کد خبر: ۱۰۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
ارسال به دوستان
ذخیره
انتخابات عرصه گزینش میان امور ممکن است و باید با صبوری و هوشمندی از میان گزینه های موجود دست به انتخاب بهترین­ ها زد؛ و با حضور پرشور مانع هرگونه یأس و انفعال و سپردن صندوق­ ها به دست افراد تندرو و اخلال در برنامه اصلاح امور کشور شد.
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در حمایت از لیست «خبرگان مرد م» و «شورای سیاست­گذاری اصلاح­‌طلبان» در انتخابات ۷ اسفند ۱۳۹۴ بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایلنا، متن این بیانیه‌ به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
ملت شریف و بزرگوار ایران، بار دیگر عرصه‌­ای برای حضور و اعلام نظر شما گشوده شده است و انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در ۷ اسفند ۱۳۹۴ فرصتی است برای تحکیم اراده ملت و تقویت بنیاد مردمسالاری.

جمهوری اسلامی که بر اصل اصیل حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش در چارچوب ارزش­‌های دینی و شریعت الهی بنیاد نهاده شده است، با هر حضور آگاهانه در انتخابات جانی تازه می‌­گیرد و فصلی نو در دفتر تاریخ آن گشوده می‌­شود.

انتخابات پیشِ رو می‌­تواند تکمیل‌کننده حرکت هوشمندانه مردم در خرداد ۹۲ و ترجیح عقلانیت و اعتدال بر تندروی و بی‌­توجهی به مصالح و منافع ملی باشد.

قطع نظر از علل و انگیزه­‌های تامل‌برانگیز کسانی که در یک دوره طولانی کشور را در معرض خطر و آسیب قرار دادند، مردم ما نتایج تصمیم و عمل آنان را، در قالب تنش­‌های بین­‌المللی، تحریم­‌های ظالمانه، آسیب­‌های جدی به اقتصاد کشور، تخریب ارزش­‌های اخلاقی و گسترش فساد و دروغ و تباهی، ایجاد تفرقه میان مردم و نقصان سرمایه اجتماعی مشاهده کردند و با اقدام خود در انتخاب گزینه تدبیر و امید، بازگشت به ارزش­‌های اصیل جمهوری اسلامی را رقم زدند.

حاصل آن رأی در بعد خارجی خروج از بن‌ بست مناقشه هسته­‌ای، نفی تحریم­‌های ظالمانه و رسیدن به برنامه­‌ای بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت برای رفتار بین­‌المللی ایران با عنوان برجام بود و در بعد داخلی مهار تورم، ساماندهی اقتصاد، گشایش نسبی فضای سیاسی و تغییر رویه دستگاه­‌های دولتی.

البته این دستاوردهای ارزشمند تا تحقق همه خواست­‌ها و مطالبات مردم شریف ایران راهی دراز دارد و برای تکمیل آن باید هوشمندانه و مجدّانه در ۷ اسفند به صحنه آمد.

روشن است که فضای انتخابات در وضع آیده­‌آل نیست و ردّصلاحیت گسترده بسیاری از چهره­‌های شاخص و موجه و خدمت­‌گزار، دامنه انتخاب مردم را محدود و حق شهروندی انتخاب‌شونده و انتخاب‌کننده را تضییع کرده است؛ به­ ویژه در مورد نامزدهای مجلس خبرگان رهبری، مسئولان محترم شورای نگهبان به امری تصریح کردند که بی­‌اعتنایی به سنت حسنه علمی در همه مجامع علمی جهان و حوزه­های علمیه ما در طول تاریخ درخشان آن تلقی می‌شود.

در همه دانشگاه­‌های معتبر جهان و در تاریخ علمی حوزه­‌های علمیه ما شهادت و اعتبارنامه علمی صادر شده از سوی اساتید تراز اول و چهره­‌های شاخص علمی، اصلی­‌ترین معیار تعیین صلاحیت علمی افراد است؛ و همه مراجع عظام گواهی دو خبره را معیار احراز اجتهاد و اعلمیت دانسته­‌اند.

با این حال، بی­‌اعتنایی به این سنت دیرپا و عقلانی از سوی برخی فقهای محترم شورای نگهبان را باید بدعتی آشکار و زیانبار دانست که امید است با تجدید نظر اساسی در روش احراز صلاحیت­‌ها جلوی آن گرفته شود.

به هر حال انتخابات عرصه گزینش میان امور ممکن است و باید با صبوری و هوشمندی از میان گزینه‌های موجود دست به انتخاب بهترین­‌ها زد؛ و با حضور پرشور مانع هرگونه یأس و انفعال و سپردن صندوق­‌ها به دست افراد تندرو و اخلال در برنامه اصلاح امور کشور شد.

بر این اساس، مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ضمن دعوت از مردم آگاه برای حضور پرشور و آگاهانه در انتخابات و گزینش هوشمندانه و مسئولانه، حمایت خود را در انتخابات مجلس خبرگان رهبری از لیستی که توسط برخی از فضلای ارجمند حوزه علمیه تهیه شده و با عنوان «خبرگان مردم» یا «خبرگان ۹۴» به تأیید بسیاری از شخصیت‌­های علمی و سیاسی از جمله آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رسیده است اعلام می‌دارد و در انتخابات مجلس شورای اسلامی لیست شورای سیاست‌­گذاری اصلاح‌‌طلبان را که حاصل همفکری و تلاش همه گروه­‌ها و احزاب اصلاح­‌طلب و دلسوزان کشور و ملت است تأیید می‌­کند.

امید است ملت بزرگ ایران بار دیگر حماسه بیافریند و حاصل انتخابات ۷ اسفند تقویت جمهوری اسلامی، تحکیم عقلانیت و اعتدال و امیدآفرینِ فردایی بهتر برای ایران عزیز باشد.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

رئیس شبکه بهداشت رودبار جنوب هشدار داد: ثبت ۶۰ مورد عقرب‌گزیدگی در فروردین ماه امسال

رییس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: افزایش ۳۰ درصدی میزان مطالبات معوق بانکی در کرمان

عامل شرارت و تيراندازي در عنبرآباد زمين گير شد

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

نوسان شدید قیمتی در بازار خودرو امروز 20 اردیبهشت1403

اجلاس پیرغلامان فرصتی برای تکریم جایگاه ذاکران امام حسین

وزش باد و گرد و خاک مهمترین پدیده جوی در کرمان

هیچ مبلغ غیرمجازی هنگام ثبت نام نباید از اولیاء دریافت شود؛ دریافت پول صرفا برای کتاب، بیمه و فرم مدرسه

انبار کارخانه خودروسازی بم در آتش سوخت

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت تغییر کرد

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)