کد خبر: ۱۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۶
ارسال به دوستان
ذخیره
وی افزود: اگر پذیرفته‌ایم که تحزب تنها راه برای پایدار کردن و بقای دموکراسی در ایران است احزابی که مجوز دارند باید اولین پاسداران این فرهنگ باشند چون به این وسیله هم بقای خودشان و هم بقای دموکراسی را می‌توانند تضمین کنند. نخبگان باید روی شکل‌گیری احزاب پافشاری کنند و باید روی اصل شکل‌گیری احزاب قدرتمند به عنوان نیاز جامعه برای تعمیق دموکراسی تکیه کرد.
وزیر کشور دولت اصلاحات اعتقاد دارد که شکل‌گیری جبهه‌ها نباید باعث فروکش کردن فعالیت‌های احزاب شود.

به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالواحد موسوی لاری در هفتمین کنگره حزب اراده ملت ایران، اظهار کرد: وقتی صحبت از ائتلاف و ایجاد جبهه می‌کنیم باید این مسأله را در نظر داشته باشیم که شکل‌گیری جبهه‌ها نیابد باعث فروکش کردن فعالیت احزاب شود. اساس کار ما برای اجماع جریانی به نام اصلاحات است ولی این کار جمعی نباید به معنی تعطیلی احزاب باشد.

وی اضافه کرد: تمام احزاب باید از فرصت انتخابات برای یارگیری، ساماندهی فعالیت‌ها و فعال کردن دفاتر خود در استان‌ها استفاده کنند. از طرفی ناچاریم به سمت ائتلافی فراگیر حرکت کنیم و از طرف دیگر احزاب اصلاح‌طلب باید مراقب باشند که شکل‌گیری شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نباید بهانه‌ای برای کم شدن فعالیت احزاب اصلاح‌طلب شود.

موسوی لاری با اشاره به این‌که یکی از آفات احزاب، فصلی حرکت کردن آن‌هاست، خاطرنشان کرد: خیلی از احزاب تنها در فصل انتخابات فعال می‌شوند و تا انتخابات بعدی کاری نمی‌کنند. در حالی که احزاب باید به راهکارهای حزبی هم بپردازند، برای نسل آینده برنامه داشته باشند، کادرسازی کنند و کارهای آموزشی، عقیدتی و سیاسی انجام دهند.

او ادامه داد: روزی که ما خانه احزاب را سامان می‌دادیم تلقی من این بود که خانه احزاب چتری برای احزاب خواهد بود تا نقطه‌نظرات خود را ارائه دهد و به تأویلی برای خودشان یک پاتوق داشته باشند. ولی متأسفانه این کار صورت نگرفت. در حال حاضر تقویت و بازسازی خانه احزاب باید از اولویت‌های فعالیت‌های احزاب باشد تا خانه احزاب به باشگاهی برای احزاب تبدیل شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه به تاریخ تحزب در ایران اشاره کرد و گفت: تحزب همزاد با مشروطه است و با ملاک‌های مشروطه خواهی در ایران شکل گرفت. متأسفانه هنوز تحزب در ایران پا نگرفته که عوامل آن می‌تواند فرهنگی،‌ سیاسی یا نفوذ جریانات قدرت باشد. ولی در هر حال احزاب آن‌گونه که باید و شاید شکل نگرفته‌اند.

وی افزود: اگر پذیرفته‌ایم که تحزب تنها راه برای پایدار کردن و بقای دموکراسی در ایران است احزابی که مجوز دارند باید اولین پاسداران این فرهنگ باشند چون به این وسیله هم بقای خودشان و هم بقای دموکراسی را می‌توانند تضمین کنند. نخبگان باید روی شکل‌گیری احزاب پافشاری کنند و باید روی اصل شکل‌گیری احزاب قدرتمند به عنوان نیاز جامعه برای تعمیق دموکراسی تکیه کرد.

موسوی لاری در پایان بیان کرد: احزاب در این راه فراز و فرودهای زیادی داشتند و اگر بخواهیم بهانه‌گیری کنیم راه به جایی نخواهیم برد. اخلاق گمشده امروز جامعه ماست و احزاب اصلاح طلب می‌توانند روی این موضوع مدعی باشند و کار کنند. دفاع از منافع ملی از وظایف احزاب است اما متأسفانه شاهد هستیم که برخی مسائل حاشیه‌ای مهم می‌شود اما مثلاً حساسیتی درباره دفاع از بیت‌المال برانگیخته نمی‌شود. به فسادهای میلیاردی توجه زیادی نمی‌شود، اما بعضی‌ها برای برگزاری یک کنسرت یا به خاطر لباس دخترها کلی سروصدا به پا می‌کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

کرمان بهترین نقطه کشور برای تولید انرژی خورشیدی

استخدام نيروي پليس در شمار زيادي از رشته‌هاي دانشگاهي

آغاز پخش سریال تلویزیونی بدل از جمعه

این سرطان دیگر یک بیماری سالمندان نیست / افزایش سرطان روده بزرگ در کودکان و نوجوانان

وقوع ناپایداری‌های جوی در نقاط مختلف استان کرمان

فراهم شدن امکان پرداخت مالیات در ۱۵ قسط

با گذشت اولیای دم  جوان جازموریانی از قصاص رهایی یافت

تعطیلی «پنجشنبه‌ها» تصویب نشد

نظارت چندانی بر عملکرد باشگاه‌ها وجود ندارد

آغاز ثبت‌نام آزمون ورودی مدارس فرهنگ در کرمان از امروز

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)