کد خبر: ۱۰۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
ارسال به دوستان
ذخیره
تبليغات مجلس از امروز آغاز شد
فصل آخر انتخابات نزديك است. با آغاز تبليغات انتخاباتي ماموريت سياسي كشور به مقصد نزديك‌تر شده است.
ندای ایرانیان: فصل آخر انتخابات نزديك است. با آغاز تبليغات انتخاباتي ماموريت سياسي كشور به مقصد نزديك‌تر شده است. از چندين ماه پيش وزارت كشور و مرد شماره يك اين وزارتخانه بر برگزاري انتخاباتي با شكوه و رقابتي تاكيد داشتند. در همين راستا بود كه وعده رايزني با شوراي نگهبان براي حضور نمايندگان همه جناح‌هاي سياسي را به مردم دادند. اگرچه رايزني‌ها و تعامل‌هاي‌شان براي چهره‌هاي برجسته اصلاح طلب كارساز نيفتاد و بسياري از چهره‌هاي اصلاح طلب بيرون گود انتخابات ماندند اما اين موضوع سبب نشد تا اصلاح‌طلبان كنار بنشينند، آنها در هر حوزه انتخابيه‌اي كه امكانش وجود داشت از كانديداهاي معتدل حمايت كردند. حالا در شرايطي كه هشت روز تا انتخابات باقي مانده است قائم مقام وزارت كشور از فعاليت انتخاباتي گروه‌هايي كه چهره‌هاي شاخص‌شان از حضور در انتخابات باز مانده‌اند ابراز رضايت مي‌كند و مي‌گويد: هر چند برخي گروه‌هاي سياسي معتقدند كه نامزدهاي شاخص آنها تاييد صلاحيت نشده اما با اين افرادي كه صلاحيت‌شان اعلام شده، اعضا و گروه‌هاي سياسي در حال تهيه ليست‌هاي انتخاباتي هستند و خوشبختانه احزاب و گروه‌هاي سياسي در اين دوره با درايت و عقلانيت و لحاظ شرايط بين‌المللي و منطقه‌اي كه با آن مواجه هستيم، دارند با موضع انتخابات برخورد مي‌كنند. اين در حالي است كه امروز انتخابات وارد مرحله جديد خود خواهد شد چرا كه تبليغات نامزدهاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي هم آغاز شده و حالا ديگر فصل انتخابات به خوبي نمايان خواهد شد. تبليغات تا روز ششم اسفند ادامه خواهد داشت و پس از آن هر نوع تبليغاتي حتي در فضاي مجازي هم ممنوع خواهد شد. از سوي ديگر سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات هم گفته اگر كانديدايي تخلف كند صلاحيت او مجددا مورد بررسي قرار خواهد گرفت. فرماندار تهران هم از تشكيل ستاد تخلفات انتخاباتي خبر داده است .
با عقلانيت احزاب در اين دوره رو به رو هستيم
حسينعلي اميري، قائم مقام وزير كشور در خصوص مجموع كل نامزدهاي تاييد صلاحيت شده، اظهار كرد: با احتساب عدد قبلي و ٣٨ نفري كه اخيرا صلاحيت‌شان از سوي شوراي نگهبان به وزارت كشور اعلام شده، مجموع افرادي كه براي نامزدي شوراي اسلامي تاييد صلاحيت نهايي شدند و شوراي نگهبان نظر قاطع خودش را طي نامه‌اي به وزارت كشور اعلام كرده شش هزار و ٢٢٩ نفر است. به گزارش فارس، قائم‌مقام وزير كشور گفت: اگر تعداد حدود ١٢ هزار نفر يعني كل افرادي كه براي نامزدي در مجلس شوراي اسلامي ثبت نام كرده بودند با تعداد تاييد صلاحيت شده‌ها بسنجيم، مي‌بينيم كه بالغ بر ٥١درصد از افراد ثبت‌كننده توسط شوراي نگهبان در سراسر كشور تاييد صلاحيت شده‌اند. وي با ابراز خرسندي از نحوه تبليغات گروه‌هاي مختلف سياسي، اضافه كرد: هرچند برخي گروه‌هاي سياسي معتقدند كه نامزدهاي شاخص آنها تاييد صلاحيت نشده اما با اين افرادي كه صلاحيت‌شان اعلام شده، اعضا و گروه‌هاي سياسي در حال تهيه ليست‌هاي انتخاباتي هستند و خوشبختانه احزاب و گروه‌هاي سياسي در اين دوره با درايت و عقلانيت و لحاظ شرايط بين‌المللي و منطقه‌اي كه با آن مواجه هستيم، دارند با موضع انتخابات برخورد مي‌كنند. اميري به ميزان آمادگي وزارت كشور به عنوان متولي برگزار‌كننده انتخابات اشاره كرد و گفت: امروز فرمانداران اسامي را در حوزه‌هاي مربوطه منتشر مي‌كنند و عملا و رسما كار تبليغات نامزدهاي مجلس از فردا به مدت يك هفته شروع مي‌شود. وي روز ششم اسفند را روز ممنوعيت انتخابات هم براي مجلس شوراي اسلامي و هم براي مجلس خبرگان رهبري بيان كرد و گفت: بنابراين نامزدها و طرفداران و هواداران آنها نبايد در روز ششم هيچ گونه تبليغاتي را در فضاي غيرمجازي و فضاي مجازي داشته باشند. قائم مقام وزير كشور اظهار كرد: وزارت كشور آمادگي تام و تمام از حيث و جنبه براي برگزاري دو انتخابات انديشيده است و بالغ بر ١٨٠٠ نفر از دست‌اندركاران انتخابات، بخشداران، فرمانداران، مديران ستادي وزارتخانه را در ١٠استان در قالب همايش‌هاي آموزشي و توجيهي به شكل چهره به چهره آموزش داده‌ايم. اعضاي ستاد انتخابات كشور هركدام به فراخور مسووليتي كه در وزارت كشور و ستاد انتخابات كشور داشتند در اين آموزش‌ها شركت داشتند و موضوعي كه مورد تاكيد ما بوده، تاكيد بر بي‌طرفي در انتخابات و معيار قرار دادن قانون، تعامل ضابطه مند با ناظران و كليه دست اندركاران انتخابات بوده است. وي خاطرنشان كرد: معيار سني ١٨ سال تمام است و افرادي كه در روز هفتم اسفند ١٨ سال به بالا دارند مجاز هستند در انتخابات شركت كنند.
انتشار اسامي داوطلبان در حوزه ها
سخنگوي وزارت كشور گفت: انتشار اسامي داوطلبان در بسياري از حوزه‌هاي انتخابيه انجام شده و در ساير حوزه‌ها نيز در حال انجام است. به گزارش ايسنا حسينعلي اميري افزود: فهرست اسامي داوطلبان انتخابات مجلس در اختيار وزارت كشور قرار گرفت و اين فهرست براساس تفكيك استان‌ها در اختيار فرمانداري‌هاي حوزه‌هاي انتخابيه قرار گرفته است. وي افزود: بر اساس آخرين گزارش از دبير ستاد انتخابات وزارت كشور انتشار اسامي در بسياري از حوزه‌هاي انتخابيه انجام شده و در ساير حوزه‌ها نيز در حال انجام است. قائم‌مقام وزارت كشور درباره مرحله بعدي انتخابات و آغاز زمان تبليغات نامزدها گفت: بر اساس برنامه زمان‌بندي انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، تبليغات نامزدها از هشت صبح پنجشنبه آغاز و تا ٢٤ ساعت قبل از روز راي‌گيري ادامه خواهد داشت .
تشكيل ستاد تخلف انتخابات در دستگاه قضا
فرماندار تهران گفت: به ازاي هر يك كرسي مجلس ۳۹ نفر از حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس با يكديگر رقابت مي‌كنند. به گزارش تسنيم، عيسي فرهادي در گفت‌وگويي اظهار داشت: ستاد تخلف انتخابات در دستگاه قضا تشكيل شده كه تمام تخلفات انتخاباتي از طريق اين ستاد مورد رصد و بررسي دقيق قرار دارد. وي تصريح كرد: تاكنون نيز هيچ موردي شكايت يا تخلفي از حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات، اسلامشهر و پرديس گزارش نشده است.
بررسي صلاحيت   دوباره كانديداهاي متخلف
سيامك ره‌پيك سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات در گفت‌وگويي درباره نحوه فعاليت عوامل نظارتي شوراي نگهبان، گفت: عوامل نظارتي شوراي نگهبان از جهت انتخاباتي و فني و همچنين به لحاظ مقررات قانوني آموزش‌هاي لازم را ديده‌اند و توجيهات لازم به آنان ارايه شده است. به گزارش تسنيم وي تصريح كرد: عوامل نظارتي شوراي نگهبان در سراسر كشور و مكان‌هايي كه لازم به نظارت است حضور خواهند داشت. سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات تاكيد كرد: شوراي نگهبان وظيفه نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد و اين نظارت به شكل‌هاي گوناگون اعمال مي‌شود. ره‌پيك ادامه داد: يكي از روش‌هاي نظارتي شوراي نگهبان اين است كه عوامل نظارتي متعدد در قالب سلسله مراتبي قرار گرفته‌اند و شبكه نظارت در شعب اخذ رأي و محل جمع‌آوري و تجميع آراي دستگاه اجرايي مستقر مي‌شوند. ره‌پيك در مورد مصاديق تخلفات انتخاباتي در ايام تبليغات نيز، گفت: مصاديق متعدد بوده و در قانون آمده است. وي افزود: محتواي تبليغات كه در مقابل رقباي داوطلبان انجام مي‌شود اعم از شكل تبليغات، شكل تصاوير و امثال اينها بايد در چارچوب مقررات قانوني باشد تا تخلف و جرمي صورت نگيرد چه جرايم عمومي و چه جرايم انتخاباتي. سخنگوي هيات مركزي نظارت بر انتخابات تاكيد كرد: نبايد به رقباي انتخاباتي تخريب و تعرضي صورت گيرد، اگر خارج از اين چارچوب‌ها اقدامي شود، طبيعتا دستگاه‌هاي مختلف به اقدام صورت گرفته، واكنش نشان مي‌دهند. ره‌پيك گفت: اگر تخلف به نحوي باشد كه معناي آن نشان دهد شرايط صلاحيتي كه قبلا بررسي شده است، خدشه‌دار شود، امكان بررسي مجدد صلاحيت داوطلب وجود دارد و شوراي نگهبان اين موضوع را بررسي خواهد كرد. وي درباره اينكه آيا امكان دارد تخلف تبليغاتي منجر به سلب صلاحيت داوطلبان شود، افزود: ممكن است سلب صلاحيت شود كه معناي اين اقدام آن است كه شرايط صلاحيت وجود ندارد. ره‌پيك افزود: با توجه به صراحت ماده ٢٤ آيين‌نامه اجرايي انتخابات مجلس خبرگان رهبري، در اين ماده آمده است كه نامزدهاي خبرگان با هر سمتي به‌طور يكسان مشمول اين مقررات هستند و نبايد تحت هيچ عنواني بيش از آنچه توسط كميسيون بازرسي تبليغات تعيين شده است از صداوسيما استفاده كنند. صداوسيما نيز نبايد از هنگام انتشار پذيرش نامزدها تا تعيين نتيجه، برنامه‌هاي ديگر آنان را پخش كنند.  وي  اضافه كرد: علاوه بر اين در ماده ٢٢ اين آيين‌نامه نيز ذكر شده است كه نامزدهاي انتخابات خبرگان حق دارند به‌طور مساوي از امكانات صدا و سيما و مراكز استان استفاده كنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

انسداد 10 راه روستایی در بم و آبگرفتگی برخی از منازل روستایی

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار

کشف مواد مخدر و سلاح جنگي از قاچاقچیان مواد مخدر در ریگان

روستای چاه‌غلامعلی زرند مسدود شد  

رفع ۱۶ نقطه حادثه‌خیز و اجرای پل عابر پیاده در پنج نقطه حادثه‌خیز شهر کرمان

پیش‌بینی هواشناسی از وضعیت هوای کرمان طی امروز و فردا / روند افزایش دما از روز یکشنبه

نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳ نیمه مرداد اعلام می‌شود

سیل و بارندگی  ۱۳۳ میلیارد تومان به بخش کشاورزی عنبرآباد خسارت وارد کرد

باند سازمان يافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

رقابت بیش از ۱۲ هزار داوطلب کرمانی در نوبت اول کنکور

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

ناصر فرشید به عنوان فرمانده انتظامی استان کرمان منصوب شد   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)