کد خبر: ۱۱۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۹
ارسال به دوستان
ذخیره
گزارش گفتارنو از آنچه که طی روزهای گذشته در دانشگاه علوم پزشکی کرمان گذشته است
آیا بهتر نیست که مسئولین دانشگاه علوم پزشکی کرمان با این تشکل برخورد جدی و قانونی کند تا استفاده ابزاری از نام شهد برای همیشه برچیده شود.

چندی پیش در دانشگاه علوم پزشکی کرمان، یک تشکل دانشجویی این دانشگاه تابوتی برای فناوری هسته‌ای تهیه کرده و به نمایش گذاشته و هفت یا هشت دانشجو هم با لبخندهایی تمسخرآمیز بر بالای سر این تابوت فاتحه می‌خوانند. اینکه هدف این تشکل دانشجویی از این اقدام زیر سوال بردن اقدامات ارزشمند دولتی است که مورد تایید رهبر معظم انقلاب بوده، شکی نیست ولی باید از این تشکل دانشجویی پرسید چرا با نام مقدس شهید این گونه بازی می‌کنند و این نام مقدس را دستمایه بازی‌های سیاسی خود می‌کنید!؟


شهید در فرهنگی اسلامی مردمان ایران اسلامی و علی‌الخصوص استان کرمان از جایگاه بسیار بسیار ممتاز و ویژه‌ای برخوردار است تا آن جا که این استان روستای گنجان را در خود جای داده، روستایی با بیشترین تعداد شهید در سطح کشور.  مقام معظم رهبری نیز در مورد جایگاه شهادت در استان کرمان فرموده‌اند: «استان کرمان با داشتن روستاها و بخش‌هایی که در تقدیم شهیدان رتبه نخست را در کشور احراز کرده‌اند مثل رابر و گنجان، یک استان ممتاز است.»

همچنین وسیع‌ترین استان کشور با داشتن سردارانی چون حاج قاسم سلیمانی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب شهید زنده است از بابت ارج نهادن به شهدا که الحق و الانصاف سرمایه و گنجینه‌ای گرانبها برای نظام جمهوری اسلامی هستند باید پیشگام باشد. حال این اقدام ناپسند بسیج دانشگاه علوم پزشکی کرمان به نوعی بازی با فرهنگ شهید و شهادت است آن هم در استانی که از این بابت چنان که عرض شد از نظر رهبر معظم انقلاب جایگاهی ممتاز دارد.

در بیانیه‌ای که انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی کرمان صادر کرده است نیز صراحتا به این موضوع اشاره شده و آمده است: «این حرکت محکوم است چرا که از نام مقدس شهدا سوء استفاده شده است.»

به نکته جالب دیگری هم در این بیانیه اشاره شده است و آن استقبال خانواده شهدای هسته‌ای از دکتر ظریف، رئیس تیم مذاکره کننده ایران است: «مگر نه اکثریت خانواده‌های شهدای هسته‌ای به استقبال دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده رفته و از آنها تشکر کردند؟»

حال جای بسی تعجب است که چه اتفاقی رخ داده که این تشکل دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان این چنین فرهنگ شهادت را به تمسخر گرفته و با آن بازی می‌کند و جالب‌تر این جاست که مسوول این تشکل دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت‌وگویی اعلام کرده است: «بله فناوری هسته‌ای کشور نمرده است، ماهم نگفته‌ایم مرده است ما گفته ایم شهید!! و لاتحسبن الذین قتوا فی سبیل الله اموات... همین کلام شهید یعنی امید!»

شاید هنوز معنی لغوی شهید آن هم شهیدان مظلومی که در راه خدای مسلمانان شهید شدند برای کسانی غریبه است که این گونه از شهادت برای به نتیجه رساندن اهداف سیاسی‌شان استفاده ابزاری می‌کنند.

در اسلام شهید به کسی گفته می‌شود که جان خود را در راه خدای مسلمانان فدا کند. طبق احکام اسلام کسی که به شهادت رسیده نیاز به غسل و کفن ندارد و حتی در بعضی احادیث و روایات از پیامبر اسلام و امامان شیعه بدون هیچ سوال و جوابی وارد بهشت می‌شوند.

حال این پرسش در ذهن بسیاری از شهروندان کرمانی شکل گرفته است که چرا باید این گونه با نام شهید و فرهنگ شهادت بازی شود و این نام مقدس دستمایه اهداف سیاسی هفت یا هشت جوان که البته ممکن است نیت خالصی داشته باشند شود. جوانانی که با حالتی تمسخرآمیز بر تابوت شهید نشسته‌اند و می‌خندند.

سوال دیگری که قطعا ذهن بسیاری از مردم را با خود درگیر کرده است، مماشات مسوولان با زیرسوال بردن فرهنگ اصیل شهادت است. 

چرا مسوولان دانشگاه علوم پزشکی سکوت کرده‌اند و هیچ اقدام شایسته‌ای در به ورطه نابودی کشاندن آرمان‌های این نظام مقدس انجام نمی‌دهند. آیا بهتر نیست که مسوولان دانشگاه علوم پزشکی کرمان با این تشکل برخورد جدی و قانونی کند تا استفاده ابزاری از نام شهد برای همیشه برچیده شود. آیا نباید با کسانی که فرهنگ شهادت در کشور را بازیچه قرار می‌دهند به طور صحیح مقابله شود تا تبدیل به یک بدعت نشود
 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار

توقيف تريلر حامل 9هزار ليتر سوخت قاچاق در رفسنجان

جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه 1403

دستگیری عامل انتشار فیلم قدرت‌نمایی و ضرب و جرح یک شهروند در فضای مجازی

راهکارهایی برای داشتن استخوان‌های قوی

ضرورت سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ کرمان در زیرساخت ناوگان هوایی

بانک‌ها پای کار مسکن نیایند، هیچ مسکنی ساخته نمی‌شود

تداوم روند ناپایداری‌های جوی در کرمان تا اوایل هفته آینده

قیمت خودروهای داخلی روند کاهشی به خود گرفت

فعاليت هرمي شرکت پايکو و تبليغ پذيرش دانشجو در کشور عمان کلاهبرداري هستند

رئیس کل دادگستری استان کرمان عنوان کرد: جلوگیری از کاهش پرونده‌ها با حدنگاری اراضی

پر بحث

10 روستای استان کرمان به عنوان روستای هدف گردشگری انتخاب شدند   (۲۴ نظر)

عیدوک بامری که بود و چه رابطه‌ای با حاج قاسم داشت/ احمد یوسف زاده توضیح داد   (۶ نظر)

مشکل تامین زمین در کرمان برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن  وجود ندارد   (۴ نظر)

پیش بینی وضعیت آب و هوای کرمان   (۲ نظر)

ببینید| فیلم کامل سخنان سید حسین مرعشی در شبکه افق   (۲ نظر)

ببینید| گزارش تصویری گفتارنو از مراسم عزاداری منزل حاج ماشاءالله خدادادپور در کرمان   (۲ نظر)

امام جمعه سابق راور درگذشت   (۲ نظر)

صدور هشدار زرد هواشناسی؛ ورود سامانه بارشی نسبتا قوی به کرمان   (۱ نظر)

دو روستا و یک شهر استان کرمان به اینترنت پرسرعت متصل شدند   (۱ نظر)

افرادی که کارت سوخت آنها خارج از طرح کدینگ است به شرکت نفت مراجعه کنند   (۱ نظر)