کد خبر: ۱۰۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸
ارسال به دوستان
ذخیره
علی بیگدلی :
یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه روابط ایران و عربستان به زودی بهبود نمی‌یابد، گفت: من با همین رویکرد و سیاست خویشتن‌داری ایران موافقم، عربستان کار خاصی نمی‌تواند انجام دهد، از همه ابزارهایش استفاده کرده است، آخرین ابزارش این است که آمریکا را برای ورود به سوریه همراه کند. اوباما با توجه به سوابقش خیلی بعید است که در این شرایط وارد جنگ شود.
ندای ایرانیان: علی بیگدلی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تعیین سفارت سوییس به عنوان حافظ منافع عربستان در ایران و همچنین صحبت‌های وزیر خارجه عربستان مبنی بر اینکه نیازی به میانجی بین ایران و عربستان نیست، گفت:‌ این صحبت‌ها، تعارفات دیپلماتیک است و نمی‌توان انتظار داشت که روابط دو کشور به زودی بهبود یابد.

وی با بیان اینکه سیاست ایران، نسبت به عربستان سیاست اغماض و گذشت است، خاطر نشان کرد: در آستانه لغو تحریم‌ها و اجرای برجام، عربستان از همه ابزارهایش استفاده می‌کند تا ما را در تنگنای تبلیغاتی قرار دهد، اما سیاست ایران، سیاست خوبی بود و اجازه ندادیم که در گودالی قرار بگیریم که دستاوردهای برجام از دست برود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی، افزود:‌ آقای ظریف هم بارها تأکید کرده است که می‌خواهد شیوه آرامی را در ارتباط با عربستان به کار گیرد.

بیگدلی در مورد سردمداران جدید سعودی اظهار داشت: ساختار جدید قدرت در عربستان با آداب دیپلماتیک ناآشنا هستند که این مسئله از بی‌تجربگی آن‌ها ناشی می‌شود عادل الجبیر تجربه دیپلماتیک ندارد.

وی همچنین اضافه کرد: مجموعه ساختار حکومتی عربستان به دلیل تعصبات مذهبی و گرایش ضد ایرانی، به گونه‌ای رفتار می‌کنند که به نظر می‌رسد با توجه به اختلاف زیادی که وجود دارد و هر روز لایه‌های جدیدی از اختلافات هم به آن اضافه شود.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه با تأکید دوباره بر اینکه صحبت‌های وزیر خارجه عربستان مبنی بر بی‌نیازی به میانجی میان دو کشور، نوعی تعارف دیپلماتیک است، گفت: اینکه فکر کنیم بعد از تعیین حافظ منافع، روابط به سمت آشتی برود، کمی دور از ذهن است.

بیگدلی یادآور شد: ما در موارد بسیار زیادی با عربستان اختلاف داریم، از جمله در یمن و سوریه، در حال حاضر مثلث عربستان، قطر و ترکیه شکل گرفته است که به دنبال آن هستند تا نیروی نظامی وارد سوریه کنند که اگر این اتفاق بیفتد بسیار خطرناک است.

با این حال این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: البته بعید می‌دانم که عربستان به تنهایی دست به چنین کاری بزند، آن‌ها ورود نظامی را به این موکول می‌کنند که آمریکا رهبری این جریان را در دست بگیرد و بعید به نظر می‌رسد که اوباما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وارد یک جنگ ناخواسته شود.

وی با بیان اینکه بعید می‌دانم که اتفاقی بین روابط ایران و عربستان بیفتد، گفت:‌ من با همین رویکرد و سیاست خویشتن‌داری ایران موافقم، عربستان کار خاصی نمی‌تواند انجام دهد، از همه ابزارهایش استفاده کرده است، آخرین ابزارش این است که آمریکا را برای ورود به سوریه همراه کند. اوباما با توجه به سوابقش خیلی بعید است که در این شرایط وارد جنگ شود.

بیگدلی با بیان اینکه مقامات عربستان از نظر فهم دیپلماتیک عقب هستند و این رویکردشان نشانه بی‌تجربگی است و به نتیجه هم نمی‌رسد، اظهار داشت: متأسفانه آقای اردوغان هم مسحور دلارهای نفتی عربستان شده است و وارد ماجرایی می‌شود که برای ترکیه بسیار زیان‌آور است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توقيف تريلر حامل 9هزار ليتر سوخت قاچاق در رفسنجان

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه 1403

دستگیری عامل انتشار فیلم قدرت‌نمایی و ضرب و جرح یک شهروند در فضای مجازی

راهکارهایی برای داشتن استخوان‌های قوی

ضرورت سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ کرمان در زیرساخت ناوگان هوایی

بانک‌ها پای کار مسکن نیایند، هیچ مسکنی ساخته نمی‌شود

تداوم روند ناپایداری‌های جوی در کرمان تا اوایل هفته آینده

قیمت خودروهای داخلی روند کاهشی به خود گرفت

فعاليت هرمي شرکت پايکو و تبليغ پذيرش دانشجو در کشور عمان کلاهبرداري هستند

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: جلوگیری از کاهش پرونده‌ها با حدنگاری اراضی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

افرادی که کارت سوخت آنها خارج از طرح کدینگ است به شرکت نفت مراجعه کنند   (۱ نظر)