کد خبر: ۱۰۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
ارسال به دوستان
ذخیره
مصری:
نماینده مردم کرمانشاه گفت: ذائقه بر انتخابات نیز اثر می گذارد یعنی مردم به سمتی گرایش پیدا می کنند که مدتی از آن فاصله داشته اند بنابراین نمی توان از این موضوع یک تحلیل سیاسی و جناحی داشت.

نماینده مردم کرمانشاه گفت: ذائقه بر انتخابات نیز اثر می گذارد یعنی مردم به سمتی گرایش پیدا می کنند که مدتی از آن فاصله داشته اند بنابراین نمی توان از این موضوع یک تحلیل سیاسی و جناحی داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی گفتارنو؛ انتخابات 7 اسفند شاید به جرات بتوان گفت یکی از کم سابقه ترین انتخابات مجلس به شمار می آید چرا که دراین انتخابات به ویژه در مورد تهران یک لیست به طور کامل رای آورد و لیست دیگر کاملا از ورود به مجلس دهم بازماند از این رو تحلیل های متفاوتی در این راستا و رفتار انتخاباتی مردم وجود دارد البته رئیس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در مجلس نهم معتقد است این تغییر و چرخش تنها یک تغییر زائقه است. آنچه در ادامه می خوانید گفت و گو با عبدالرضا مصری است در خصوص انتخابات و رفتار اصولگرایان:

**انتخابات و میزان مشارکت در این دوره از انتخابات را چگونه دیدید؟

انتخابات علی رغم همه تبلیغات خارجی برای کاهش مشارکت اما مشاهده شد آنها کار خود را کردند و مردم هم کار خود را به پیش بردند یعنی با این حضور پر شکوه و گرمی که به آن دادند تحلیل های بیگانگان را خنثی کردند و به نظرم یک برگ زرینی در انتخابات جمهوری اسلامی ایران ورق خورد و در کنار این هم یک نتایج خوبی حاصل شد این انتخابات متعلق به مردم است.

**دهمین انتخابات موجب شد تا ترکیب مجلس تغییر قابل توجهی کند تحلیل شما از این تغییر ترکیب چیست؟

 طبیعتا درهمه مجالس از دوره سوم و چهارم ما چرخش‌های زیادی داشتیم به ویژه در سال‌هایی که دولت‌ها به سبب مشکلات مالی کار عمرانی کمتری دارند ریزش نمایندگان بیشتر است چراکه فکر می کنند نمایندگان مسبب این مسئله هستند درحالی که نمایندگان نه بودجه ای در اختیار دارند و نه مستقیما کار اجرایی انجام می دهند اما به هر صورت مردم چون کار را می بینند و به این دلیل که کاری انجام نشده، آن را به پای نداشتن بودجه دولت نمی گذارند بلکه فکر می کنند نماینده انجام نداده است. برای مثال در این چند سال با نفت بشکه ای 25 دلار عملا قدرت فعالیتی وجود نداشته بنابراین مردم عدم رضایت خود را در انتخابات نشان می دهند و به افرادی که پیش از این انتخاب کرده بودند دیگر رای نمی دهند و این اتفاق در این دوره هم افتاد.

البته ترکیب برای مجلس آینده ترکیب مناسبی است چراکه هم از طیف اصولگرایان و هم از طیف اصلاح طلبان و هم مستقلین وجود دارد که بر این اساس می توان انتظار داشت مجلس آینده متشکل از سه فراکسیون فعال باشد. طبیعتا افرادی که وارد مجلس خواهند شد با این مشکلات مواجه خواهند بود چرا که با نفت 25 دلار خیلی قدرت و قوتی نمی دهد ان هم دولتی که از 200 هزار میلیارد بودجه 170 هزار میلیارد آن جاری است به این معنا که شامل حقوق و دستمزد و مزایا و ... می شود بنابراین مبلغی برای اعتبارات عمرانی باقی نمی ماند.  

**درمورد تهران پیش بینی نمی شد این چنین تغییر ایجاد شود یعنی یک لیست کامل رای بیاورد و یک لیست کامل از دور خارج شود ایراد اصولگرایان را کجا دیدید؟

ما این را ایراد نمی بینیم بلاخره ما عکس این موضوع را داشتیم و در اصلاح طلب ها هم چنین چرخشی به وجود آمده.

بله در دوره ای که مجلس اصلاح طلب به سمت مجلس اصولگرا چرخش کرد در آن مقطع برخی تندروی ها را علت اصلی دانستند امروز شما علت روی گردانی از اصولگرایان را چه می دانید؟

ببینید اگر هر وعده غذایی عسل یا خوشمزه ترین غذا هم بر سر سفره قرار گیرد بعد از مدتی دیگر تمایل به آن کم می شود. زائقه بر انتخابات نیز اثر می گذارد یعنی مردم به سمتی گرایش پیدا می کنند که مدتی از آن فاصله داشته اند بنابراین نمی توان از این موضوع یک تحلیل سیاسی و جناحی داشت. هرچند آرا هم به هم نزدیک است یعنی نفر آخر آن لیست با نفر اول این لیست زیاد فاصله ندارد اما گاهی اوقات مردم علاقه مند می شوند به لیستی رای دهند البته در تهران است که مردم به لیست رای می دهند در حالی که در شهرستان ها این گونه رای نمی دهند آنجا مردم به شخصیت های خود رای می دهند و به توانمندی های فرد در تهران به لیست رای می دهند و شاید خیلی شناختی هم نسبت به آن وجود نداشته باشند اما این اتفاق در شهرستان ها رخ نمی دهد

**بنابراین شما این تغییر ترکیب را صرفا تغییر زائقه مردم می دانید ؟

بله به نظرم تغییر زائقه است چرا که ما داشته ایم در تهران یک بار لیستی با سر لیستی یک خانم چند میلیون رای آورد و دور بعد حتی رای کمی آورد بنابراین نمی توان تحلیل سیاسی از این موضوع داشت. اگر در کشور حزب وجود داشت می توان این تغییرات را ناشی از عملکرد حزب دانست.

البته برخی چالش ها هم هست برای مثال می گویند چون شورای نگهبان تعدادی را رد صلاحیت کرده است ما به این طیف رای می دهیم.

**امروز مشاهده می شود تشکیک هایی به انتخابات وارد می شود آیا شما هم به این موضوع باور دارید؟

در همه انتخابات تشکیک هایی وارد می شود عده ای مدعی هستند و عده ای هم استدلال هایی وارد می کنند منتهی اینکه چقدر است و چند درصد است و آیا قابل رسیدگی هست یا خیر در همه کشورها وجود دارد به هر صورت افرادی که رای نمی آورند به انتخابات تشکیک وارد می کنند.


منبع: برنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

محکومیت‌ وزیر سابق کشاورزی در دولت رئیسی به سه سال حبس

بهره‌مندی 800 واحد مسکونی بردسیر از نعمت آب شرب سالم و پایدار

جدیدترین قیمت طلا و انواع سکه در بازار

افراد مبتلا به کبد چرب لیمو را این طور مصرف کنند

به مناسبت روز دختر برگزار می شود؛ همایش پیاده‌روی خانوادگی در کرمان

نجات کودک هشت ساله از چنگال آدم ربایان

گرم‌ترین صبح کشور در شهداد

استاندار کرمان: توسعه اقتصادی مستلزم توسعه فرهنگی است

کشف دو هزار قوطی شیرخشک احتکاری از انبار یک داروخانه در بم

رئیس سازمان سنجش کشور : دانش‌آموزان یک بار برای ترمیم نمره فرصت دارند/ زمان تمدید نمره

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)