هستند یعنی این که هر مجوزی ممکن است منجر به ایجاد اشتغال نشود.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به حوزه تشکلات کارگری و کارفرمایی تصریح کرد: این تشکلات کمک می‌کنند به ایجاد تفاهم بین کارگر و کارفرما، که باعث مرتفع شدن بسیاری از مسائل در خود کارگاه می‌شود لذا  در استان ۶۲۲ تشکل داریم که 564 مورد کارگری و ۵۸ مورد تشکل کارفرمایی است که در حوزه‌های مختلف به ما کمک می‌کنند.

مصباح به حوزه فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته هزار و ۵۶۵ مورد امکانات تفریحی بین جامعۀ کارگری توزیع شد در حوزه رویدادهای ورزشی ۱۷۳ رویداد داشتیم، و فدراسیون ورزشی ما در سطح کشور اول شد در برنامه رسانه‌ای و خبری آمار ما 464 هزار و 740 مورد در سطح استان بوده و  ۴۰۰ نفر از مدیران برای امیدآفرینی و جهاد تبیین آموزش دیدند.

وی یادآور شد: در جشنواره امتنان بیش از 2 هزار کارگاه ثبت‌نام کرده‌اند که در روز چهارشنبه از برترین‌های این جشنواره در حوزه کارگری و کارگران نمونه با حضور استاندار تقدیر به عمل می‌آید.

مصباح دربخش دیگری از سخنان خود به مساله کالابرگ الکترونیکی اشاره کرد و افزود: افراد هفت دهک اول جامعه، علاوه بر یارانه نقدی، می‌توانستند ۱۱ قلم کالا را به مبلغ ۲۲۰ هزار تومان‌ به ازای هر نفر خرید کنند مبنای کالابرگ الکترونیکی این بود که در سال ۱۴۰۱، سبد کالای افراد ۲۲۰ هزار تومان افزایش داشت و دولت اعلام کرد مابه‌تفاوت آن ۱۱ قلم را پرداخت می‌کند.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: تعداد 6 هزار و 13 فروشگاه در استان برای استفاده از کالابرگ الکترونیکی تجهیز کردیم که از این آمار 341 فروشگاه زنجیره‌ای و 5 هزار و 672 مورد فروشگاه‌های خرد هستند و تا اول اردیبهشت تعداد ۷۲۴ هزار و ۹۹۳ خانوار در استان کرمان از این کالابرگ استفاده کردند.

وی با اشاره به اشتغال اتباع خارجی در استان کرمان گفت: اشتغال اتباع خارجی فاقد مجوز کار غیرقانونی است ضمن این که  تعداد بیکاران ما در استان یک سوم اتباع خارجی در مشاغل مختلف است.

مصباح ادامه داد: اگر اتباع هم انجام ندهند برخی از کارها بر زمین می‌ماند زیرا فرهنگ کار، آسیب دیده در حالیکه خیلی از این کارها توسط نیاکان ما انجام می‌شده این در شرایطی است که کرمان چهارمین استان در میزان جرائم وصول شده اتباع است در حالیکه ششمین استان از نظر تعداد اتباع ساکن می‌باشد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

محکومیت‌ وزیر سابق کشاورزی در دولت رئیسی به سه سال حبس

بهره‌مندی 800 واحد مسکونی بردسیر از نعمت آب شرب سالم و پایدار

جدیدترین قیمت طلا و انواع سکه در بازار

افراد مبتلا به کبد چرب لیمو را این طور مصرف کنند

به مناسبت روز دختر برگزار می شود؛ همایش پیاده‌روی خانوادگی در کرمان

نجات کودک هشت ساله از چنگال آدم ربایان

گرم‌ترین صبح کشور در شهداد

استاندار کرمان: توسعه اقتصادی مستلزم توسعه فرهنگی است

کشف دو هزار قوطی شیرخشک احتکاری از انبار یک داروخانه در بم

رئیس سازمان سنجش کشور : دانش‌آموزان یک بار برای ترمیم نمره فرصت دارند/ زمان تمدید نمره

پربازدید ها

پیش بینی هواشناسی از وضعیت جوی کرمان

مدیرکل منابع طبیعی کشور عنوان کرد: ضرورت اجرای انجام عملیات آبخیزداری در جنوب کرمان

امتحانات نهایی توسط آموزش و پرورش برگزار نمی‌شود

کشف 41 کیلوگرم ماده روانگردان شیشه در بم

وزارت بهداشت: اعتبار درمان رایگان مصدومان تصادفاتی کامل پرداخت نمی‌شود

 ۶ نفر در رابطه با  آتش‌سوزی انبار کارخانه مدیران خودرو تحت تعقیب قضائی قرار گرفتند

ثبت‌نام مدارس فقط با ثبت در سامانه املاک و اسکان

صدور هشدار سطح زرد هواشناسی؛ گرد و خاک کرمان را فرا می‌گیرد

توصیه های مهم پلیس راهور کرمان به عابران پیاده

مهم‌ترین علامت کنسروهای فاسد/ به ظاهر قوطی کنسرو توجه کنید

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)