کد خبر: ۱۱۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
ارسال به دوستان
ذخیره
لیلاز:
زمانی که رابطه دولت و ملت یک رابطه حسنه و متکی بر اعتماد باشد، بزرگ‌ترین معجزه‌ها رخ می‌دهد و نمونه عینی آن اعتماد مردم به دولت شهید رجایی بود به خاطر اینکه او را قبول داشتند، درخشان‌ترین عملکرد تاریخ معاصر ایران در حوزه اقتصاد در این دوره اتفاق افتاد.
ایرنا: تحلیلگر مسائل اقتصادی معتقد است، اگر مردم به دولت و وضعیت اجتماعی - اقتصادی کشور اعتماد داشته باشند، نقش اصلی خود را در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا می‌کنند که این امر مستلزم دیده‌شدن آرا و نظرهای مردم است. لیلاز افزود: زمانی که رابطه دولت و ملت یک رابطه حسنه و متکی بر اعتماد باشد، بزرگ‌ترین معجزه‌ها رخ می‌دهد و نمونه عینی آن اعتماد مردم به دولت شهید رجایی بود به خاطر اینکه او را قبول داشتند، درخشان‌ترین عملکرد تاریخ معاصر ایران در حوزه اقتصاد در این دوره اتفاق افتاد. وی گفت: دولت شهید رجایی فردای روز آغاز به کارش افزایش سه برابری قیمت بنزین و تخصیص سهمیه 30 لیتری بنزین را برای هر خودرو اعلام کرد اما در این دوره مردم کوچک‌ترین اعتراضی به دولت نکردند و این ناشی از اعتماد و ارتباط صمیمانه بین دولت و ملت بود.
 کارشناس ارشد اقتصادی تأکید کرد، اگر مردم با دولت خود رابطه دوستانه داشته باشد و سیاست‌ها و راه‌حل‌های آن را بپذیرد، تأثیرگذار خواهند بود و به یاری دولت می‌آیند. حتی اگر کمبودی احساس شود، مانند دوران جنگ کمک می‌کنند. لیلاز با تأکید بر اینکه در دولت قبل جدا‌شدن مردم از دولت، نقش بسیار مهمی در زمین‌خوردن اقتصاد ایران ایفا کرد، افزود: به‌همین‌دلیل دولت دهم در سال 1389 توزیع یارانه نقدی را برای همه اجرا کرد و به نوعی برای بازگرداندن مشروعیت خود و آشتی بین ملت و دولت تلاش کرد. وی افزود: وقتی مردم در صحنه نباشند یا به نظام مالی و پولی کشور بی‌اعتماد باشند به سمت خرید طلا و دلار هجوم می‌برند، دارایی‌های نقدی خود را تبدیل به کالا و ارز می‌کنند.
 برای نمونه در همان دولت دهم مردم بیش از 21 میلیارد دلار انواع ارزها را خریداری و در خانه نگهداری کردند. به گفته لیلاز، براساس آمارهای رسمی در آن دوره، در هر هفته بیش از یک میلیون قطعه سکه بهار آزادی از سوی بانک مرکزی پیش فروش می‌شد و بازهم تقاضا برای خرید بود و اینها بیانگر بی‌اعتمادی مردم به اوضاع اقتصادی و دولت بود. اگر این اعتماد وجود داشته باشد مردم نقش اصلی را در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا می‌کنند. استاد دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: مردم مهم‌ترین عامل مشارکت در اقتصاد هستند و دولت نقش پیشگیری‌کننده را از مشکلات دارد اما نمی‌تواند با فسادهای قبلی یا فسادهای موجود برخورد کند، این کار قوه قضائیه است.
 اگر مجلس قوانین خوبی تصویب نکند، جلوی رانت‌خواری را نگیرد، نمی‌توانیم در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با مشارکت مردم توفیقی داشته باشیم. لیلاز نقش فضای عمومی کسب‌وکار را برای پیشبرد اهداف اقتصادی حائز اهمیت دانست و افزود: اگر این فضا برای سرمایه‌گذاری، مشارکت بخش خصوصی و پیشرفت اقتصادی آماده نباشد، اهداف اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود. در صورت آماده‌بودن این فضا، نقش بخش خصوصی و مشارکت مردم بسیار پررنگ خواهد بود. این اقتصاددان افزود: در بحث الگوی مصرف نیز همین‌ رویکرد حاکم است؛ امسال در مقایسه با سال‌های گذشته ریخت و پاش‌های کمتری در اقتصاد داشتیم و نشانه‌ای از التهاب در بازار خرید مایحتاج شب عید احساس نشد، دلیل آن هم کاهش نرخ تورم بود.
 لیلاز تأکید کرد: نقش حکومت است که موجب افزایش یا کاهش مشارکت مردم می‌شود. اقتصادی که از آن به عنوان «اقتصاد مقاومتی»، عنوان می‌شود مردم بنیاد است و نه دولت محور، یعنی بر پایه ظرفیت‌های مردمی است و در آن به بررسی نقش مردم در این نظام پرداخته می‌شود.
برچسب ها: لیلاز ، دولت ، شهید رجایی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

محکومیت‌ وزیر سابق کشاورزی در دولت رئیسی به سه سال حبس

بهره‌مندی 800 واحد مسکونی بردسیر از نعمت آب شرب سالم و پایدار

جدیدترین قیمت طلا و انواع سکه در بازار

افراد مبتلا به کبد چرب لیمو را این طور مصرف کنند

به مناسبت روز دختر برگزار می شود؛ همایش پیاده‌روی خانوادگی در کرمان

نجات کودک هشت ساله از چنگال آدم ربایان

گرم‌ترین صبح کشور در شهداد

استاندار کرمان: توسعه اقتصادی مستلزم توسعه فرهنگی است

کشف دو هزار قوطی شیرخشک احتکاری از انبار یک داروخانه در بم

رئیس سازمان سنجش کشور : دانش‌آموزان یک بار برای ترمیم نمره فرصت دارند/ زمان تمدید نمره

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

بشنوید| نوحه خون گلوی حسین با صدای مداح کرمانی   (۱ نظر)