کد خبر: ۱۱۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
ارسال به دوستان
ذخیره
بانک ها از جمله نهادهایی هستند که بیشترین فساد مالی در آن ها رخ می دهد
نماینده مجلس شورای اسلامی و معاون امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با حضور در گفتگوی ویژه خبری امشب به بررسی موضوع مصوبه امروز مجلس درباره تخلفات بانکی پرداختند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع آیا مصوبه مجلس این بار جلوی یقه سفیدها را می گیرد با حضور "احمد توکلی" نماینده مجلس شورای اسلامی و "علیرضا صالحی" معاون امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در گفتگوی ویژه خبری امشب دوشنبه 16 فروردین ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 بانک ها یکی از بیشترین جاهایی هستند که فساد مالی در آن ها رخ می دهد

در ابتدای این بحث احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی بیان داشت: تخلفات بانک ها آثار اقتصادی وسیعی دارد و باعث جا به جایی شدید ثروت می شود و اختلاف طبقاتی را تشدید می کند.

وی ادامه داد: بانک ها یکی از بیشترین جاهایی هستند که فساد در آن رخ می دهد اما مجازاتی که برای تخلفات بانکی در نظر گرفته شده بود اعم  از جریمه نقدی و حداکثر محرومیت از مدیریت عامل بانکی بود که این جریمه ها اثر بازدارندگی ندارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بر اساس مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی مجازات در این زمینه کیفری می شود و حداقل 6 ماه و حداکثر 3 سال حبس را به دنبال خواهد داشت ضمن این که اگر تخلفات مالی اثر گسترده ای در اقتصاد داشته باشد ممکن است مجازات اعدام نیز برای آن در نظر گرفته شود.

در ادامه این گفتگو علیرضا صالحی معاون امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان این که نماینده دولت که در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی حضور داشت نیز موافق این مصوبه صحبت کرده است بیان داشت: عمده تخلفاتی که در نظام بانکی مطرح می شود به بانک هایی برمی گردد که بیرون از بانک مرکزی مجوز دریافت کرده و شروع به فعالیت کرده بودند.

وی  ادامه داد: ما در لایحه دولت نیز این بحث را مطرح کردیم که هیچ موسسه پولی و مالی نتواند بیرون از مجوزهای بانک مرکزی ایجاد شود و مرجع ثبت شرکت ها نیز حق ندارد بدون استعلام از بانک مرکزی موسسه ای که ایجاد می شود را ثبت کند.

صالحی در ادامه برنامه با اشاره به این که رقابت باید در شبکه بانکی وجود داشته باشد گفت: بخش خصوصی باید هزینه هایش را کاهش دهد تا افزایش سود داشته باشد.

وی با اشاره به این که بانکداری خصوصی به دنبال کاهش هزینه است ادامه داد: سیاست کلی اصل 44 به صراحت در اینباره توضیحات لازم را داده است.

معاون امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اصل 44 قانون اساسی اظهار داشت: هزینه های اضافی سیستم دولتی را در بخش خصوصی می توانیم کاهش دهیم.

صالحی با اشاره به این که باید کیفیت خدمات افزایش یابد تا به بهره وری دست یابیم اظهار داشت: نرخ سود تسهیلات را شورای پول و اعتبار برای بانک های خصوصی و دولتی تعیین می کند.

وی با اشاره به این که هزینه های بانک خصوصی ممکن است در دل بانکداری دیده نشود ادامه داد: هرچقدر از  قانون اساسی در سیستم بانکی عدول کنیم شاهد بروز مشکلات بزرگ تر خواهیم بود

 بانک های خصوصی بنگاه اقتصادی هستند

معاون امور مجلس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به این که بانک مرکزی موسسات پولی و مالی را رتبه بندی می کند و متناسب با آن اجازه فعالیت می دهد گفت: بانک های خصوصی بنگاه اقتصادی هستند که متناسب با بهره وری شان کارها را به انجام می رسانند.

صالحی گفت: در دستورالعمل انتظامی بانک مرکزی مشخص شده است که اعضای هیئت مدیره باید از چه ویژگی های دانشی، حرفه ای و تجربی برخوردار باشند.

وی با اشاره به این که بانک مرکزی برای تک تک افراد باید تکلیف کند که عضو هئیت مدیره صلاحیت دارد یا خیر افزود: امیدواریم شاهد کاهش تخلفات در سیستم بانکی باشیم.

توکلی با اشاره به نرخ سود اعتبارات تسهیلات گفت: اگر تخلفی صورت بگیرد باید به صورت انضباطی  با متخلفین برخورد شود

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که فساد به مرحله سیستمی رسیده است ادامه داد: دستگاه هایی که مسئول نظارت هستند باید رسیدگی های لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به قانون نظارت بر رفتار نمایندگان افزود: این قانون که در مجلس تصویب شد کار زیادی را انجام نداده است.

توکلی با اشاره به این که سیاست گذار مالی، سیاست گذار پولی نباید باشد گفت: بانک مرکزی موسسات غیرمجاز را اعلام کرده است و لذا باید برخوردهای لازم با این گونه موسسات صورت گیرد.

 سیستم نظارتی در کشور از نظر تخصصی قدرت کافی را ندارد

محمدآریا دبیر کمیسیون حقوقی بانک ها طی گفتگوی زنده تلفنی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر این که آیا بانک مرکزی می تواند سود یا زیان بانک ها را از طریق ترازنامه هایشان تشخیص دهد گفت: سیستم نظارتی از نظر تخصصی قدرت کافی را ندارد و لذا بانک ها این توانایی را دارند که بتوانند برخی از مسائل را پنهان کنند.

وی با اشاره به این که زمانی که بانکی رقابت بیشتر دارد باید بتواند سود بیشتری را به دلیل سودآوری بالا به سپرده گذارانش بدهد  ادامه داد: این رتبه بندی حائز ارزش است اما در شرایطی که سود بانک ها ثابت است رقابت تاثیری ندارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

قریب به 20 هزار پرونده در کرمان با صلاح و سازش مختومه شد / نجات ۱۶۵ نفر از قصاص

اهدای اعضای بدن بانوی جیرفتی به سه بیمار نیازمند عضو

جدیدترین قیمت طلا و سکه در بازار امروز 22 اردیبهشت 1403

هشدار یک متخصص داخلی از وضعیت نگران کننده چاقی در کشور

معاون دادگستری کرمان: وسایل نقلیه توقیفی برابر قانون تعیین تکلیف شوند

انتقاد تند روزنامه فرهیختگان از فسادهای مالی افشاشده توسط اصولگرایان در هفته‌های اخیر/ دعوای‌شان سر این است که کی کمتر دزدیده!

پیش بینی هواشناسی از وضعیت آب و هوای کرمان؛ روند افزایش دما تا اواسط هفته

خسارات اقتصادی و تهدید سلامتی ثمره بیماری‌های مشترک انسان و دام

بیست‌و‌نهمین جشنواره شعر رضوی در کرمان به ‌کار خود پایان داد

3 کشته در برخورد دو دستگاه خودرو در جاده جیرفت کرمان

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)