کد خبر: ۹۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
ارسال به دوستان
ذخیره
وصل شدن ایران به سیستم بانکی جهان
توافق هسته ای بین قدرتهای جهان و ایران به رفع محدودیت ها در بخش های بانکداری ، بیمه و کشتیرانی ایران در اخر هفته گذشته و همجنین محدودیت های مربوط به صادرات نفت منجر شده است .
بانک خاورمیانه و یک مقام ارشد بانک مرکزی ایران روز جمعه به رویترز گفتند : ایران قرار است تا چند هفته دیگر به سیستم بانکی جهان وصل شود و موسسات مالی بین المللی می توانند از طریق سوییفت یا شبکه معاملات جهانی با همتاهای ایرانی خود ارتباط پیدا کنند.

آفتاب: توافق هسته ای بین قدرتهای جهان و ایران به رفع محدودیت ها در بخش های بانکداری ، بیمه و کشتیرانی ایران در اخر هفته گذشته و همجنین محدودیت های مربوط به صادرات نفت منجر شده است . 

ولی برای ایران از سرگیری تجارت با دنیای بانکداری جهانی -- برای نخستین بار از سال 2012- نیاز به برقراری ارتباط از طریق شبکه سوییفت به معامله گران خارجی دارد.

سیستم جامعه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی ( سوییفت ) برای انتقال پرداخت ها و اعتبارنامه ها استفاده می شود. 

پرویز عقیلی مدیر اجرایی و مدیر کل بانک خاورمیانه مستقر در تهران گفت : ما حدود 40 سوییفت به بانک های مختلف جهان فرستادیم و درخواست کردیم اکنون که تحریم ها لغو شده است ما مایل به تبادل سند هستیم و اینکه آیا آنها برقراری ارتباط از طریق مکاتبات بانکی را مد نظر قرار خواهند داد یا نه . برخی از آنها برگشت خورده و سوالات گوناگونی در مورد اسناد مورد نیاز آنها مطرح شده است . 

وی در مصاحبه ای گفت :' احساس من این است که تنها چند هفته طول خواهد کشید تا به تعامل مجدد مناسب در شروع کار برسیم . این امر به تدریج تحقق خواهد یافت . '

عقیلی گفت : دیگر بانک های ایرانی نیز وضعیت مشابهی در مورد سوییفت با شرکت وی دارند که در بورس تهران قرار دارد و از سرمایه کلی حدود یک میلیارد دلاری برخوردار است . 

یک مقام ارشد بانک مرکزی ایران نیز به رویترز گفت : ارتباط معاملات مالی به زودی برقرار خواهد شد. 

این مقام روز جمعه افزود :' در واقع این ارتباط تنها ظرف جند هفته و کمتر از یک ماه برقرار خواهد شد. چرا که تمام بانکهای ما چه خصوصی و چه دولتی گامهای دیوان سالارانه لازم را در باره پیوستن مجدد به سیستم سوییفت برداشته اند. '

عقیلی گفت :' سیستم سوییفت باز بود. این سیستم همیشه باز بود. مسئله اصلی این بود که ما روابط مناسب از طریق مکاتبات بانکی با این همه بانک در جهان را به دلیل تحریمها نداشتیم و سوییفت های ما بی پاسخ می ماند. '

بانک خاورمیانه که بانکی کوجک تر از بازیگران مالی دولتی نظیر بانک ملی ، بانک ملت و بانک صادرات است ، تحت مالکیت سرمایه داران از جمله شرکتهای کوچک و متوسط ایرانی قرار دارد. 

**ایران بسیار پر جاذبه است 
در حالیکه انتظار می رود بانک های مالی با همتاهایشان از طریق سوییفت ارتباط پیدا کنند ، ایران همچنین در صدد تشویق نهادهای خارجی برای گسترش مشارکت در سیستم مالی این کشور است. 

اما برای بسیاری از بانکها ، نگرانیهایی در مورد گیرافتادن در تحریم های جاری امریکا وجود دارد. 

بسیاری از تحریم های مربوط به برنامه هسته ای ایران لغو شده بانکهای غیر امریکایی ممکن است بدون ترس از مجازات با بانکهای ایران معامله تجاری داشته باشند ولی بانک های امریکایی احتمالا چه به طور مستقیم و چه غیر مستقیم قادر به این کار نخواهند بود. 

تحریمهای واشنگتن ، اتباع ، بانک ها و بیمه گذاران امریکایی را از تجارت با ایران باز داشته و همچنین هرگونه معامله تجاری با ایران از محل دلارهایی که از طریق سیستم مالی امریکا تامین شود منع کرده است . این امر با توجه به نقش مهم دلار به عنوان یک ارز تجاری مهم جهانی ، اوضاع را پیچیده و بغرنج کرده است. 

بانکهای اروپایی نیز محتاطانه عمل می کنند و برخی از آنها از جمله دویچه بانک آلمان جریمه هایی را که در گذشته به دلیل نقض تحریمها به تنظیم کنندگان مالی امریکا پرداخته اند ، به یاد می آورند هرچند که بانک بازرگانی آلمان ( کامرتس بانک ) گفته است در حال بازنگری در مورد سیاست عدم فعالیت تجاری در ایران است .

مقام بانک مرکزی ایران گفته است بانکهای اروپایی از جمله بانکهای آلمان ، فرانسه ، انگلیس و ایتالیا در حال مذاکره برای گشودن شعباتی در ایران پس از لغو تحریم ها هستند. 

وی گفت :' اگر خدا بخواهد بزودی ما شاهد باز شدن این شعبات نیز خواهیم بود. ایران بازار بسیار جذابی برای تجارت است و آنها این را خوب می دانند. '

**معامله با یورو 
عقیلی گفت : بانک های بزرگ احتمالا خطر مشارکت در این کشور را به دلیل درگیر بودن در امریکا و هرگونه امکان اعمال مجدد تحریمها نخواهند پذیرفت. 

وی ادامه داد :' وقتی که بانکهای کوچکتر از رعایت استانداردهای بین المللی از سوی ما راضی باشند بتدریج وارد گود می شوند. '

وی دلار را مانع عمده ای برای از سرگیری تجارت بانکهای ایران نمی بیند و می گوید :' ما می توانیم به یورو ، فرانک سوییس و تمام ارزهای غیر امریکایی معامله کنیم . '

این مقام بانکی گفت : ' وی دریافته است که بانک مرکزی ایران به طور جدی صدور فرمان افزایش بسیاری از بانک های ایرانی را مد نظر قرارد داده است. '

اما مقام ارشد بانک مرکزی از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد.
برچسب ها: ایران ، رویترز ، بانک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پربازدید ها

مشترکان خوش مصرف برق خانگی جوایز نقدی و خودرو دریافت خواهند کرد

هشدار مهم به یارانه‌بگیران/ این پیامک‌ها جعلی است

معاون استاندار کرمان: از زمان واگذاری معادن زغال سنگ کرمان، هیچ توسعه‌ای در آن اتفاق نیفتاده است

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)