کد خبر: ۱۰۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱
ارسال به دوستان
ذخیره
سجاد سالک، عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان:
این انتخابات اولین انتخاباتی است که اصلاح طلبان به صورت رسمی و مشخص و با برنامه در آن یک مشارکت پرشور و حداکثری دارند.
سجاد سالک در گفت وگو با ایرنا با اشاره به برگزاری دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی اظهارکرد: این انتخابات اولین انتخاباتی است که اصلاح طلبان به صورت رسمی و مشخص و با برنامه در آن یک مشارکت پرشور و حداکثری دارند.
وی افزود: درانتخابات ریاست جمهوری گذشته باتوجه به این که اصلاح طلبان نامزدی نداشتند درنهایت تصمیم گرفتند که از دکتر روحانی حمایت کنند اما این گونه نبود که از ابتدا با نامزدی به اسم روحانی و یا حتی عارف جلو بیایند.
وی ادامه داد: اما انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری انتخاباتی است که از یک سال قبل اصلاح طلبان اسب شان را زین کردند و حاضر و آماده آمدند جلو و تصمیم گرفتند که موفقیت انتخاباتشان در ریاست جمهوری را در مجلس هم تکرار کنند و به همین دلیل شعار گام دوم را انتخاب کردند.

** باید مجلسی معتدل شکل گیرد
عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان تصریح کرد: از سویی فضای سیاسی کشور در سال های گذشته از تندروی و افراط بسیار رنج دیده است و اصلاح طلبان تصمیم دارند در روند آرام سازی فضای سیاسی یکی از قوای اصلی کشور یعنی مجلس را هم از فضای قبلی خارج کنند و روحیه معتدل و آرام و میان روانه را در آن جاری و ساری بکنند.
این فعال سیاسی با بیان اینکه اهمیت دیگر روزهفتم اسفند این است که این انتخابات برای اصلاح طلبان و اصولگرایان می توانست یک نوع وزن کشی محسوب می شود. اظهارکرد: اصلاح طلبان و اصولگرایان می توانستند با همه قوای خود را در انتخابات شرکت کنند و پس از انتخابات نشان بدهند که دو سال پس از گذشت دولت روحانی اصلاح طلبان و اعتدالگرایان در نزد افکارعمومی چه جایگاهی و اصولگرایان و یا منتقدین دولت چه وضعیتی دارند؟ 
سالک خاطرنشان کرد: این وزن کشی از لحاظ پرستیژ و نمادین مهم است و با علم به این که عرصه سیاست عرصه نبردهای نمادین تلقی می شود نتیجه این انتخابات نیز می تواند به صورت نمادین برای خیلی از گروه های سیاسی پیام و مفهوم خودش را داشته باشد. 
به گفته وی، دراین راستا بسیارمهم است که اصلاح طلبان بتوانند دراین انتخابات کرسی های بیشتری را نصیب خودشان بکنند تا بتوانند هم در راستای اهدافی که به صورت کاربردی و نتیجه گرایانه تعریف کردند و هم برنامه هایی نمادین موفق بشوند، البته با توجه به اینکه امکان حضور بسیاری از نامزدهای اصلاح طلب در این انتخابات مهیا نشد این قضیه تا حد زیادی منتفی است.
وی گفت: ازسویی برای اصلاح طلبان خیلی مهم هست که فضای دو سال گذشته استمرار داشته باشد تا دولت تدبیر و امید بتواند در بستر مساعدی برنامه های اقتصادی و برنامه های سیاست داخلی، خارجی را پیش ببرد. این فقط در پرتو تشکیل یک مجلس معتدل و میانه رو امکان تحقق دارد و در صورتی که اصلاح طلبان و اصولگرایان نتوانند فضای مجلس را همراه و همسو با دولت بکنند، امکان تحقق برنامه های دولت هم با دست اندازها و دشواری های زیادی مواجه خواهد شد.

** مشارکت خوب خواهد بود
سالک میزان مشارکت درانتخابات مجلس را نسبتا بالا دانست و گفت: به صورت طبیعی میزان مشارکت در انتخابات مجلس معمولا حداقل 55 درصد به بالا است و این انتخابات فارغ از این که اصلاح طلبان کاری بخواهند بکنند یا نکنند با دغدغه مشارکت مواجه نیست.
وی افزود: رقابت های منطقه ای که عموما در حوزه های انتخابیه شکل گرفته باعث این می شود که مشارکت در حوزه ها و استان ها بسیار بالا باشد. مساله رقابت نیز در تهران است که حائز اهمیت است. ما حتی در دوره هایی دیدیم که 25 تا 30 درصد مردم تهران مشارکت کرده اند. 
وی تصریح کرد: وقتی در مجموع محاسبه می کنیم می بینیم که میزان مشارکت مردم در کل کشور معمولا 55 درصد تا 60 درصد حداقل خواهد بود و موضوعی به عنوان نگرانی از بابت کمبود یا کاهش مشارکت خیلی مطرح نیست اما برای یک کشور و یک نظام سیاسی توسعه یافته این بسیار اهمیت دارد.

عضوشورای مرکزی حزب ندای ایرانیان ادامه داد: درواقع تعداد بیشتری ازواجد شرایط در انتخابات شرکت کنند، تنور انتخابات داغ و نامزدهای کیفی تری درعرصه رقابت حضور داشته باشند. به خصوص که به هر صورت کسی نمی تواند کتمان کند که مسایل و مشکلات اقتصادی در کشور همچنان به عنوان نگرانی اول مردم مطرح است و حضور و مشارکت مردم یک نمادی از امید برای بهبود وضع اقتصاد تلقی می شود. 
سالک افزود: در صورتی که مردم پای صندوق ها بیایند و مشارکت بالایی از خود نشان دهند. به خصوص در تهران و شهرهای بزرگ به نمایش بگذارند به این معنی است که به عملکرد دولت در دو سال گذشته اعتقاد دارند.

** تحریمی در کار نیست
وی با بیان اینکه درانتخابات امسال کمتر کسی صحبت از تحریم می کند، گفت: فضای سیاسی کنونی کشور فرد یا جریان قابل اعتنای سیاسی را نمی بینم که از تحریم انتخابات حمایت کند البته در دوره های گذشته و انتخابات سال 84 حتی انتخابات سال 88 افراد، گروه ها و جریان هایی بودند که نسبت به مشارکت در انتخابات بدبین بودند ویا با صراحت ازعدم شرکت در انتخابات صحبت می کردند اما حتی بعد از رد صلاحیت های گسترده من هنوزهیچ فرد یا گروهی را ندیدم که به خود جرات و اجازه چنین تحلیلی بدهد که به صورت علنی از تحریم انتخابات صحبت کند.
سالک اضافه کرد: اگر نجوا و زمزمه ای در این زمینه مطرح می شود خارج از کشور است و جریانات سیاسی خارجی از کشور در ادوار گذشته از تاثیرگذاری بر جریانات سیاسی داخل کشور ناتوان بودند و هیچ وقت نمی توانیم نجوای تحریم خارج از کشور در داخل پژواک خیلی رسایی داشته باشد.
وی اظهارکرد: برای همین در این دوره با توجه به این که همه گروه ها و جریانات سیاسی شناسنامه دار علنا و عملا از شرکت در انتخابات حمایت می کنند تصور بنده بر این است که بحث تحریم عملا بلاموضوع شده و جایگاه و توجهی در افکار عمومی برانگیخته نخواهد کرد. 
وی تصریح کرد: برخی اصولگرایان بسیار امید داشتند که اصلاح طلبان براساس این رد صلاحیت ها بهت زده و شوکه شده و میدان را خالی کنند و بسیارامید بسته بودند که با کنار گذاشتن بخشی از اصلاح طلبان این شوق حضور حداکثری فرونشانده شود.
وی اضافه کرد: ما در این انتخابات شاهدیم که اصلاح طلبان و اعتدالگرایان به بلوغی دست پیدا کردند و همچون یک شطرنج باز ماهر یک سوی میز نشستند و مطابق با حرکتی که آن سوی میز انجام می شود برنامه های خود را می چینند و برای همین است که با خروج هر نامزد و رد صلاحیت نامزدهای اصلاح طلبان به جای این زیر میز بزنند و به جای این که اساس بازی را زیر سوال ببرند به فکر استفاده از سایر مهره های باقی مانده روی میز شطرنج هستند.
به گفته وی، این اوج پختگی و تدبیر یک جریان سیاسی را نشان می دهد که قهر نمی کند و با واقعیات موجود کنار می آید، قدرت انعطاف پذیری بالایی دارد و سعی می کند از مهره های ممکن بهترین نتیجه ممکن را کسب کند. 

**مجلس باید به کمک برجام بیاید
وی تاکید کرد: برنامه ریزی اصلی اصلاح طلبان شاید بیشتر از آن که معطوف به موفقیت و پیروزی نامزدها اصلاح طلب موجود معطوف شود به جلوگیری از نامزدهای شناسنامه دار تندرو اصولگرا هدف اصلاح طلبان موفقیت چهره های اصلی اصلاح طلب بود.
سالک افزود: بعد از رد صلاحیت ها هدف دوگانه ای تعریف شد در حوزه هایی که کاندیداهای اصلاح داریم موفق باشیم و جایی که کاندیدای اصلاح طلب نداریم جلوگیری از موفقیت یک کاندیدای شناسنامه دار تندرو پایداری من با قاطعیت می گویم هر کدام از این چهره های سفید، ناشناس و یا گمنامی که درعرصه انتخابات هستند و اصلاح طلبان از آنها دفاع خواهد کرد در صورت موفقیت و حضور در مجلس عملکردی به مراتب روشن تر، قابل دفاع تر و مثبت تر از کاندیدای تندروی جناح مقابل برجای خواهند گذاشت.
وی گفت: از این جهت جای نگرانی وجود ندارد موضوع نگران کننده زمانی رخ می دهد که ما با توقع موفقیت یک کاندیدای اصلاح طلب فردی را راهی یک کرسی انتخاباتی کنیم و آن فرد خلاف مرام اصلاح طلبان عمل کند.
وی اظهارکرد: این افراد نیز از نظرما هم با ارزیابی فاقد ویژگی های افراطی هستند کما این که اگرچنین خصوصیاتی داشتند پیش از این جذب چنین جریاناتی می شدند اما اصلاح طلبان خیلی هم دست روی دست نگذاشتند و تلاش شده که با برگزاری جلسات گفت و گو، مصاحبه و صحبت با معرفین این افراد، از نهاد خواسته شده که معرفینی را به ستاد اصلاح طلبان معرفی کنند.

** اولویت مجلس آینده کمک به دولت برای رونق اقتصادی است
عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان تاکید کرد: به نظرمن اصلی ترین اولویت مجلس آینده این است که کمک کند دولت به برنامه هایی که قول داده عمل کند و می دانیم هم اکنون پس از اجرایی شدن برجام اصلی ترین برنامه دولت رونق اقتصادی، خروج از رکود و تحول اقتصادی است.
سالک تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی شاید از لحاظ اجرایی آن قدر توان و امکانات نداشته باشند که سبب تحول اقتصادی شوند ولی اگر بتوانند پشتوانه خوبی برای دولت فراهم کنند و چوب لای چرخ دولت نگذارند و برای لوایح دولت زمینه و بستر مناسب را فراهم کنند.

**رقابت اصلی بین موافقان و مخالفان برجام است
سالک درباره عملکرد دولت روحانی گفت: عملکرد دولت روحانی به چند زمینه تقسیم بندی می کنیم در زمینه سیاست خارجی بی تردید امتیاز بالایی خواهد گرفت رفع تحریم ها، برقراری روابط دوستانه با کشورهای اروپایی، تنش زدایی از روابط ما و کشورهای غربی اتفاقی نبوده که به راحتی رخ دهد در این زمینه باید نمره 20 به دولت بدهیم در زمینه های دیگر خیلی راحت نمی توان نمره داد.
این فعال سیاسی افزود: دولت به موضوع سیاست خارجی و برجام گره خورده بود و با توجه به مقدورات دولت که اقدامات و توانایی ها و ظرفیت های محدودی دارد ناچار بود که این امکانات و توان خود را در یک حوزه متمرکز کند و آن را به نتیجه برساند.
سالک در پاسخ به این سوال که برخی ها معتقدند که کشور براساس تحریم ها به جایی رسیده بود که هر رئیس جمهور دیگری هم به غیر از دکتر روحانی آمده بود باید همین راه را برود گفت: این چنین نبود ما باید دو نکته را از هم متمایز کنیم نکته اول این است که آیا هر فرد دیگری هم بود اولا چنین ایراده ای را داشت که سیاست خارجی را به این نقطه برساند وقتی ما خودمان را درفضای سال 92 قرار می دهیم و مناظره های کاندیداها را نگاه می کنیم و استدلال های طرفین را می شنویم می بینیم که این چنین نبود.
وی ادامه داد: دولت روحانی و مشاورین او درهمان مقطع انتخاباتی نشان دادند که باورمندترین تیم اجرایی برای تنش زدایی و رفع سوء تفاهمات است درحالی که می دیدم برخی نامزدها دیگر درهمان مقطع بودند که همین مشی تعامل گرایی دولت روحانی را درعرصه انتخابات زیرسوال می برند و طبیعی است که فردی که شیوه تعامل گرایانه کاندیدای وقت دکتر روحانی را زیر سوال می برد طبیعی است وقتی خود سرکارمی آمد حاضر نبود چنین مشی را اعمال کند.
سالک افزود: فرض می گیریم تعداد دیگری از کاندیداها بودند که علاقه و یا تعامل داشتند در صورت موفقیت کشتی سیاست خارجی را به یک ساحل آرام برسانند شناخت و تجربه ای که از بقیه کاندیداها و تیم ها و مشاورین آنها داریم برای من مسجل می کند که سایرین امکان و توانایی لازم را برای این که بتوانند در مدت دو سال و نیم موضوع هسته ای را حل و فصل کنند، نداشتند.
این فعال سیاسی ادامه داد: تیم سیاست خارجی دکتر روحانی اراده، قاطعیت و تصمیم مجموعه دولت برای حل و فصل این مساله کامل ترین، ناب ترین و مصمم ترین اراده ممکن بود و شاید هر کاندیدای دیگری به موفقیت اگر دست پیدا می کرد در بهترین حالت ممکن و درمدت زمان طولانی تری باید صرف می کرد تا این اتفاق بیفتد اما به نظر بنده ما بهترین عملکرد و نتیجه ممکن را از این دولت شاهد بویدم.
عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان افزود: این انتخابات ناخواسته به رقابت بین حامیان برجام و مخالفین برجام تبدیل شده و عملا آرایشی که درعرصه سیاسی می بینم حمایت از دستاوردهای برجام و یا کارشکنی و سنگ اندازی در مسیر تحقق یک سیاست خارجی مطلوب، متعادل و تنش زدا است.
به گفته سالک، این که چه شاخص هایی این دو طرف دارند شاخص های در طیف معتدل و حامی برجام را هم می توانم در اعتدالگرایی، عقلانیت، افزایش سطح کیفیت زندگی مردم، افزایش منزلت ایران و ایرانی در جهان و بهبود جایگاه و پرستیژ و شان مردم در مراودات جهانی چون طیف مقابل هم لزوما خواهان کاهش شان و منزلت نیز اما معیارهایی که برای اندازه گیری لحاظ می شود با هم تفاوت دارد.
این فعال سیاسی گفت: اما این که طیف مقابل، طیف تندرو و یا طیف مخالف برجام چه شاخص هایی دارد رویکردهای تقابل گرایانه، رویکردهای ایستادگی محور، تاکید بر گفتمان مقاومت و حل مسائل اقتصادی بدون ارتباط مناسب و مطلوب با بقیه کشورهای جهان برای آن طیف نام ببرم می خواهم بگویم که مساله اصلی در این دو طیفی که تقسیم بندی کردیم در لنزی است که هر دو طرف از دریچه آن به جهان و پیرامون خود نگاه می کنند زیرا هیچ کس نمی تواند بگوید که من خواستار کاهش منزلت مردم هستم یا خواستار بهبود وضع اقتصادی مردم نیستم ولی این را با قاطعیت می توانیم بگوییم لنزی که اصلاح طلبان، حامیان برجام، اعتدالگراها هر کدام که بخواهیم بگوییم از دریچه ای به دنیا نگاه می کنند تفاوت های زیادی با طرف مقابل دارد.
سالک گفت: این در مسیری که انتخاب می کنند، برنامه هایی که قرار است بچینند و راهی که قرار است طی کنند با هم تفاوت کهکشانی دارد و هر دو طرف در کلیات، آرمانها با هم توافق دارند آرمان بهبود وضع اقتصاد برای هر دو طیف مطرح است ولی موضوع این است که راهی که طی می کنند مختصاتی که برای خود برمی شمارند و پیشنهادهایی که برای رسیدن به آرمان طی می کنند با هم تفاوت دارد.
وی افزود: شاید یک نوع اختلاف نظر فلسفی و نوعی اختلاف نظر سیاستگذارانه بینشان حاکم است و برای فهم این اختلافات بیشتر باید نگاه فلسفی را تبیین و نگاه سیاست گذاری و اختلافات را بررسی کنیم
برچسب ها: سجاد سالک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توقيف تريلر حامل 9هزار ليتر سوخت قاچاق در رفسنجان

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه 1403

دستگیری عامل انتشار فیلم قدرت‌نمایی و ضرب و جرح یک شهروند در فضای مجازی

راهکارهایی برای داشتن استخوان‌های قوی

ضرورت سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ کرمان در زیرساخت ناوگان هوایی

بانک‌ها پای کار مسکن نیایند، هیچ مسکنی ساخته نمی‌شود

تداوم روند ناپایداری‌های جوی در کرمان تا اوایل هفته آینده

قیمت خودروهای داخلی روند کاهشی به خود گرفت

فعاليت هرمي شرکت پايکو و تبليغ پذيرش دانشجو در کشور عمان کلاهبرداري هستند

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: جلوگیری از کاهش پرونده‌ها با حدنگاری اراضی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

افرادی که کارت سوخت آنها خارج از طرح کدینگ است به شرکت نفت مراجعه کنند   (۱ نظر)